Öppen Tråd

råbock3

Foto: Lars Mellblom. Råbock i raps.

Sommarvärmen i maj överraskar. Vi får hålla tummarna att sommaren inte tar slut med detta. Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

74 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 1
    Ingvar i Las Palmas

    Tillbaka i Sverige (Johanneshov)
    Fantastisk morgon. Tillbaks efter en morgonpromenad med Pontiac (liten hund).
    Friskt, soligt, vindstilla, tyst

  2. 2
    Sven M Nilsson

    Bästa Vänner!
    Låt mig travestera på Mark Twains berömda kommentar från 1897: ”Ryktet om dieselbilens död är starkt överdrivet”.
    Under veckan har vi slutverifierat mitt CATARSIS-Catalystsystem för avgasrening av dieselmotorer. Resultat: 100% reduktion av CO, HC, NOx och Partiklar. Såsom Astrid Lindgren sa, ”Det finns inte mer än 100%”. Detta med ett system som har 2.5 gånger mindre volym och kostnad än något annat system på marknaden.
    Se: http://www.nilcon.se och CATARSIS-Catalyst och Presentation.
    Det är tragikomiskt att våra politiker tror sig kunna lösa utsläppsproblemet genom höga skatter och andra pålagor. Sen vill man ersätta dieselbilarna med elbilar, som inte vuxit ur strumplästen och kommer nog att stanna i det stadiet, och subventionerar dem med 60 000.-/st.
    Nej., det finns ingen politisk väg att lösa ett teknologiskta problem. De löses genom förverkliganden av idéer!

  3. 6
    Bim

    Sven M Nilsson
    Jag hade en Astra-diesel från 2013 och bytte till en Astra-bensin 2017. Visserligen en skön bil men betydligt dyrare att köra.
    Jag vågade inte satsa på diesel igen, dumt nog.
    Jag borde kräva ersättning från kommunen, staten, landstinget och miljöpartiet. :D

  4. 7
    Johan M

    För de som har kvar pappers-DN så var det en bra artikel från motorredaktionen idag. De har titta på vad som händer med bilar som erhåller miljöbilspremie. Det visar sig att var fjärde bil säljs utomlands, mycket Norge, efter tre år. Av premierna som betalades 2012-15 så gick 121 miljoner till bilar som nu rullar utomlands.

    Skall man skratta eller gråta :-/

  5. 8
    Håkan Bergman

    Johan M #7

    Den går bra att läsa med google translate. Men där är inget nytt, Ringo såg sanningen för länge sen.

    ”Everything government touches turns to crap.”

  6. 9
    Per Erik Kihlstedt

    Jag kunde inte närvara vid Stokholmsinitiativets årsmöte och hade tänkt att skicka denna skrivelse till mötet med uppmaningen att fokusera debatten på grundvillkoren för att koldioxiden ska kunna vara ett hot mot existensvillkoren för mänskligheten på jorden.
    Så länge dessa villkor, och kanske fler, inte är uppfyllda finns det inte underlag för en debatt.
    Problemet ligger hos klimathotarna att bevisa att de inte bara pratar väder.

    Åtta villkor, som alla måste vara uppfyllda, för att kunna hävda att förbränning av fossila bränslen kommer att förstöra mänsklighetens villkor för fortsatt existens på jorden.

    1. Andra grunder än scenarier baserade på klimatmodeller måste läggas fram för att kunna hävda att det föreligger ett hot mot levnadsvillkoren på jorden, och att detta är förorsakat av förbränning av fossila bränslen.
    a. Jordens klimatsystem är kaotiskt, d v s icke förutsägbart. Man kan inte göra förutsägelser i ett kaotiskt system. Varje sådant scenario har en sannolikhet, som är oändligt nära noll!

    2. Förbränningen av fossila bränslen ska vara av väsentlig omfattning i förhållande till den naturliga produktionen av koldioxid.
    a. Förbränning av fossila bränslen utgör endast några (4%?) av det totala flödet av koldioxid till atmosfären. Detta innebär att förbränningen av fossila bränslen har en viss, men obetydlig, effekt på det totala flödet av koldioxid.

    3. Den tillkommande mängden koldioxid genom förbränning av fossila bränslen får inte kompenseras i all väsentlighet av ökande fotosyntes.

    4. Koldioxidens växthuseffekt måste vara större än andra växthusgasers.
    a. Vattenånga förekommer i väsentligt högre halt än koldioxid i atmosfären. (3% mot 0,04%)
    b. De bägge gasernas spektralintervall, där de verkar, sammanfaller till stora delar. Vattenångan skuggar därför koldioxidens effekt. Jämför mulen vinternatt med klar vinternatt.
    c. Detta innebär att koldioxidens (det totala flödet) inverkan på jordens temperatur alltid kommer att vara försumbar i förhållande till vattenångans.
    d. Detta förklarar också varför man, trots flera tiotals års forskning till gigantiska belopp inte kunnat mäta eller beräkna den så kallade klimatkänsligheten för koldioxid. (Klimatmatkänsligheten är den förväntade temperaturstegringen vid en fördubbling av koldioxidhalten i atmosfären. I nuvarande läge från 0,04% till 0,08%).

    5. Den ökade värmen från växthuseffekten strålar ut i rymden i enlighet med naturlagen om exponentiellt ökande strålning vid temperaturstegringar (Stefan-Bolzmans lag).
    a. Detta är ett effektivt hinder för en väsentligt ökad temperatur på jorden, som alltså måste ha hittat ett sätt att kringgå naturlagen. Förklara hur!
    b. Någon tipping point finns alltså inte.

    6. Jordens råvaror måste vara ändliga. Detta gäller särskilt råvaror för energiproduktion, för att vi inte ska ha tillräcklig tillgång till energi för att kyla de bostäder m m, där vi lever och verkar på samma sätt som vi i dag värmer dem på våra breddgrader.
    a. Resurserna är ändliga, men tack vare kretsloppet tar de aldrig slut.
    b. Mineralråvaror är logaritmiskt fördelade i jordskorpan, vilket innebär att vid en fördubbling av priset för en mineralråvara, t ex olja, blir 10 ggr större volymer värda att ta upp ur jordskorpan. (Gäller ej de s k sällsynta jordartsmetallerna).
    c. Jordens råvaror kommer alltid att vara tillräckliga för mänskligheten.

    7. Isarna i polartrakterna ska vara otillräckliga för att kyla ner en temperaturstegring på jorden.
    a. Det krävs så enorma mängder energi att smälta polarisarna att det inte är ett problem under mänsklighetens tid på jorden.

    8. Vi måste ha spelat bort mänsklighetens resurser att motverka en eventuell skadlig temperaturstegring, om man i framtiden finner behov av det, och att det går att göra.
    a. Vi slösar bort våra resurser genom att ösa pengar på meningslösa klimatåtgärder.

  7. 10
    Strumpan

    Årets majmånad har verkligen varit något i hästväg! Undra om jag någonsin kommer få vara med om dess like? Ska bli intressant att få se officiell statistik på den när månaden är färdig, kan det månne bli en rekordmånad även där?

    Kontrasten mot ifjol är nästan komisk. Det kan mycket väl vara den kallaste Maj jag upplevt. Men det är en av tjusningarna med vårt land tycker jag, vädret är alltid en överraskning.

  8. 12
    Johan M

    #9 Per Erik Kihlstedt

    ”Man kan inte göra förutsägelser i ett kaotiskt system. ”

    Kanske inte så länge man inte förändrar förhållanden. Även om klimatet är kaotiskt så kan man väl uttal sig om konsekvenserna om till exempel solen ökade sin utstrålning med 10% (för att nu ta i).

    ” olja, blir 10 ggr större volymer värda att ta upp ur jordskorpan. (Gäller ej de s k sällsynta jordartsmetallerna).”

    Varför gäller det inte sällsynta jordartsmetaller? jag skulle gissa att det i hög grad gäller jordartsmetaller eftersom de är ymnigt förekommande i jordskorpan men sällan i koncentrationer värda att bryta (och därför benämnda ”sällsynta”). En fördubbling av priset skulle väl öppna upp rätt så många fyndigheter för brytning?

  9. 13
    Björn

    Sven M Nilsson [2]; Visst är det så! Utveckling tar sin tid, den går inte att forcera. Politikerna förstår inte den här processen. Skatta bort problem, hur dum får man vara?

  10. 16
    Olav Gjelten

    Bensinpriset når nya rekordhöjder.
    Vi har absolut INGET PARTI i riksdagen som står på samma sida som oss som drabbas.

  11. 17
    Daniel Wiklund

    Isabella L säger ”att om alla skulle flyga som i Sverige skulle vi steka den här planeten på nolltid”. Vilken fantastisk förmåga att se in i framtiden hon måste ha. Vi har att se fram mot nya skattehöjningar och nya förbud. När det gäller den biten så är Miljöpartiet uppfinningsrika. I deras värld ska det inte finnas några motorer, i så fall eldrivna. Man kan verkligen undra vad Miljöpartisterna går på?

  12. 19
    sibbe

    # Strumpan:

    Fjolårets sommar: väderlek.
    Årets maj: klimatet.
    Enklare kan det väl inte vara?

  13. 20
    Olav Gjelten

    Klimatupplysningen är bra, men glöm inte att det är en diskussionssajt gjort av svenskar och som vänder sig till svenskar – uppenbart utan en tanke på att landet Sverige är på väg att tas över av helt andra folk än den svenska ursprungsbefolkningen.

    Varje gång framtiden diskuteras så ser jag aldrig att hänsyn tas till detta perspektiv. Såsom jag tror att framtiden kommer att se ut så kommer både klimat- och miljöfrågor att dö ut i takt med att den nya befolkningsmajoriteten kommer att prioritera helt andra diskussionsämnen än de extremt typiskt västerländska.

  14. 21
    Björn

    Olav Gjelten [16]; Vi som har bilar kanske inte skall vara så generösa längre med att skjutsa folk och fä. Det är våra bilskatter och koldioxidskatter som finansierar våra vägar. Att skjutsa sig själv och andra till respektive verksamheter är nyttotrafik. Hur skulle det fungera utan bilar? Alla har nytta av de nödvändiga biltransporterna. Företagen är beroende av sina anställda. Det kanske är dags med en taxameter i bilen.

  15. 22
    Bim

    Angående prof. Staffan Laestadius.
    Att vara professor betyder i dag inte ett skvatt. Johan Rockström är ju professor.
    Om man skulle genomföra Staffan Laestadius alla stolligheter, vad skulle man uppnå med det?
    Vad är målet med alla åtgärderna?
    Sänka CO2 halten i atmosfären? Den sägs ju vara på tok för hög. Hur mycket skall den sänkas? Hur mycket kallare skall det bli på jorden? Vem skall bestämma hur kallt det skall bli? Har vanliga människor något existensberättigande, eller skall jorden befolkas med professionella stollar, iklädda Piggelin (CO2 masker) åkandes tåg över världen på klimatmöten tillsammans med de andra klimatstollarna?

  16. 23
    Håkan Bergman

    Sent ska syndarna vakna, Johan Schück på DN har insett att subventioner av det senaste hippa i klimatsvängen oftast går snett. Han kunde också ha funderat på hur intelligent det är att subventionera befintlig teknik jämfört med att satsa pengarna på forskning och utveckling.

    https://www.dn.se/ekonomi/motor/johan-schuck-subventioner-blir-ofta-ett-stort-sloseri/

    DN har också en uppdaterad artikel om supermiljöbilar som försvinner ur landet.

    https://www.dn.se/ekonomi/motor/121-miljoner-kronor-i-statliga-premier-till-supermiljobilar-som-salts-till-utlandet/

  17. 25
    Fredrik S

    Daniel #17

    Vi får verkligen hoppas att deras kamp för att förhindra för alla låg- och mellaninkomsttagare i landet att resa resulterar i att de åker ur riksdagen. Hennes partikompis/häxa Karin Smith vad hon nu heter ondgjör sig över att det är billigt att flyga Sverige. Det är bara att hoppas att väljarna begriper vad som är bra eller dåligt med det, priset alltså. För klimatets skull skulle det ju inte spela någon roll om flyget i Sverige förbjöds helt. Men det vet ju de här gröna kommunisterna om.

  18. 26
    Lars Cornell

    #22 Bim
    ”Tänk på hur dumma folk är i genomsnitt. Tänk sedan på att hälften är ännu dummare”.
    De flesta Mp-satsningar som misslyckats har ett gemensamt mönster.
    1 – Att göra några försöksanläggningar, eller börja smått, baserat på bidrag är inte så svårt. Men när det skall skalas upp till produktion i nivå med efterfrågan blir det så dyrt att ingen vill betala.
    2 – Råvaran saknas. Det var kol och olja och senare kärnkraft som räddade Europas och Sveriges skogar. Så är det fortfarande. Vårt Klot är inte stort nog att kunna producera den bioråvara som behövs. Men den begränsningen märker man inte på försöksnivå.
    3 – Den miljöförstörelse som blir en följd av ‘förnybar’-politiken är enorm. Den insikten får många inte förrän det är för sent.

  19. 28
    Ingemar Nordin

    Olav G #20,

    ” klimat- och miljöfrågor att dö ut i takt med att den nya befolkningsmajoriteten kommer att prioritera helt andra diskussionsämnen än de extremt typiskt västerländska.”

    Du fantiserar. 1) Det kommer inte att bli någon icke-västerländsk befolkningsmajoritet i Sverige, eller inom EU. 2) Människor som kommer från 3:e världen är precis lika mottagliga för klimatpropaganda som vi är.

    Klimatfrågan är mycket lågt prioriterat i valmanskåren, oavsett etnisk härkomst. Men det är högt prioriterat bland överlevande politiker och journalister. Det har inget med etnisk bakgrund att göra. Det har skett en systematisk utrensning i dessa grupper, och även bland akademiker. Har du inte noterat det?

  20. 30
    Fredrik S

    Christopher och Daniel

    Undrar om det finns ministrar i andra länder som tror att jorden kan stekas sönder?

  21. 31
    Christopher E

    #29

    En god nyhet för de som önskar att MP ska hamna under fyraprocentsspärren.

    Och en god nyhet för Kastrup om förslaget skulle bli verklighet.

  22. 32
    Robert N.

    Jag är ganska övertygad om att MP kommer att flyga ut ur riksdagen med eller utan skattehöjningar.
    MP har helt enkelt satsat allt på fel häst – klimathotet.
    Vanligt folk har ledsnat ut på domedagsprofetior – lika med höjda skatter.
    Hade de satsat på rena miljöfrågor så skulle de nog haft chansen att kunnat hålla sig kvar i riksdagen.
    Men i September blir det tack o god natt.

  23. 34
    Gunnar Strandell

    Miljöpartiet vill lagstifta om att tillverkare för till exempel hemelektronik och möbler ska bli skyldiga att ange hur länge sakerna förväntas hålla.
    Jag gissar att det är debatten om Iphone och dess prestandasänkning vid åldrande batteri om spökar.
    Alltså något som media slagit upp stort och som miljöpartiet gör till politik.

    Kan man vara mera populistisk?
    Har de tänkt på att även elcyklar, el- och hybridbilar har batterier som åldras och tappar prestanda?
    Experter jag talat med säger alla att det inte går att förespå vilken livslängd ett visst batteri kommer att få och ”smart” styrning av förbrukning och laddning är nödvändig för att nå maximal livslängd.

    Länkar:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6963370
    https://support.apple.com/sv-se/HT208387

  24. 35
    Ingemar Nordin

    Christopher E #31,

    ”Och en god nyhet för Kastrup om förslaget skulle bli verklighet.”

    Och för Gardemoen som skall utöka med en ny landningsbana. Jag antar att även Helsingfors kommer att få ett utökat flygande.

  25. 36
    Christopher E

    #34

    iPhones prestandasänkning handlar ju faktiskt om att förlänga produktens livslängd, om man väljer att behålla originalbattetiet.

    Andra mobiltillverkare måste också hantera åldrande batterier, men de lyckades hålla profilen låg så diskussionen handlade bara om Apple. Vilket fick det med sig att det blev billigare att byta ut batteriet mot ett nytt hos Apple.

  26. 37
    tty

    ”Miljöpartiet vill lagstifta om att tillverkare för till exempel hemelektronik och möbler ska bli skyldiga att ange hur länge sakerna förväntas hålla.”

    Just för elektronik går det inte ens teoretiskt att ange eftersom elektroniks felfrekvens typiskt är exponentialfördelad. Möjligen kan man ange en modellerad MTTF (Mean Time to Failure) men all erfarenhet visar på att sådana skattningar har en stor felmarginal.

    Med mekanik och system som åldras (t ex batterier) är det enklare, men ett problem är att det tar lång tid att få tillförlitliga data för ny teknik. Man kan ganska säkert ange en blyackumulators väntade livslängd, men knappast ännu ett litiumjonbatteris dito.

    Det kan nämnas att jag sysslat en hel del med datamodeller för att prognostisera just framtida felutfall, och att vi (och kunden) var mycket nöjda när vi kom inom 20-30% från det verkliga utfallet. Och då sysslade vi ändå med materiel (flygmateriel) där vi hade enormt mycket bättre data än vad som finns för konsumtionsvaror. Vem följer upp hur många gånger någon satt sig på IKEA-stolen och hur mycket vederbörande vägde?

    Det kanske är en bra lösning förresten: ”Denna Billyhylla får belastas maximalt X gånger med Y kilo, var vänlig inför varje belastningstillfälle i den bifogade loggboken och signera samt insänd en kopia till IKEA var tredje månad”. Det är ungefär så det fungerar i flygvärlden. Men så är (civila) flygplan också näst intill odödliga om de underhålls enligt tillverkarens direktiv.

  27. 38
    Gunnar Strandell

    tty #37
    Jag har jobbat med hållfasthet för lastbilar och kan vidimera att det är omöjligt att förutsäga komponenters livslängd eftersom kännedom om lastspektrum för en enskild individ saknas då den säljs. Kunskapen om livslängd brukar finnas hos gruvkunder som kör samma vägar och bokför alla reparationer.

    En tumregel är att vid utmattning ger 10% ökad last halverad livslängd.

  28. 39
    Robert N.

    ”37 tty
    Så flygplan har en längre livslängd än MP, trots flygskatt…

  29. 40
    Håkan Bergman

    Blir det loggbok för sängar också? Eller slår man till med uppkopplade sängar på en gång?

  30. 41
    Olav Gjelten

    Ingemar N # 28
    Jag är förhindrat från att ge dig ett svar om framtidens etniska befolkningsmajoritet i Sverige då det skulle tas bort med hänvisning till att endast klimat- och energifrågor får diskuteras här.

    Varför jag ställde klimatfrågans framtida utveckling i det perspektiv jag gjorde var just för att jag utgick från att du och andra som skriver här, var väl medvetna om att majoritetsbefolkningen i Sverige om några få generationer kommer att utgöras av helt andra än etniska svenskar. Det handlar inte om rasism och främlingsfientlighet att erkänna detta fakta. Så tragiskt bara att det är tabu att inse verkligheten…

  31. 42
    elias

    #28
    UNT påstår idag i sin ledare att opinionen i klimatfrågan inte har ändrats sedan 2014 då acceptansen var hög.
    Vem har rätt?

  32. 44
    tty

    ”Så flygplan har en längre livslängd än MP, trots flygskatt…”

    Förvisso. Det finns en klassisk liten vers om DC-3/C-47 som gick ur produktion 1945, men där en och annan faktiskt flyger fortfarande:

    ”While nations fall, and men retire, and jets grow obsolete
    the DC-3 flies on and on at eleven thousand feet”

    (DC-3 har inte tryckkabin, och flyger därför lågt (där påkänningarna faktiskt är större))

  33. 45
    Ann lh

    ARMA GP!
    Tidningen har en suverän ledarredaktion med Alice Teodorescu, Adam Cwejman, Aleksandra Boscanin och Jenny Sonesson. Dessutom skriver storägaren mm Peter Hjörne då och då krönikor på ledarsidan i sin tidning.
    Idag heter hans krönika ”Annars går det käpprätt åt helsike!”
    http://www.gp.se/ledare/annars-g%C3%A5r-det-k%C3%A4ppr%C3%A4tt-%C3%A5t-helsike-1.6200897
    Det är mycket som går åt helsike i hans värld, men mest intressant för den här bloggen:
    ”Vi svenskar ogillar inte bara nedskräpningen. Vi oroar oss också över de globala miljöfrågorna. Enligt SOM-institutets mätning av vad svenskarna oroar sig mest för så är fyra av frågorna av de fem i topp miljörelaterade. Och vi har anledning att vara oroliga.
    Den globala uppvärmningen fortsätter och det kommer att bli oerhört svårt att nå de globala klimatmålen. Golfströmmen har saktat ned. Stora barriärrevet i Australien är i stort sett utplånat. Arktis havsisar smälter. Djurarter och växter hotas och känsliga ekosystem kan gå under.
    Givetvis kommer jag nu att få höra av så kallade ”klimatskeptiker” eller ”förnekare” att jag pratar smörja, att det inte är bevisat att människan åstadkommer förändringarna, att problemen inte existerar, att hela frågan om global uppvärmning är en konspiration och att Donald Trump är den ende som förstått!”
    Ledarredaktionen arbetar djupt och brett efter Journalistikens första bud ”Sök sanningen och Förmedla den” medan ägaren en gång för alla funnit sin sanning i klimatfrågan hos klimathotets Rockstjärna, agronomen Johan Rockström och han förmedlar den, ”Det här förändrar allt” – ARMA LEDARREDAKTION.

  34. 46
    Lasse

    När det gäller hållbarhet så finns det en ekonomi i att byta ut fullt fungerande maskiner mot mer effektiva nya.
    Kylskåpen är väldigt hållbara, speciellt de gamla absorptionsskåpen som har ammoniak som köldmedel.
    Vi har ett från 1950 talet i sommarstugan-ger både kyla och värme ;-)
    Dammsugare och vindkraftverk är andra exempel eller varför inte bilar.
    En Dieselmotor håller väl länge, allt medan avgasreningen på nya bilar blir allt bättre.

    Köp nytt och bli miljösmart-en cykel håller länge länge-men den får inga subventioner av miljöpartiet .

  35. 47
    Lasse

    #45 Ann lh

    Hjörne lämnar över frågan om klimatet till framtiden:
    ”jag kommit till den enkla slutsatsen att jag hellre litar till alla de välrenommerade forskare som ser problemen och vill göra något åt dem än den lilla spillra som förnekar. För om världens klimatforskare skulle ha fel om klimatförändringarna, vad är det hemskaste som kan hända? Jo, vi får en renare, tryggare värld med fler arter. ”

    Om det inte vore så att världen till 80% är beroende av fossil energi och att den fattiga delen av befolkningen vill ha större tillgång till energi, så kan man rycka på axlarna och säga så!

    Ansvaret vilar tungt på denne man och hans likar. Vad har de emot fattiga barn som vill ha en bättre framtid.

  36. 48
    femman

    Det finns många bevis på att CO2 håller på att ta livet av jorden. En är att isbjörnarna blivit så många att sälungarna inte snart räcker till för att föda dom.
    En annan är att korallreven förstörs och kommer förvinna speciellt i nära områden med många turister. Som florida hawaii osv.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/solkram-forstor-korallrev
    https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/03/13-000-ton-solkram-flyter-ut-i-haven-varje-ar-hawaii-pa-vag-att-stoppa

  37. 49
    Sören G

    #45
    Ja Peter Hjörne pratar verkligen smörja. – I stället för att skaffa sig en allsidig bild förlitar han sig på uttalanden från charlataner.

    Hörde nåt på radion om att man haft en diskussion om att man skulle spara pengar genom att man följa det s.k. Paris-”avtalet”.
    Så subventioner till då dåliga energisystem och subventioner till rika för att skaffa sig elbilar och elcyklar är alltså att spara pengar?

  38. 50
    Per Erik Kihlstedt

    # 12 Johan M.
    Om man ändrar energitillförseln till ett kaotiskt system får man nog inskränka sin prognos om vad som kommer att hända till: ”Annorlunda”.
    När jag gick på KTH på 60-talet visste man inte exakt varför förekomsten av de sällsynta jordartsmetallerna (som egentligen inte är så sällsynta) inte följde samma mönster som övriga mineraler. Teorin var dock att de kommit till jorden på ett annat sätt.
    En fördubbling av priset skulle säkert göra flera fyndigheter lönsamma att bryta. Däremot kan man inte säga att volymen av brytvärda fyndigheter skulle bli 10 ggr större.
    Min poäng med mitt tidigare inlägg är att så länge man inte klarar av att bevisa koldioxidens effekt på jordens temperatur är stor, så är andra ”detaljer” bara brus.
    Så länge hoten enbart är baserade på scenarier vars sannolikhet är oändligt nära noll är resten bara trams.

  39. 51
    Ann lh

    Tack Lasse # 47 för att Du både läser och kompletterar.
    Läroplanen kräver att våra grundskolebarn ska söka allsidig information innan de drar någon slutsats i de stora frågorna. Undrar varför detta inte även gäller tidningsägare som avviker från den principen när de visar sig på en annars som sagt suverän ledarsidan.
    Hjörne har personligen fått information om möjlighet att skaffa sig bred och djup information i klimatfrågan, men han framhärdar på sina höga hästar i sin Grupptänksbubbla, som den sanna Journalismen är till för att avslöja.

  40. 52
    Sören G

    #51
    Så länge man inte har slagit hål på myten om ”97 % av alla forskare” så bryr sig medierna inte om att själva ta reda på fakta. Utan det blir alarmisternas budskap som fortsätter att gälla. Och alarmistforskarna är de som får forskninsanslag och blir därför beroende av att komma med ”rätt” budskap.

  41. 53
    Lasse

    #51 Ann lh

    Hans inställning i frågan är tyvärr alltför vanlig. Miljövänner som ser till sin egna bekväma tillvaro och gärna gör en insats ”för klimatet”. Alla dessa Teslabilar som skall signalera-jag bryr mig!
    Det går väl bra för dem att lägga 1 miljon på en bil som skall rädda världen.

    De saknar förmåga att göra en egen bedömning och faller därför lätt på alla styrda inslag som drastiskt kopplar klimatfrågan till vår livsstil.

    Men skräp i naturen ogillar jag likt Hjörne. Ligger skräpet vid en full papperskorg är det ändå skräp.
    Varje korg bör även ha en tömning som fungerar samt ett flexibelt alternativ vid full korg-kanske en storbag, sponsrad av snabbmatskjedjan som levererar förpackningarna!
    Eller av Tesla!

  42. 54
    Göran A.

    Tänk om Peter Hjörne kunde avsluta sin artikel med något i stil med att ”om ingen tror på mig kan ni söka information själva”.

    Ja, då kan man finna att Arktis och Antarktis både smälter och växer och att inga speciella avvikelser från det sker.

    Stora Barriärrevet både dör och lever och inga speciella avvikelser i det finns. Stora Barriärrevet har funnits i miljontals år och överlevt större förändringar än som är idag.

    Det går även att se att om någon skriver en domedagsartikel om något och påstår att det beror på klimatförändringar, så sprids den exponentiellt via andra artiklar, såsom att klimatredaktioner på hundratals eller tusentals tidningar hänvisar till den första artikeln eller till varandra..

    Skriver någon forskare en artikel som är tvärtemot nyss nämnda, då kommer spridningen av den bli nästan noll.

  43. 55
    Guy

    tty # 44

    ”Förvisso. Det finns en klassisk liten vers om DC-3/C-47 som gick ur produktion 1945, men där en och annan faktiskt flyger fortfarande:”

    Stämmer gott. OH-LCH flög senast igår flera gånger under Malms Fly In (80 år). Just medan jag skriver hör jad DC-3:an flyga här över.

  44. 56
    Olav Gjelten

    Hur ska galenskapen med höghastighetståg kunna stoppas i Sverige??

    Spanjorerna tycks varna för döva öron när de försöker upplysa svenskarna om att till och med mångmiljonstäderna Madrid och Barcelona är för små befolkningscentra för att gigantkostnaden med höghastighetståg skall vara lönsam.

    Vad spanjorerna inte tycks ha fattat är att HÄR HOS OSS väger ekonomiska argument fjäderlätt och att det är de religiösa frågorna kring klimat och miljö som är de helt avgörande om landet Sverige skall satsa på höghastighetståg eller inte.

  45. 57
    Bim

    Skickade denna till GP redaktionen i dag.
    Om Hjörne kunde hålla tyst så blev GP en ganska bra tidning nu.

    Billdal 27-5 2018
    Redaktionen på GP

    Peter Hjörne skriver en krönika i dag som nog är det värsta jag läst i GP.
    Den börjar med nedskräpningen i naturen vilket han sedan kopplar samman med klimatskeptiker eller som han i samma andetag kallar “förnekare”.
    Förnekar begreppet syftar på de människor som förnekar att judeutrotningen ägt rum. Alltså Nazister.

    Sedan skriver han att Golfströmmen saktat ner och att Stora Barriärrevet i stort sett är utplånat, Arktis havsisar smälter, djurarter och växter hotas och känsliga ekosystem kan gå under. Vad får Peter Hjörne dessa uppgifter från? Inte från IPCC i vart fall.

    Har Peter Hjörne någon som helst uppfattning vad dessa katastrofer i så fall skulle bero på?

    Den globala uppvärmningen rör sig om 0,9 – 1,2° Celsius sedan 1850 talet och de senaste 20 åren finns det ingen mätbar, tydlig uppvärmning.

    Om stora Barriärrevet (yta 348,700 Km² alltså större än Gotland) vore utplånat på grund av denna uppvärmning så borde det inte finnas ett enda korallrev kvar på Jorden. Tror Peter Hjörne själv på vad han skriver? Eller är det bara hans sätt att skrämma folk med “global uppvärmning som han tydligen vurmar för?
    Varför har barn numera klimatångest? På grund av sådana som Petet Hjörne, så klart. Om han vill slippa detta, så skall han sluta att skrämmas.

    Snälla ni på GP:s redaktion, kan ni inte få Peter Hjörne att besinna sig innan han använder GP för att brunkleta, Naziststämpla sina meningsmotståndare. Jag tycker GP blivit mycket bättre sedan Alice Teodorescu och Adam Cwejman anslutits till tidningen. Jag tror att Alice och Adam aldrig skulle nedlåta sig till att skriva sådant ologiskt, strunt som Peter Hjörne gör i dagens GP.

    Med Vänlig hälsning
    Roland Östlund
    Trogen prenumerant, och läsare sedan 1950 talet.

  46. 58
    Sören G

    #57 Bim
    Bra skrivet.
    Peter Hjörne är en katastrof för sin tidning.

  47. 59
    Ann lh

    Bim, bra! Så skarpt och klart och med så många bottnar, förödande för Hjörne. Suveränt!

  48. 60
    Bim

    Tack Sören ! Han är faktiskt det, fast det förstår han inte.

    Tack Ann LH.
    Att få medhåll av dig som verkligen kan hela den komplexa galenskapen och kan skriva om det så mästerligt, känns bra för mig där hantverket dominerar och som nästan är dyslektiker. Men datorn hjälper mig att stava rätt. :D

  49. 61
    Olav Gjelten

    En tanke som växt inom mig på senare tid är detta:

    I likhet med många andra skeptiker har jag själv använt uttryck som att ”folk som tror på klimathotet måste VAKNA”, utan att ha funderat närmare över vad detta skulle innebära.
    OM någon ser sig själva som VAKNA så är det just de som blivit frälsta – klimatreligiösa inget undantag.

    För dem är det vi ”förnekare” som måste vakna och komma till den guddomliga insikten att moder jord har feber och att det står upp till oss syndare om vi i tid kan omvända oss, ändra livsstil och bli ”ekologiska” människor och därigenom också kunna ”rädda världen”.

    Nej! Jag tror inte längre vi kan ”väcka” folk UT UR EN RELIGION. I bästa fall upptäcker de så småningom att det klimatreligiösa livet blir för torftigt för dem och att de ger upp.

  50. 62
    Bim

    Olav Gjelten # 61
    Jag tror inte heller på något vakna upp. Det har man ju sett på religiösa sekter, där existerar inget sunt förnuft. Att tiden för Jesus återkomst flyttas fram i takt med att löftet inte uppfylls borde ju få dessa människor att dra öronen åt sig. Men så är det ju inte… Logik och religion hör inte samman. Logiken hindrar sekter att uppstå.
    Men ändå, när en sekt dör så dyker det oftast upp en ny med samma budskap, fast i en annan kostym.
    Jag tycker att detta liknar klimathotarnas envetna, ologiska gapande om samma budskap om och om igen fast med variationer på hoten.
    Inte lätt att få bukt med.

  51. 63
    L

    Miljöpartiets Isabella Lövin har nästan skrämt slag på sig själv i helgen, om inte Sverige ställer om NU så dör planeten är budskapet. Jag skulle istället vilja fråga henne hur Miljöpartiet kan rädda Sverige från vindkraftens miljöförstöring? Förutom alla nya skatter är det just vindkraftverken som är det mest påtagliga med klimathotet.

    Frågan är också hur hon har tänkt sig att finansiera avvecklingen av alla tusentals vindkraftverk som snart kommer att vara uttjänta? Det lär ju inte vara dom utländska pensionsfonder som idag drar nytta av våra subventioner.

  52. 64
    Bim

    L #63
    Du får tolka henne rätt.
    Om vi inte ställer om nu så dör Miljöpartiet.
    Det är ju hennes värld.
    :-(

  53. 65
    Fredrik S

    L och Bim #63, 64

    Vore något för utländsk press att frossa i, ” Swedish Deputy Prime Minister believes the earth will burn and die” :)

  54. 66
    L

    #64, Bim,
    Du har rätt, hon ser sitt parti försvinna snabbare än isen i Arktis..!
    Så det är klart att Sverige ska ställa om, 1,6 promille av världens utsläpp är inte att leka med… Det motsvarar nästan vad Kina ökar sina på en vecka….

  55. 68
    Håkan Bergman

    Gunnar S. #67
    Visst börjar det ljusna så sakta, DN motor har t.ex. ett antal kritiska artiklar i ämnet miljö och trafik.

    https://www.dn.se/ekonomi/motor/

    I artikeln https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-utred-nyttan-med-miljobilsstoden/
    står följande:

    ”Miljöpartiets företrädare missar inget tillfälle att tala illa om dieslar, att de sannerligen inte var med om att miljöklassa sådana bilar. ”

    Jag har mejlat DN och gett dom följande länk, vi får se vad nytta det kan göra, bilägarna är nog en grupp man inte ska räkna bort inför valet, dom börjar ha fått nog nu.

    https://www.expressen.se/motor/miljopartiet-kovander-om-diesel/

  56. 69
    Bengt Eriksson

    Katolska kyrkan hade tidernas bästa affärside: köp syndernas förlåtelse genom avlatsbrev! Den nya religionen, klimathotet, erbjuder syndernas förlåtelse (elcykel) mer raffinerat, nån annan (skattebetalarna) betalar för dina synder.

  57. 70
    Olav Gjelten

    Varför i all friden skall JAG betala för att ANDRA köper elcyklar?

    Jag VILL INTE vara med!!!

  58. 71
    Göran A.

    Jag tycker inte att man behöver dra så stora växlar på att bli kallad för klimatförnekare. Jag kan själv presentera mig som en sådan av den enkla anledningen att den eller de jag presenterar mig för blir nyfikna. Med andra ord en inkörsport för närmare förklaring. De flesta undrar hur man kan vara så korkad att man förneka klimatförändringar och helt plötsligt stå en sådan framför en. Epitet blir kastat tillbaka på de som kallar andra för klimatförnekare och blir därmed själva förlöjligade.

    Jag brukar efter det inte köra igång med någon föreläsning utan jag frågar i stället vilka problem de ser med klimatförändringarna. Jag kan sedan svara på varje påstående om de kan komma fram med något, för när jag frågar om problem är det inte många som kan komma på något. Så är det ofta om det mesta. Folk påstår något men kan sällan komma med något konkret.

  59. 72
    Fredrik S

    I DI kan man läsa idag (betalvägg) att flygskatten slår ut två direktflyg till USA. Norwegian ställer in två linjer och även en inrikeslinje är i farozonen. Dessutom flyttas kapacitet från Arlanda till Oslo och Köpenhamn. Bra jobbat MP i er kamp att försämra svenskarnas välstånd och livskvalitet.

  60. 73
    JIMMY

    Att idag och i framtiden flyga från Gardemoen Norge efter (MP = Medeltids Kommunist Partiets flygskatt är logiskt om man bor i västra delen av Sverige. :-)

Kommentarer inaktiverade.