Biobränslen stor förlust för skattebetalarna

biogas

Bild SvT. Rubrik: (Göteborg) Investerade nästan två miljarder i Gobigas – nu läggs projektet ner

Gästinlägg av Rolf Oward. Det bör påpekas att detta inlägg inte handlar om Grönköping utan om Sverige i övrigt.

De snälla skattebetalarna

Att bidrag och subventioner är vad som håller vind- och solkraftsindustrin vid liv är bekant sedan länge. Men de är inte ensamma om att leva på andra. Även biodrivmedelsindustrin vill ha bitar av kakan. I det senare fallet är det ofta politiker som leker affärsmän och som utan faktakunskap glatt slösar bort skattemedel. För att opportunt hänga med i PK-trenderna var (och är) dessa blåögda hållbarhetspolitiker lätta offer för fagert tal om en ljuvlig ”fossilfri” framtid.

Ett av de mest ökända slöseriexemplen är miljardullningen i Sekab, ”en av Europas ledande etanolaktörer”. Den beräknas ha kostat cirka 1,4 miljarder kronor. Till vad nytta?

Ett annat misslyckat projekt är Gobigas i Göteborg. Där ligger notan på 1,8 – 1,9 miljarder.

Ett tredje hittar vi i Jönköping, där Jönköpings Rådhus AB tänker lägga ner sin biogasanläggning. Prislapp: 250 miljoner.

Fjärde: Lantmännen har beslutat att skriva ned värdet på sin etanolanläggning Agroetanol med 800 miljoner.

Backar vi några år kommer vi till 1990-talet och Uppsala biogas som kostade runt 200 miljoner.

Vi får heller inte glömma skattelättnader på cirka 8 miljarder per år för huvudsakligen importerat biodrivmedel.

Det är alltså inga enstaka misslyckanden vi talar om utan ett mönster som upprepas. Men där det finns bidrag och subventioner att hämta står alltid godtrogna politiker och luriga bidragsentreprenörer redo att dra igång nya projekt där skattebetalarnas pengar kan slösas bort.

De oinsatta politikerna kör med det vanliga entusiastargumentet ”I projektet har vi lärt oss väldigt mycket”. Det är vad de säger när de gett sig in i saker de inte hade kompetens för men inte vill erkänna att de helt saknade. Ett annat är ”Vi lär oss hela tiden”, vilket betyder ”allt vi gjort har varit fel”. Men man ska inte tro att politikerna kommer att sluta ge sig in i stolleprojekt – är de politiskt korrekta och leder till ”fossilfrihet” kommer slöseriet att fortsätta.

För dig som vill läsa mer:

Rolf Oward

Dela detta inlägg

47 reaktion på “Biobränslen stor förlust för skattebetalarna

  1. 1
    Göran A.

    Det är mer eller mindre otroligt vilken total avsaknad av respekt för andra människors pengar som politiker har. När jag var medlem i styrelsen i en bostadsrättsförening var det alltid a och o att medlemmarnas pengar inte skulle slösas ett enda öre på något som inte var nödvändigt. Inga dynamiska effekter i något projekt så att säga.

    Jag deltog för ett tag sedan i en form av bollplank för affärsidéer. Det kom upp lite förslag som kan hänföras till ”miljövinster” och hur dessa kan överföras och bli affärer. Jag sade att det enda som intresserar en fastighetsägare är priset och miljön är ointressant (miljövinster är ofta mikroskopiska eller existerar inte). Det innebär att om fastigheten ska betala ett högre pris på grund av miljövänlighet måste någon att försakas på fastigheten. Så agerar en ansvarsfull fastighetsägare. Naturligtvis finns det fastighetsägare som tänker tvärtom mer eller mindre såsom bostadsrättsföreningar som kan drivas av känslostyrda styrelser som kan tro att de kan rädda klimatet och jorden.

  2. 2
    Christer Löfström

    Stolligheterna kickstartades med valet 1976.
    Ett val där företrädre för svenskt näringsliv lät Thorbjörn Fälldin svartmåla kärnkraft.
    Näringslivets motiv till tystnad var att bli av med ”sossehelvetet”

    Det var fest på projektavdelningen för OIII.
    ”Nu skall vi tala Thorbjön tillrätta”

    Så gick det en månad och paniken började sprida sig.
    ”Han går ju inte att tala med”

    Här på bloggen skrivs mycket om politiker och media.
    Jag delar synen på, men ni skriver aldrig, eller väldigt sällan, om näringslivets roll i eländet.

    Lennar Bengtsson, en viktig person i näringslivets , via KVA, energipolitik skrev 2006.

    ”This combined with the need to raise energy production is expected to increase the concentration of carbon dioxide to approach a value twice that of the pre-industrial time towards the middle of the century. Such a high value is likely to give rise to irreversible changes in the climate of the Earth.
    It seems that two major actions are needed and should be implemented with highest priority. These are carbon dioxide sequestration and increased investment in nuclear power, preferably using fast breeder reactors”
    /Energy & Environment, vol. 17, 5: pp. 755-765. , First Published Sep 1, 2006.

    Numera skriver han ofta om andra människors låga IQ.
    Underförstått att hans egen är hög, förmodar jag.

    När nu Barsebäckverket rivs, så återställs marken till industrimark.
    Det förbereds kanske för ett framtida gaseldat kraftverk.
    Det går ledning i marken nära verket, och det finns hamn, som kan vara del i LNG terminal.

  3. 3
    Ingvar i Las Palmas

    Jag tycker att det är mycket märkligt att det kan slösas med skattepengar på detta sätt utan att det får konsekvenser för de ansvariga politikerna. Det är ju inga småsummor precis.

    Har kommit en bra bit in Marc Morenos bok (kindle version) ”The Poitically Incorrect Guide to Climate Change”
    Mycket läsvärt!

  4. 4
    pekke

    Sorry, råkade bli en bokstav för mycket i mitt namn i min kommentar, nytt försök.

    Vem är förvånad ?
    När politiker leker företagare med skattebetalarnas pengar så brukar ekonomisk hållbarhet hamna längst ner på listan.

    Offentliga sektorn skall hålla sig till det den är bästa på, vilket är olika samhällsservice till innevånare och företag som behövs för att få ett samhälle att fungera smärtfritt.

  5. 5
    Olav Gjelten

    Jag tänker inte kommentera denna gången, bara upplysa om att mitt Twitter-konto blitt avstängd för liknande kommentarer som de jag brukar göra här på Klimatupplysningen. Alla ni vet att jag aldrig uttrycker mig rasistisk eller kränkande mot någon. Men nu är tiden uppenbart över när vi på demokratisk grund fick uttrycka oss mot det politiskt ”korrekta”. Twittar går före och visar vägen.

  6. 6
    Claes Lindskog

    Sedan skall vi inte glömma kostnaden för tvånget som regeringen pådyvlade enskilda mackägare att ha en separat pump för etanol. Kostnad ca 1 Mkr för dem som hade råd, de andra fick lägga ned sin mack, som ofta låg i glesbygdsområde där underlaget var sämst (men behovet av en mack störst).

  7. 7
    Sture Åström

    Det värsta med satsningarna ligger egentligen på ett annat plan: Demokratins funktionsduglighet.
    Något som är typiskt för diktaturer är att regimen kontrollerar media och spenderar stora summor på propaganda till medborgarna.

    I Sverige har vi den av staten grundade organisationen ”Fossilfritt Sverige” med SNF:s förre generalsekreterare Svante Axelsson som anställd ”samordnare”.

    http://fossilfritt-sverige.se/wp-content/uploads/2016/11/kommittedirektiv-initiativet-fossilfritt-sverige.pdf

    Han uppfattar sitt uppdrag som att propagera för bl. a. biodrivmedel och skriver debattartiklar med det innehållet. Meningen är att ”skapa opinion” för investeringar oh utvecklingsprojekt, båda med garanterade förluster betalda med skattepengar.

    Således: Skattepengar används till politisk propaganda för en politik som kräver mera skattepengar.

    Mina skattepengar används till propaganda för åsikter som är direkt motsatta mina åsikter. Något sådant får inte förekomma i en demokrati.

    Biodrivmedlen är lackmustestet, som visar att Sverige inte längre är en riktig demokrati. Vad är landet då ? ? ?
    ?

  8. 8
    Gunnar Strandell

    Sverige bör ha en fossilfri fordonsflotta år 2030. Det är mindre än 13 år dit, vilket betyder att en del av de fordon som säljs idag kommer att finnas kvar om inget görs. Ser jag tillbaka 13 år finns det idag 675.000 bilar som äldre än så.
    Den enda rimliga lösningen är att köra på biobränslen som metanol etanol, biogas, biodiesel eller HVO.

    Men då uppstår ett ekonomiskt problem för statskassan. Dessa bränslen måste helt eller delvis vara skattebefriade för att kunna priskonkurrera. Att ändå ta ut skatt kräver en hög grad av tullbevakning för att hindra ”svart” import av den bensin eller diesel motorerna är byggda för.

    Politiken har i mina ögon målat in sig I ett hörn och de NGO:er de håller under armarna gör vad de kan för att hålla dem kvar där.

    Länkar
    Regeringsbeslut:
    http://www.regeringen.se/rattsdokument/kommittedirektiv/2012/07/dir.-201278/

    Uppföljning från NGO:
    https://2030-sekretariatet.se/om/

  9. 9
    Håkan Bergman

    Det är inte precis så att samhället inte har andra, och rätt akuta, behov som borde prioriteras. Pengar, reschurser, växer som bekant inte på träd, även om det är lätt att tro det i dagens nollränteekonomi. Den urstarka ekonomi som regeringen talar om drivs till större delen av lånefinansierad konsumtion, och vi medborgare är inte bättre än våra politiker i det avseendet. Än så länge har S klarat att stå emot MP när det gäller statsskulden, men kommuner och landsting festar glatt vidare på lånade pengar. Det här är naturligtvis inte hållbart i längden. När bubblan spricker lär vi få slakta många heliga kor, minns 1992.

    https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommunala-lan-nar-nya-rekordhojder-19103

  10. 10
    Daniel Wiklund

    Det verkar så att förespråkarna för det hållbara samhället har stora problem med en hållbar ekonomi.

  11. 12
    Björn

    Bra information! För att förstå och kunna någonting måste man vara välutbildad, främst i naturvetenskap, men sådana kunskaper finns inte bland politiker och beslutsfattare inom kommunala sektorer. Hur är det möjligt att rena nollor sitter och beslutar inom energisektorn?

  12. 13
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Det är väl också så att pensionsfonderna numera inte bara undviker att investera i räntabla fossilpapper utan också direkt investeras i sådana här förlustprojekt. Konsekvenserna av dagens energipolitik kommer att finnas kvar under många generationer som får allt sämre pensioner pga av usel förvaltning av fonderna. MP trycker på för att pensionspengar skall användas för ”gröna” projekt.

  13. 15
    S. Andersson

    Här ute på Österlen vill alla politiskt korrekta mahjong-människor köra ekologiskt och en hel del av dem har valt gasbilar som tankas på en biogasstation i Simrishamn. So far so good. Men, nu råkade jag får veta att biogasanläggningen i Simrishamn inte på långa vägar ger så mycket biogas som man hoppats på och ca 80% av gasen som erbjuds i tankstationen är LNG som körs ut till Simrishamn från Malmö, på lastbil, i flaskor. Ja jäklar vad bra det blev.

    The road to hell is paved with good intentions.

  14. 16
    Ivar Andersson

    #7 Sture Åström
    Organisationen ”Fossilfritt Sverige” med SNF:s förre generalsekreterare Svante Axelsson kan väl köpa Gobigas och visa om biogas är något att ha. Skulle vara kul att se Svante Axelsson producera varmluft med hög koldioxidkoncentration.

  15. 17
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Många här är förvånade/förtvivlade över att våra folkvalda politiker håller på med sådana här konkursmässiga idiotsatsningar. Men en viktig faktor är att de följer EUs politik när det gäller biodrivmedel. Och vilka det är som utformar bestämmelserna om detta är en lång rad icke-valda lobbyister:

    ”Det finns många intressen och organisationer som spelar in i en sådan här process: stiftelser (typ Rockefeller och Ford Foundations, Aspen Institute), tankesmedjor (typ Romklubben och Chatham House), företag (typ Unilever och Shell), interparlamentariska organisationer (typ GLOBE och EREC), mellanstatliga organisationer (typ G8/20 och Världsbanken), NGOs (typ WWF, Friends of the Earth och Greenpeace)”

    Jacob har bl.a. kartlagt hur Romklubbens ordförande, Anders Wijkman, genom att lyckas bli vald som KD-representant, sitter med i en lång rad beredande organ i EU: ”Anders Wijkman (blåmarkerat) sitter/satt alltså med i inte mindre än sex olika organisationer med ett stort inflytande på EUs klimat- och miljöpolitik. GLOBE-EU är i sin tur ett nätverk för gröna EU-parlamentariker över parti- och nationsgränser som jobbar med förslag, bedömning och utformandet av denna politik (s. 215):”

    http://www.klimatupplysningen.se/2012/12/16/ordo-ab-chao/

  16. 18
    Göran A.

    Glöm att Sveriges ekonomi går urstarkt. BNP per capita sjunker hela tiden. Nu ligger den under genomsnittet i EU. Sveriges ekonomi är till och med sämre än den ekonomiskt sämsta delstaten i USA.

    Ett annat tecken på om ekonomin går bra är att räntorna ligger högre. Gör räntorna det i Sverige? Att räntorna inte är högre beror på att svenska folket inte har råd att betala högre räntor. Har vi inte råd, går det då bra?

    Vi kan inte betala ut pensioner till alla så 80.000 pensionärer lever under EU:s fattigdomsgräns. Är det en urstark ekonomi?

  17. 19
    Robert N.

    # 18 Göran A.
    ”Vi kan inte betala ut pensioner till alla så 80.000 pensionärer lever under EU:s fattigdomsgräns. Är det en urstark ekonomi?”

    Numera är det betydligt fler och 2015 var det över 350 000 så i år så handlar det nog om upp mot
    400 000 äldre, vilket jag tycker är en skam.

    – 18,2 procent av dem som är 65 år och äldre levde under fattigdomsgränsen 2015. Föregående år var andelen 16,5 procent.
    – Andelen fattiga pensionärer ökar snabbt. 2005 levde bara 10,1 procent av pensionärerna under fattigdomsgränsen.

  18. 20
    Lars Kamél

    Lite off-topic, men det handlar i alla fall om klimat, och om energiomställning:
    DN har till min överraskning tagit in min replik på Staffan Laestadius’ jämförelse mellan krig och klimatförändringar: https://asikt.dn.se/asikt/debatt/det-kravs-en-omstallning-som-om-kriget-brutit-ut/det-ar-inte-brattom-att-minska-koldioxidutslappen/
    Det är väl första gången på många, många år som DN har tillåtit något ifrågasättande av klimathotstrons dogmer?

  19. 21
    Håkan Bergman

    Peter S. #14
    SCA borde veta vad dom sysslar med. Kanske inte helt fel att suga upp lite bidrag, sen kan man alltid komma fram till att man behöver forska vidare för att ersätta energin i processen och återföra alkalin.
    I slutet på 60-talet och in på 70-talet var massaindustrin på tårna i miljöfrågan. Att minska kvicksilverutsläppen från klorblekningen kan nog ha varit ett ärligt uppsåt, på den tiden låg också många av industrierna i inlandet vilket så klart fick allvarliga konsekvenser lokalt. För sulfatfabrikerna var utsläpp av kemikalier, i praktiken alkaliförluster, och fibrer mera en ekonomisk fråga. I takt med stigande energipriser steg inpriserna för natronlut och utpriset för massan, och vad var då naturligare än att hantera det problemet, och att utåt beskriva det som ansvar för miljön.
    Men i grund och bottom var det god ekonomi att minska förlusterna av alkali, dyrt i inköp, och utsläppen av fibrer, det man levde på att sälja, och båda priserna var på väg upp med energipriserna. Man jobbade stenhårt för att komma tillrätta med dom där problemen.
    Minns en period, sträckte sig nog över 2-3 månader, när vi hade jätteförluster av alkali och massan blev mest skit, nåja, även efter sileriet, vi hade pappersmaskinen på bruket så feedbacken var direkt. Av en ren händelse så råkade jag i kokeriet notera att en nivåmätare på en vitlutstank fortsatte att sjunka efter att ventilen efter tanken indikerade stängd, nåt som killen i kokeriet aldrig hade noterat, när lampan för ventilen indikerade stängt gick han ut och stängde locket på kokaren och drog på ångan. Problemet löst och SCA sparade miljoner, en givare var igenslammad i en cistern och det fanns inte i en underhållsplan att checka den. Hur mycket sånt missar vi idag, givare som i grund och botten är analoga lär ligga lågt på skalan av vad dagens digitalfixerade generation begriper.

  20. 22
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Lars K #20,

    Grattis! Ett mycket bra försök att få in lite fakta i debatten. Sådan ser vi sällan. Särskilt inte på DN.

  21. 23
    pekke

    Håkan B. #21
    Bara massabruk som får ett överskott av svartlut kan tillverka biobränsle av den.

    Massabruk som behöver all energi och kemikalier som finns i svartluten kommer knappast tillverka biobränsle eftersom de då måste ersätta förlusterna med inköpt energi och kemikalier, knappast ekonomiskt eller miljömässigt hållbart.

    Fast om staten subventionerar verksamheten så går ju allt att göra …
    Om det är hållbart vete tusan.

  22. 24
    Ingvar i Las Palmas

    Ingemar #17
    När du räknar upp ”organisationer” och andra typer av ”sammanslutningar” som drivkraft för klimathotet så borde alla inse att det inte är en vetenskaplig fråga utan ett politiskt maktprojekt.
    Och målet är ”Global Governance”.
    Att lägga tonvikten på att påpeka vetenskapliga brister och visa på motsägande forskningsresultat är naturligtvis bra.
    Huvudinriktningen borde dock vara att visa konsekvenserna av en ”världsregering” som ju är det slutliga målet och vilka konsekvenser det kommer att få för svenska medborgare. Totalirismen hr ju redan visat på ett framtida Stockholm med total övervakning och ett ”Sannigsministerium” som har total kontroll över informationsspridning. Det måste vara högsta prioritet att avslöja för det svenska folket vad det egentligen handlar om. Kritiken mot felaktig ”vetenskap” är givetvis viktig men det skall vara ett stöd inte det viktigaste. När det gäller struntar dessa maktsträvare fullständigt i vetenskapen. Det är bara ett av deras verktyg och inte det viktigaste.
    Den uppvisade ”Målbilden” av Stockholm är ett utmärkt exempel på att få människor att förstå att det handlar inte om välvilliga politiker utan politiker som vill ha full kontroll över ”boskapen”
    Så ere!
    Att vi har ”historierevision” i Sverige är också helt klart.
    Exempel:
    Jag minns inte vilket år det var men vad som hände var att en man somtröttnat på politikernas käbbel i riksdagen avlossade ett skott från en pistol (förmodligen löst) från åhörarplats. Har inte kunnat hitta någon referens till det idag.
    Likaså ett kulprogram i flera vsnitt som gick på TV om en snuva som spred sig i världen och en läkare som for runt i en gammal jänkebil. Han hade en drömvision där han stod med 2 bildäck hängande från utsträcka armar och med allvariglig stämma sade:
    ”I himlen gives inga Baby Moon kapslar”
    Programmet går inte att återfinna. Har kollat med Sveriges television och internet. Programmet var klart inte riktigt rumsrent men riktigt roligt gjort.
    På senare tid har Engelbrekt Engelbrektsson återkommit i historieböckerna (lite) men det fanns en tid när han var bortcensurerad ur skolböckerna. Undrar om hans staty finns kvar (i Arboga var det väl)
    Usch ja! trött blir man
    Om någon undrar vad ”baby moon” kapslar är kan jag beskriva det :-)

  23. 25
    Håkan Bergman

    pekke #23
    Hur skulle en sulfatfabrik kunna få överskott på svartlut?
    Nu skiter vi i det, Timrå is back!

  24. 27
    L

    #20, Verkligen grattis Lars K!

    Mycket bra svar på artikeln och kul att DN öppnar upp för lite seriös debatt. Alarmisterna har fått stå oemotsagda så länge att dom tror på sina egna sagor numera…

  25. 29
    Zeke

    # 20 Lars Kamél

    Mycket bra och glädjande. Kan det vara så att ordinarie redaktion har påskledigt för det här känns olikt DN. Förmodligen renderar det någon stackars påsk-vikarie en åthutning efter påsk.
    Kanske en god idé att skicka insändare i anslutning till klämdagen vid Valborg/första maj :-)

  26. 30
    Zeke

    … och när jag skriver påsk så menar jag påsklovet som pågått denna vecka, åtminstone i Stockholm.

  27. 31
    Ulf

    Svar 20
    Bra replik överraskande att DN plötsligt visar prov på seriositet i frågan.

  28. 33
    Kjell Lindmark

    Alla dessa miljarder som plöjs ner i olönsamma ”gröna” projekt hade gjort en oändligt större nytta om de istället gått till utveckling av ny kärnkraft. Alla de bortkastade pengar i projekt som inte givit några som helst resultat är vansinnigt. Det är märkligt att inte Svensk industri lägger sig i debatten och kräver åtgärder som främjar svensk BILLIG energi från ny kärnteknik. Kina och Indien ligger i framkant i denna utveckling tätt följda av Frankrike, Canada och USA. Sverige deltar lite smått i det franska projektet som det verkar utan någon större energi.

    Inom 10 år förutspår bilindustrin att nya generationer av bilbatterier att vara klara för massproduktion som i ett slag kommer att slå ut dagens förbränningsmotorer till förmån för el-drift. Aktionsradien kommer att bli mellan 100-130 mil på en laddning och att laddningen kommer att ta i stort sett lika lång tid som det tar att fylla en tank med flytande bränsle. Om/när det blir verklighet och den svenska bilparken börjar byta skepnad kommer det att ta cirka 15 år innan bilparken är till fullo elektrifierad, beroende på om staten bidrar med några morötter för att höja takten.

    För att elektrifiera hela den svenska fordonsflottan till el kommer det att krävas lite drygt 11 Twh / år och med dagens elproduktion klarar Sverige det utan problem, vi har under de senaste åren genererat mellan 10-22 Twh/år som exporterats. Elnäten behöver därvidlag inte heller förstärkas och de nät vi har kommer att klara detta. Möjligtvis kan det lokalt behöva stärkas upp men det blir smärre justeringar.

    MEN fortsätter vi att stänga våra reaktorer, två ska stängas 2019-20 så kommer definitivt inte vindkraf o solel att räcka till för att ge oss den förhållandevis billiga el vi har idag. Sverige behöver satsa på nya kärnkraftverk för att behålla vår konkurrenskraft och el som räcker till fordonsflottan och hushållen utan att bli rånad.

  29. 34
    Håkan Bergman

    Kjell L. #33
    ”Inom 10 år förutspår bilindustrin att nya generationer av bilbatterier att vara klara för massproduktion som i ett slag kommer att slå ut dagens förbränningsmotorer till förmån för el-drift. Aktionsradien kommer att bli mellan 100-130 mil på en laddning och att laddningen kommer att ta i stort sett lika lång tid som det tar att fylla en tank med flytande bränsle.”

    Den var rolig! Det är sannolikare att vi kan köra bilar och flygplan på vatten om 10 år.

  30. 35
    Gunnar Strandell

    Håkan Bergman #34
    Jag håller med. Problemet sitter i detaljerna. Om batterierna är klara för massproduktion om tio år dröjer det ytterligare tio år innan produktionen nått full fart.

    De gigafabriker som byggs idag har dagens batteriteknik och jag undrar om de hinner skrivas av innan det är dags för tillverkning av de nya, som också ska ha betydligt lägre pris till kund. Det hela liknar Ebberöds bank, men kan säkert locka till sig investerare som inte handlar för sina egna pengar. :-(

  31. 36
    Håkan Bergman

    Gunnar S. #35
    Det handlar om kemi, elektronskalen, vad kan vi förbättra där? Inte mycket, man kan få ner mängden lithium som behövs eftersom vi egentligen bara är intresserade av ytan. Men vi kan ändå inte lagra mera per volymenhet eftersom vi aldrig kan räkna med 100% verkningsgrad och verkningsgraden sjunker om vi vill snabbladda, hur ska vi hantera värmen? Om jag tankar 50 l diesel på några minuter behöver jag inte oroa mig för att 5 l eller mer plötsligt omvandlas till värme, jag vill inte vara i närheten om det skulle var så.

  32. 37
    Slabadang

    It´s Oweah !

    Vi kan se det positivt att vi haft ett så enormt överuttag utav skatter som i princip eldats upp på rena idiotier. Det innebär att det kan frigöras enorma resurser som återförs till statens kärnuppgifter. Med lite mod och tydlig prioritering går det att få loss hundratals miljarder till tusentalet på några få år.
    Kombinationen av att rensa gamla och samtidigt stoppa nya idiotier ger enorma spelutrymmen för finansiering av kärnverksamheter. Samtidigt måste man minska kommunernas ansvar och beskära deras verksamhetsområden. Sen kan vi lägga till kostnaderna för det politiska ämne redaktionen inte tycker passa här.
    Hur mycket kostar inte bara alla politrukers hittepåjobb på alla myndigheter universitet skolor polis försvar och kommuner?

  33. 38
    Slabadang

    PS !

    Lägg till NUON affären med en övervärdering försiktigt beräknad till 60 MDR.

  34. 39
    Gunnar Strandell

    Håkan Bergman #36
    Om jag har förstått det rätt finns det någon miljon materialkombinationer att gå igenom i sökandet efter det optimala batteriet. Det tar sin tid och man har bara förhoppningar om vilken prestanda det ger.

    Knappast något för en seriös investerare att lägga pengar på.

  35. 40
    Håkan Bergman

    Gunnar S. #39
    Jag tror att det stupar på att komplexa föreningar inte duger till att lagra energin över nån längre tid, så man behöver nog inte söka av hela spektret av möjliga kandidater. Vi får vara glada om dom klarar av enkla saker som det här:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Signalsubstans

  36. 41
    Håkan Bergman

    Snacka om att skjuta sig själva i foten.

    https://www.svd.se/tjanstebilsexperten-diesel-har-en-framtid/i/senaste

    ”– Teknikutvecklingen går mycket snabbt just nu. Hur kommer en elbil från 2018 att stå sig om tre år, när både batterier och drivteknik kanske har förbättrats flera gånger om? Det är svårt att se något annat än låga restvärden för dessa biltyper säger Ronny Svensson.”

    Med såna fantasier är elbilen körd innan den ens har laddat klart.

  37. 42
    Kjell Lindmark

    #34 Håkan Bergman
    Javisst är det roligt. Att kunna åka bil utan att smutsa ner luften i gatumiljön, det är faktiskt roligt. Men jag antar att du ville vara spydig. Men det gör inget, tekniken är på G och som du kanske vet annonserade Volvo för ca ett år sedan att man inte kommer att vidareutveckla sina dieslar för personvagnar fortsättningsvis. Det tyder helt klart på att man redan vet att förbränningsmotorepoken snart är över. Från nästa modellår kommer Volvo inte att ha några 100% förbränningsmotormodeller i programmet utan alla kommer i olika hybridvarianter och rena batteridrivna.

    BMW har meddelat att deras utveckling av batterier kommer att vara klar för produktion 2025. Sydkoreanerna är klara 2023 och Kineserna har redan en testflotta med eldrivna bussar (utan tråd) i mångmiljonstaden Shenzhen under normal drift. Så detta skifte kan komma mycket snabbt.

  38. 43
    Håkan Bergman

    Kjell Lindmark #42
    Jo, biltillverkare talar ju alltid sanning. Volvo har alltid varit bra på att marknadsföra sig, om jag inte minns fel sa dom att dom inte skulle utveckla några nya dieselmotorer. Dom har ett nytt motorprogram sen ett par år tillbaka, tvåliters fyror som går att få med olika effekt och som bensin eller diesel, så i princip utvecklar man varken bensin- eller diesel-motorer, utan bara motorer. Dom här motorerna är förberedda för hybriddrift, men det lär nog även fortsättningsvis vara så att köparen avgör om han ska ha det. Vilket naturligtvis är i full överensstämmelse med att rena bensin- eller diesel-motorer inte finns i utbudet, hybriddriften är nåt man klickar bort när man konfigurerar bilen innan köp. What a wonderful world!

  39. 44
    PJ

    ”Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket”…

    Så kunde en socialdemokratisk minister uttrycka sig en gång i tiden! En gång för länge, länge sedan!

  40. 45
    Carin S

    Jag hade (o)turen att få sitta med på det kommunfullmäktige mote där Kia Andreasson MP var med om att klubba igenom Gobigasanläggningen. Även om det parti jag då företrädde var emot så måste man vara med I ‘sandlådan’ tidigt för att få gehör. Det var bara en tidsfråga innan Gobigas skulle bli ett misslyckande. Gobigas började som en utvecklingsenhet och sedan ville man gå upp storskaligt. Men ny teknik I en ny fabric brukar gå åt pipsvängen.
    Var även suppleant I ett av Göteborgs Stads alla bolag. Där blev jag ännu mer skrämd för hur man misshanterar sina kommuninvånares pengar samt att där tillsätter man bolagsstyrelsen politiskt. Det är inget fel på sjuksköterskor o brevbärare etc. De är säkert jätteduktiga på sitt område men de har oftast väldigt begränsad kompetens på affärsmässighet. En bolagsstyrelse skall bedriva strategiskt arbete för företaget och verka för det bästa för företaget och dess anställda men här så bedrev en del I styrelsen partipolitisk agenda vilket enligt Aktiebolagslagen ej är tillråderligt. MP representanten ville att bolaget skulle investera I miljövänlig elproduktion t.ex.
    Så tyvärr har jag fått se många baksidor och inkompetens I politiken.

  41. 46
    rale

    Dessa bättre batterier som nämns ovan kanske blir tekniskt möjliga men blir lika energirika som TNT/vikt! Läskig bil att köra med!

  42. 47
    Håkan Bergman

    rale #46
    Bli inte rädd nu, men bensin och diesel är runt tio gånger så energirikt per kg som TNT.
    Om jag tankar 60 l diesel kan jag köra säg 120 mil, och det tar mindre än 5 minuter att tanka 60 l. För att en elbil ska klara 120 mil behöver den ett batteri på 180 kWh, det blir ett ganska stort batteri, men visst det går att fixa, bilen får bli stor eller vi minskar ner på innerutrymmena. Men det är inte där det stora problemet ligger, det stora problemet är att vi nog aldrig kommer att kunna ladda batteriet på en tid som kommer ner ens i närheten av tiden det tar att tanka dieseln. 180 kWh på 5 minuter är naturligtvis helt omöjligt, det blir en effekt på över 2MW. Snabbladda? Går till en viss nivå, begränsas mest av värmeutvecklingen i batteriet, dessutom minskar det batteriets livslängd.

Kommentarer inaktiverade.