Öppen Tråd

byta-dack-300x336

Våren verkar vara här. Med sina vanliga förpliktelser och sitt småpyssel. Men ta en paus och skriv en kommentar om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

40 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 1
    Daniel Wiklund

    Då var det dags igen för subventioner för att rädda vår planet. Man kan få upp till 10000 kr i stöd om man köper ett motor till sin båt, om den går på el. Ibland undrar jag varför man inte kan köpa en elcykel, en elbil eller en elbåtmotor utan subventioner. På 300-talet före Kristus levde Euklides, författaren till Elementa, historiens mest framgångsrika lärobok. I en anekdot berättas om en elev som frågade om nyttan av den matematik som han lärde sig. Euklides avslutade sin lektion vände sig till sin slav och sade ”Ge pojken en slant eftersom han vill ha förtjänst på allt han lär sig”. Sedan blev eleven relegerad.

  2. 2
    Lasse

    Varning för tunna vårisar!
    Isen ligger på sjöarna i Mellansverige såg jag från luften igår.
    Dax att lyfta på presenningen över båten och planera sjösättning.
    Sen några år tillbaka är detta ett trivialt jobb. Ingen bottenmålning görs. På höstarna tas i stället båten till en bottentvätt som rensar bort den värsta beväxningen innan båten tas upp. Annars får man bannor från varvsgrannarna.
    Vad jag inte vill ta upp är då att växtligheten är svår att bryta ner i vatten, där den hamnar men väldigt lättnedbrytbar i luften på marken.
    Man får anpassa sig till rådande omgivnings kunskapsnivå och gällande regler.
    Men bilen tvättar tag på den egna gräsmattan. Smutsen som jag tvättar bort hamnar där den kan brytas ner-inte i vatten som knappast renas innan det sköljs ut i havet.

  3. 3
    Ingvar i Las Palmas

    Elmotor i fritidsbåt??
    Tycker jag inte verkar särskilt väl genomtänkt. Speciellt inte om man arbetar med livsfarliga spänningsnivåer.

  4. 4
    Sigge

    #1 Daniel Wiklund

    Båtmotorer och båtar ingår inte bland de fordon som kan få subventioner. De fordon som ingår i stödet är elmopeder, elcyklar, elmotorcyklar och elektriska handikappfordon.

  5. 7
    Lars Cornell

    Allt handlar om proportioner och att kunna räkna med stora tal. Kan man inte det kan man inte jämföra alternativ. Då kan man inte beräkna kostnader och dra slutsats om konsekvens. Då blir man så vilsen att man inte ens vet i vilken riktning man bör dra.
    I en DN debatt är det professor Staffan Laestadius som helt tappat uppfattning om proportioner och tidskalor.
    https://asikt.dn.se/asikt/debatt/det-kravs-en-omstallning-som-om-kriget-brutit-ut/det-behovs-proportioner-i-klimatdebatten/

    Reinfeldt lär har suttit i ett flygplan och slagit ut med händerna och sagt ”Sverige är stort”. Ja, men trots det är Sverige inte stort nog att kunna förse sin befolkning med endast ”förnybar” energi, sol, vind, vatten och grönska. Med nuvarande ökning blir vi 22 miljoner år 2100. Ett Sverige då utan kärnkraft och/eller fossil energi blir ett mycket fattigt och utarmat land.

    I Kristianstad vill vissa ej räknekunniga politiker döva sitt samvete med ”klimatkompensation” för flygresor och i Åmål använder man indoktrinerade barn för samma ändamål. Samtidigt kommer Kina att bygga 1600 nya kolkraftverk runt om i världen. Man tar sig för pannan så konstigt det kan bli.

    • Maria Malmer Stenergard (M) i Miljö- och jordbruksutskottet är jurist, om hon söker sanningen är tveksamt.
    • Magnus Oscarsson (KD) är lantbrukare och borde ha märkt av den klimatförbättring vi haft.
    • Lars Tysklind (L) är tandläkare.
    • Kristina Yngwe (C) är agronom och borde förstå vilken enorm nytta vi har av mer koldioxid.
    • Åsa Westlund, ordförande, (S) är statsvetare.
    • Stina Bergström (MP) är studievägledare.
    • Jens Holm (V) är sociolog/journalist.
    • Martin Kinnunen (SD) har läst nationalekonomi.
    SD är ännu så länge det enda parti som inte ställer sig bakom ”förnybar”-politiken.

    Snälla väljare i höstens val, ge oss politiker som kan räkna med stora tal och uppfatta proportioner. Då kan vi förstå kostnader och konsekvenser och undvika att med ”förnybar”-politiken göra om tyskarnas katastrofala misstag Energiewende.

  6. 10
    Guy

    Håkan B

    Ja, vad är det för fel på en cykel?
    Sätter man motor på en cykel blir den en moped. Skall mopeder subventioneras?

  7. 11
    Sigge

    #5, pekke
    #6 Lars-Erk Bjerke

    Jag kollade där man kan söka bidrag vilka fordon som var bidragsberättigade.
    https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/

    Personligen tycker jag bidraget till elcyklar är vansinnigt. Det borde vara extra skatt istället för att olycksrisken är ju betydligt högre med elcyklar än vanliga cyklar.

    Jag skriver inte vad jag tycker om bidraget till elutombordare. Mina inlägg brukar tas bort när jag använder ovårdat språk.
    Jag tycker däremot det är trevligt att åka i båt med elmotor. Det går tyst och fint.

  8. 12
    Daniel Wiklund

    # 4 Sigge Jag läste uppgiften på text-tv för ett par dagar sen. Text-tv missar aldrig en sån nyhet. Miljöpartiet skyndar sig att komma med så många subventioner till ”klimaträddare” och skattehöjningar som möjligt innan dom försvinner från regeringen och förhoppningsvis riksdagen.

  9. 13
    Håkan Bergman

    Det lär ha försvunnit ett halvt ton hasch i Argentina, jag tror jag vet var det hamnat.

  10. 14
    Lasse

    El motor i båt-väldigt låg effekt på miljön till en hög kostnad.
    Jag gör av med kanske 15 l till inombordaren. Ny el dito kan installeras för ca 60 000 varav bidrag på 10 000 kan ges. Säg tio års drift och vi kan spara utsläpp för 150 l till en kostnad av 67 SEK per liter.

    Inför el motor till lövblåsare i stället!
    Då får man bra miljöeffekter för omkringliggande samhället!

  11. 15
    Ingvar i Las Palmas

    Politiker verkar vara ena dj-kla yra höns!!

    Ena dan vill de sänka effekten på dammsugare och förbjuda traditionella glödlampor för att spara energi
    Andra dan blir det att subventionera elbilar, elbåtar och elcyklar
    Ena dan vill de subventionera dieselbilar, nästa dag blir de förbjudna.
    Tar tillbaks det där om höns. De är förmodligen 2 kategorier mer rationella än våra politiker
    Trött blir man.
    Går och läser min nyinköpta bok från Amazon om revolutionen ”blockchains” istället.

  12. 16
    Torbjörn

    Vad ska man göra när man kommer på att uttjänta batterier är en större miljöbov än fossila bränslen?
    Ska man köra samma floskler som vanligt, ”Vi var naiva”?
    Lösningen är väl inte att skapa nya miljöproblem, man tar hand om de befintliga, och koldioxid är INTE ett miljö- eller klimatproblem

  13. 17
    Simsson

    Uppsalainitiativet åter är igång. Nu med ett inlägg om en retarderande Golfström. Skrev ett inlägg om detta men det refuserades.

  14. 18
    Henric Franzen

    Är det någon som vet hur rättegången i Kalifornien går, den där Oakland/San Francisco stämt några oljebolag?

  15. 19
    Ingemar Nordin

    Simsson #17,

    Det är ju märkvärdigt hur initiativlös och okritisk UI är. Man upprepar bara vad partiorganet DN skriver (som i sin tur upprepar vad Svt skriver, som i sin tur upprepar vad BBC och kanske The Guardian skriver, vilka i sin tur upprepar en pressrelease). De orkar inte ens skriva något hatiskt om Klimatupplysningen och våra skribenter vilket ju annars brukar vara legio och en framträdande del av deras ”argumentation”. – Ja, ja. De kanske fortfarande finns ryckningar, men hjärndöden verkar ha inträffat för länge sedan.

  16. 20
    Ingemar Nordin

    Henric F #18,

    Den federala domaren i Kalifornien underkänner stämningen eftersom det helt enkelt inte finns någon grund för anklagelsen att Exxon och Chevron skulle ha mörkat hemlig kunskap (att koldioxid är farlig) och att de sedan konspirerat mot det amerikanska folket för att hålla denna kunskap hemlig (!).

    http://www.breitbart.com/big-government/2018/03/22/federal-judge-there-is-no-big-oil-conspiracy-to-suppress-truth-about-climate-change/

    Alla som följt klimatdebatten det minsta vet ju att Exxon (+ Shell och de andra i Big Oil) tvärt om stöttad alarmistsidan under hela 2000-talet. Anklagelsen är så absurd att man måste ifrågasätta de anklagandes mentala hälsa, eller deras historiska minne. Hela upplägget är en fri fantasi av Naomi Oreskes och Geenpeace-aktivister.

  17. 21
    Olav Gjelten

    Kommentaren borttagen. Håll rent från andra debatter såsom sexism och invandring

  18. 22
    Håkan Bergman

    Ingemar N. #20
    Varför stämmer dom inte ett kolbolag i stället? Kan det vara så att dom är medvetna om hur beroende dom är av kol, eller, hemska tanke, dom t.o.m. äger ett eller flera kolkraftverk?

  19. 23
    István

    På Balatonsjön råder det förbud mot förbränningsmotorer. Bra för miljön. Man blir av med fartdårarna. Vindkraft är trevligare på sjön. Samt batteri drift även om man laddar med kärnkrafts el.

  20. 24
    Ulrik

    István – vi är nog många som sakta glidit fram i elbåtar på små sjöar i Österrike och njutit. Men inte sjutton behöver båtuthyrarna skattebidrag för att deras verksamhet ska var lönsam.

  21. 25
    Gunnar Strandell

    Varför får man inte bidrag till att köpa segel om man har segelbåt?
    Byte till elektriska vinschar och installation av solpanel är väl också kandidater, för dem som vill skapa ett snårigt bidrags- och skattesystem.

  22. 26
    Håkan Bergman

    Undrar om Madsen fick nåt bidrag för ubåten, den borde kvala in som hybrid.

  23. 27
    Skogsmannen

    Ingemar, #20!

    Har lite svårt att fatta. Är detta bara ett delsteg i processen eller är den helt avslutad?

  24. 28
    Robert N.

    MÄTSTATION SNÖDJUP
    Kittelfjäll150 cm
    Olden130 cm(*)
    Katterjåkk123 cm
    Bastansjö119 cm(*)
    Borgvattnet118 cm(*)
    Hattsjöbäcken115 cm
    Adak114 cm
    Fjällsjönäs113 cm(*)
    Sänningstjärn112 cm(*)
    Talljärv112 cm

  25. 29
    Robert N.

    Stora delar av Norrland ligger begravd under ett metertjockt snötäcke och det är extremvärden för många mätstationer.
    Måste åtgå en hel del värme och energi för att smälta snön innan naturen kan börja vakna till liv igen.
    Enligt SMHI:s statistik så är det dubbelt så mycket snö kvar i Norrland – nu i mitten april – jämfört med normalperioden 1961-1990.

  26. 30
    Ingemar Nordin

    Skogsmannen #27,

    Det är delprocesser. Det pågår utredningar i Kalifornien, men också i New York. Dessa håller hela tiden på med att komma med nya anklagelser (vi vet ju att det bl.a. finns Rockefellerpengar bakom processerna). Men – om jag förstått det rätt – när en federal domare avfärdar en eller annan anklagelse så måste de som anklagar komma med nya vinklingar.

    Här är ännu en federal domare som avfärdar anklagelsen om hemlighetsmakeri hos Exxon. De kan nämligen visa att de låtit sina forskare publicera den forskning som de bedrivit:

    https://seekingalpha.com/article/4161895-exxon-mobil-suppress-climate-science-federal-judges-say

    Men amerikansk lagstiftning är alldeles för krånglig för att jag skall gitta följa, eller förstå, det i detalj.

    Värre är det ju när alarmisterna vill tysta kritiker genom att ge sig på dem personligen. Det kanske mest kända exemplet är tre stämningar som Tim Ball fått på halsen.

    Man utnyttjar även barnen i detta klimatkrig:

    https://wattsupwiththat.com/2018/03/31/the-childrens-crusade-lawsuit-against-climate-change/

  27. 32
    Skogsmannen

    #31!
    Verkar inte som att det går så bra just nu i alarmistlägren, tre domar mot dem just nu…

    Måste kännas ovant att inte längre ha carte blanche i argumentationen.

    Watts happening? – in CALIFONIA! :)

  28. 34
    Ulf

    Svar Ingemar

    Tydligen får Ball stora bidrag ifrån olika håll i världen för att bemöta dessa okynnesstämningar.

  29. 35
    Lars Cornell

    I SVTs artiklar finns det nederst länkar till relaterade artiklar. Det är ju normalt och bra.
    Men till den kritiska artikeln där Anders Stigebrandt yttrar sig är alla länkar borttagna.

    Det bevisar att SVTs journalistik är oärlig och agendadrivande. Men det visste vi redan tidigare.

    http://www.tjust.com/2018/klimat/ohederliga-svt.jpg

  30. 38
    Stefan Gustavsson

    Om man köper en elmotor till båten, lovar MP att skicka med ett par åror då??

  31. 39
    Ingemar Nordin

    #38,

    Och om man köper en AI-styrd autopilot kanske de kan skicka ett par öl också :-)

  32. 40
    Håkan Bergman

    Jaha, snart har vi bakterier som käkar upp våra plastprylar.

    https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/muterat-enzym-ska-kunna-ata-upp-plast-i-naturen/

    Undrar om den kan skilja på plast som används och sån som har slängts. Polyeten är annars ett utmärkt bränsle, lite som gasol i fast form, som tty nämnde nån gång vill jag minnas. Den insikten skulle kanske spridas, dags för en liten enkel skärmaskin för petflaskor och kanske en enkel brännare för campingturen.

Kommentarer inaktiverade.