Öppen Tråd

öppen tråd

Våren tuffar på, med rejäl värme åtminstone i södra Sverige. Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

59 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 1
    Sture Åström

    NU KAN DU GÖRA NÅT

    Vi ordnar en demonstration i eftermiddag runt om Kungsan. Där håller Gudrun Schyman sin ”Klimatmanifestation” kl 15:00:
    https://schyman.se/2019/03/20/klimatmanifestationen-i-kungstradgarden-affiscger/

    Kl 14:30 har vi en bil med Plakat och Ponchos på Hovslagargatan mellan Grand och Nationalmuseum. Kom och hämta något du kan bära i en stillsam demonstration runt Kungsan. Eller göra sällskap med dem som demonstrerar. det är viktigt att vi visar at vi är många.

    En del av våra Plakat kan du se här:
    http://klimatsans.com/2019/03/27/uppsala-klimatvecka/

    Visa att du förstått bluffen och att du protesterar mot den.

    STÄLL UPP

  2. 2
    Lasse

    Sädesärlan är sen i år!
    4 April brukar vi ha en i trädgården och jag ser ingen två dar senare.
    Men det finns de som har bättre koll än jag:
    https://www.artdatabanken.se/arter-och-natur/Dagens-natur/flyttfaglarnas-ankomst-till-olika-delar-av-sverige/
    Kommer allt tidigare tycks det här ovan.
    Fast det är bra med flera källor är de samstämmiga?
    http://www.krusenberg.org/birds/birds_1.html
    29 mars till 23 april .
    Igår skrev jag om ett svar från SMHI och Erik Kjellström. Vi har en pågående isavsmältning i Arktis som ett tydligt bevis på uppvärmningen som pågår.
    Den unika period vi sett sen 1980 så är det unika i den perioden att vi sett isen från satelliter , inte att det är unika förhållanden. Vi har temperaturmätningar på Grönland som visar honom hur klimatet varierar med AMO.http://polarportal.dk/vejr/historisk-vejr/
    Erik Kjellström SMHI får nog försöka läsa lite mer om AMO.

    Undrar om Sädesärlan har väderproblem som större hinder än klimatproblem?

  3. 4
    Ivar Andersson

    Klimatet är räddat. Statyn Manneken Pis i Bryssel förbrukar idag 2500 liter vatten per dag. Nu ska vattnet samlas i en tank och återanvändas. Undra hur mycket vatten som förbrukas i EU-skrapan? Hur mycket skulle koldioxidutsläppen minska om EU-parlamentet slutade att flytta mellan Bryssel och Strasbourg?

  4. 6
    Ivar Andersson

    #5 Ivar Andersson fortsättnin
    Bygget av Ostlänken har beräknats kosta 54 miljarder kronor, men prislappen verkar nu stiga med ytterligare minst 10 miljarder.

  5. 7
    Christer Eriksson

    Roland#3 Ser bara positivt på det,innebär att det blir färre klimataktivister,för det barnet hade väl blivit indoktrinerad i den rätta läran.
    Nej nu skall man väl inte vara otrevlig så här på lördsgsmorgonen men det visar väl bara hur långt hysterin har nått.

  6. 9
    Bernt O

    Tittade lite på nya ventilationsskåp till huset – på nätet, förstås, dyrare grejer löns ju inte att inhandla nån annnanstans nyförtiden. Dom suger enligt reklamen ut ”föroreningar som koldioxid, formaldehyd, radon och andra giftiga gaser…. vad i h-e då dör ju alla krukväxterna! Annonsmakarna har tydligen drabbats av koldioxidförgiftning, liksom alla riksdagskandidater i detta arma land, som tävlar om hur mycket man skall begränsa uppvärmningen! Klimatval på kommande, tjohooo…

  7. 10
    Fredrik S

    Strax över 20 procent av Sveriges kommuner saknar polisstationer och poliser. Och så tror folk att svenska politiker ska vara dem som går före och räddar planeten från undergång. Ja, de låtsas det själva i alla fall.

    Efter miljarders miljarder i höjda miljöskatter under fyra år ökar transportutsläppen och även utsläppen från industrin.

    Undrar hur många konsekvensanalyser Isabella Lövin gjort i sitt liv?

  8. 11
    Håkan Bergman

    Såg en videosnutt på Sky News där nåt geni kommit på att man kan göra engångsplast av hummerskal. Ser fram emot en separat, väl tilltagen, behållare för hummerskal nere vid återvinningen.

  9. 12
    Fredrik S

    Håkan Bergman #11

    Redan för 15 år sedan forskades det om att använda kitosan från räkskal och gluten från etanoltillverkning för att tillverka syretäta förpackningar utan plast.

    Antar att kalkylen byggde på övergång till etanol som bränsle och sedan dog med denna.

  10. 13
    Lars Kamél

    När våren anländer och det blir flera grader varmare på några dagar, då beskriver tidningarna det som något positivt, något att längta efter. Men när världen har blivit en grad varmare på drygt 100 år, då beskriver samma tidningar det som en katastrof som folk bör oroa sig över.

  11. 14
    Christer Eriksson

    Lars Kamel#13
    Så sant,det visar medias skeva verklighetsuppfattning.En normal uppvärmning säljer inte,men en uppvärmning på en grad är en storsäljare.

  12. 15
    Tant T

    #1 Sture Åström
    Då allt Gudrun blandar sig i blir till grus så undrar jag om det inte är positivt för oss att hon ger sig in i klimathysterin. Det borde det bädda för att fler får upp ögonen att det är mycket galenskap som pågår inom området.
    Ska försöka hinna förbi er idag men ser att det börjar bli lite tight om tid. Beror lite på hur länge ni kommer att vara där.
    Hinner jag inte så får jag passa på att här tacka för allt gediget arbete ni alla gör för att få folk att vakna till lite!

  13. 17
    Christer Eriksson

    Följde en diskussion på FB om klimatet.Där påstod en skribent att orsaken till att havsnivåerna inte har stigit mer pga ökad avsmältning på glacierna på arktis berodde på att allt vatten inte når havet pga av att växterna tar upp en del av vattnet.Även skulle en del försvinna ner i grundvattnet.
    Vad anser ni om den uppfattningen?

  14. 18
    Fredrik S

    Gissa om vi kommer få läsa om isen i Arktis nu innan valet. Spelar ingen roll om det stora bortfallet är i Berings Hav av olika anledningar. The Show has begun!

    Bästa för välmåendet är väl att byta världsdel ett tag framöver.

  15. 20
    Ann lh

    Hoppas att ni/de som travar runt i Kungsan får tillfälle att fråga Gundrun S och andra demonstranter vad det är som fått henne/dem att tro på klimathotet.

  16. 21
    jensen

    Gud-run Sky-man är i alla fall ärlig att deklarera sina inre riktningar.

  17. 22
    Olav Gjelten

    Jag är tyvärr pessimist och befarar att idiotreligionen kring klimatet först dör ut när solens strålar får svårt att tränga genom atmosfären efter att en supervulkan fått utbrott någonstans i världen. Sådant händer vart 100:e eller 200:e år i snitt. De två senaste gångerna var 1816 och 1867. Missväxt följde både gångerna orsakad av att temperaturen drastiskt sjönk på jorden.
    Konsekvenserna för oss i Sverige i dag skulle bli mångdubbelt värre än under nödåren 1816 och 1867, då vår egen jordbruksproduktion i dag till stor del är nerlagd. (Man kallar det på fint språk för olönsamt när man tillfälligt kan köpa billigare utifrån.) Men vem tusan skulle en dag sälja mat till oss när de själva inte har så det räcker för sin egen befolkning??

    Det här är det allvarligaste hotet vi står inför. Frågan är inte OM det sker en nästa gång, utan NÄR.

  18. 24
    Håkan Bergman

    Tant T #15
    Var inne på samma tankegång, vilka mer kan vi pracka på dom, Horace Engdal, Björn Rosengren, Mona Sahlin…? Hade ärende ut och passade på att bära ut lite skräp, inte f*n fanns där nån behållare för hummerskal, får väl trava dom på balkongen tills vidare. Lite orolig blir jag, kommer det att bli brist på fiskbullar i hummersås framöver, kanske läge att bunkra? Man kan göra läcker gratäng på fiskbullar, men då måste det vara med hummersås.

  19. 26
    Lena Krantz

    Jag gick ner till Gudruns Spektakel och stannade i en timme ungefär. Samma ovetenskapliga argument som alltid.
    Bland annat påstods att extrema väderhändelser har ökat i en sådan omfattning att nu måste alla känna sig drabbade.

  20. 27
    jensen

    19 Fredrik
    Alla filmer i länken rör sig om 1916. ” Förra året under parisavtalet beslöts att ….”
    Fake news!

  21. 28
    tty

    #18/19

    Ja det har varit ovanligt litet is i Berings Hav i vinter. Å andra sidan har det varit ovanligt mycket is i Okotska havet. Det gäller att välja sina fakta med omsorg.

    Och om något är isen i Norra Ishavet i år tjockare än vanligt:

    http://www.cpom.ucl.ac.uk/csopr/seaice.html

    Klicka på ”Spring” och ”2018” så ser ni skillnaden.

  22. 29
    Håkan Bergman

    Lena #26

    Hur var uppslutningen? Dånande massor som skanderade slagord eller lite vilsegångna kulturtanter som gått vilse på väg hem från shoppingrundan på NK. Feministerna borde väl ha varit på NATIONAL-arenan och sett nåt mera underhållande.

  23. 30
    Gunnar Strandell

    Ivar Andersson #6
    Kalkylen för Ostlänken hamnar alltså på 64 miljarder.

    För 7-8 år sedan var den på 30 miljarder.
    Då ansågs att 14 000 personer dagpendlade till Stockholmsområdet från Linköping eller Norrköping.
    Investeringen var då alltså drygt 2 miljoner per person.

    Jag tror inte att antalet pendlare ökat mycket sedan dess, inga stora statliga verk har flyttats ut, så nu vill de att staten investerar 4 miljoner per person. Då som nu tycker jag att staten skulle erbjuda dessa pendlare ett flyttbidrag på en miljon var så är problemet löst och alla tjänar på det.

    Om jag har förstått det rätt handlar statens investering om att bygga banan. Sedan kommer utgifter för tåg och vagnar samt kostnader för drift och underhåll.

  24. 31
    Lena Krantz

    Håkan Bergman
    Ja vad ska man säga. De var med på noterna kan man säga och mycket noter var det, både bildligt och faktiskt talat. Mycket sång med andra ord.
    Klimatsans var där till fleras stora förtrytelse.

  25. 32
    Gunnar Strandell

    Christer Eriksson #17
    Angavs närmare vilka växter i Arktis som tog upp vatten?
    Jag tror i alla fall mer på att det är fiskar, sälar och Isbjörnar som dricker upp det. ;-)

  26. 33
    Erik

    #9 Är själv energiingenjör men jobbar en hel del med ventilation. Koldioxid är inte bra i för höga nivåer det måste man ändå konstatera, det handlar om att hålla koldioxid på en rimlig nivå, vanligtvis reglerar man mellan 500-2000ppm inom flödesområdet. Vanligt är även att man reglerar mellan ämnen som korrelerar mot CO2, såkallade VOC-givare. Vi ska inte bli blinda och tro att CO2 är nån form av guds ämne som bara berikar.

  27. 34
    Håkan Bergman

    Gunnar Strandell #30
    Ostlänken ska ju ha anslutning till Skavsta också, regeringen kanske räknar med att utbyggnaden av Arlanda inte klarar all trafikökning för flyget. Men vad ingen tar upp är hur dubbelspåret Järna-Stockholms Central ska klara klara den trafikökning MP och kompani fantiserar om, den sträckan är redan i dag full vid högtrafik. Lycka till att bygga fyrspår den biten för fjärr- och regional-tågen, Citybanan löste främst bara problemet Getingmidjan, dvs Stockholms Central- Södra Station.

  28. 35
    Håkan Bergman

    Erik #33
    Sant, dessutom finns det ju ingen fördel med högre CO₂-halt i utrymmen där ingenting växer. AC har väl blivit ett problem i bussar och järnvägsvagnar där servicepersonal måste in och utföra arbeten under tidspress i utrymmen där syrehalten sjunkit, eller CO₂-halten ökat om man vill formulera det så, pga minimal luftväxling under resan.

  29. 37
    Larsson

    Bra att Ni hade en demonstration mot Gudruns klimat trams , men informationen om detta kom ut alldeles för sent . jag själv och flera jag känner skulle gärna vilja ha deltagit i detta .
    MVH
    Larsson

  30. 38
    tty

    #33

    500-2000 ppm CO2 är helt harmlöst. I ubåtar accepterar man 5000 ppm över långa perioder utan några kända negativa hälsoeffekter. Man må komma ihåg luften i lungorna normalt ligger på mellan 20000 och 50000 ppm (man kan få ner det till 10000 genom att medvetet tömma lungorna så mycket som möjligt).
    Vid mycket höga halter så kommer man att andas snabbare eftersom andningsreflexen styr på koldioxidhalten, inte syrehalten som många tror. Det är det som gör hypoxi, t ex i ett flygplan på hög höjd, så lömskt. Man märker inget särskilt utan bara ”somnar in”.

  31. 39
    tty

    #17

    Mängden grundvatten påverkar helt klart havsnivån, men effekten rör sig om storleksordningen ett antal millimeter. Likaså mängden vatten i sjöar och floder och mängden som är bunden i biosfären. Även där torde förändringar på kort sikt ligga på millimeternivå. Kom ihåg att det finns tre gånger så mycket hav som land.

  32. 40
    Roggan

    En sak som oroar mig är det minimala inslaget av kvinnor på det här forumet. Vi har några skribenter som Lena Krantz, Ann Löfving-H och på senare tid även Elsa Widding. Samtliga tre skriver , enligt min uppfattning välformulerade inlägg, som beläggs med vetenskapliga fakta, heder åt Er och jag läser med stort intresse Era inlägg.

    Men varför har vi inte fler kvinnor som kommenterar inlägg. på bloggen. Kollar man på inläggen så har de nästan alltid manlig signatur. Tycker det känns lite oroväckande, håller vi på att bli en”gubbförening”. Gubbar är ju ganska farliga varelser i dagens debattklimat.

    Jag har inget bra svar på frågeställningen, men det vore intressant med kommentarer från övriga om detta.

  33. 41
    tty

    #34

    Situationen är likadan i Östergötland. Sträckan Mjölby-Åby är belastad till bristningsgränsen trots att praktiskt taget inga godståg går på dagtid. Jag vet eftersom jag bor nära stambanan.

    Faktum är att om man såg rationellt på saken och ville minska på vägtrafiken vore det bästa att lägga ned all persontrafik på järnväg, utom kanske förortstågen i Stockholm, och använda spårnätet fullt ut för godstrafik. I USA där man gjort just det går 50 % av allt gods på järnväg mot ca 20 % i Sverige. Mängden persontrafik på järnväg är relativt så pass liten att det knappt skulle märkas om den flyttades över till bussar, i synnerhet om en stor del av lastbilarna försvann samtidigt.

  34. 42
    Johan M

    #17 Christer Eriksson

    Visa mig en ort som har problem men stigande globala vattennivåer och jag skall visa dig en ort som sjunker.

  35. 43
    Anders

    #40 Roggan
    Bedömer du en bloggs värde och huruvida dess aktörers är värda att respektera utifrån vilket organ som finns mellan deras ben? Eller hur nära 50% som könskvoten landar? Jag tycker inte om det synsättet. Läs och ta in fakta och kunskap istället!

  36. 44
    jensen

    38
    Hyperventilation leder till att CO2-halten i blodet sjunker , förhöjt pH, respiratorisk alkalos. Dock ändras ej O2-halten nämnvärt, eftersom den redan är mättad.
    Hyperventilation ger känselbortfall och krampbenägenhet.
    För att motverka pH-höjningen, alkalosen, buffrar albumin och frigör vätejoner för att sänka pH-värdet.
    Denna process binder dock upp fria kalcium-joner: Hypokalcemi, vilket skapar problem för nervsignaler.:spasm i muskler och kärl.

    Reflexion: För lite CO2 skadar både växter och människor.

  37. 45
    Roggan

    #43# Anders
    Vill inte diskutera vad som finns mellan bena. Mitt inlägg är egentligen bara en fråga om varför vi har vi har så få inlägg från kvinnor på bloggen, förutom de jag nämnde

  38. 46
    Håkan Bergman

    tty #41
    I 20% gods på järnvägen ingår väl Malmbanan, Stålpendeln Luleå-Borlänge och Kopparpendeln Rönnskär-Vargön?, dom båda senare inte så frekventa men väl så tunga. Politikerna verkar totalt sakna förståelse för att det är lokal- och i viss mån regional-trafiken i våra storstadsområden som står för merparten av persontrafiken, och att tillförlitligheten, och i någon mån komforten, där är avgörande för om folk ska välja kollektivtrafik före bilen, och det är där man kan göra den stora skillnaden, om man nu oroas över utsläpp. Själv behöver jag inte masa mig upp och trängas med populasen längre, men emellanåt måste även jag ge mig ut och trängas runt 7-8 på morgonen och då är det ståplats som gäller på pendeln, 20 minuter från Centralen, eller Stockholm City som det heter nu. Samtidigt byggs en ny förort med planerat 20-25000 invånare en station bortom oss, men som en taxiförare konstaterade med beundran i rösten en gång – Vilken väg till jobbet inte ett enda rödlyse. Och i landstinget verkar det vara tradition att utse den största idiot man kan hitta till just posten trafiklandstingsråd, vad gör vi för att drabbas av detta? Vid närmare eftertanke kan det ju vara så att bara en idiot accepterar en sån post, fick inte posten klimatlandstingsråd helt enkelt. Min fotohökare i Umeå skickade ett objektiv i går, vid lunchtid idag kunde jag hämta det i närbutiken 200 m från min port, det gör inte Green Cargo om.

  39. 47
    Johan M

    #33 Erik

    ”..vanligtvis reglerar man mellan 500-2000ppm”

    Är det verkligen koldioxiden som man vill reglera eller är det så att höga halter av koldioxid är en markör för allmänt dålig (fuktig, lägre syrenivå, lukt mm) som är ett resultat av för många människor och för dålig ventilation. . Det kanske är enklare att mäta koldioxidnivån än att mäta alla andra faktorer.

  40. 48
    Anders

    #45 Roggan
    Vid full jämlikhet spelar könet ingen roll. Det vara bara det jag menade. Ha de!

  41. 49
    Erik

    #44 När man ventilerar ett rum så suger man dock inte ut CO2 utan man ersätter luften med utomhusluft så jag antar att de flesta här inte tror att man suger ner CO2 till skadliga nivåer. 500-2000ppm är inte farligt, dock kan det ge trötthet då det tränger undan syret. Varför man styr på CO2 är inte för att mängden 500-2000ppm är skadligt utan det är ett mått på hur många människor som vistas i rummet. Man bör ventilera andra föroreningar från människan, ex lukt men detta kan man inte mäta så då fick det bli CO2. Nu styr man ju även mot temperatur, fuktighet och andra faktorer såsom utomhuskompensering osv.

  42. 51
    Håkan Bergman

    Andningen är ett intressant ämne, effekterna av hyperventilation är väl mest uppmätta på dykare och det är ett specialfall, det finns tillfällen där ett par djupandningar visst kan påverka arbetsförmågan utan några skadliga verkningar. Vi är ju, för det mesta sociala, och gör vad vi kan för att inte låta andningen avslöja vad vi känner, känns igen eller hur? Hur reagerar vi på hot jämfört med ett vilddjur? Vi stryper ner andningen till ett minimum, ett vilddjur tar ett eller två djupa andetag och vrålar för att visa sin aggressivitet. Way to go!

  43. 52
    Håkan Bergman

    Från det ena till det andra, vi hade batterier och säkerhet uppe för nån vecka sen, vad sägs om följande sammanställning.
    http://www.enix-power-solutions.co.uk/battery-certification/
    Lägg märke till att ett CE-märkt batteri bara lever upp till EMC test (EN 61000-6-1 & EN 61000-6-3).
    Så vad innebär det? Jo det innebär att batteriet inte stör radioutrustning. Det torde vara svårt att designa och tillverka ett batteri som stör radiotrafik, men man kan tydligen inte vara nog försiktig. Sen får man leva med att ett CE-märkt batteri inte behöver uppfylla några som helst krav på t.ex. brandsäkerhet. Sov gott!

  44. 53
    Ivar Andersson

    #41 tty
    Om du tar bort persontrafiken från järnvägen blir MP-arna verkligen ledsna. Då får de återgå till att leka med sina modelljärnvägar och vi andra blir jätteglada :-)

  45. 54
    Carin S

    Hej!

    Följer den hör bloggen men kommenterar sällan. Är tydligen en av få kvinnor som finns här. Jag jobbar inom fordonsindustrin o finner det svårt att uttrycka mitt ifrågasättande på arbetsplatsen då allt nu handlar om elektrifiering o CO2. Har inte upplevt något negativt men ändå oroad vad som sker om jag går mot mainstream. Det känns i varje fall som de flesta tror på CO2 hotet o ifrågasättare är kättare. Men vet det finns de som tror som de flesta här.
    Vetenskap måste alltid ifrågasättas annars slutar det vara vetenskap.

  46. 55
    Ingemar Nordin

    Carin S #54, m.fl.

    Det vet ni väl att kön bara är en social konstruktion (bland 8, eller var det 32 (?), kön) och att det är helt upp till hur individen känner sig. Så om Roggan (#40) oroar sig för en könsobalans så föreslår jag att halva kommentatorskåren byter kön genom en magisk viljeyttring. Lätt som en plätt. :-)

    Seriöst Carin, du skall inte oroa dig på jobbet utan påpeka de tankefel och luckor som finns kring detta med koldioxid. Bilindustrin bara anpassar sig till det rådande paradigmet och försöker leverera det som politikerna (inte så mycket konsumenterna) vill ha. Åtminstone genom olika symbolhandlingar (etanolanpassning, sedan diesel, nu el). Få kommer att köpa dom bilarna ändå, men om det blir förbjudet att köpa bensinbilar t.ex. så blir ju folk helt enkelt tvungna att köpa elbilar … åtminstone tills de gröna politikerna upptäcker det som vi skeptiker påpekat länge, nämligen att batteritillverkningen är våldsamt miljöfarliga. Och då vänder det igen till nästa vimsiga grej som de gröna får för sig.

    Självdrivande bilar med en propeller på taket? :-)

  47. 56
    Christer Eriksson

    JOHAN M #42
    Det var inte jag som påstod att havsnivåerna stiger,det var skribenten.

  48. 57
    Argus

    @#54 Carin S

    Japp. Jag gissar att motvilligheten att ‘komma ut’ som skeptiker består i en framgångsrik propaganda likt den i Kina så att man utan direkta hot anpassar sig till det som ‘harmonierar’ med den stipulerade dogmen.
    Så sorgligt. Så dyrt, ineffektivt och tragiskt. Jag själv försöker på ett litet plan sprida vad jag vet och tycker, men tvekar att gå ut brett. Tex är KTH genompolitiserat och fyllt av värdegrunder, hållbarhet och annat liknande.
    ‘Dagens klimatpolitik är ett bedrägeri och en skamlös misshushållning.’

  49. 58
    Carin S

    Ingemar #55

    Min sambo håller nog inte med om att kön är en social struktur. Är beredd att hålla med honom :) Gillar att vara kvinna både till form o medvetande.
    Men det är nog inte kön utan klimat vi skall diskutera här. Idag flöt Viking Sky in I Goteborg och lägger sig till kaj o kör säkert sina ganska så miljövänliga maskiner för o hålla igång hela fartyget under sin vistelse här. Vore intressant o se hur mycket utsläpp en sådan kärra har jämfört med biltrafiken I Gbg som man vill jaga bort med att göra det omöjligt, dyrt o skambelagt att köra I stan. Hörde att Oslo slutat med cruisingship då de mest bara ställer till det o ger för lite pengar I retur. Sedan finns säkert risker o ta in så stora kärror genom Dröbacksundet o andra smala passager. Finns alltid risk för motorbortfall…

  50. 59
    Anders

    Läge för ko-operation?
    Läste nyligen en bra debattartikel som lyfte fram nya forskningsrön där nötkreaturens utsläpp av växthusgaser i Nya Zeeland (som kanske har stor köttproduktion) kan reduceras med 35%. ”Att jämföra metan med koldioxid är som att jämföra äpplen med päron”, skriver forskarna för att sedan förklara kemin bakom påståendet:
    https://www.vk.se/2736399/debatt-myten-om-kons-utslapp-en-klimatpaverkan-som-ar-noll

    Det finns säkert någon klokare agronom än Krockström här som kan utveckla denna fråga. Vore inte det ett intressant nytt bloggämne? Då kanske hoppet kunde väckas att dagens sagodrogade barn och ungdomar skulle må bättre?

Kommentarer inaktiverade.