Öppen Tråd

varflod1_992

Vårflod i norr. SMHI varnar. Tidig sommar i söder och den första färskpotatisen är upptagen och såld. Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

52 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 1
    Michael E

    I dagens DI finns en annons från EON som hävdar att ”Ny forskning visar: Därför är det svenska klimatet perfekt för solceller”. Jag höll på att sätta morgonkaffet i strupen men sen brast jag ut i skratt, det påminner lite grann om Ulf Peter Olrogs visa om att allt kan säljas med mördande reklam.

    Ordet forskning har som begrepp snart blivit lika missbrukat som visans konserverade gröt gjord på vassla och sågspån.

  2. 2
    Bim

    Michael E # 1
    Håller helt med dig.
    Forskarna säger… Forskningen pekar på… Ny forskning visar….
    Enligt forskarna blir det mycket värre än vad de trodde…
    Varför kan de aldrig tro rätt, eller fel åt andra hållet?
    Vilka forskare det är, är det ingen som bryr sig om att ta reda på.
    Sedan detta: I takt med att jorden blir varmare så…
    Kan vad som helst hända.
    I takt med att jorden blir kallare blir forskarna allt mer galna.
    Tur att nätet finns annars hade alla blivit galna.

  3. 3
    Olav Gjelten

    Jag kommer ihåg att jag som litet förskolebarn var orolig för höjning av havsnivån. Kanske ganska logiskt tänkt för en femåring sedan jag fick berättat att alla älvar och bäckar rinner ut i havet?

  4. 4
    Lasse

    #1 EON visar med all tydlighet hur bra solceller fungerar i Simris.
    En liten by som har 400 KW solceller och ett vindkraftverk med 600 KW kapacitet.
    Förbrukningen överstiger sällan 500 KW.
    Självförsörjande på el när solen skiner eller när det blåser optimalt-just nu ger solen 64 KW och vinden 0
    Vilket ger ett underskott på 116 KW eftersom de förbrukar 180 KW: https://www.eon.se/om-e-on/innovation/lokala-energisystem/direkt-fran-simris.html
    Det krävs en hel del för att få ett sådant system att balansera ”Off Grid”
    Jag följer en installation av solceller på ett tak i Skåne-mest för att hålla koll på molnigheten.
    Det verkar finna ett samband mellan molnigheten och temperaturen ;-)
    http://notrickszone.com/2018/05/10/goethe-institute-renowned-us-climate-scientist-confirm-clouds-can-result-in-significant-changes-to-earths-surface-temperature/#sthash.m6UTAyQQ.dpbs

  5. 5
    Sigge

    #1 och #2. Michel E och Bim

    Det är helt rätt att vara skeptisk mot artiklar eller reklam som påstår ”ny forskning visar”. Oftast är det en hypotes med ringa verklighetsförankring.

    Jag tror jag vet vilken forskning som syftas på när de påstår att solceller passar bra i det svenska klimatet. Det är att solceller ger en något bättre verkningsgrad när det är kallt jämfört med när det är varmt. Men solcellernas elproduktion måste stämma överens med elkonsumtionen också. För övrigt så är det ingen ny kunskap att solceller har bättre verkningsgrad i kyla.

    Solceller är bra i länder som har dygnets förbrukningstopp mitt på dagen eller där elförbrukningen är som störst den soliga delen av året. I Sverige är det inte så. Vi har två förbrukningstoppar på dygnet, den ena vid 8-9 på förmiddagen och den andra vid 16-17 på eftermiddagen. Det är heller inte så att vi har mest sol under den årstid då vi förbrukar mest el. Solen lyser mer på sommaren än på vintern och det är på vintern vi förbrukar mest. I Finland och Norge så ser dygnets elförbrukning ut ungefär som i Sverige.

    Om vi tittar på Europa så är det många länder som har dygnets förbrukningstopp mitt på dagen eller på eftermiddagen. Tyskland, som ofta kritiseras här för sitt ”energivände” har en förbrukningstopp mitt på dagen. Där passar en begränsad mängd solceller in. I Sydeuropa så är det på eftermiddagen som förbrukningstoppen och de har samtidigt den högsta elförbrukningen varma soliga dagar. De kan ha ännu större andel solenergi.

  6. 6
    Sören G

    #2
    Reportrarna verkar ofta själva lägga till påståenden som : ”Vi vet att klimatet blir varmare därför kommer…”.
    Även om intervju-personen inte har påstått det. Som att stränder kommer att översvämmas, fåglar och bin dör för att våren kommer tidigare än vad de är anpassade för etc. Typexempel Erika Bjerström, men även Stefan Åström var ute med konstiga påståenden häromsistens.

  7. 7
    Olav Gjelten

    # 4 Lasse
    Tycker du att solceller fungerar när knappast någon köper dem utan prisdumpning via subventioner? Med liknande resonemang skulle vad som helst fungera.
    En annan aspekt som säkert få tänker på: Utan satsning på vind- och solel, men med en utbyggnad av exempelvis kolkraftverk hade elen i dag varit väldigt mycket billigare. I Ryssland är den nästan gratis.
    Fick folk veta hela sanningen kanske grön el inte vore populär alls. (Givetvis undantagen alla fundamentalister som lever i en drömvärld, fjärran från all verklighet.

  8. 9
    Strumpan

    När en stor del av Sverige har fått njuta av sol och värme den sista tiden har vi bara fått njuta av solen. Jag bor vid Hälsinglands södra kust och att havet brukar kyla lite så här på våren är inget ovanligt. Men i år har det varit extremt. Temperaturna har en bit in i landet legat på 20-25 grader medan vi fått nöja oss med 15 grader som mest.

    Jag vet inte vad som skiljer i år? Kanske att våren blivit väldigt kort så havet är kallare än normalt?

  9. 10
    Richard

    Michael E # 1
    Klimatet för solceller är inte så dåligt i Sverige, det är breddgraden det är fel på.

  10. 12
    Håkan Bergman

    ”Genom att testa solceller i laboratoriemiljö kunde de konstatera att kalla temperaturer har en positiv inverkan på panelernas elproduktion.”

    Så revolutionerande, inte. Man har alltså testat i en miljö där man kan kontrollera temperatur och ljusstyrka, men så fungerar det inte utanför labbet. Jag skulle tro att det blir rätt vatmt inne i en solpanel även i vårt klimat om solen ligger på, ytan på en solpanel ser inte ut att vara nån bra ledare för värme.

  11. 13
    Ivar Andersson

    #5 Sigge
    Svårigheten med att solceller producerar mest på sommaren och inte på vintern när efterfrågan på eleffekt är större visat statistik från Tyskland. I juli 2016 fick tyskarna i medel 16% av installerad effekt från solel och i december fick tyskarna i medel 3% av installerad effekt från solel. Solceller och air condition i varma länder är bättre säsongsanpassade. Vindkraften är bättre säsongsanpassad med 13% i juli och 25% i december 2016.

  12. 14
    Sigge

    #13 Ivar Andersson

    Att det var så stor skillnad mellan sommar- och vinterproduktion med solel kände jag inte till.
    Tyskland har trots allt inte lika stor skillnad på elförbrukningen mellan sommar och vinter som vi har i Sverige.

  13. 15
    Michael E

    #5 Sigge, Sol och vindkraft är inte bra vare sig i Sverige eller Tyskland eftersom de bara producerar intermittent kraft. Det betyder att vi måste behålla alla de andra elkraftverken typ, kärnkraft, vatten, olja, kol etc för att säkerställa kontinuerlig elförsörjning när solen inte är framme och det är vindstilla.

    Sol och vindkraft är exempel på ideologiskt motiverande men för ekonomin förödande åtgärder som framförs av miljövänstern i syfte att rädda världen från ett obefintligt hot, d.v.s. för att verka handlingskraftiga i syfte att tillskansa sig makt. Våra barn och barnbarn kommer att vara hårda i sina domar mot en generation som slösar bort ekonomiskt välstånd i meningslösa politiska åtgärder.

  14. 16
    Pär Green

    Jag frågade efter offert på solpaneler för mitt tak på stugan som är ca 54 kvadratmeter.
    Utgår ifrån att takytan är större.

    Kostnad var över 100 000:- kronor!

    Kommer aldrig att bli någon besparing/lönsamhet för min del, då jag mer än fullvuxen, 66 år.

  15. 17
    Sören G

    Ganska bra historisk översikt över Lilla Istiden.
    https://www.youtube.com/watch?v=vZFXZ0bATyc&feature=youtu.be

    Men på slutet så spekulerar man att förbränningen av fossila bränslen kan förorsaka en ny Liten Istid. Allt är dock väldigt osäkert och man vet egentligen ingenting. Alla scenarior är möjliga.
    Men budskapet finns där att man ska ”ta det säkra före det osäkra” och sluta använda fossila bränslen.
    Men det säkra kan ju inte vara att snabbavveckla fossila bränslen. Det leder obönhörligt till en katastrofal energikris.

  16. 18
    Peter Stilbs

    #12 jag tror det är grundläggande fysik och naturlagar som man observerar effekter av om solceller funkar sämre för elproduktion vid högre temperatur. Det borde inte vara någon överraskning. Men här vrängs det i vanlig ordning för att hamra in ett budskap (att det är bra för Sverige med solpaneler). Effekten kan knappast vara stor.

    Ska man fortsätta på resonemanget så fungerar vindsnurror sämre i kallt klimat, eftersom luftmotständet är lägre vid låg temperatur. Alltså är vindsnurror dåliga för Sverige? Eller kanske de inte menade så? ;-)

  17. 19
    Sigge

    #15 Michel E

    Eftersom vi har så mycket vattenkraft i Skandinavien så fungerar vindkraft bra som ett komplement. Det blåser ju ganska mycket mer på vintern än på sommaren.
    De som är mer insatta i hur mycket vindkraft som kan vara skandinaviska elnätet påstår att gränsen går någonstans vid 20-25%. Nu är det väl ungefär 10% vindkraft.

    Det finns låtsasexperter som för ett antal år sedan påstod att det inte skulle fungera med mer än ungefär 5% vindkraft i elnätet.

  18. 21
    Peter Stilbs

    Tänk om vindsnurrorna och solpanelerna skulle debiteras för den reglerkraft som står i ständig beredskap när de inte levererar? Det skulle bli dyrt det.

  19. 22
    sibbe

    Primärenergi i Tyskland 2017:

    Olja 34,7 % gas 23,7 % kol 22,2 %, kärnkraft 6,1 % biomassa (ved) 6,2 %, biobränsle 0,9 %, sopor 1 %, vindkraft 2,8 %, sol 1,3 % vattenkraft 0,5 % samt diverse övriga bränslen.
    Vindkraften har dubbelt så stort effekt som kärnkraft, men ack och ve, kärnkraften levererar mera än dubbelt så mycket el till förbrukarna. Utan att få del av de 6,5 cent, som alla ”förnybara får.
    Och det här 6,5 C tycks vara alldeles för lite, för allt fler lite äldre vindkraftbolag har problem med likviditeten. Eftersom man inte gjort reserveringar för framförallt reparationer. Efter 7 år i drift tycks lagrarna i möllorna vara slut.
    Facit: fossilt: drygt 80 %, ungefär som i resten av världen. De förnybara dryga 13 %, men egentligen bör ju biomassa (ved) och sopor (plast) 8,1 % räknas som fossilt.
    ”Experter” har räknat ut att man utan större om och men kan ta bort allt fossilt från marknaden.
    Kan man läsa och höra i medierna.
    Nog har Merkel et al ett stort jobb att göra. Nå, ja, alla beslut om kolkraftverk etc är framskjuten till 2025 (2022 försvinner de sista kärnkraftverken från nätet) och ingen tror att Merkel leder följande regering efter valet 2021.
    Men osvuren är bäst, då det gäller Merkel…

  20. 23
    sibbe

    Jag glömde att nämna: Tysklands CO2 andel av den globala mängden: 2 %!
    De tillsammans med Sverige och Finland med vardera 0,2 % bör väl kunna rädda världen…

  21. 24
    Lars Cornell

    Man blir ju bara förbannad när man läser det strunt som EON kommer med (nu svor jag inte utan beskrev bara en reaktion).

    ” … förknippat med höga utsläpp av koldioxid, vilket är skadligt för miljön”
    När blev koldioxid skadligt för miljön? På vilket sätt?
    Mer koldioxid får svensk skog och grödor att växa så det knakar.

    ”Efterfrågan styr utbudet, så om hela landet skulle välja energi från förnybara källor skulle det leda till utveckling och utbyggnad, vilket i sin tur skulle vara en stor vinst för miljön.”
    När blev vindvärken och kalhuggna skogar en vinst för miljön?
    Om alla skulle välja energi från förnybara källor skulle de flesta bli utan.

    ”Är förnybar energi dyr? Faktiskt inte. För att sätta det i perspektiv skulle den extra kostnaden för att driva din villa med vindkraft istället för vattenkraft, som är gratis, motsvarar det ungefär en klase ekobananer i månaden (cirka 21 kronor extra per månad, räknat på en årsförbrukning på 10 000 kWh/år).”

    Det räcker med att beräkna elcertifikatkostnaden 12 öre * 10 000 = 1 200:-/år så förstår man att det blir många bananer.

    Tyskarnas katastrofala Energiewende är ett bevis på det. Man har beräknat motsvarande 2 000 miljarder kr i kostnad år 2025 utan att ett enda kärnkraftverk stängts och nu med ökande utsläpp av koldioxid. Det är ett totalt misslyckande och en tragedi för tyska folket.

    EON kan slänga sig i väggen.

  22. 26
    Richard

    #18 Peter Stilbs
    ”Ska man fortsätta på resonemanget så fungerar vindsnurror sämre i kallt klimat, eftersom luftmotständet är lägre vid låg temperatur.”

    Nu blev det en tankevurpa, luftmotståndet ökar vid lägre temperatur.

  23. 27
    Michael E

    #19 Sigge, Det finns ingen som helst rationalitet bakom sol och vindkraftsel. För varje KW vind och solkraftsel måste motsvarande KW kunna produceras i en annan anläggning som reserv när det inte blåser eller solen skiner.

    Ett sant och pålitligt komplement till vår kärnkraft och vattenkraft har varit de oljeeldade pannorna vars förmåga att leverera el är oberoende av väder. Det är inte mer komplicerat än så här.

  24. 28
    Peter Stilbs

    #26, Richard – så kan man tro, men det är tvärtom. Läs ex Kinetic theory of gases på Wikipedia, och fundera på jetflygen däruppe

  25. 29
    pekke

    Skall man sätta upp solceller för att göra nån form av vinst på elpriserna så är det nog bäst att räkna på investeringen, det gjorde inte folk i England när de lånade för att montera upp solceller, de förlorade på affären.

    http://www.thisismoney.co.uk/money/bills/article-5705815/Solar-panel-loans-mis-sold-Homeowners-repayments-outstripped-savings-bills.html

    Vi får se vad som händer i Sverige när subventioner och skattelättnader försvinner och elbolagen knappt betalar nåt för den sålda elen.

  26. 30
    Håkan Bergman

    pekke #29
    Som vanligt så förevisas arbetare som monterar solpaneler på ett hustak iförda skyddshjälm, emellanåt också kompletterat med varselväst, men aldrig att jag ser en sele och säkerhetslina. Senast var det självaste majestätet som vinglade omkring på slottets tak iförd skyddshjälm. Vad ska den löst sittande hjälmen skydda mot när dom halkar och drösar ner i backen? Varselvästen är om möjligt ännu obegripligare, risken att bli överkörd uppe på ett hustak torde vara obefintlig. Kungen borde åtalas för allmänfarlig vårdslöshet, tänk om han böjer sig ner och hjälmen faller av och träffar ett barn nere på borggården?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EllE2/har-ar-kung-sol-av-sverige–pa-slottets-tak

  27. 31
    Richard

    #28 Peter Stilbs

    Jetflygen håller väl till där uppe på grund av lågt lufttryck.

    Hastighetsrekord med fordon sätts ofta i en varm saltöken för att luftmotståndet är lägre i värmen.

    I velodromcykling finns det övre temperaturgränser för att luftmotståndet inte ska bli för lågt så att rekord ska kunna jämföras.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

  28. 32
    Lars Mellblom

    #18 Peter Stilbs#

    ”… luftmotständet är lägre vid låg temperatur.”

    Intressant! Som tonaringar konstaterade vi att motorcyklarna ( Silverpilen och liknande) var lite snabbare vid kallt och klart väder. Vi trodde att det berodde pa högre luftdensitet och därmed mer syre till bensinen som gav starkare explosioner. Kanske bidrog minskat luftmotstand ocksa?

  29. 33
    Evert Andersson

    En sak med solceller är att det är det absolut minst produktiva sättet att framställa elektricitet. Professor Michael Kelly’s team vid University of Cambridge har funnit att PV paneler i Spanien hade ett EROI på 2,5 buffertering inräknad för intermittensen. (För den som inte vet EROI = Energy Return On Invested. Alltså hur mycket energi får man ut av den som går åt för produktionen i livscykelanalysen). Jag menar att det borde diskuteras mer. Även om han skulle ha 100 procent fel är synpunkten viktig för debatten.

  30. 34
    Peter Stilbs

    # 31 – jovisst pga det låga trycket också. Den kanske mest dominerande anledningen. Men gaser uppför sig här tvärt om mot vätskor, som Din drag coefficient handlar om. Viskositeten sjunker med temperaturen istället för att öka.

    Sen, om jetplan, tror jag att verkningsgraden också kan bli högre med en lägre omgivningstemperatur. Men jag kan för lite om jetmotordrift

  31. 35
    Peter Stilbs

    #31 saltöknarna har långa plana ytor, det är därför man håller till där med fordon som kan närma sig ljudhastigheten

  32. 36
    tty

    #5

    ”I Sydeuropa så är det på eftermiddagen som förbrukningstoppen och de har samtidigt den högsta elförbrukningen varma soliga dagar. De kan ha ännu större andel solenergi.”

    Faktiskt inte. I länder med en hög andel elförbrukning till luftkonditionering och/eller fläktar ligger förbrukningstoppen ganska sent på eftermiddagen och passar, i motsats till vad som ofta hävdas, dåligt ihop med mängden producerad solel.

  33. 37
    tty

    #35

    ”Som tonaringar konstaterade vi att motorcyklarna ( Silverpilen och liknande) var lite snabbare vid kallt och klart väder. Vi trodde att det berodde pa högre luftdensitet och därmed mer syre till bensinen som gav starkare explosioner. Kanske bidrog minskat luftmotstand ocksa?”

    Nej, luftmotståndet blir faktiskt större på en given höjd när temperaturen blir lägre. Däremot ökar motoreffekten, dels för att det blir mera syre som du säger, dels därför att en värmemotors verkningsgrad är proportionell ett minus kvoten mellan begynnelse- och sluttemperaturen.

    Jag kan berätta en sann historia i den vägen. En gång i tiden hade flygvapnet en fransk jetmotor RM 9 (Turbomeca Aubisque) i SK 60-flygplanen. Den var definitivt i svagaste laget, inte alltför tillförlitlig och dessutom knepig att underhålla. En del motorer var näst intill omöjliga att få ut specificerad dragkraft ur när de skulle köras i provbock. I en del fall fick man därför tjyvhålla på en motor till en dimmig novembermorgon innan man bänkkörde dem. Temperatur runt nollan (bra verkningsgrad, hög täthet, mycket syre) och dimma (=vatteninsprutning!) brukade göra susen (berättat i förtroende av en som var med, men numera preskriberat).

    Att flyga högt vinner man på både genom att luften är tunn (litet luftmostånd) och kall (hög motorverkningsgrad). Idealet är att ligga i tropopausen (nominellt 11,000 meter, FL360) där luften är som kallast.

  34. 38
    tty

    #35

    ”saltöknarna har långa plana ytor, det är därför man håller till där med fordon som kan närma sig ljudhastigheten”

    Det finns ett skäl till: ljudhastigheten blir signifikant högre när det blir varmare. På den tiden hastighetsrekord med flygplan måste sättas på låg höjd (fram till 1954 om jag minns rätt) så gjordes rekorden därför oftast i ökenområden (Mojave för USA, Libyen för Storbritannien). Vågmotståndet ökar våldsamt nära ljudhastigheten så några hundradels mach gör stor skillnad.

  35. 39
    Håkan Bergman

    tty #37
    Jo det där med dimma känner jag igen från mopedåldern, nåja lite före, jag hade faktiskt en Svalan 147 cc också, men den senare vågade jag bara köra i skogen. Men till följd av den låga polistätheten så körde och testade vi våra trimmade mopeder på någotsånär raka vägar och minsann fann vi inte att dom maxade ut just när det var lite dimma sena höstkvällar. Jag minns att åtminstone min moppe när den maxade ut under dom där omständigheterna fick ett helt nytt motorljud, tvåtaktare är ju lite speciella, smäller som fan på tomgång och sen flyter dom ut ju högre man varvar dom. Östtyska MZ dominerade ju länge 125cc-klassen i TT med sina maskiner konstruerade för att hålla ett enda lopp, så tvåtaktare är skojiga maskiner.

    Vatteninsprutning var ju f.ö standard som emergencyenergy i jaktplan under ww2, har läst att det var en fiftyfifty vatten-alkohol-blandning, men var inte det mest för att hindra den från att frysa? Du som vet allt tty sprutade man in den där blandningen mellan kompresssorstegen och var det möjligen så man kom på intercoolern?

  36. 40
    tty

    #39

    Det var framförallt tyskarna som använde MW50 (Methanol-Wasser 50%) insprutning. Den sprutades in i överladdaren och hade två effekter, den kylde luft/bränsleblandningen och den möjliggjorde användning av högre överladdningstryck utan att motorn knackade (det är där metanolen kommer in). Den var mest effektiv på lägre höjd, högre upp kunde man använda max överladdningstryck utan risk för knackning och man fick då bara ut kyleffekten. Det gick dock inte att använda på alla motortyper, på vissa (främst litet äldre) motorer pallade inte cylindertopparna för det högre trycket.
    Och, ja metanolen gör också att vätskan inte fryser.

    Såvitt jag vet använde tyskarna bara enstegs överladdare utan mellankylare.

  37. 41
    tty

    #41

    Jag kanske skulle ha nämnt att tyskarna hade ytterligare ett system GM-1 för att kortvarigt ge större motoreffekt på hög höjd. Då sprutade man istället in N2O (lustgas) i överladdaren. Vid hög temperaturer är N2O en kraftig oxidant som gör det möjligt att förbränna mera bränsle och därmed ökar motoreffekten. Jag tror samma teknik används vid dragracing idag.

  38. 42
    Strumpan

    #41 Det stämmer. Det är nitrometan som används vilket gör att man kan trycka in enormt med bränsle.

  39. 43
    Ingvar i Las Palmas

    Lustgas kan man ladda på för bensindrivna motorer också

  40. 44
    Larsa

    Premiärpostar mitt första inlägg efter 1 år av underhållande och nyttig läsning av denna ”blogg”.

    #18
    Nej tyvärr håller jag inte med om att luftmotståndet är lägre i kallare temperatur. På landnivå är det tvärtom, högre motstånd.

  41. 45
    Sören G

    Sköldpaddornas kön bestäms av temperaturen. Enligt vetenskapsradion i P1 oroas forskarna av klimatförändringarna. I ett varmare klimat kläcks mest honor.

    Enligt Vetenskapsradion har det de senaste årtiondena blivit allt varmare på sköldpaddornas kläckningsställen. – Har det blivit det?

  42. 48
    Lasse

    #47 Lars
    Är det risk för ännu ett dåligt vinår?
    Förra året drabbades de av frost.

    Ekot hade ett inslag om hur subventionerade elbilar exporteras till Norge där de har fler förmåner för dem. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6949735
    Vi slänger ca 60 000 per bil till Norge så vår miljö blir bättre.
    Vi exporterar el när det blåser oxå.
    Men föreslår M eller nån annan att vi skall få tillgodoräkna oss CO2 begränsande insatser utanför landet-då tar det hus hos miljötalibanerna! Gissar att de vill glänsa på alla dessa möten som sker världen över!
    El-Cyklar -det är det ingen som slår i Bonn 2017. Men i Lima har vi El-båtar också!
    http://klimatforhandling.se/2014/10/25/klart-i-bonn-klart-for-lima/

  43. 49
    tty

    #45

    Skulle det uppstå könsobalans så kommer evolutionen mycket snabbt att rätta till det. Låt oss säga att det blir markant flera hanar än honor. Varje hona kommer då i genomsnitt att få markant fler avkomma än en hane. De sköldpaddhonor som lägger ägg med en litet högre ”omslagstemperatur” och därmed får fler honor i avkomman kommer att bli starkt gynnade och könsobalansen rättas snabbt till.

    Det är denna mekanism som gör att det nästan alltid föds/kläcks ungefär lika många hanar som honor hos alla tvåkönade arter, oberoende av vilken mekanism som styr könet hos avkommat, och trots att det ur ren biologisk effektivitetssynpunkt vore mycket bättre med ett fåtal hanar och många honor. Som jägare vet kan man ju skjuta nästan alla fasantuppar utan att det blir färre fasankycklingar.

  44. 50
    Lars Mellblom

    #48 Lasse#

    Det stämmer att nästan hela Frankrike drabbades av skarp nattfrost i maj 2017. Samtliga mina fruktträd blev utan frukt och manga träd som ask, syren och valnöt fick sin första omgang blad förstörda. Granarnas nya skott brändes ocksa av frosten.

    Hur det blir 2018 är för tidigt att sia om, men den faran är nog över nu. Snön som föll under natten drabbade mest Centralmassivet, där inte mycket vin odlas och det var inte skarp frost. Ska du semestra i omradet, som har vild natur, stanna da gärna till i Marcillac och smaka deras röda vin. Det passar bra till de lokala ostarna. Avnjut ocksa tripou till frukost eller som lunchens huvudrätt. https://fr.wikipedia.org/wiki/Tripou

    Vi har inte haft mycket frost sedan början av mars, även om det varit kyligt och solfattigt. Just nu befinner jag mig i sydvästra Bretagne. Efter regn-och hagelskurar i eftermiddags har det nu klarnat upp och jag maste nog skrapa vindrutan i morgon. Vädertjänsten varnar nu för mer snö i natt i Centralmassivet, men mest över 1200 möh.

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Massif_central

Kommentarer inaktiverade.