Ekofascismen breder ut sig

ekofascism

När skjutningen i El Paso inträffade för en vecka sedan så var vänsterpressen snabb med att lägga skulden på president Donald Trump. Hans politik att sätta stopp för den illegala invandringen från Mexiko hade, menade man, uppmuntrat Vitmakt-rörelsen till att handgripligen skjuta ihjäl invandrade mexikaner i El Paso. Och det var också den beskrivningen som blev dominerande i Sverige.

En av de få journalister som inte köpte detta förenklade budskap var Linda Nordlund på Expressen. Hon skriver: ”Strax innan dådet postade gärningsmannen ett manifest på nätet, där han förklarar sina motiv. ”Hela mitt liv har jag förberett mig inför en framtid som inte längre finns”, skriver han. Lösningen är därför, enligt hans vridna logik, att stoppa miljöhotet från överbefolkning genom att kasta ut latinamerikanska immigranter. Han tror inte att USA kommer att genomföra de nödvändiga åtgärderna mot klimatkrisen om landet inte är etniskt homogent – det vill säga vitt.”

Hon skriver vidare: ”Det påminner om somliga, radikala miljöaktivisters övertygelse om att Jorden vore en bättre plats utan människan. Att all mänsklig aktivitet stör jungfruliga ekosystem, och att det bästa vore om människosläktet slutade reproducera sig för miljöns skull. Men i ekofascisternas version är det inte hela mänskligheten som är en parasit på planeten, utan bara vissa (icke-vita) grupper.”

Det finns flera andra exempel på terrordåd som begåtts med hänvisning till klimatet och hot mot miljön. Förövarna skyller kriget i Syrien på torka och klimatförändringar. De hänvisar till att klimatförändringarna orsakar klimatflyktingar och att stora delar av jordens befolkning redan nu massinvandrar till andra länder för att fly undan de klimatkatastrofer som de menar att vi ser omkring oss. Här och här är ytterligare artiklar på samma tema.

Denna koppling mellan miljö och fascism vill naturligtvis inte miljövänstern kännas vid. Men sanningen är att den ekologiska rörelsen har djupa ideologiska rötter till både fascism och nazism. Jag skrev om det här för flera år sedan. Låt mig citera:

När nazistpartiet dök upp som en allvarlig spelare i den tyska politiken så var det i en situation där landet hade förlorat ett storkrig, arbetslösheten var hög och ekonomin körd i botten. Fredsavtalet upplevdes av många som orättvist. Det intellektuella klimatet präglades bl.a. av arvet från de tyska romantikerna: nationalism, antisemitism och naturromantik. Men det präglades också av socialismen och löften om att en central reglering av saker och ting skulle vara den bästa lösningen på landets alla problem. De demokratiska värdena stod inte högt i kurs.

Om vi tittar närmare på just de idéer som kan ses som gröna, så fanns det en rad organisationer som vurmade för en enkel livsstil i närheten av naturen. Det var ofta i ungdomsrörelser som man odlade idéerna om tyskhet, enkelhet, självförsörjning och ett hälsosamt leverne. En hel generation fostrades av dessa ideal.

En sådan rörelse var Artamanerna. De hyllade bondelivet som man ansåg vara överlägset statslivet och man skickade ut ungdomen för att odla ekologiskt och leva sunt. Ett slags tidiga gröna-vågare helt enkelt. Flera kända nazister, såsom Heinrich Himmler, Walther Darré och Rudolf Höss, var medlemmar. I slutet av 20-talet så hade 80% av dess medlemmar gått in i nazistpartier och själva organisationen inlemmats i Hitler Jugend.

En större rörelse som gick under namnet Völkische Bewegung hade också sina rötter i den tyska romantiken. Deras dröm var det självförsörjande livet i en slags mystisk förening med naturen och marken. Rörelsen var en reaktion mot den ”kulturella alienation” som de menade skett på grund av den industriella revolutionen, liberalismen och den urbana materialismen.

Från flera håll blev jag anklagad för att göra en alldeles felaktig koppling till miljö- och klimatrörelsen. Dagens klimatrörelse har inget att göra med fascism menade man. Men tyvärr så har den det – i hög grad.  Ekologismen och klimatet är en mycket stark magnet för både extremvänster och extremhögern. Det är nämligen samma alarmistiska budskap som de bygger på, och samma auktoritära lösning på problemen som man för fram.

Det har blivit förfärande vanligt att ropa på hårdare tag, ett mer centraliserat styre och en misstro mot demokratiska styren. Detta kopplas ofta samman med ett hat mot ”klimatförnekare” där man målar upp allehanda konspirationer och dolda motiv. De gröna tankegångarna om förstörd miljö, om ”industrialiserat” jordbruk, om överbefolkning, om ”överkonsumtion” och varningar för att katastrofen är nära och att det är ett akut läge appellerar alla till fascismen. Klimatalarmismen uppmuntrar också ekofascismen genom hatiskt språkbruk, hyllandet av antidemokratiska och alarmistiska protester, och förespråkandet av en tuff politik med drastiska omvandlingar av samhället. Till stor del stöds dessa åtgärder av ett etablissemang bland politiker och storföretagare. Man anordnar, via ombud förstås, gatudemonstrationer och strejker. Någon brist på pengar verkar det heller inte finnas för aktivistiska organisationer och alarmistisk forskning.

Den s.k. ”auktoritära impulsen” påverkar inte bara höger- och vänstersocialister – med eller utan öppen rasism och antisemitism – utan även de mer moderata partierna som vill tävla om att visa sin övertygelse om en annalkande klimatkris. Istället för att föreslå 10000 nya vindkraftverk så nöjer de sig med 5000. Istället för att föreslå 100 kr dyrare bensin så föreslår de en tias höjning. Istället för att föreslå en total avveckling av allt fossilt till 2030 så föreslår de total avveckling till 2050. Ungefär så långt sträcker sig moderationen.

Privata storföretag gillar också centralstyrning. Precis som i Tyskland under 30-talet så lierar sig Big Business gärna med staten för att få stabila priser, slippa konkurrens och få subventioner via skattemedel. Dagens internationella storföretag lutar sig också mot EU och FN och stödjer deras regleringsiver och centralism. Berättelsen om Rockefeller ger oss en god inblick i hur företagare med monopolambitioner tycker och tänker. Storkapitalister hatar kapitalismen.

Individuell frihet, politisk decentralism, fri marknad och demokrati står inte längre högt i kurs, vare sig i Sverige eller i Västvärlden.

Ingemar Nordin

Dela detta inlägg

91 reaktion på “Ekofascismen breder ut sig

  1. 2
    GoranA

    En dum fråga måhända men borde inte nazisterna, nationalsocialisterna, och fascisterna placeras på den politiska vänsterkanten tillsammans med övriga socialister.

  2. 3
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    #2 GoranA,

    Jo, naturligtvis så är nazismen en variant av socialism, vilket brukar placeras åt vänster. Men jag följer det gängse språkbruket här.

  3. 5
    Ivar Andersson

    #2 GoranA
    Nazism står för nationalsocialism och är givetvis en form av socialismen. Partiet vet bäst och alla ska rätta in sig i ledet.

  4. 7
    Erik Hofström

    Helt underbar knorr! ”Storkapitalister hatar kapitalismen”

  5. 8
    Guy

    Den gröna slanten har en baksida. I dagens HBL (Hufvudstadsbladet) finns en artikel med rubriken ”Grön livsstil kräver större gruvor”. Ovanligt med en dylik artikel i media.

    Gruvplatsen är Zambia där byar har trängts undan för gruvans expansion. Klimatflyktingar? Gruvan producerar koppar till el-bilsindustrin och till möllorna.

    Ett citat från faktarutan: ”En elbil innehåller i snitt 150kg koppar, jämfört med 20-45kg i en bensindriven bil. Bloomberg New EnergyFinance spår att efterfrågan på koppar kommer att stiga till ver 2,1miljoner ton år 2030, vilket motsvarar en ökning med 3000 procent från dagens 68 000 ton.”

    Man får en känsla av att jordmetallerna tar snabbare slut än oljan åtminstone om dom skall användas för ”förnybar” elproduktion.

  6. 9
    Lasse

    Intressant betraktelse Ingemar.
    SVD har idag en debatt om risken med att utlösa klimatnödläge.
    https://www.svd.se/fel-vag-att-utlysa-klimatnodlage
    ”Juli månad var den varmaste någonsin, Grönlandsisen smälter rekordsnabbt och stora bränder rasar i Arktis. Tillgången på mat hotas, sjukdomar sprids till nya områden och själva våra livsbetingelser är under hot. ”
    Så ser de på klimatet hos Fores.
    http://www.drroyspencer.com/2019/08/evidence-that-era5-based-global-temperatures-have-spurious-warming/
    https://realclimatescience.com/2019/08/distinguishing-between-climate-and-weather-2/
    Deras påståenden vilar på bräcklig bristfällig analys!
    550 Gt (2012) är fortfarande större än 320 (2019). Trenden är därtill inte tydlig.
    Detta med hoppande bevisområden är en av bristerna i argumenteringen.
    2017 och 2018 ackumulerades rekordmycket snö på Grönland.

  7. 10
    Peter F

    # Lasse

    Som Du skriver har det ackumulerats is på Grönland de senast 2 åren. Enligt DMI försvann det is med 200 kubikkilometer is per år under 10 år dess för innan. Med den hastigheten och utan ackumulering skulle det ta ca 12 000 år för isen att försvinna helt eftersom det finns 2 400 000 km3 att ta från. Höj CO2.skatten för bövelen för det här ju verkligt alarmerande och kräver snabba åtgärder. Suck

  8. 11
    Lars W

    OT men närliggande
    Två flyg från BRA tankade på Landvetter har nödlandat i Malmö pga motortrassel. Vad som inte framgår av nyheterna är att bolaget berömmer sig av att använda biodiesel tillverkad av frityrolja och annat. Kommentar från våra flygsakkunniga?

  9. 12
    Arne Nilsson

    #10 Lars W Precis min tanke. Jag sa till hustrun att det måste vara nåt med bränslet. Två plan som startar strax efter varandra från samma flygplats måste ju ha tankat samma bränsle. Biodiesel? Alla plan ska ha detta 2030 om MP får bestämma. Jetmotorerna går sönder på löpande band. Ingen kan flyga. Voila, lösningen på allt.

  10. 15
    Gunnar Strandell

    Ingvar i Las Palmas #12

    Häng inte upp dig på ordvalet. Svensk diesel MK1 som du köper på macken är mycket lik flygfotogen, men jag misstänker att kraven på renhet skiljer sig åt.

    Sett till fakta som Lars W presenterar duger de väl för att formulera en hypotes.

    Länkar:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/teknisk-fel-pa-flyg-tvingades-nodlanda-i-malmo
    https://tm.flygbra.se/bra-hallbarhet/biobransle-ar-ett-bra-satt-att-minska-flygets-klimateffekt/

  11. 16
    Håkan Bergman

    Gunnar S. #14
    Den stora skillnaden är att flygbränsle alltid måste klara kyla, oberoende av årstid och latitud. Har det inte varit mycket problem med biodiesel just vintertid?

  12. 17
    Dennis L

    #7 Guy

    Har du en länk till artikeln? Är den kanske bakom betalvägg, för den går inte att hitta om man söker med rubrikens ord?

  13. 18
    QSL

    #7
    Guy
    Det går inte att hitta artikeln du hänvisar till. Har du en länk till den?

  14. 19
    Österbottning

    Intressant dokumentärfilm i USA, New Michael Moore-backed doc tackles ‘dark side’ of alternative energy
    Director Jeff Gibbs takes on electric cars, solar panels, windmills, biomass, biofuel, leading environmentalist groups like the Sierra Club, and even figures from Al Gore and Van Jones, who served as Barack Obama’s special adviser for green jobs, to 350.org leader Bill McKibben, a leading environmentalist and advocate for grassroots climate change movements.
    https://komonews.com/news/entertainment/new-michael-moore-backed-doc-tackles-dark-side-of-alternative-energy

  15. 21
    Guy

    QSL # 16

    Tyvärr klarar jag inte av en länk trots att jag har hbl både som papperstidning och e-tidning. E-tidningen är förståss bakom betalmur, men kanske den hittas på biblioteket? E-tidningen heter HBL 365.

  16. 22
    Håkan Bergman

    #16-18
    Mitt bibliotek, Huddinge, har den och den kan läsas med pressreader om man har bibliotekskort.

  17. 23
    Fredrik S

    Lars W #10 mfl,

    Minns att jag läste att BRA använde biobränsle som är tillverkat av begagnad matolja insamlat från restauranger och snabbmatskedjor etc i Kalifornien Nackdelen var tydligen att priset var 3-4 gånger dyrare än fossilt bränsle.

    Om det i slutändan minskar c02-utsläpp räknar de väl ännu på.

    Fast nu kanske det finns mer lokalt producerad biobränsle?

  18. 24
    Guy

    Tack Håkan B 19

    Kanske det finns möjlighet att söka på artikelförfattaren som är Åsa Welander.

  19. 25
    Håkan Bergman

    Guy #21
    Dagens Hbl i pressreader har en länk på sidan 2. Och man hittar Hbl på sidan med svenska tidningar.

  20. 26
    Göran Ax.

    #3 Ingemar Nordin

    Det är bättre om du slutar följa det gängse språkbruket om var på vänster-höger-skalan fascism eller nationalsocialism ska vara. Både Benito Mussolino och Adolf Hitler har i tal förklarat att deras rörelse är socialistiska.

    Det var ingen som hade någon annan uppfattning om dem innan andra världskrigets slut. Då vill inte kommunisterna och andra socialister förknippas med dem och placerade dem medvetet på högerkanten.

    Ska vi fortsätta att stödja det narrativet å socialisternas vägnar? Nej, anser jag. Så fort vi får tillfälle ska vi placera både fascism och nationalsocialism på dess rätta ställe.

    Dessa är samma sak med att kalla socialdemokraterna för ett statsbärande parti när de i verkligheten är ett statsförstörande parti.

  21. 28
    Fredrik S

    Tysklands miljöminister Svenja Schulze (S) vill förbjuda plastkassar helt hörde jag. De frivilliga åtgärder som gällt och som halverat förbrukningen från 2016-2018 är fel väg? Hon vill väl vara en ekosocialist och de gillar nog förbud.

    Rinner det ut för mycket plastpåsar i Rhen? Annars tycker jag det är väldigt städat och rent var man än åker i Tyskland men jag har väl haft tur.

  22. 29
    Eva

    Någon som lyssnade på dagens sommarvärd i P1 som var klimatforskar professorn Michael Tjernström? Eller blir det en egen punkt i morgon? Vore intressant med kommentarer…

  23. 30
    Nisse

    Har letat efter ekofascistiska partier. Det finns några få som platsar dlevis, men inte helt. Naturens parti, Gröna partiet och Vetenskapliga partiet. Problemet är att de är demokratiska, inte totalitära, således inte fascistiska.
    De är dessutom för fred och emot imperialismens fascism och massmord som majoriteten i riksdagen idag stöder, vilket gör att de inte platsar i begreppet ”fascism”.

  24. 31
    jensen

    En mer inbiten IPCC-dyrkare har man väl inte hört.
    Hans agenda är väl att bli en efterföljare till Bolin

  25. 32
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Kenneth M #27,

    Tack för en läsvärd länk. Som författaren säger så har begreppen ”höger” och ”vänster” väldigt lite att göra med begreppens historiska betydelse.

  26. 33
    tty

    Apropå nazism och miljö. I engelskspråkiga länder talar man om ”organic farming” i stället för ”biodynamisk odling” just p g a länken mellan ”biodynamisk” och nazism. Här i det historielösa Sverige är detta dock inget problem.

    Sedan är ju i och för sig ”organic farming” och ”organic food” en absurd terminologi i sig. Oorganisk mat eller odling finns ju inte.

  27. 34
    Ulf

    Tack för inlägget. Synd att media tystar ner den terrorism som klimathetsarna orsakar genom att skrämma upp labila personer.

  28. 35
    Peter Stilbs

    #29 – jag lyssnade inte. Förutsägbart och irrelevant innehåll – bara upprepning av det vanliga. Tjernström har inget att tillägga. Man kan lika gärna lyssna på Greta.

  29. 36
    Per Labelr

    Mycket korrekt och faktabaserat, det är inte ofta man träffar på detta i dagens medieklimat. Men som andra ovan redan påpekat, trots att detta är både intellektuellt och aktuellt, så verkar den postmarxistiska synen på vänster/höger fortfarande skina igenom.

    Vänster: Socialism/Kollektivism/Överstatlighet/Planekonomi.
    Mitten (men oftast mer till vänster): Liberalism/Korporatism.
    Höger: Konservatism/Libertarianism/Minarism/Kapitalism.

    Om man har en politisk skala så måste extremerna vara så olika som möjligt, inte närmast identiska. Om vi skall få en ärlig debatt, om vi till höger skall ha en chans, så måste vi sluta använda Stalins politiska världsbild.

  30. 37
    Mattias G

    #34 Intressant att du kan döma ut det som irrelevant utan att ha lyssnat.

  31. 38
    Rolf Mellberg

    OT:

    Vore det inte rätt käckt att utlysa en strejk för att protestera mot att klimatalarmismen med Greta i spetsen inte redovisar mer konkreta åtgärder för att rädda jorden från Armageddon?

    Ett förslag är att alla löner ska halveras för då kommer all konsumtion att sänkas radikalt och mycket färre resor kommer att företas, liksom mycker mindre/färre biffar kommer att ätas – om ens några.

    Själv är jag pensionär så för min del är det inga problem att ligga kvar i sängen lite extra på morgonen.

  32. 39
    Lars Cornell

    #11 #12 #13. Jag vet inte hur flygbolaget BRA gör, men andra flygbolag som använder biobränsle pumpar in det i endast en av de fyra motorerna. Det kan vara skälet till att en motor av fyra stannade. Det är troligen skälet till att BRA använder flygplan med fyra motorer trots merkostnaden. Om det sedan var vatten i bränslet eller att det frös (det är kallt där uppe) får vi väl höra mer om när undersökningen är klar.

    Det är inte helt enkelt för bolagen att konkurrera eftersom syntetisk flygfotogen är 5 gånger så dyrt. BRA tar ut 300:- extra per flygtimma för den som begär biobränsle. Det tillverkas av BP i USA.

    Inblandningen brukar vara 20% (max 50% är tillåtet) och om det sker i en motor blir det på alltsammans 20/4=5%. Men där gissar jag och det vore bra om någon kan rätta om jag har fel. Dessutom är det omöjligt att få tag i syntetiskt bränsle på de flesta flygplatser.

    Huvudsakliga råvaran är säd. Men det pratas mycket om använd matolja från storkök. Jag tvivlar på att det kan bli så mycket, men det låter ju bra.
    Jag minns att jag läst om Göteborg för tillverkning, det var ju därifrån de två flygplanen kom. Men nu hittar jag inget om det och förmodar att den tråden upphörde med Gobigas stora konkurs.

    Det vore intressant om någon kunnig journalist ville gräva litet i det här.
    https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/boka-miljo-class/faq/

  33. 40
    Eva

    #35 Peter Stilbs

    Det var precis det Michael Tjernström sa – att man skulle lyssna på Greta – det var droppen…

  34. 42
    Ålund

    Jag tror att man nuförtiden använder sig av GAL-TAN för att hantera dimensionerna i politiken.
    Det blev för svävt med vänster-höger.

  35. 44
    Lars W

    #39 Lars Cornell

    Tack för klarläggande. Man får hoppas att Statens haverikommission tar sig ann fallet.

  36. 47
    Göran j

    Inblandningen av tallolja i diesel som bl a preem har har också egenskaper som inte är hälsosamma för våra bilar. Min son har en Kia diesel som plötsligt stannade. Enligt vår bilmek som vi anlitar så varnade han för just inblandningen av tallolja.
    vår bilmek tillhör inget stort välkänt varumärke men har ett helt liv sysslat med bilar.
    Problemet är tydligen att talloljan sätter igen någon typ av filter.
    Sluttankat hos preem för min del!
    Försiktighetsprincipen?

  37. 48
    latoba

    Håller i stort sett med dig om Catarina Kärkkäinens texter i SvD men tyvärr vågar hon, liksom de flesta journalister, inte gå emot klimatalarmismen. De är väl rädda om sina jobb.

  38. 49
    Christer Eriksson

    #45 Göran J.
    Som fd chaufför känner jag igen problemet.
    Det är bränslefilter som täpps till.
    Det blir en bakterietillväxt i tanken.
    En gång om året fick tanken tömmas och monteras ner och rengöras.
    Har själv stått och rengjort filtret till lastbilsmotor.
    Händer oftast när det är minusgrader.
    Inge kul att göra i minusgrader vid vägkanten.
    Men allt för miljön. Att det kostar en massa tid och pengar är ointressant för miljönissarna.

  39. 50
    Guy

    Enmotoriga sportflygplan av ultralätt (microlight på engelska) typ har vanligen bensinmotorer. I dessa används 98E, som maximalt har 5% etanol. Den billigare sorten 95E kan ha 10% etanol. Redan 98E med 5% utgör problem i och med att den inte kan lagras mer än 3 månader, för säkerhets skull. Många flygklubbar har det som regel. Några orsaker är att gummislangar och tätningar far illa av etanolen. Förgasarens membran likaså.

    Bensin som stått i 6 månader ser ut som grumligt piss (ursäkta språket). Önskat vore att staten slutade blanda allt möjligt i ren bensin.

  40. 51
    Peter Stilbs

    #37 – Tjernström har redan varit otaliga gånger på SVT Rapport/Aktuellt etc – där har han bara papegojat samma sak om igen. Varför skulle han komma med något nytt i Sommar i P1?

    Han, och Gunilla Svensson har ju numera blivit ”språkrör” för vad som kallas klimatvetenskap i landet., och det är samma visa hela tiden. Ingen av dem är klimatforskare i egentlig mening.

  41. 52
    Håkan Bergman

    Biobränsle och flyg – Regeringen kan väl gå före och köra sitt plan på 100 % biobränsle. Isabella får bli hedersmedlem i svensk pilotförening så nån kan ratta burken.

  42. 53
    Christer Eriksson

    Noterar att Miljöpartiet liger långt under riksdagsspärren.Fick 3,6 i senaste mätningen.
    Deras talesman kommentar detta med att väljarna inte har lärt känna Per Bolund ännu.
    Tanken slår henne inte att det kanske är just det dom gjort.

  43. 54
    Peter Stilbs

    Det var mycket skriverier nyligen i ex Ny Teknik om att omstarta den fabrik som startades av Chemrec för kanske 15-20 år sedan för att tillverka dimetyleter för att driva bilar med – ur svartlut från cellulosatillverkning. Efter några turer med Luleå tekniska universitet som ägare, tog man upp att det skulle vara lämpligt pga Sveriges kommande fossilfrihet att tillverka flygbränsle där. Diskussionen i kommentarsfältet var genomgående mycket naiv om de mycket strikta kraven på flygbränsle – mina försynta kommentarer blev närmast utsatta för mobbing

    https://www.nyteknik.se/miljo/krav-pa-mer-gront-bransle-i-flygtanken-6950067

  44. 56
    Gunnar Strandell

    Diskussionen kring fossilfritt flygbränsle förvånar mig. Totalt sett står inte flyget för särskilt stor volym, men det hävdas bland annat från Naturvårdsverket att utsläppen på hög höjd gör att växthuseffekten är flerfalt högre. Inom vetenskapen diskuteras frågan, och då tas även kondensstrimmornas eventuella effekt med.

    Men dessa förhållanden gäller också för förnybart bränsle!

    En del av fascismen är att den anser att expertstyre har fördelar gentemot att låta allmänheten vara med i beslutsprocessen. I diskussionen om flygbränsle visar den upp sitt fula tryne med pålitliga ”experter” som inte får ifrågasättas trots att deras uttalande går på tvärs med förnuft och logik.

    Att den svenska utredaren hade sina fingrar i syltburken väckte knappast förvåning och hindrade inte att utredningen nu ligger till grund vid politiska beslut.

  45. 57
    Staffan Johansson

    #56
    ”Experterna”.. motsvarar den styrande elit som upprätthåller kommunismen.
    (Alltså ett i grunden antidemokratiskt system.
    Kan bli svårt att få tillbaka demokrati d v s frihet oliktänkande o s v sen…)

  46. 59
    Håkan Bergman

    Gunnar S. #56
    När det gäller inrikesflyget kommer planen upp så högt att det kan uppstå nån s.k. höghöjdseffekt under väldigt kort tid, 10 minuter på dom längre linjer om man flyger jet, det mesta bränslet går nog åt för att ta sig upp till den höjden. Flyger man turboprop, vilket är enda alternativet på dom mindre flygplatserna som många orter ute i landet är så beroende av, kommer man aldrig upp till såna höjder.

  47. 60
    Gunnar Strandell

    Håkan Bergman #59
    Tack Håkan.
    Du har just uppmärksammat mig på ännu ett trick från ”experterna” och deras påhejare. De tar alltså osäkra data för högtflygande plan och tillämpar dem på plan som inte ens kan nå dessa höjder!

    Det gör det än värre än jag trott. Gissa om jag är arg! :-p

  48. 61
    Lars Cornell

    #59 #60. Ja, hela den diskussionen om höghöjdseffekten är rutten. I stratosfären har koldioxid omvänd växthuseffekt. De flygplan som flyger där borde såldes få ‘klimat’-subventioner.
    Hur högt man flyger i troposfären saknar betydelse eftersom omrörningen där är stor.

    Man överskattar lätt lägesenergin. ”det mesta bränslet går nog åt för att ta sig upp till den höjden.”
    1) Luftens temperatur på i medel 11 km är ca 65 grader kallare än på marknivå. Det blir litet andra värden för andra material än luft, men är en bra måttstock på skillnaden i lägesenergi.
    2) Lägesenergin har man tillbaka när man skall ned igen.

  49. 62
    Håkan Bergman

    Lars C. #61
    För inrikesflyget tror jag det håller att det mesta bränslet går åt till att stiga. Svårt att hitta realistiska data.
    Från WSJ:
    ”Longer flights generally produce better fuel economy in smaller jets, but not always in jumbo jets. Airplanes typically burn the most fuel when they climb, and with short flights, climbing is a bigger percentage of the overall trip.”

    WSJ är lite knepiga, ibland får jag upp artikeln via google.
    Kanske bättre här:
    https://aviation.stackexchange.com/questions/47262/how-much-fuel-is-used-for-the-different-phases-of-the-flight-of-a-typical-airlin

    ”Total fuel for a 4 hour cruise flight is therefore 2,300 + 4 * 2,500 + 300 = 12,600 kg.”
    Med bara 10 minuter cruise flight så tar nog start och stigning merparten av bränslet.

  50. 63
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Det problematiska är att svenskar i så hög grad stödjer klimatfascisterna, särskilt bland rödgröna politiker och massmedia som legitimerar anti-demokratiska skribenter och tyckare. Men få verkar bry sig. Patrik Engellau beskriver mekanismen bakom det eskalerande hotet mot demokratin och individuella rättigheter. https://detgodasamhallet.com/2019/08/12/patrik-engellau-varning/

  51. 64
    Lars-Eric Bjerke

    #47 Göran j

    ””Inblandningen av tallolja i diesel som bl a preem har har också egenskaper som inte är hälsosamma för våra bilar.”
    Alla bolag har sedan några år varit tvungna att blanda in bensin/diesel framställd av bioråvara så kallad reduktionsplikt. För 2019 är reduktionsnivåerna för koldioxidutsläpp 2,6 procent för bensin och 20 procent för dieselbränsle, och man jämför med hela livscykeln. Bolagen använder sig främst av HVO, hydrerad vegetabilisk (och animalisk) olja. Råvarorna krackas och hydreras, d.v.s. de långa kolvätemolekylerna bryts sönder till kortare kedjor och de överblivna kolbindningarna tar upp väte, så att resultatet blir bensin eller dieselmolekyler på motsvarande sätt som naturen gjort under ca 90 miljoner år för att bilda fossil bensin och diesel av alger m.m. Råvarorna är bl.a. frityroljor, slaktavfall och tallolja. Man har alltså ingen tallolja i dieseln, den är omvandlad till HVO. De största leverantörerna av HVO till den svenska marknaden är Neste, St1 och Preem.
    http://www.energimyndigheten.se/fornybart/hallbarhetskriterier/reduktionsplikt/

  52. 65
    Lars-Eric Bjerke

    #50 Guy,

    ”Bensin som stått i 6 månader ser ut som grumligt piss (ursäkta språket). Önskat vore att staten slutade blanda allt möjligt (bl.a. etanol) i ren bensin.”
    Låginblandning av etanol i bensin ca 5 %, speciellt på vintern, har gjorts sedan urminnes tider. Det används för att ta upp vatten i tanken, som inte löser sig i bensin men i etanol. Vatten kan ge frysning i insprutningssystemet speciellt i förgasarmotorer. Karburatorsprit består huvudsakligen av etanol.

  53. 66
    Daniel Wiklund

    Lyssnar man på tv-reklam, radioreklam, eller cyklar förbi en busshållplats så hjärntvättas man med fördelen med fossilfritt. Och att barnens viktigaste fråga är klimatet. Inte rädslan för att föräldrarna (även mor och farföräldrar) ska drabbas av allvarliga sjukdomar, eller att föräldrarna ska skiljas. Eller dom barn som har föräldrar som är missbrukare.

  54. 68
    Håkan Bergman

    PAB #67
    ”Rapporten heter Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor.”
    Har alltså väldigt begränsad bäring på inrikesflyget, vilken siffra man än väljer. Men tydligen anses det tillräckligt för att motivera byggande av höghastighetsbanor för flera hundra miljarder.

  55. 69
    tty

    #61/62

    Det är en myt att en stor del av bränslet går åt för att stiga. Anledningen till att man stiger är tvärtom att det minskar bränsleförbrukningen. Ju tunnare luft ju mindre luftmotstånd och ju kallare luft desto bättre motorverkningsgrad. Dessutom får man igen större delen av lägesenergin när man sjunker igen.

    I militära sammanhang är rekommendationen när man har bränslebrist att stiga med max släckt motorpådrag halva sträckan och sedan plané med flygtomgång andra halvan. Det är den profil som ger längst räckvidd.

    På korta sträckor stiger man så högt man hinner, på längre sträckor stiger man ungefär upp till tropopausen, dock även beroende på vilken höjd man tilldelas av trafikledningen. På mycket långa flygningar över hav där man kan välja höjd fritt använder man ofta en cruise-climb profil, d v s stiger till tjänstetopphöjd för aktuell flygvikt och stiger sedan långsamt allteftersom bränslet förbrukas. Jag har varit med om flygningar över Stilla Havet där Boeing 747 och 777 varit uppe på över 45,000 fot (13,700 m).

    ”Höghöjdseffekten” är i allt väsentligt en myt. Det enda som möjligen kan verka förstärkande är kondensationsstrimmorna. Och de är faktiskt rätt lätta att undvika om man verkligen vill eftersom de normalt bara uppträder i ett rätt smalt höjdband. Tidigare innan radar var lika bra som nu undvek t ex fotospaningsplan att flyga på höjder där kondensstrimmor uppstod, vilket var ganska lätt.

  56. 70
    Guy

    Lars-Eric Bjerke # 65

    Visst har jag blandat etanol/ sprit i bensinen vintertid när den 5% inte ännu fanns färdigt iblandad. Har dock aldrig blandat i 5%. På 50L bensin ca 1/2 L. I flygsammanhang betydligt mindre än så. Jag kan endast tala för praxis i Finland.

  57. 71
    Håkan Bergman

    tty #69
    Jag har bara skrivit om inrikesflyget där bedrägeriet är mest uppenbart, för internationella långlinjer blir det som du beskriver. För en enkelresa Arlanda-Östersund räknar ICAOs kalkylator fram 62.9 kg CO₂, utan höghöjdseffekt, Trickåråna får det till 140 kg och en sida som heter utslappsratt.se kommer fram till 209 kg, dom senare har dock slutat sälja klimatkompensation eftersom dom börjat tvivla på hela systemet. Kan ingen målsägare polisanmäla geschäftet?

  58. 72
    Lars Cornell

    #62 H Bergman. tty #69 har rätt. Länken du gav:
    Boeing B737-800: fuel used for TO and climb = 2,300 kg.
    fuel burn in cruise for B737-800 is 2,500 kg/hr
    fuel burn at idle of a CFM56 engine = 300 kg/hr, so for the half hour descent two engines burn through 300 kg.

    Då är det bara att räkna.
    Första och sista halvtimman förbrukas 2 300 + 300 = 2 600 kg/timme.
    De fyra timmarna däremellan 2 500 kg/timme.

    Siffrorna 2600 och 2500 beskriver mycket talande situationen om bränsleåtgång. Detta trots att verkningsgraden på lägre höjd är sämre.

    Följande tycks vara fel. Mängden 12 600 kg måste vara för 5 timmars flygning, inte 4.
    ”Total fuel for a 4 [bör vara 5 hour] hour cruise flight is therefore 2,300 + 4 * 2,500 + 300 = 12,600 kg.”

    E = m g h
    Med h = 10 000 m blir det ca 100 kWs per kg vilket omräknat blir 27 Wh per kg.
    Startvikten är 50 – 85 ton räkna med 50 ton som medel för första halvtimman. Då blir lägesenergin 1 350 kWh på 10 000 m höjd.
    Fotogen har energi 42 – 46 MWs/kg, räknar med 12 kWh/kg.
    Med 40% verkningsgrad hos motorerna blir det ca 5 kWh/kg.
    Den totala energiåtgången för flygplanet med sina 50 ton blir då 1350/5=270 kg bränsle i lägesenergi.
    Med 160 passagerare blir det mindre än 2 kg bränsle per person i lägesenergi.
    Det mesta av det återvinns sista halvtimman.
    Låter det mycket?
    Är det rätt räknat? Det är så lätt att ta fel på decimalkommat.

  59. 74
    Håkan Bergman

    Lars C. #72
    Men jag har aldrig talat om bränsleåtgång per timme. Ta siffrorna i exemplet men för Arlanda-Östersund, då blir det säg 12 minuter=0.2 timmar i cruise-läge, alltså 2300+0.2*2500+300 kg=3100 kg totalt varav 2300 för start och stigning.

  60. 76
    Håkan Bergman

    #75
    Just så, exakta blir aldrig siffrorna men man får en uppfattning om hur stor höghöjdseffekten är för en typisk inrikesflygning, om den nu ens är verklig. Just nu kan man se SAS049 från Sundsvall till Arlanda, i 6 minuter var den uppe och sniffade på 30 000 fot.
    https://www.flightradar24.com/SAS049/21accdea

  61. 78
    Andy

    Titta gärna närmare på galenpannorna i Extinction Rebellion Sverige som genom utomparlamentariska aktioner vill engagera så lite som 3,5 procent av befolkningen för att orsaka oreda och tvinga fram det de ser som en nödvändig systemförändring. Deras mål är noll koldioxidutsläpp 2025. De söker för tillfället kontakt med skolor runt om i Sverige och gör detta genom en informationskampanj som heter ”Heading for extinction….”.

  62. 79
    Bert Nilsson

    #72: ”four hour cruise flight” + 1 tim start och landning= 5 tim flygning.

  63. 80
    Gunnar Strandell

    Andy #78
    Tack.
    Då är jag inte ensam om att ha betänkligheter om Extinction Rebellion.
    Jag förstår inte att politiker och massmedia gillar dem, trots att de opponerar sig mot allt vad dessa grupper står för. Demokrati, politisk debatt, faktainsamling och diskussion ersätts av gatans parlament där ett fåtal entusiaster sätter stopp för transporter med flyg och T-bana samt över broar.

    Politiker måste förstå att att de har ansvaret och maktmedlen för att se till att samhället fungerar.

  64. 82
    Håkan Bergman

    Andy #78
    Det går säkert att hitta 350 000 idioter i det här landet,problemet är bara att dom redan är bokade.

  65. 83
    Kenneth Mikaelsson

    #82 Håkan

    Med tanke på hur tanklösa individer som befolkar Rosenbad så är denna siffra väl låg….
    Och med stjärn skott som Löven som gallionsfigur för maktfullkomlighet samt total hjärn aneuyrism så ska det väl inte vara några svårigheter att skrapa ihop det dubbla antalet …. minst….

  66. 84
    Fredrik S

    Andy, Håkan B, Gunnar S mfl

    Nyttiga sådana har det funnits det gott om här ända sedan Lenins tid.

  67. 85
    Andreas Johansson

    Man kan bli helt matt av att följa klimat-”debatten”. Hetset med att allt måste bli ”grönare”, mer vindkraft, mer förnyelsebar energi oavsett vad kostnaden blir. Också skrattretande hur vissa vänsterpartier vurmar för att elproduktionen måste växlas över till enbart förnyelsebart… Sverige har redan bland Europas renaste el och dessutom historiskt billigt elpris https://spotpriset.se/

    Dags för politiker att inse fakta!

  68. 86
    Håkan Bergman

    Ang mitt #71
    Utslappsratt.se gjorde nog rätt som slutade sälja avla… klimatkompensation. Ännu bättre hade förstås varit om dom testat och avlusat sin kalkylator innan man la upp den. Den räknar nämligen ungefär som ICAOs kalkylator upp till 500 km, förutsatt att man inte innan räknat på en resa över 500 km, har man gjort det så räknar den in höghöjdseffekten, och med rejäl råge, även på resor under 500 km. För att återställa den till läget utan höghöjdseffekt måste man slå in en distans över 500 km och checka av boxen för RFI. Grön röra är bara förnamnet!

  69. 87
    Håkan Bergman

    Andreas Johansson #85
    Jo det där är väl ungefär vad priset per kWh är på min elräkning. Men nu har jag en rätt låg förbrukning så med alla andra kostnader för abonnemanget så blir det i slutändan runt 2.75 per kWh, varav jag inte på nåt rimligt vis kan påverka allt under 2.30. Ändå blir jag bombarderad med propaganda om hur man kan spara på elräkningen.

  70. 88
    Andreas Johansson

    Håkan Bergman #87
    Precis! Många pratar dessutom om elpriser men få tar upp om den verkliga boven i dramat: nätavgiften, som man dessutom inte kan ändra på (https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/9-000-i-skillnad-mellan-billigast-och-dyrast-elnat/). De billigaste elavtalen ligger just nu i billiga sommartider på runt 40 öre/kWh (https://tecknael.se/) och de dyraste på runt 85 öre/kWh. Att kunna få ner elpriset kanske i snitt 25 öre/kWh börjar då rätt fort blekna när man inser att nätavgiften, som alltid tillkommer, i snitt ligger på närmare 1 krona (http://www.mynewsdesk.com/se/hyresgaestfoereningen-region-sydost/pressreleases/hoegst-elnaetsavgift-hos-hyresgaester-med-eon-i-kalmar-laen-2895177) och kan vara arbiträrt mycket högre beroende på vad man bor.

    När politikerna börjar tala om att införa någon typ av ”kostnadskontroll” på elpriset bör man därför inse att denna retorik bara är menat att vara ”opium för folket”. Elpriset i Sverige är redan relativt billigt – och den riktigt dyra och konkurrenslösa avgiften, nätavgiften, kan jag lova att staten inte har någon som helst avsikt att sänka.

  71. 89
    Roland Salomonsson

    Bra påminnelse om likheterna mellan dagens sverige resp 20-30-talens Tyskland. Men rörelsen fanns långt tidigare och hyllade generellt ”de ädla vildarna”. Inte minst i den tidens populärlitteratur. Det är denna som präglar ungdomarna vid tiden. T ex ”siste Mohikanen”! Även en del Européiskt skrivna ”västernlitteratur” inbegripet. Även svensk litteratur antog schangern. Idag är alla dessa titlar vbortglömda – men återuppstått genom all denna eko etc.

  72. 90
    Håkan Bergman

    Andreas Johansson #88
    Just att sänka elnätsavgifterna var ett vallöfte förra året, men Baylan var nog väl medveten om att EU skulle sätta stopp för det. En annan sak som få inser är att elförbrukningen per capita i Sverige ligger runt 14-15 000 kWh per år och självklart är det vi som konsumenter och skattebetalare som får betala ökade elkostnader för näringsliv, stat, kommuner och landsting. Samma med drivmedel, även den billöse drabbas av ökade transportkostnader.

Kommentarer inaktiverade.