Öppen Tråd

snösmältning

Det är snösmältning på gång även i Norrland. Med tanke på de stora snömängderna i år så finns risk för översvämningar. Så håll i broarna! Veckans öppna tråd handlar om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

59 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 3
    Dan

    Tvätta inte bilen på gatan uppmanas från vanligtvis välunderrättat håll, dvs SVT. Tvättvattnet rinner ned i dagvattenbrunnarna och sedan ut i vattendrag orenat.
    Men – smutsen på bilen kommer ju från gatan och vägarna, om den inte fastnat en stund på bilen hade den väl åkt ned i dagvattenbrunnen ändå? Tvättmedel sägs ju vara biologiskt nedbrytbara numera.
    Det är lite Bror Duktig över det här och lite ”bilistj-vlarna ska inte tro att de kan göra som de vill”.
    Tråkigt.

  2. 4
    Daniel Wiklund

    Miljöpartister gillar förbud. Lite paradoxalt för dom pratar ju ofta om allas lika värde, att vara välkomnande, inkluderande med mera. Läser på text-tv att Miljöpartiet i Norge vill förbjuda försäljning av heliumballonger vid nationalfestligheterna i Oslo. Fler kommuner väntas följa efter. Plasten skadar djur och människor för i det närmaste evig tid. lite märkligt då att miljöpartisterna ( i varje fall i Sverige) är så positivt inställda till droger. För droger om nåt skadar väl människorna, och är kopplad till grov kriminalitet, och ond och bråd död. Men jag glömde ju bort att det värsta giftet vi har är koldioxiden.

  3. 5
    Lasse

    #3 Dan
    Mitt råd är att tvätta bilen på gräsmattan. Då kommer vattnet att filtreras och partiklarna fastnar i markytan.
    Finns ingen bättre rening än den som sker där! God tillgång på bakterier och syre.

    Men du har naturligtvis rätt. Dagvattnet borde inte släppas ut i havet utan rening. Öppna diken är bättre än asfaltkanter!

    #2 Stor skillnad-den ena är CO2 driven den andra är naturlig.

    SVD har ännu kvar Jenny Stjernstedt , i alla fall i dagens pappersupplaga. Där förklarar bla Marlena Ernman sitt engagemang för klimatet. Dottern höll på att bli vansinnig av alla klimatlarmen och det enda sättet att behålla hennes sinnesro var att spela med! Problem i familjen alltså!

  4. 6
    Christer Eriksson

    #3
    Det är tvättmedlet som är det stora problemet.
    Jobbar bland annat med att tömma dagvattenbrunnar,på villagatorna luktar det rejält av avfettningsmedel ur brunnarna när dom tömms.

  5. 7
    Christer Eriksson

    Det är avfettningsmedlet som är problemet.
    Jobbar med att tömma dagvattenbrunnar

    Det luktar tejält avfettningsmedel ur dom.
    Speciellt på villagatorna.

  6. 8
    Lars Cornell

    #4 DW. Är inte plasten i ballonger nedbrytbar av solen? Jag hade ballonger liggande i naturen och efter en tid var de som litet klibbig sirap. Men det skiljer kanske i kvalitet.

  7. 10
    latoba

    #5 Lasse
    Utöver detta så har SvD idag också information om en tävling där man ska skriva om klimatet: Den fantastiska vinsten är att få intervjua klimatminister Isabella Lövin (MP). Kors i taket!

  8. 11
    Lars Mellblom

    Liksom det finns goda och onda klimatuppfattningar, god och ond elektricitet, vilken numera lyckligtvis tack vare Sklpizrakzs låda kan separeras av elkonsumenten, finns det goda och onda luftföroreningar. I Frankrike strejkas det mycket, vilket ofta resulterar i att de missnöjda blockerar fabriker, vägar eller offentliga byggnader. Vi ser det på TV flera gånger varje vecka. Obligatoriskt vid dessa blockader är stora eldar av lastpallar, bildäck och annat skräp. Den klassiska intervjuscenen är av strejkledaren framför bålet som anlagts i fabriksentrén. Till vänster och höger en skog av röda flaggor och i höjden en plym av tjock svart rök. Denna rök är god! Aldrig någonsin har jag hört en kommentar om elden och den kväljande röken.

    Söndagen den 18 mars körde jag på eftermiddagen genom utkanten av den lilla staden Argentan i Normandie. Långt innan jag kom fram till staden syntes en hög pelare av svart tjock rök. Först trodde jag att det var ungdomarna i vissa kvarter som brände bilar, men det visade sig var just en protesteld. En fabrik skulle stängas och produktionen skulle flyttas till en annan del av landet. Det var folktomt så när som på ett dussin strejkande. La gendarmerie (öppet) låg 200 m bort inom synhåll för protesten. Ingen gendarme eller polis syntes. Jag har en bekant som för några år sedan fick betala en ordningsbot därför att han i sin trädgård eldade upp den årliga sopsäcken fylld med konfidentiella papper ( brev från banken, försäkringsbolaget, medicinförpackningar och liknande). Det var en ond eld och lagen följdes strikt!

  9. 12
    Lars Cornell

    ”Koldioxid kan bli Norges nya olja”. Stjernstedt är igång i SvD igen, nu med att lagra koldioxid i norska havsbotten. Ingen beräkning av nytta ställd mot kostnad där inte.

  10. 13
    Håkan Bergman

    Lars C. #12
    Norge, eller snarare oljebolagen, kan väl i så fall få nåt bidrag för att dom har gjort plats för koldioxiden?

  11. 14
    Sören G

    Vintrarna blir allt mildare beroende på den globala uppvärmningen. I alla fall enligt Naturmorgon i P1. Vissa fågelarter förekommer allt längre norrut u Sverige mot vad de gjorde för 40-50 år sedan. Men var inte den senaste vintern i själva verket kall? Vi hade milda vintrar även för 40-50 år sedan omväxlande med kalla vintrar.

  12. 15
    Björn

    Koldioxiden är relativt jämnt fördelad i atmosfären och ökar mycket långsamt på grund av förbränning och andra emitterande processer. Vi antar att den för närvarande är 400 ppm. Vattenångan är mera ojämnt fördelad och över världen är som störst kring ekvatorn, där den kan bli så hög som 40 000 ppm, vilket säger oss att räknat i molekyler, är vattenångan 100 gånger flera per volymenhet. Desto varmare den är, desto högre stiger den innan den kondenserar. Därför minskar höjden mellan mark och tropopausen, sett från ekvatorn, alltså ett sluttande plan mot polerna.

    Berättelsen om koldioxidens absorptionsförmåga är nästan mytisk, plus att CO2 framställs i rapporter som om den vore ensam som atmosfärisk absorbent. Men så är det inte för som vi ser kan vattenångan uppgå till 40 000 ppm jämfört med koldioxidens 400 ppm. Inte nog med det, vattenångan är en mycket god absorbent och vidare, den har ett bredare absorptionsspektrum än koldioxiden. På den här punkten råder det verkligen en vetenskaplig anomali som måste utredas vidare.

    Den stora källan till IR är jordplanet, men det finns även infallande våglängder inom IR direkt från solen. Den infallande strålningen från solen värmer vatten och jordplan, härav termisk strålning utåt i form av IR. I huvudsak består atmosfären av dessa två absorbenter CO2 och H2Ogas. Egentligen är dessa två typer av molekyler passiva absorbenter och emittanter av fotoner. Resultatet är att den ursprungliga IR-emissionen från jordplanet fördröjs innan den strålar ut från vår atmosfär. Återigen, hur kan man utan att rodna, enbart tala om CO2 som om den ensamt fördröjde utstrålningen?

    Problemet där vi står idag, är att myten om CO2 som drivande av ”klimatförändringarna”, har skapat en pseudoaura kring klimatvetenskapen. Fysikaliskt sunt förnuft och kunnande säger oss att så kan det inte förhålla sig, för vi har en variabel energikälla som är vår sol. Hur kan man bortse från denna variation över tid, jämfört med effekten av ett litet antropogent tillskott av CO2 om 100 ppm? Berättelsen om antropogen CO2 skall alltså ställas mot solens alla proxy som huvudsakligen är, variabelt innehåll av elektromagnetiska våglängder över tid, variabel solvind som modulerar inflödet av kosmisk strålning och som därmed modulerar molnigheten. Men som sagt vi närmar oss upplösningen av klimatcirkusen där IPCC är domptör.

  13. 16
    Sigge

    #13 Sören G

    Den här vintern har varit ganska normal. Det som gör att den här vintern verkar så kall är vi har haft 3-4 år med ovanligt varma vintrar. December och januari var lite varmare än normalt. Det är mars som var en hel del kallare än normalt. Nu läser jag inte av temperaturen regelbundet, men i år var den kallaste dagen i början på mars. Det var inte så extremt kallt -18.

  14. 18
    Sören G

    #13 #16
    Fåglarna uppehåller sig väl längre norrut under mildare vintrar än under kallare vintrar.Man jämför väl mildare vintrar under 2000-talet med kallare vintrar under 1970-talet. Hur blir det om man jämför kallare vintrar under 2000-talet med mildare vintrar (som också förekom) under 1970-talet?

  15. 19
    Sigge

    #15 Björn

    Jag är lite osäker på om man med ppm räknar i volym eller vikt. Vattenånga är ungefär 40% lättare än luft. Om det är vikt som räknas blir det följande:
    40 000 ppm är 4%. Vikten på 1 kubikmeter luft är ungefär 1,3 kg vid 1,013 bars tryck. 4% blir 52 g. Det är mättnadsånghalten vid 40 grader C i normalt tryck. Vi behöver inte komma upp så högt i troposfären för att temperaturen är under 0 grader C, då är mättnadsånghalten under 5 g per kubikmeter. Upp i halva tropsfären (5-6 km höjd) så är det -20 och då är mättnadsånghalten 0,9 g per kubikmeter luft. Det är 700 ppm. Kommer man ännu högre upp i stratosfären så är det så kallt att mättnadsånghalten är ännu lägre. Vid -40 grader C är den ungefär 200 ppm. Men kanske inte behöver räkna så högt. 75% av gasernas massa finns troposfären.

    Det är orimligt att vattenångan skulle kunna vara så hög som 40 000 ppm.

  16. 20
    Peter F

    #14 Sören G
    Jag har anteckningar avseende fåglars förekomst, ankomstdag för flyttfåglar och ”nya arter” sedan 1960-talet. Västerbottenskusten är mitt hemland. Givetvis ser jag årligen en för mig ny art, men det beror inte på att den är ny för orten där jag bor. Den är ”ny” därför att jag inte sett den tidigare. – Att påstå att ”nya arter” sprider sig norrut pga klimatförändringarna är nonsens. Givetvis ses en ”ny” art då och då även i Västerbotten, men det är då fråga om rena felflygningar och framför allt pga ett massivt fågelskådande speciellt i Umeå med omgivningar. – Det vore intressant får veta vilka ”nya” arter som P1 upptäckt hänförliga till en klimatförändring i Västerbotten. Jag har då inte noterat någon.

  17. 21
    Dan

    Gamla engelska motorcyklar tvättades med fördel med avfettning eftersom de oftast var indränkta i olja. Varför moderna bilar ska tvättas i det medlet har jag aldrig förstått, men mina bilar har blivit rena ändå.

  18. 22
    Daniel Wiklund

    # 16 Det normala kanske är att det är onormalt Hur som helst så såg jag nog det största snöflingor jag sett i morse när det vräkte ner snö. Den har redan tinat bort, det är ju normala tre plusgrader just nu. Fast vi har över en halv meter snö kvar i Luleå, väldigt onormalt normalt. Jag beställde en flygresa till Stockholm och för första gången får jag betala flygskatten som trädde i kraft den första april. ( tyvärr inget aprilskämt). Snart får väl den skatten (liksom andra koldioxidskatter) effekt på väder och klimat, då lär ju vädret bli normalt. Nåt att se fram emot. Det som verkligen blir normalt är mitt samvete, som länge plågats när jag åkt flyg. Nu med flygskatten har jag ju köpt mig fri.

  19. 24
    Fredrik S

    Daniel # 22

    Ja, det blir nog jättebra för klimatet. Dessutom går skatten direkt in statsbudgeten och det måste ju också vara jättebra för klimatet annars hade de väl inte infört den? Det tycker iallafall miljöminister Karolina Skog är jättebra. Hur var det nu förresten, skulle inte hon byta namn? Läste i höstas att hm skulle byta namn, hon Inte ville heta Skog längre för att undvika att förknippas med den förhatliga och farliga skogsindustrin. Hade jag berättat något liknande på jobbet hade de nog diskret kört mig till någon institution.

  20. 25
    Michael E

    Många av de produkter som vi använder ska numera vara miljövänliga. Min erfarenhet är att dessa är dubbelt så dyra och hälften så bra, d.v.s. om de alls fungerar. Jag undrar om alla dessa miljövänliga produkter har någon effekt överhuvudtaget annat än att tillåta byråkrater i miljöförvaltningarna i Sverige och EU att göra karriär.

  21. 27
    Fredrik S

    Lars #8

    Oljebaserad plast bryts ju ner av uv-strålning. Om ursprungskomponenterna är farliga i naturen vet jag inte. Bäst att ringa det lokala MP-kontoret och fråga.

  22. 28
    Sören G

    Såg Vetenskapens värld i Svt1 om svampar. På slutet fick man in att global uppvärmning var orsak till en infektion orsakad av en svamp som bröt ut på Vancouver Island 2001. Och i ett framtida varmare klimat kommer det att bli allt vanligare med svampinfektioner sa man.

  23. 29
    sibbe

    Lite om klimatdiskussion i Tyskland:
    ”Von wegen Pause: Im Meer, im Eis, im Grünen und in großer Höhe, der Klimawandel kommt immer schneller auf Touren und hinterlässt radikaler denn je seine Spuren in den Datenreihen.”
    Så skriver tyska tidningen FAZ:s klimatguru J.Müller-Jung.
    Jung är PIK:s trogna svärdhållare.
    http://www.faz.net/aktuell/wissen/erde-klima/der-planet-steht-das-system-wankt-der-klimawandel-zeigt-sich-radikaler-denn-je-15545724.html?printPagedArticle=true#pageIndex_0
    Nej, det finns absolut ingen paus: i havet, på isen, på land och på höga höjder accelererar klimatförändringen snabbare och snabbare och lämnar sitt märke mer radikalt än någonsin. Aldrig så många katastrofer, och flera på kommande…
    Insändare tas in, och en låter så här:
    ”Ich stelle fest, dass die überwiegende Mehrzahl der heutigen Diskutanten die (zumindest stark überwiegend) anthropogenen Ursachen der im Prinzip nicht bestrittenene Klimaerwärmung nicht wahrhaben will.”
    = Jag noterar att den överväldigande majoriteten av dagens insändare inte vill erkänna de (minst övervägande) antropogena orsakerna till global uppvärmning, vilket i princip är ostridigt.
    De flesta ( NÄSTAN ALLA) insändare: skeptiker som vi !!!
    Intressant är att man har en gräns på 1000 rader per insändare. Men klimatalarmister ( som personenovan) )har tydligen ingen gräns.
    De efterlyser fakta från oss skeptiker. Men, dessa fakta hamnar i papperskorgen där som antagligen också min insändare hamnar i:jag skrev lite om PAGE2k: korrektur.

  24. 30
    Lasse

    Inte bara SR som sprider falsa klimatnyheter. NRK gör sina försök också:
    https://www.nrk.no/norge/issmeltingen-i-arktis-kan-sla-ny-rekord-1.14015517

    ”Samtidig har det varme været fortsatt i Arktis, og mengden sjøis ligger nær minimumsrekorden for årstiden.
    – Vi ligger på eller veldig nær det laveste nivået som er målt, sier Kim Holmén ved Norsk Polarinstitutt til NTB.
    Den minkende isen inngår i en ond sirkel som bidrar til å løfte temperaturen i Arktis ytterligere. Årsaken er at åpent hav reflekterer mindre sollys enn hvit snø og is.
    Når isen krymper, varmes havet raskere opp av sola.”
    Jag tror han har fått fel på tecknet-Havet kyls av året runt däruppe ?
    http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.php

    Skrämmande okunskap som förmedlas!

  25. 33
    tty

    #19

    ”Det är orimligt att vattenångan skulle kunna vara så hög som 40 000 ppm.”

    Inte alls. Luft med 100% relativ fuktighet vid 30 plusgrader (helt normalt i t ex Amazonas) innehåller ungefär 30 g H2O per kilo = 30 000 ppm på viktbasis. Räknar man ppm på volymbasis blir resultatet drygt 50% högre, alltså väl över 40 000 ppm.
    Här i Sverige går det nog sällan över 20 000 ppm.

  26. 34
    tty

    #12-13

    Koldioxid, isynnerhet superkritisk sådan är ett mycket effektivt lösningsmedel för kolväten och används därför i stor och ökande skala för att öka oljeutvinningen genom att pumpas ned i oljefälten. Det vore ju onekligen jackpot för de norska oljebolagen att få betalt av ”Die Dumme Schweden” för koldioxid som de annars måste köpa för dyra pengar.

    Rapport från USGS för den som vill veta mera i ämnet:

    https://pubs.usgs.gov/of/2015/1071/pdf/ofr2015-1071.pdf

  27. 36
    Sigge

    #26 Björn

    40 000 ppm vattenånga är orimligt ändå. 4 volymprocent 33 g vatten per kubikmeter luft i normaltryck. Det är mättnadsånghalten vid 32 grader C. Medeltemperaturen i troposfären är långt under 0 grader. Halvvägs upp i tropsfären är temperaturen -20 ungefär. Då är mättnadsånghalten ungefär 0,9 g per kubikmeter.
    Nära markytan kan det vara 40 000 ppm vattenånga om det är varmt men kommer man upp övre delen av troposfären så blir det mindre än 1000 ppm.

  28. 37
    Egon

    Människor med miljoninkomster får bidrag att köpa superdyra bilar.
    Hur går detta ihop med regeringens krav att inte sätta grupp mot grupp.
    Ingen i utanförskapsområdena kan köpa en Tesla……
    Kanske den lokala pizzabagaren som importerar låglönearbetskraft.
    Taxi, restaurang och frisörer………
    De nytillkomna har kraftigt tagit för sig där………
    Svenska myndigheter vägrar ta ansvar.
    Om deras register samkördes så skulle massor med skattesmitare avslöjas.
    Order uppifrån.
    Låt de hållas.
    Det skulle vara jobbigare om allt avslöjas……
    Svensken skulle ju kunna bli riktigt förbannad………..
    Sossarna kommer att regera efter 2918.
    Med Mp och Komunisterna.
    För att vi svenskar är så förbannat flata…..
    Tyvärr.

  29. 38
    Sigge

    #33 tty

    Om du läser Björns inlägg #15 så jämför han 40 000 ppm vattenånga med 400 ppm koldioxid i atmosfären. Koldioxiden är mycket mer jämt spridd i atmosfären än vad vattenångan är. Det är orimligt att det är 40 000 ppm vattenånga i medeltal i atmosfären.

  30. 39
    mängan

    Man får inte tvätta bilen på sin uppfart men det går bra att ösa ut hur mycket vidrigt Roundup (Glyfosat)som helst tack vare att bland andra Miljöpartiet älskar lika vidriga EU sim tar våra beslut från oss.

  31. 40
    Björn

    Sigge [36]; Men var är absorptionen som störst, jo nära mark och havsytan. Det intressanta är ju att försöka förstå hur man lyckas förbise denna massiva övervikt av H2Ogas jämfört med CO2 och fortfarande hävda koldioxidens drivande av klimatet. Alltså 40 000 ppm jämfört med 400 ppm. Råder det inte en vetenskaplig anomali här?

  32. 41
    Bengt Abelsson

    Om ”pålitlig” forskning, från climate etc:
    Another sort of problem arises when scientists try to
    combine, or “harmonize,” multiple preexisting data sets
    and models in their research—while failing to account
    sufficiently for how such harmonization magnifies the
    uncertainty of their conclusions. Claudia Tebaldi and
    Reto Knutti concluded in 2007 that the entire field of
    probabilistic climate projection, which often relies on
    combining multiple climate models, had no verifiable
    relation to the actual climate, and thus no predictive
    value. Absent “new knowledge about the [climate]
    processes and a substantial increase in computational
    resources,” adding new climate models won’t help: “our
    uncertainty should not continue to decrease when the number of models increase

  33. 43
    jensen

    tty 33

    Betr. vikt och volym.

    Arrhenius hävdade ju 1896 att fossil förbränning gav upphov till ökad Global Warming. En fördubbling av CO2 skulle ge 5 C ökad global temperatur.
    Om A. använde Volymbasis eller Viktbasis vet jag ej,men tydligen räknar dagens klimatologer på ett annorlunda sätt än A. ,vad det nu har för betydelse.
    Vidare har jag någonstans läst att A. bedömde atmosfären var oändlig, vad nu detta skulle ha för innebörd.
    1905 ca hade A.gjort nya beräkningar och kommit till betydligt lägre tal för en fördubbling av CO2.
    Vid klimat-föreläsningar av IPCC-anhängare hänvisas alltid till A.´s uppskattning från 1886, eftersom denna låg i takt med IPCC´s bedömning.
    Aldrig att man hänvisas till A´s korrigerade beräkning från 1905

    Var kan man läsa om denna historik?

  34. 44
    latoba

    Styrelsen för min bostadsrättsförening förbereder anskaffning och installation av laddstolpar för elbilar. Är tiden verkligen mogen för det? När kommer elbilar att vara ”var mans egendom”? Tacksam för synpunkter. Någon som vet vad det kostar per stolpe?

  35. 45
    Fredrik S

    Latoba #44

    Har läst att en vanligt laddstolpe med två uttag kostar ungefär 50-60000 kr. En med snabbladdning på 30 minuter kostar 10 ggr mer. Var ett tag sen jag läste detta så det kanske är andra siffror som gäller.
    I den kommunen jag bor nu med 12000 invånare finns det en elbil så här är det nog ingen förening som planerar några laddstolpar för tillfället.

  36. 46
    Gunnar Strandell

    Avfettning behöver användas vid biltvätt för att få bort asfaltsrester som rivits upp av dubbdäck.

    Det är stor skillnad på bilsmutsen före och efter ”däcksbytardagarna”. Det är ett av skälen till att jag sedan 30 år kör dubbfritt.

  37. 49
    jan

    Kristianstads kommun, Barn och utbildning, läste jag följande:
    ” Elever blir klimatambassadörer”
    Elever från årskurs 1 tom gymnasieskolan utbildades till klimatambassadörer. Under en inspirationsdag fick elever och lärare lyssna till föreläsare från SMHI. Nu väntar ett spännande arbete på resp. skola där fortsättningen utformas.

    Varje skola från grund- och gymnasieskola fick möjlighet att skicka elever som framöver ska verka som klimatambassadörer till en spännande inspirationsdag. Tillsammans med sina skolkamrater och lärare
    ska sedan skolans egen miljö- och klimatarbete utformas.
    Det är tänkt att en gång per år ska föreläsningar, erfarenhetsutbyte eller workshop erbjudas de som nu är klimatambassadörer men även nya ambassadörer

    Klimatambassadörer i skolan är ett led i Kristianstads kommun klimatstrategi.”

    Man får rysningar i kroppen när man läser detta. Vilken bred och allsidig diskussion tror ni det blir ?
    Min dotter är lärare i årskurs 5. Hon ska fixa fram materialet. Återkommer då.

    /Jan D

  38. 50
    Fredrik S

    Jan #49

    Tja, I forna DDR hade ju småttingarna i grundskolan, förutom politik, obligatoriska militärövningar på schemat. MP och de röda har förmodligen hittat inspiration därifrån för att kunna föra krig mot klimatet.
    Det vore kanske bättre att lägga resurserna på att läsa mer matte så vi kan hänga på de asiatiska länderna och Schweiz i nästa PISA.

  39. 51
    Fredrik S

    # 50 Forts,

    Men nu ska ju skolorna i framtiden skippa klassrum, kateter och skolbänkar till förmån för någon form av öppet landskap med soffor och ipads till kidsen. Då blir det nog ingen matte alls.

  40. 52
    pekke

    Skall ni övertyga folk å fä i allmänhet så bör ni köra samma typ av inlägg som Mats Persson hade här om dan, krångliga vetenskapliga inlägg funkar inte på gemene man, de vill ha raka besked.

    Plocka fram gamla temperaturkurvor från 70 – å 80 – talet som visar andra verkligheter.
    Som här t.e.x. där det visar att 40-talet var 0,6 grader varmare än 60-talet.
    De började prata om att atombomba arktis för att höja temperaturen då.

    https://www.sciencenews.org/sites/default/files/8983

  41. 53
    Ivar Andersson

    #44 latoba
    Totalt såldes 87397 bilar första kvartalet 2018 och av dessa var 1250 elbilar enligt Bil Sweden. 1.4% elbilar. Skulle vara intressant att veta hur många som såldes till privatpersoner. Sedan finns det laddhybrider och hybrider också men rena elbilar utgör bara 1.4% av försäljningen.

  42. 54
    tty

    Sigge #38

    ”Det är orimligt att det är 40 000 ppm vattenånga i medeltal i atmosfären.”

    Citat ur #15

    ”Vattenångan är mera ojämnt fördelad och över världen är som störst kring ekvatorn, där den kan bli så hög som 40 000 ppm”

    Dina invändningar är ett bra exempel på halmgubbe-argumentet. Påstå att motståndaren påstått något orimligt som han aldrig har hävdat.

  43. 56
    Sigge

    #54 tty

    Björn skrev så här i #15:

    ”Men så är det inte för som vi ser kan vattenångan uppgå till 40 000 ppm jämfört med koldioxidens 400 ppm”

    Det är extremt missvisande att jämföra den maximala ånghalten som kan uppstå med koldioxidhalten som är ett jordnära medeltal. Att göra sådana jämförelser medvetet gör bara folk som vill förvränga fakta. Jag trodde när jag läste Björns inlägg att han hade gjort ett misstag.
    Går man upp i övre troposfären där temperaturen är -50 så är mättndsånghalten runt 200 ppm. Det är inte någon större skillnad på koldioxidhalten nära jordytan och högt uppe i troposfären.

  44. 57
    Håkan Bergman

    Svensson verkar inte bry sig så värst, ingen överraskning iofs.

    https://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskar-kor-mer-bil-an-nagonsin/

    När ska politikerna lära sig att om man vill ändra folks beteende så måste man erbjuda realistiska alternativ. Klart som sjutton att många väljer bilen om alternativen inte finns eller om dom finns inte motsvarar kraven. Stockholm växer, precis som våra övriga storstadsområden, och jag hör ingen kommunpolitiker ifrågasätta det, fler skattebetalare är alltid trevligt. Men vad gör man för att hantera det ökade resande som tillväxten ofelbart leder till? Trots att ingen kan vara omedveten om vilka ledtider som gäller för t.ex. ny spårtrafik i en storstadsregion, det kan handla om decennier, så skjuter man upp beslut om nödvändiga investeringar tills situationen börjar bli ohållbar. Ibland tar man dumsnåla beslut när man efter mycken vånda kommer till skott, Citybanan här i Stockholm innebär inte alls den kapacitetsförstärkning man hade kunnat förvänta sig, vi får vara glada om den ger den ökade tillförlitlighet den borde leda till. Misstaget är att man har tre stationer med bara en resandeplattform utefter den sträcka där pendelgrenarna går på samma spår. Man var dock så pass medveten om den begränsningen så att stationerna är förberedda för en utbyggnad till två plattformar, men varför gjorde man det inte direkt, allt pekade på att det behövdes. Om jag från min station ska åka in till stan mellan säg 7 till 8 så är det ståplats i ett knökfullt tåg som gäller, och då bygger man en nya station bortom min med tillhörande ny förort med på sikt 20000 invånare. Politikerna borde tacka dom som tar ansvar och löser sitt transportbehov själva. Obs jag är ej bilägare, det går bra med hyrbil vid behov, och som pensionär behöver jag inte trängas i rusningen.

  45. 58
    KNUTAS

    Vill tipsa om att man kan/bör amäla…, enligt Partiets egen huvudkanal:

    Vad vill du att vi ska granska? Tipsa oss!
    ”… Har du läst eller sett något som du tycker låter osannolikt? ”

    Det mesta på själva svt vad gäller artiklar (läs propaganda – allt från hbtq, space, global hit och global dit, är ljug ämnat att skapa en ny världsorning) ”vetenskap och forskning” utöver den oblyga propagandan med lögnen om ”man made global warming” bör kunna anmälas där:

Kommentarer inaktiverade.