Resa i Arktis

På Klimatupplysningen brukar vi följa utvecklingen av isen i Arktis. Det ska vi göra i detta inlägg också men på ett annorlunda sätt. Inlägget handlar inte om ”globala uppvärmningen” eller ”klimatförändringana”. Likaså glömmer jag svenska valet i detta inlägg. Här ska visas hur komplex men vacker verkligheten är. Genom faktiska observationer fås en bild som är mycket mer detaljrik än de som visas av grafer och satellitbilder. Observationer sker dagligen via bojar och båtar som förflyttar sig.

Jag har tidigare forskat i USA om isbildning i Arktis så därför har jag ett speciellt intresse för isen där. I år har jag via Internet följt en fransk expedition som via båt skulle förflytta sig från norra Alaska till Svalbard.

Först en graf om isläget idag.

ssmi1_ice_area_180817

Observera att grafen visar ytan på isen och inte utbredningen. 2018 ligger idag nära 2015, 2016, 2017 och över 2012. Men något lägre än 2013 och 2014.

Det finns ett antal bojar utplacerade i Arktis, se här. Rådata från bojarna är tungläst så hoppa gärna över det.

Ett fransk team bestämde sig för att segla/issegla från norra Kanada till Svalbard denna sommar. Totalt blir det 3000 km.

french_ice_boat2

Jag har följt deras resa och dagliga rapporter på denna sajt (på franska). För de som använder Google Translate rekommenderar jag att översätta från franska till engelska. Blir bättre resultat.

Båten de använde var en katamaran specialgjord för just denna resa. Har du Flash player kan du se båten här. Båten ska klara att ta sig fram på is och öppet vatten samt inte vara så tung att den inte går att dra över isvallar. De har också med sig en liten drönare för att kunna spana efter öppet vatten och undvika isvallar.

french_ice_boat

Båten testades i Sverige innan resan. Starten var den 19:e juni på Sagavanirktok River som mynnar ut i Prudhoe Bay i Alaska.

french_img-depart2018

Avfärd 19:e juni

 french_img jour221:a juni

french_img jour7-26june

 26 juni

Från dagbok och Google translate: Yesterday, we returned to the island (2miles) back with a very light wind AR. The boat slides really well. We wait under the fog. According to the latest ice chart, the really tricky area seems to make 10 miles, after it looks flatter!

Vi ser hur besvärligt isläget är. Detta är nära Alaska då det bildas vallar när vinden trycker på isen. Alaska sätter ju stopp på isdriften vid nordlig vind. Den 30:e juni fick man påfyllning av proviant från ett flygplan.

french_img jour28

 Dag 28 – 17 juli

Visst är det vackert i Arktis. Fransmän är ofta tuffa seglare i världsomseglingar men detta är också enastående tufft.

french_img jour29bis

Dag 29 – 18 juli

Det är trångt och kallt i båten för tre personer.

french_img jour49

 

Dag 49 – 7 augusti

Från dagbok:It is 18:15, we have just passed 78 degrees north! we were confronted with a small ice cap but, fortunately, the sky was very talkative and indicated the road with beautiful black clouds (here, we like the black clouds because they indicate the water) and even if ‘is more free a little to the west, we preferred to force full north and it pays: a large area of water thanks to which we can rest each turn and swallow miles to the north without forcing.
We are about to complete the first third of the expedition. The road is still long but ”Babouche-ty” progresses. About 30 degrees (latitude) separates Alaska to Svalbard. We made 8.”

Numera finns det satellitkommunikation och det hade inte Andrée på sin expedition till Nordpolen.

 

 

Andre_1897

 Polarexpedition 1896-97

 

french_img jour56

 Dag 56 – 14 augusti

Den 15 augusti ger fransmännen upp att komma till Svalbard. Man har bara kommit 1/3 av vägen och om någon månad börjar det frysa till ordentligt. De kom upp till 80:e breddgraden. Nu gäller tre veckors färd tillbaka till Alaska. Det som gjorde att man inte lyckades var den besvärliga isen nära Alaska och nordlig – nordostlig vind som pressade båten åt syd. Det gick alldeles för långsamt åt norr i början.

Men fransmännen ska ha all heder av att försöka. Tufft av dem. Vad man lär sig av direkta observationer är att verkligheten är mycket mer komplicerad än vad du ser på satellit eller grafer.

CICE_combine_thick_SM_EN_20180818

Istjockleken i Arktis

På bilden ser det ut att vara ”snäll” is nära Alaska. Verkligheten var att det är många vallar men även öppet vatten som inte fångas in av satelliterna.

Arctic_ice_180820

Här är en bild av isläget från Kanadas SMHI från 20 augusti. Den visar var det är mer än 50% is. För franska expeditionen hade det varit optimalt med antingen öppet vatten eller jämn fin is. Men verkligheten ser inte alls ut så som det är lätt att tolka kartan. Nu hade fransmännen tillgång till mycket detaljerade bilder från satelliter. Men det hjälpte inte när det var ”besvärliga” isförhållanden.

Avslutar med bilder av de tre deltagarna i expeditionen.

French_expedition_2018

De är dagens motsvarighet till Andrées polarexpedition utan att göra någon exakt jämförelse.

 Referens: 2018 La voie de pôle

 

Dela detta inlägg

59 reaktion på “Resa i Arktis

  1. 1
    Arne

    Kul reportage, Per!
    Gärna mer sådant i mån av material, givetvis. Intressant att de fick vända. Ibland får man uppfattningen att vi kommit så långt rent tekniskt att bedrifter som gjordes för hundra år lätt låter sig göras om och det på kort tid. Men tydligen inte.

  2. 3
    Ivar Andersson

    Kul med reportage från den djävla verkligheten som inte är lika enkel som modellen. Det märks att expeditionen är fransk och inte svensk då det var tre män som deltog.

  3. 4
    Guy

    Tack för ett intressant reportage. Det ligger stor sanning i att verkligheten är förunderligare än fiktionen.

    Som en tankelek kunde man täka sig att enda farkosten för resan vore en svävare, men varifrån kraften?
    Solpanelivrarna kunde slå sig för brösten sedan dom klarat av kombinationen ”svävare åker på solceller”

  4. 6
    tty

    #5

    Artikeln börjar med fake news av närmast episka proportioner:

    ”För fem år sedan sa Maersks förre koncernchef Nils Andersen till Financial Times att det skulle ta åtminstone två decennier före arktiska fartygsresor kan bli ett kommersiellt alternativ. ”

    Det har gått trafik genom nordostpassagen varje sensommar-höst sedan 1933. Som mest transporterades 6,6 miljoner ton 1987. Det mesta av trafiken var då militärt/politiskt betingad och volymen föll till några hundra tusen ton efter Sovjetunionens kollaps. På senare år har den dock ökat igen till ca en miljon ton.

    Eftersom sjövägen delvis går på ryskt territorialvatten och ofta kräver ryskt isbrytarstöd har den inte kunnat användas av utländska fartyg före 1991 (om vi bortser från den tyska hjälpkryssaren ”Komet” som gick igenom kamouflerad som handelsfartyg 1940). Från 1997 framåt har den då och då använts även av icke-ryska fartyg. Trafiken begränsas dock av att endast fartyg med isklass I kan användas och att passagen bara är öppen sensommar-höst (ungefär juli-november). Den västra delen så långt som till Jenisej/Norisk hålls dock öppen året runt med hjälp av atomisbrytare.

  5. 7
    tty

    Apropå den franska expeditionen skulle jag ha blivit mycket förvånad om den inte hade misslyckats. Att ta sig fram över den arktiska packisen med dess kaos av skruvvallar och råkar är extremt besvärligt och de flesta som försökt tycks dessutom vara ense om att sommaren är den värsta tiden p g a smältande blötsnö och smältvattenpölar på flaken.

    Nansen och Johansen lade sig faktiskt stilla och väntade under ”högsommaren” under sitt (misslyckade) försök att nå polen från Fram 1895. De ansåg det lönlöst att försöka förflytta sig.

    Därför nåddes nordpolen mycket senare än Sydpolen. Just det. Numera råder det närmast total enighet om att både Pearys nordpolsexpedition 1909 och Byrds polflygning 1926 var fejkade. De första som flög över polen var Amundsen och Nobile med Norge 1926 och de första som stod på polen troligen Papanins expedition som landade där 1937. Landningsplatsen låg dock 20 km från polen, så de första som stod på den exakta punkten var en annan rysk expedition som landade där 1948. Den första markexpeditionen nådde polen först 1968, med hjälp av bandvagnar. Det har gjorts mängder av försök att nå polen utan motorfordon och utan tillförsel från luften, men bara något enstaka har lyckats.

  6. 8
    Lasse Forss

    I dagens UNT skriver Johan Rudström ”MP gynnas välförtjänt av vädret” och hänvisar till sommaren.
    I många länder kritiseras valen för att media inte är fria vilket betraktas som odemokratiskt. Svenska media är lika partiska som i de odemokratiska länderna.

  7. 9
    Mattias

    #5
    Det står i artikeln att ”Den här sommaren har temperaturerna omkring Arktis varit ovanligt höga, med över 30 grader på vissa håll” Det kan väl aldrig stämma?

  8. 12
    Lasse

    Har varit (ofrivilligt) utloggad ett tag , vilket ger abstinens.
    Real science följer Arktis issituation med flera exempel på expeditioner i de bägge passagen NW och NÖ.
    Tydligen ligger isen och ställer till det för dem som är beroende av öppet vatten.
    https://saildogbark.com/2018/08/18/one-big-apology-and-some-answers-to-your-questions/
    Odens resa till Nordpolen var ovanligt besvärlig. Nu ligger de still och mäter föroreningar.
    Bloggen var aktiv och öppen med det svåra isläget.
    Medias ointresse för denna expedition är talande.

  9. 13
    tty

    #9
    ”Det står i artikeln att ”Den här sommaren har temperaturerna omkring Arktis varit ovanligt höga, med över 30 grader på vissa håll” Det kan väl aldrig stämma?”

    Visst kan det det. Det är helt normalt med 30 grader under högsommaren i nordöstra Sibirien, liksom det är lika normalt med 60 minusgrader där vintertid. Det kallas inlandsklimat. Jakutsk, huvudstad i Jakutien har samma medeltemperatur i juli som Bordeaux. Men medeltemperaturen i januari är -43 grader, vilket nog ingen plats i egentliga Arktis utom kanske centrala Grönland slår.

    Alltså fake-news av typen ”inte direkt rålögn men missvisande”.

  10. 15
    Sören G

    #14
    Kaptenens ord: ”– Jag hade inte tvekat under tidigare expeditioner att fortsätta utan helikopter-rek, men i rådande is-omständigheter är det oklokt.”

  11. 16
    Andersson

    #9,10,13.. Det kanske har varit 30 grader Fahrenheit vilket motsvarar – 1,11 grader Celsius. När man skriver om temperaturer och grader i Sverige utgår man naturligtvis att det är Celsius om inget annat anges.

  12. 18
    Johan M

    #5 Sten I

    #m.fl.

    Om man tittar i artikeln från DI så refererar de till Financial Times. Nu har jag inget konto där men man hittar samma ”nyhet” på Independent.

    ”“extreme event” was declared in March as the Bering Sea’s ice levels reached the lowest level in recorded history as temperatures soared 30 degrees above average.”

    Så här pratar de om 30 grader varmare än normalt. De länkar sedan till ytterligare en artikel:

    https://www.independent.co.uk/environment/bering-sea-ice-level-record-low-warm-weather-arctic-winter-climate-change-global-warming-a8254111.html

    Som pekar på att det var varmare i Berings sund i februari – hela minus 15 grader!!! Siffran 30 grader kommer dock säkert från DMI som i februari rapporterade att det var ovanligt varmt på Grönland. Dte var plusgrader vid Kap Morris Jesup, en ort som normalt har -30 grader.

    http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2018/februar/plusgrader-i-nordgroenland/

    Men som DMI konstaterar – det är väder.

    ” Føhnen kommer og går, og der kan hurtigt igen være under minus 30°C i området.”

  13. 20
    Johan M

    För den som vill gräva vidare i DI:s artikel om Maersk som nu skall ta rutten via Nordostpassagen.

    Fartyget heter ””Venta Maersk” och byggdes i år, har en isklass på 1A och kan gå igenom istäcke på 1m.

    http://www.highnorthnews.com/maersk-container-ship-embarks-on-historic-arctic-transit/

    Kineserna ligger dock före

    ”Maersk’s Chinese rival, China Ocean Shipping Company (COSCO), has increased activity on the route over the past three years. In 2017, the company sent a dozen vessels through the Arctic, including five transit voyages. ”

  14. 21
    Karl Eider

    Svt tar ingen notis om att isen i år har växt i Arktis. Istället varnar man för att den is man trodde skulle vara ”sista isen i Arktis” nu håller på att ge upp, den som ligger runt norra Grönland.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-5

    Detta är ”Otäckt” refererar man.

  15. 22
    Johan M

    #5 Sten I

    #m.fl.

    Mailade DI:s journalist som skulle ändra i artikeln :-)

  16. 23
    Svempa

    #18 Johan M.

    Financial Times har valt samma strategi som Bonnier Schibsted m.fl. Dvs det är lönsammaste att yla med vargarna. Deras klimatreporter heter Pilita Clark. Hon är en motsvarighet till Jenny Stiernstedt som tidigare drev SvDs klimathotsagenda och som nu fortsätter med det på DI med sin medpredikant Pastor Rockström.

  17. 24
    Olav Gjelten

    Det är så vackert med de oändliga ismassorna i Arktis brukar det heta.

    För mig är detta något skrämmande och påtagligt hotfullt. Det visar vad små vi människor är gentemot naturkrafterna. Vi som lever i Norden i dag ska veta att vi gör det på övertid. Tids nog kommer ismassorna tillbaka och återställer det som är normalt på våra breddgrader.

    Klimathotet vi står inför är således något radikalt annat än det som den gröna kyrkan predikar. Inte ens koldioxiden kan rädda oss. (OBS! Det här är bara sanning och politiskt helt inkorrekt att uttrycka.)

  18. 25
    Olav Gjelten

    Just nu säger man på nyheterna, Sveriges Radio att undersökningar visar att svenska folkets tilltro gentemot ett brett område som regering, riksdag, staten inklusive polisen med mera ÖKAT sedan 1990-talet. (Kors i taket!!)

    Stämmer det måste det rimligtvis innebära att tilltron till klimatlögnen och den helt absurda klimatpolitiken också ökat.

    HELT ÄRLIGT: Jag tror det sitter någon på nyhetsredaktionen på Sveriges Radio som medvetet för ut lögn i nyheterna.

  19. 26
    Evert Andersson

    Har hört eller läst om iskalvningen. Kan jämföras med om du fyller gröt på tallriken så det blir för mycket väller det över kanterna. Det är vad som sker med Arktis is. Logisk då att om den växt extra mycket rinner extra mycket över kanten. Inte vetenskap, men bondförnuft?

  20. 27
    Lars Cornell

    #25 Vilka undersökningar?
    VEM har gjort dem?
    På vems uppdrag och bekostnad?

  21. 28
    Guy

    Enligt en ledare i HBL idag har Dagens nyheter beställt en mätning av företaget Ipsos om miljöfrågorna. Enligt undersökningen är sjukvården den viktigaste valfrågan. 23% placerar miljön bland de tre viktigaste samhällsfrågorna. Nu till det skojiga.
    ”Av dem som i den här mätningen pekar ut miljön litar 57% på att Miljöpartiet kan handskas med den här problematiken medan 24% anser att Centern kan göra det”.
    Hur lätt blir inte intrycket av att 57% tycker MP kan handskas med saken och att 57% anser att miljön hör till den viktigaste frågan.

    Härav följer att av dom 23% anser 19% att varken MP eller C klarar av saken :-). Skrämmande hur statistik ofta kan ge helt fel signaler som ovan.

    Lika skrämmande är att media inte drar sig för att ge intryck av vad dom föredrar att ge intryck av. Utan att ljuga, men ändå fake news.

  22. 29
    Håkan Bergman

    Guy #28 och andra

    Frågan är naturligtvis intressant men det finns en öppen tråd som inte är alltför belamrad. Sen kan man så klart ha helt olika skäl till varför man anser klimatfrågan vara viktig, jag själv anser den vara viktig mest av den enkla anledningen att den klimatpolitik som förs är ineffektiv, kontraproduktiv och t.o.m. destruktiv.

  23. 30
    Lasse

    Massiv klimatpropaganda i P1 idag.
    Nyss klotet om klimatångest sen aviseras lite om Arktis i studio ett. Inte om den växande isen eller Odens forskning utan om den is som inte finns där den fanns förr se #21
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1133245?programid=3345
    https://www.msn.com/en-us/weather/topstories/arctic%E2%80%99s-strongest-sea-ice-breaks-up-for-first-time-on-record/ar-BBMd4tS

    Fö saknas båtar i farvattnen norr om Kanada och de som passerar Sibirien tycks vara av isgående klass.
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-91.0/centery:71.6/zoom:2

  24. 32
    sibbe

    Ja, ja, allt är relativt:
    mediernas hopp om slutet på kolalstrat el:
    det blir lite jobbigt, för jag skrev just ett inlägg till tyska FAZ och sparade inte inlägget som antagligen hämnar i papperskorgen.
    Här en förkortning:
    Vem producerar kol (och använder kolet )
    6 300 ton stenkol och 1000 ton brunkol – miljarder förstås,
    kommer ca 50 % från Kina, Indien med 10 %, ca 12 länder är bland de som producerar nästan 100 % av kolet:
    Däribland USA, Indonesien, Australien, Kanada, Ryssland, Sydafrika, Kasachstan, Ukraina. Inte riktigt i storleksordning, den hittar ni på
    https://de.wikipedia.org/wiki/Kohle/Tabellen_und_Grafiken

    Och så har vi Tyskland ( plats 21 i tabellen), och Sverige på plats 103 som skall rädda världen:
    Ack, ja, det visste vi väl. Men Rocka Strömma vill väl inte veta av sånt. Efter Sveriges plats på kol-alstring av el iddes jag inte söka: den är väl ungefär som CO2 i luften, ett par ppm per kW.

  25. 34
    Lasse

    P1 nyss.
    Arktis isläge fick stå i fokus. WWF var oroade , Odens forskare hade problem med isläget.
    Reportrarna lät WWF killen (Tom Arnbom) få sista ordet-väldigt oroad!
    Det är norra delen av Grönland som blivit isfri pga vindar: http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0

    Ryssarna har en möjlighet att ändra året-vilket avslöjar en del! Isen är inte alltid så kompakt utmed norra Grönland: För 10 år sen som ex:http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0&yy=2008

  26. 35
    Lars Kamél

    Jag tittade på Google Trends för några begrepp som folk har sökt efter. Det har varit en ökning vad gäller ”extremväder”, men inte vad det gäller ”global uppvärmning”, ”klimatförändring” eller ”klimatförändringar”. Så hur oroade är svenskarna egentligen för global uppvärmning och klimatförändringar?
    #33: Diagnosen ”klimatförnekelse” är ett rent påhitt, för ingen förnekar att klimatet existerar. Det torde dessutom höra till grundläggande medicinsk etik att inte sätta någon diagnos innan man har träffat patienten. Ändå håller dessa pseudoforskare på med att sätta denna påhittade diagnos på folk de aldrig har träffat, och hittar sedan på anledningar till varför de ”sjuka” har denna ”sjukdom”.
    De som verkligen inte tar klimatvetenskapen på allvar, är de klimathotstroende. De ägnar sig åt en religiös tro utan vetenskapligt stöd, och vill inte veta av några riktiga, vetenskapliga resultat. OBS! Klimathotstro är en religion, inte en påstådd, psykiatrisk diagnos.

  27. 36
    Fredrik S

    Latoba #33

    Suck. Men vi är ju ganska luttrade vid att skattebetalarna ska betala för massa galenskaper vid det är laget. Men det känns ju som om Martin och hans kolleger bättre skulle passat in på någon institution i det forna DDR.

    Om de vore seriösa skulle de undersöka det faktum varför SVT/SR är totalt dominerade av salladskommunister och socialister som sprider fakes news och deras påverkan på demokratin. Men det är väl enklare att skippa neutral och oberoende forskning och istället lägga skattepengar på att undersöka varför SD är skeptiska mot SMHI.

  28. 37
    Olav Gjelten

    Lars Cornell # 27. Det du efterfrågar fick jag inte med mig. Uppgifterna som 12.30-nyheterna lämnade var så häpnadsväckande att allt annat gick mig förbi.
    Tilltron till politiken, svenska staten med mycket mer skulle alltså ha ÖKAT sedan 1990-talet.

    Kan undersökningen från 1990-talet möjligtvis ha gjorts under den värsta krisen omkring 1992? Om så är fallet kan många ha känt en bitterhet just då och svarat därefter. Som helhet tror jag dock att tilltron till politiken och samhällets institutioner har minskat med åren.

  29. 38
    Ivar Andersson

    #35 Lars Kamél
    ”Klimathotstro är en religion, inte en påstådd, psykiatrisk diagnos.” Den var bra. De klimathotsreligiösa är så inskränkta att de inte förstår att ordet klimatförnekare är meningslöst utom för dom troende i klimathotssekten. De troende har inga argument utan försöker bara med brunmålning men spiller en massa färg på sig själva.

  30. 39
    tty

    #21

    Att det skulle bli ”landråk” nordost om Grönland var förutsägbart redan i vintras. Sydliga vindar i månadsskiftet februari/mars drev ut den tjocka fleråriga isen och ett bälte med tunnare nyis bildades. Detta syns bra i Cryosat-2 sista vårdata från maj:

    http://www.cpom.ucl.ac.uk/csopr/seaice.html

    Lägg märke till det gröna stråket nordost om Grönland. Det motsvarar exakt det isfria området idag.

    Isen allra närmast kusten och inne i fjordarna följde dock inte med till sjöss i vintras och den har mycket riktigt inte heller smält.

    Ett tips för den som vill följa isutvecklingen själv.:

    https://worldview.earthdata.nasa.gov/

    Klicka på den lilla jordgloben uppe till höger och välj ”Arctic”. Oftast får man dra litet på datum på tidslinjen nedtill tills man hittar en dag med klart väder i aktuellt område. 13 augusti funkar för norra Grönland.

  31. 40
    Roland

    Ja nu börjar Aftonbladet igen om att ”Arktis starkaste is har brutits sönder”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1AEP9/skrammande-att-arktis-starkaste-is-har-brutits-sonder

    Torben Königk, forskningsledare vid SMHI med inriktning på Arktis havsis, säger till Aftonbladet:
    Att det finns en risk att isen kan försvinna relativt snabbt i hela Arktis, redan om 20, 30 år.

    Jo tjena, alltså vad är det för tomtar som jobbar på SMHI ? Tror dom själva på det? självklart så köper Aftonbladet det med hull och hår

  32. 41
    Håkan Bergman

    tty #39

    Bra länk till Nasa, där ser man också den förfärliga albedoeffekten i Arktis.

  33. 42
    Olav Gjelten

    Klimathotsmobben börjar få det bråttom med att visa till att isens utbredning i Arktis minskar.

    För några år sedan lovade de brett att den skulle vara helt borta i början på 2040-talet. Glöm INTE att ständigt påminna de klimathotstrogna om detta under de drygt 20 åren som återstår tills dess.

  34. 44
    Olav Gjelten

    Johan M # 20
    Vad bevisar man genom att ta sig fram i arktiska vatten med isbrytare?

    Jo, det att man har en stark och bra isbrytare. Atomisbrytaren Lenin vet jag just var en sådan som ryssarna var mycket stolta över på 1960-talet.

  35. 45
    Ulf

    Se det positiva i det hela, för att förstärka katastroflarmet om isen så tvingades man skriva att sommaren inte likt i Sverige varit varm utan tvärtom. Alltid något första gången man ser det i en tidning.

  36. 48
    tty

    #47

    Nordostpassagen är rätt normal. Kanske litet mer is än vanligt öster om Nysibiriska öarna. Den bör vara framkomlig även för icke isbrytande fartyg inom ett par veckor.

    Nordvästpassagen är däremot definitivt besvärligare än vanligt. Det är ovanligt mycket is i Beauforthavet speciellt längs Alaskakusten och likaså mellan King William Land och Bellotsundet. Det sista området har alltid varit det besvärligaste avsnittet i Nordvästpassagen, och det var där Franklinexpeditionen dukade under. Den norra leden genom McClure sundet kommer definitivt inte att vara framkomlig annat än för isbrytare i sommar.

    Flera båtar ligger och väntar i norra Alaska och i Pond Inlet och Fort Ross.

  37. 49
    tty

    #48

    PS

    Såg just att kanadensiska kustbevakningen nu rekommenderat att inga mindre båtar försöker ta sig igenom nordvästpassagen i år p g a de svåra isförhållandena.

    ”Due to heavier than normal ice concentrations in the Canadian arctic waters north of 70 degrees, the Canadian Coast Guard, recommends that pleasure craft do not navigate in the Beaufort Sea, Barrow, Peel Sound, Franklin Strait and Prince Regent. CCG icebreakers cannot safely escort
    pleasure craft. Operators of pleasure craft considering a northwest passage should also consider the risk of having to winter in a safe haven in the Arctic, or in the case of an emergency, be evacuated from beset vessels. Safety of mariners is our primary concern.”

    Tydligen har nyisblidning redan börjat i Franklinsundet. Åtminstone en av båtarna som väntade i Prudhoe bay har vänt.

    Undrar hur det kommer att gå med ett antal kryssningsfartyg som redan startat eller kommer att starta den närmaste veckan. Kanadensarna har mycket begränsad isbrytarkapacitet i området, de kan nog få det snärjigt.

    En djärv gissning: detta kommer inte i svenska MSM (om inte något kryssningsfartyg råkar riktigt illa ut).

  38. 51
    tty

    Ett stort fartyg med Isklass iA borde rimligen inte få några problem i nordostpassagen i augusti-september.

    ”Men snart får ”i mer tillförlitliga data.”

    Finns redan, se #39.

  39. 54
    tty

    #53

    Det går att gå runt Svalbard de flesta år numera, men inte alla.

    Första gången det gjordes var såvitt jag vet 1898. På 1930-talet var det isfritt runt Svalbard i september 6 eller 7 år av tio och på 1970-talet 5 år av 10. Det senaste årtiondet tror jag bara ett eller två år inte varit isfria i september.

    Västsidan av Svalbard upp till Dansköya/Amsterdamöya har ”alltid” varit isfritt sommartid, även under Lilla Istidens kulmination på 1600-talet. Det sköter Golfströmmen om.

  40. 55
    Bengt Abelsson

    # 54

    Men Golfströmmen har ju stannat, sas det för någon tid sedan??? Hur kan då Svalbard vara isfritt, undrar jag.

  41. 56
    tty

    #55

    Det enda som kan stoppa Golfströmmen är att Jorden börjar rotera åt andra hållet .

  42. 59
    Lasse

    #58 forts.
    Willis E text till bilden ovan är läsvärd:
    ”As you can see, in the area of the poles only about 60 W/m2 of solar energy reaches the surface in the area of the sea ice, compared to up to 300 W/m2 in the tropics.

    Some other things conspire to minimize the role of polar ice and snow.

    First, the ice, as well as the unfrozen land and sea, are very often covered by cloud. And when that is the case, it doesn’t matter if there is ice below or not.

    Second, when the sun is near the horizon below a critical angle, the albedo of the water jumps way up. You can see it when you look at a sunset. And again, whether there is ice there or not is not material … and in arctic winters when the sun is low to the horizon all day long, this situation is common.

    Third, scattered low clouds directly below an airplane have holes between them. But scattered low clouds seen in the distance near the horizon from the same airplane appear solid. This increases the albedo at low solar angles, which as noted above prevail in the arctic.

    Fourth, absolute size. Sea ice varies from around 14 to 26 million square km. That’s a variation about the mean of ± 1% of global surface area … land snow variation is a bit larger, 5 to 40 million square km, a variation of about ± 4% of surface area. However, these values do NOT include the three caveats above.

    In short, we have a small area with weak sun at a low angle often covered by clouds, and in that small area, snow and ice are at a minimum when sun is at a maximum and vice versa.

    As a result, variations in sea ice and snow don’t have anywhere near as much effect as you would suspect.”

    Översätter hans slutsats:
    I korthet, Arktis isvariation utgör en liten area med en svag solinstrålning med låg solvinkel oftast täckt av moln.

    Nästa gång nån står och fantiserar om solinstrålning och uppvärmning i Arktis så protestera!

Kommentarer inaktiverade.