Öppen Tråd

vit älg

Först skulle den vita älgen skjutas eftersom den ofredat en dam med hund. Kanske blev den irriterad på alla närgångna människor med hundar som vill fotografera den? Men nu är tydligen jakten avblåst eftersom inga fler incidenter inträffat. Gott så.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Dela detta inlägg

90 reaktion på “Öppen Tråd

  1. 2
    Joachim

    Klimathotsjournalisterna härjar oemotsagda som vanligt nu på tv4morgon.
    Tur att man kan byta kanal och slippa propagandan

  2. 3
    Sören G

    Enligt CAGW-narrativet är varmare klimat dåligt och extrema väderhändelser vanligare.

    Jag såg ett reportage i någon TV-kanal nyligen om arkeologiska utgrävningar på Orkney-öarna. När öarna kolonialiseradesförr 6000 år sedan av en jordbrukande befolkning var klimatet varmare än nu och det var mindre blåsigt vilket gjorde förhållandena ideala i motdats till nu.

  3. 4
    Lasse

    I SVD idag får bilreportern fritt fram att kasta skit på dieselbilarna.
    I förbifarten nämner Jonas Fröberg att kvävedioxider minskar i vår miljö.
    Jag brukar gilla SVD för deras fina grafik.
    Varför visades inte denna bild:
    https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kvaveoxid-till-luft/
    ”Utsläppen av kväveoxider (NOx) har halverats sedan 1990. Huvudorsaken är minskade utsläpp från transporter, som minskat med två tredjedelar sedan 1990.”

    Vilken framgångssaga! Finns det nån halt som minskat lika mycket, kanske bly i så fall!

    Men det är som med all form av propaganda -den får leva så länge det är opportunt sen dör den och alla förvånas över hur den kunde få bli så oemotsagd.

  4. 5
    latoba

    I dagens SvD näringslivsdel kan man läsa om dieselbilar. Politikerna har varit så förblindade av kodioxidskrämselpropagandan att de har ”glömt” att kväveoxid är en giftig gas som årligen skördar många dödsoffer.

  5. 6
    Jonas N

    Lite underhållande:

    Urbota Inhägnaden har nu kommit med sitt 3:a (!) inlägg sedan början av juni (dåkomikern John Oliver fjantade och förfasade sig över Trump och att Parisdebaklet dumpades)

    Inlägget nu handlar om att emedan man säkert vet att år 2100 kommer det att bli olidligt hett, så visar nya modellkörningar (!) att att det visst kan bli stagnerande, och tom avsvalnande temperaturer under många år pga CO2.

    Man hänvisar till J Hansen, (som ju tror på möjligheten att kunna få 5 m högre havsnivåer redan detta århundrade, och) som har riggat en klimatsimulering så att dessa (kalla) färskvattenmängder tillförs ytvattnet från inlandsisarna. Man extrapolerar en antagen ‘fördubblingstakt’ av avsmältningen in i framtiden.

    Och baserat på att man når 3.8 m havshöjning (år 2075) får man alltså temperaturer kallare än år 1850 (som ibland anges som slutet av ‘Lilla istiden’.

    UI hävdar förvisso att detta (den avsmältningen) är helt orealistisk, att det bara skall ses som ett What-if-scenario. Men författaren Hansen är ju där av en annan uppfattning.

    Så nu vet ni det:
    Klimatforskarna har rätt hela tiden. Oavsett vad som sker. Redan nu förutsåg de alltså att det visst kan bli lite (eller väldigt mycket) kallare än under CAGWs mediala glansdagar. Och det precis pga Global Warming. Och att det sen blir jättevarmt. Som man ju har sagt hela tiden!

    :-)

  6. 8
    Sigge

    #4 Lasse

    I stort sätt alla luftföroreningar har minskat sedan 1990.
    Du nämnde bly, det har minskat med 95%.
    Svaveldioxid, kadmium och kvicksilver har minskat med mer än 75%
    Dioxin och kolmonoxid har minskat med 60%

  7. 9
    Guy

    Sigge # 8

    Det får en att undra varför CO2 behandlas lika som dessa gifter? Tummen upp för riktigt miljöarbete. Klimathotet har ingenting med saken att göra.

  8. 10
    bom

    Jag undrar om den vita (benådade?) älgtjuren är helt PK dvs homosexuell (ja förutom den vita färgen då). Han? är vid gott hull trots passerad brunstperiod (med prioriteringssvält). Aktiva tjurar brukar vara utmagrade och ha noll fettreserv efter en brunstperiod. Den vite ser ut att vara ordentligt fet på vignettbilden!

  9. 11
    Daniel Wiklund

    När det hålls en klimatkonferens brukar det bli kallt, speciellt om den globala uppvärmningen står på dagordningen. Nu har vi natursnö i Luleå så det räcker för att göra skidspår, inte så vanligt den här tiden på året. Det får vi tacka koldioxidjägarna för, att vi får snö istf regn.

  10. 12
    sibbe

    Det här inlägget lade jag in just nu: https://www.hbl.fi/artikel/planeten-lider-av-klimatforandring-mot-lakaren-som-vill-radda-varlden/
    får se när censuren plockar bort den:

    Den globala temperaturen enligt tyska medier etc.:

    Det var ju mycket varmare 1988 : James Hansen, klimatalarmist, NASA-GISS direktör: 15,4 °C.
    Eller 1990: Der Spiegel.de : 15,4 °C. Eller Der Spiegel 2002 : 15,7 °C.
    Tyska statsarkiv: Bundestagsdrucksache 11/830 1990: 15,5 °C.
    Tyska skolböcker t.ex. Ravensburger Klimatwandel 2010: 15,9 °C. Med flera.
    Så har även Tysklands mesta klimatforskare haft en egen global temperatur 2003: 15, 6 °C.
    Den här klimatforskaren heter Mojb Latif, och har sagt så här:
    ”Vinter med frost och mycket snö som för tjugo år sedan kommer inte längre att finnas i våra breddgrader”, säger forskare Mojib Latif från Max Planck-institutet för meteorologi i Hamburg. ”Det här citatet finns i en SPIEGEL-intervju 2000, med rubriken ”Vinter farväl: aldrig snö igen?
    Inte för att vara elak, antagligen är det fake-news som tyska nyhetsmagasin Focus skriver idag:
    ”Regn, Storm, Snöoväder: Hier wird es in wenigen Stunden ungemütlich”
    Nå, ja, såhär är det med den globala uppvärmningen.
    Enligt WMO 18.01.2017 är den globala temperaturen 14,8 grader.
    -Nu vet ju både jag ((tack vare KU) och de flesta meteorologer att det inte är möjligt att få fram en global temperatur.-
    Och vi vet också att temperaturen sedan 1880 stigit med ungefär 0,8°C. +- 0,1 °C.
    Så är ju frågan: sjönk temperaturen under de senaste 20 åren med upp till 0,8 °C?
    Om man ser realistiskt på alla dessa siffror som tyskarna har matats med, så kan man ju undra: vem har rätt? Klimatalarmistiska medier eller vi klimatrealister som söker fram sådana orimligheter…
    Med en enkel klick på google når man nog alla dessa källor som jag nämnde ovanför.

  11. 13
    Sigge

    9# Guy

    Det har alltid varit ett motstånd mot nya miljöregler. I synnerhet när det gäller att ta bort bly i bensin och införande av katalytisk avgasrening så var motståndet stort. Motormännen var en de organisationer som kritiserade blyfria bensinen (som kostade mer) och katalytisk avgasrening för att det skulle göra bilägandet dyrare.

    Inom industrin har det alltid funnits företrädare som motsatt sig miljöförbättringar. Ofta blir de industrierna utslagna av de som hänger med i utvecklingen på miljöområdet.

  12. 14
    sibbe

    Huvudstadsbladets klimatredaktör, som är mycket frustrerad:
    (Fortfarande tycks inte journalister (vilja?) förstå skillnaden mellan avtal och överenskommelse. (US-engelska: climate accord, som inte är juridiskt bindande.)
    Tja, ja som vi tyskarna bruka säga: Ausser Spesen, nichts gewesen.
    ( Förutom kostnader, ingenting.)
    NU har vi haft en formidabel en klimatkonferens till, 20000 personer har blåst en massa CO2 i luften, och resultatet: no comment, se ovan i artikeln. https://www.hbl.fi/artikel/
    I alla fall, journalister, enligt uppgifter mera än 2000 personer, med rätt inställning till klimatkatastrofen, har säkert haft det roligt. Krogarna kring klimatcentrum har haft ”ÄKTA” iskuber från den smältande arktisisen (enligt Rheininscher Kurier)så man kan tänka att både klimatministrar, deras underhuggare och framförallt deras tillgivna journalister har kylt sina groggar med isen.
    Nå. ja, asiater, som ju kineser är, lär ju ha en anti-gen mot alkohol. Så de avstod väl…

    •Redigera•Svara•Dela ›

  13. 15
    Arne Nilsson

    För en sisådär 15 år sen skulle Etanolbilar rädda världen eller i alla fall Sverige. För 5 år sen skulle dieselbilar göra detsamma. Nu är det elbilar som är hoppet. Att inte journalister och allmänhet lär sig. Om det som utlovats håller måttet så vinner det marknad. Håller det inte måttet så försvinner det. Hur många köper en etanolbil idag? Hur många köper en dieselbil om några år? Hur många elbilar säljs det idag? Hur många hade det sålts om inte staten hade sockrat lite?

  14. 16
    Ingemar Nordin

    Sigge #13

    Tvärt om är det väl så att vi alltför okritiskt köpt diverse miljölarm. Jag har inget minne av att det var något motstånd mot blyfritt. Vilket var bra för innerstadsfolket. Inte var det någon kritik av onödiga larm som säldöden, skogsdöden, och etanolen.

  15. 18
    Sigge

    #16 Ingemar Nordin

    Det har alltid varit kritik mot miljölarm som kostar pengar att åtgärda av de som får betala.

    När det gällde blyfria bensinen så var den 10-15 öre dyrare tillverka än den blyade. Det var mycket gnäll hos många. Själv så såg jag miljöfördelen trots att jag hade en bil som krävde blyad bensin och fick köpa högoktanig bensin som hade bly och var dyrare. Efter några år så bytte jag den till en bil som hade katalytisk avgasrening.

  16. 19
    Sigge

    #17 Håkan Bergman

    Vindkraftverk har blivit mycket billigare de senaste åren för att produktionen är effektivare. Det är nog något vi får se hos alla stora vindkraftstillverkare att de gör sig av med personal. För vindkraftsindustrin kan omöjligt växa i den takt de effektiviserar produktionen.

  17. 20
    Torsten Wallin

    Sverige ska byta ut sina isbrytare till 2030 !
    Med tanke på ”klimatförändringarna” undrar jag om det då finns någon is i Bottenviken .
    Mitt förslag är att döpa ”Brytarna” till
    Rockström, Holmgren och Gore

  18. 21
    Ingemar Nordin

    Sigge #18,

    Har du någon källa på att det fanns något motstånd? T.ex. några politiker eller ett politiskt parti? Eller något bilföretag?

  19. 22
    Lars Cornell

    #19 Sigge
    Att vindkraftbyggare effektiviserar produktionen är nog en myt. I början var det så men nu är den effektivisering som är möjlig redan gjord. Betongklumpen kan inte utvecklas mycket mer, inte heller ståltornet, den traditionella elektroniken och den enorma turbinen går det nog inte heller att utveckla mycket mer.
    Det är ju ingen ny teknik på gång vilket det däremot är för kärnkraftutvecklarna.

    På samma sätt är det för solfångarna. Det går att effektivisera ca 50% till, men det är en mödosam väg att gå så det kommer att ta många år, såvida inte något teknikgenombrott sker. Men sådant finns såvitt jag vet inte i sikte.

  20. 23
    Sigge

    #20 Ingemar Nordin

    Politikerna var överens, alla partier. Det var nog inom socialdemokratin som motståndet var störst. Hade det inte varit motstånd där så hade nog den helt blyfria bensinen och katalysatorn kommit några år tidigare.
    När det gäller införandet av katalysator så var ett motargument att bilarna skulle dra mer bensin.

    I vanliga tidningar så var det mest insändare och några debattartiklar där det framkom kritik mot blyfri bensin och katalytisk avgasrening. Organisationen Bilfront bildades för att försöka stoppa miljökrav på bilismen.

  21. 24
    Sigge

    #21 Lars Cornell

    Det har varit en väldig kostnadseffektivisering när det gäller vindkraft. Om den fortsätter eller ej vet jag inte. Det jag däremot vet är att om produktionen av vindkraftsverk ökar i samma takt som den gjort de senaste 10 åren kommer världen att ha en förfärlig massa vindkraftverk om 20 år. Det räcker med att ha en utbyggnadstakt som den är nu för att nå ungefär 20% av världens av elproduktionen är vindkraft om 20 år.

  22. 25
    sibbe

    Sigge:
    Så: bygga vindkraft helt utan subventioner ! . Var i världen? ????
    Knappast nånstans…

  23. 26
    Thomas P

    Ingemar #16 Volvo hotade i alla fall att lägga ned i Sverige om man skulle införa katalysatortvång (trots att de sålt sådana bilar i USA ett bra tag). Och då hade man ändå förhalat avskaffandet av bly i USA under många år för att man delegerat utvärderingen av riskerna till företagen som tillverkade blytillsatsen. Varningar hade annars förekommit sedan 1924.

    Läs också om Clair Cameron Patterson som skulle bestämma jordens ålder genom att mäta på hur uran sönderföll till bly och tvingades ta till extrema åtgärder för att få en blyfri miljö för sina studier och som kom att fundera på var allt detta bly som störde hans mätningar kom ifrån.
    http://mentalfloss.com/article/94569/clair-patterson-scientist-who-determined-age-earth-and-then-saved-it

  24. 27
    Lasse

    #22 Införandet av olika miljöförbättrande åtgärder kanske inte alltid går utan motstånd. Men det krävs lite motstånd för att få till lösningar som är bättre.
    Vår båt bottenmålades varje år förut. Sen blev det stopp för vanliga färger och lite miljöriktigare färger introducerades. Bara det att de funkade inte och var helt hopplösa att måla på. Nu är det blästring av gammal färg som gäller, vilket nyligen även det förbjudits.
    Nej tvätt av botten med borstar är det som gäller idag. Utan en tanke på att vatten är en dålig miljö för nedbrytning av den beväxning som tvättas bort.
    Kortsiktiga lösningar som gör allt till en experimentverkstad om man inte gör som Åsa (Mp) väljer en färg som är utprövad och struntar i lagarna.

  25. 28
    Jan-Åke

    Meteorologen Martin Hedberg skriver på twitter om Pooposjön i Bolivia som just nu är helt uttorkad.
    Han nämner inte” the lake has dried out completely several times in the past and is 2 meters deep at most”( eng.Wikipedia ) Går man till ”Climate change Portal-Bolivia och jämför år 1900-31 med 1991-2015 så finns just ingen skillnad avs temp och nederbörd.Han är f n Expressens ”klimatexpert” under tidningens klimatskrämselkampanj

  26. 29
    sibbe

    ### Sigge 23

    ”Det har varit en väldig kostnadseffektivisering när det gäller vindkraft. Om den fortsätter eller ej vet jag inte. Det jag däremot vet är att om produktionen av vindkraftsverk ökar i samma takt som den gjort de senaste 10 åren kommer världen att ha en förfärlig massa vindkraftverk om 20 år. Det räcker med att ha en utbyggnadstakt som den är nu för att nå ungefär 20% av världens av elproduktionen är vindkraft om 20 år.”

    Berättar gärna var man bygger UTAN subventioner – förrän du fortsätter att prisa vindskraft…

  27. 30
    Arne Nilsson

    # Sigge 23 Idag står vindkraft för 0,53 % av världens elproduktion. Jag hade fel när jag trodde det var 2 %. Du tror alltså att världen på 20 år ska komma upp i 20 % vindkraftsel? Ungefär 40 gånger så många aggregat som idag alltså. Tillåt mig vara starkt tvivlande.

  28. 31
    Thomas P

    Lasse #26 ” Införandet av olika miljöförbättrande åtgärder kanske inte alltid går utan motstånd. Men det krävs lite motstånd för att få till lösningar som är bättre.”

    Eller också är det tvärtom, det krävs stopp för gamla, miljöskadliga metoder för att någon skall få incitament för att ta fram något nytt. Övergången kan bli lite kaotisk ibland, men hade någon ens försökt ta fram bättre metoder för bottenfärg om man bara fortsatt tillåta de gamla färgerna för att ingen hittat på något alternativ?

    Försöker man skatta hur många som skadats av blyad bensin genom åren blir siffrorna horribla.

  29. 32
    Daniel Wiklund

    Vi har ett väldigt stort miljöhot, knarket. Det förstör individer, familjer, samhällen, hela länder. I mitt jobb som lärare (40 år, mest mellan och högstadiet)var det vanligaste skälet till att barn for illa missbruk (mest alkohol) i hemmet. I Luleå är det gott om knark just nu. Det borde arrangeras konferenser och globala möten om det miljöhotet som verkligen är ett mot våran överlevnad. Minns att när Miljöpartiets språkrör Fridolin och Romson tillträdde blev dom intervjuade, och båda berättade, utan minsta dåligt samvete, att dom hade testat knark. (hade varit betydligt värre i deras värld om man testat att köra en bil som gick på bensin) I Romsons och Fridolins värld så är ju koldioxiden det verkliga giftet.

  30. 33
    Per Welander

    Statens uppgift är att hindra att för mycket miljöfarliga gifter kommer ut i naturen och in i människor. Det kan man göra genom en kostnad för utsläpp eller förbud. Exempel bly från bensin. I många fall går det snett för staten. Cancerframkallande formaldehyder från etanolbränsle brydde man sig inte om. Kvicksilver från lågenergilampor struntade man i då någon miljötaliban bestämt att lågenergilampor var bra ”för miljön”. I övrigt är kvicksilver totalförbjudet. Och så har vi Värtaverket som via kol släppt ut en hel del kvicksilver och annat smutsigt i luften. Det brydde sig de rödgröna inte om. Jordbruket har ofta haft en frisedel för sina utsläpp som övergöder Östersjön. Maten är ett annat exempel med mycket gifter i.

    Asbest och småpartiklar i tunnelbanan struntar politiker i men småpartiklar från dubbdäck anses jättefarliga på Hornsgatan. Och även här släpper tyngre bilar (läs elbilar) ut mer småpartiklar utan att politiker bryr sig. Politiker hycklar och har ingen helhetssyn eller konsekvensanalys.

    Politikerna promotade länge diesel men nu är det parias. Man borde ge folk en chans att ställa om och inte bara raskt förbjuda dieselfordon i storstäder. Låt de gamla dieselfordonen köra men kräv mer av de som fordon säljs framöver och ska köras i storstäder. Vi får då en övergång där luften successivt blir renare varje år utan att folk ruineras.

  31. 34
    Gunnar Strandell

    Sigge!
    Du får det att låta som om bly tillsattes i bensinen för att skapa miljöproblem. Så var det inte.
    Bly användes av två skäl.
    – För att höja oktantalet, som ger möjlighet till högre kompression som leder till högre verkningsgrad och därmed lägre bensinförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Men då var ju inte CO2 ett gift.
    – Ventiler och ventilsäten behövde smörjas vid 600-700 grader för att inte slitas ned i förtid.

    Men bly går inte att använda tillsammans med katalysator eftersom den sätter sig på ytan och bromsar eller tar bort den katalytiska effekten från de dyrbara material, t.ex. palladium, ytan belagts med.

    Teknisk utveckling med möjlighet att elektroniskt styra bränslemängd , med knacksensor för att styra tändtidpunkt och med lambdasond för att mäta slutresultatet har kompenserat för en del av förändringarna.
    Hårdare, korrosionströgare och dyrare material i motorer och avgassystem har fixat resten.

    Dessa förändringar har drivits och drivs fortfarande av tillverkare av den teknik som behövs. Vanligen har de patent inom området och ser framför sig feta inkomster av att sälja licenser.
    Företagen ger sig ut för att vara mlljövänliga men struntar fullkomligt i om de nya reglerna förstör en stor del av den befintliga bilparken.

    Det är tråkigt att läsa att du är en av dem som med vilja kan sabba en motor i en bil som och sedan sälja den vidare utan dåligt samvete.

    Till sist, Motormännen som bromsade utvecklingen framförallt med hänsyn till sina medlemmar, dvs. ägare av redan sålda bilar, de tillhör väl inte bilindustrin?

  32. 35
    Lasse

    #31 Daniel
    Det är därför viktigt att ge unga en bild av att utvecklingen inte är så nattsvart som propagandan så falskt visar. Hade de vetat att de lever i en renare värld än sina föräldrar så hade de kanske kunnat få upp hoppet.
    #30 Thomas P visst vill vi ha förbättringar men att tokstoppa är ingen lösning! Gradvis har vi som målat fått olika bud om bly, tenn eller koppar mjuk eller hård färg osv men förvirringen är så stor att jag avstått från all målning och får finna mig i att båten blir trögare framåt hösten. Tur att man inte kör motorbåt!

  33. 36
    Gunnar Strandell

    Lasse #26
    Åsa Romson och hennes man bröt inte mot några lagar då de målade båten. Den var registrerad som ”fartyg” och då gäller andra regler än för fritidsbåtar.

    Även för båtbottenfärger och andra sätt att hålla bottnen ren gäller att uppfinnare och företag lobbar för just sina patenterade produkter och då och då lyckas få gehör hos politiker som vill göra skillnad.

    Just nu är vi faktiskt tillbaka till att Åsa och hennes man gjorde det bästa tillgängliga valet om man ser det hela med helikopterperspektiv. Då har jag förstås räknat bort Malthusianernas alternativ: ”Drop dead!”

  34. 37
    Håkan Bergman

    Sigge #19
    Man ska nog inte underskatta problemet med ökade produktionskostnader i Tyskland pga Energiewende. Och Siemens har själva skott sig på Energiewende. Ska vi tippa på att kineserna tar över Siemens marknadsandel,med högre utsläpp som följd?

  35. 38
    Thomas P

    Lasse #34 Man kan alltid diskutera exakt hur man bäst går tillväga. Som Per avslutar sitt inlägg #32 är det bra med lite framförhållning, bara industrin ser det som ett tillfälle att utveckla ny teknik, inte att lobba för att stoppa framtida regleringar eller bara dra fötterna efter sig och efter några år säga att ”tyvärr, vi har inget nytt, ni får vänta några år till med att regler för att minska utsläppen så kanske vi kommit på något tills dess”.

    ** Kommentar modererad **

  36. 39
    Sigge

    #29 Arne Nilsson

    Ungefär 4% av världens elproduktion var från vindkraft 2016. Än finns inte exakt statistik men uppskattningar anger att c:a 960 TWh producerades 2016 med vindkraft. I år beräknas elproduktionen från vindkraft bli c:a 1150 TWh. Det totala elproduktionen är runt 24 000 TWh.
    Solenergi beräknas producera över 400 TWh i år. Det är över 1,5% av världen totala elproduktion.

  37. 40
    Gunnar Strandell

    Thomas P #37
    Ställ inte frågan till mig, jag bara rapporterar det jag vet.
    Det kanske är mer relevant att ställa den till Mattias Goldman som ställde sig själv och organisationen Gröna Bilister bakom etanolsatsningen.

    Dagsläget för ED95, dieselbränsle med 5% tändförbättrare, är att det inte kan användas i Brasilien för att man har patent på blandningsproceduren. Detta efter att SEKAB tvingats ge licenser för lokal tillverkning av själva tändförbättraren.

    Miljörörelsen inom EU har dessutom satt ned foten och tackat nej till biobränslen som konkurrerar med matproduktion. Utvecklingen drivs alltså hit och dit beroende på vilken forskare och uppfinnare som lyckas bäst med sin blandning av hot och möjlighet.

    Har du förresten en siffra på hur många säkerställda fall det finns av dessa barn. Det är väl inte ännu ett av dina möjliga utfall där försiktighetsprincipen tillämpas på ett diktatoriskt sätt?

    För mig räcker det bra med att katalysator och stökiometrisk bränsleblandning radikalt minskar HC och CO men inte fungerar med blyat bränsle. För CO-förgiftning finns det både statistik och en mängd berömda fall. Några av oss minns också Björn Gillbergs ord om att det inte går att gasa ihjäl sig längre.

  38. 41
    Sigge

    #33 Gunnar Strandell

    Det var ju tekniska anledningar till att bensinen var blyad. Att tillsätta bly för att höja oktantalet och få smörjningseffekt var billigt. Det var däremot inte hälsosamt. Alternativen för att få högre oktantal var dyrare än bly och det gav inte smörjverkan.

    Jag hade en bil fram till 1988 som jag var tvungen att tanka blyad bensin. Det gjorde jag. Men jag tyckte det var bra att blyfria bensinen och katalysatorer infördes. Däremot så hade jag ingen tanke på att byta min bil i förtid för att få en bil som kunde köras på blyfritt.

  39. 42
    Sigge

    #36 Håkan Bergman

    Jag tror det finns för mycket tillverkningskapacitet av vindkraft i världen. Många företag har lågt kapacitetsutnyttjande.

  40. 43
    Håkan Bergman

    Sigge #41
    Eller låg efterfrågan, men kör för överkapacitet om det låter bättre för dig, då får den med högst kostnad ge sig, grattis Tyskland.

  41. 44
    sibbe

    ”# Sigge:
    Jag tror det finns för mycket tillverkningskapacitet av vindkraft i världen. Många företag har lågt kapacitetsutnyttjande.”
    I ett normalt universum anpassar man kapaciteten till lönsamheten.
    Och jag väntar fortfarande på att du visar VAR som man bygger och kör vindkraft HELT UTAN SUBVENTIONER…

  42. 47
    Stefan Gustavsson

    Såg ett inslag på TV om en herre som var helt självförsörjande med solpaneler. Han hade också därmed kopplat ifrån sig på elnätet. Men är inte det en form av skattesmitning? Vad säger Staten om det? Borde inte sånt beivras?
    Varför inte sänka eller till och med ta bort elskatter, till vad nytta gör dem annat än att fylla på Magdalenas skattekista?

  43. 48
    Daniel Wiklund

    Det känns extra lätt att betala koldioxidskatterna nu när vi har fått riktig vinter i Norrbotten. Det är troligtvis jakten på utsläppen av koldioxid som börjar ge effekt nu. Eftersom jag gillar att åka skidor så gillar jag snö och kyla. Därför är du Thomas P värd en eloge för ditt enträgna arbete för att minska på koldioxidutsläppen.

  44. 49
    Gunnar Strandell

    Stefan Gustavsson #47
    Det är ju också skattebefriat att tända en brasa med ved från den egna tomten. Verkningsgraden från solljus till energi är ungefär lika. Subventioner kan ge skillnader, men vem vet vad Magdalena tycker i framtiden?

  45. 50
    Thomas P

    Robert #46 Jag hänvisade till en tidigare diskussion här på bloggen, måste vi ta den i repris? Kanske i så fall Per Welander som skall sammanfatta den konferens där både Sture Åström och Claes Johnson lär framföra sådana här åsikter har någon åsikt i frågan?

  46. 51
    Guy

    Thomas P # 38

    Det var den nedrigaste kommentaren jag sett av dej. Några av dina kommetarer på sistone har varit vettiga. Men bara för att inte i längden få njuta av vett kommer sedan bakslag av ett slag jag trodde var bortglömt. USELT!
    ** För info – moderatorn har nu tagit bort det som var ett brott mot kommentarsreglerna i Thomas P:s kommentar **

  47. 52
    PAB

    Utbyggnaden av solenergin ”växer så det knakar”, sägs det. Man kan undra vad det betyder och om solceller är rätt energislag för Sverige. År 2015 var den installerade effekten 43 MW. Totalt i Sverige har vi 39500 MW. Solceller är då 0,1% av den totala effekten och bidrar med 0,03% av Sveriges elbehov. Så får det växa så det knakar med en årlig tillväxt på 20% i 10 år. Vi hamnar på 266 MW år 2027. Utgår vi från att vi lyckas hålla elbehovet oförändrat så kan solceller 2027 klara 0,2% av elbehovet. Till en kostnad av drygt 4 miljarder. Beräknat på de prisuppgifter Vattenfall ger i dag. Även om vi sänker priset till hälften och dubblar solcellernas effektivitet så är jag fortfarande fundersam. Dyrt och ineffektivt. Och inte blir det särskilt mycket bättre när LiFefosfat-batterier kostar 55000 för 4,5 kWh.

  48. 53
    Olav Gjelten

    Fråga om klimatkänsligheten för koldioxid nästa gång du träffar en klimataktivist.
    Kan han/hon inte ge ett rakt svar på denna fråga är hen bara en person som predikar för sin tro. Ingenting annat.

  49. 54
    Gunnar Strandell

    Dagen går mot sitt slut och här kommer min sista kommentar den här dagen.

    Alla som tycker sig se att miljörörelsen via politiskt arbete har gjort faktisk nytta bör betänka hur det gått inom snart sagt varje område där staten utnyttjat sin makt för att gå ”före”. Jag påstår att staten nästan undantagslöst istället har blivit en broms och oftast till mer skada än nytta för samhället i stort.

    Det gäller teleteknik, datorer, informationsbärare, trafik, logistik, bostäder, finanser, etc. De goda exemplen saknas om man inte anser att varje steg mot ökad statlig eller internationell kontroll är av godo.

  50. 55
    Sigge

    #43 Håkan Bergman

    Det är nog lite för många vindkraftstillverkare i världen. Flera har senaste åren byggt ut tillverkningskapaciteten bl a Siemens som nu har vindturbiner med över 150 m diameter.

  51. 56
    Sigge

    #52 PAB

    I Sverige är det ingen större utbyggnad av solceller. I länder närmare ekvatorn så har kraftig utbyggnad med solceller påbörjats.

  52. 57
    tty

    Apropå blyad bensin så bör man komma ihåg att det var ett stort framsteg när tetraetylblyet uppfanns. Det gjorde det för första gången möjligt att framställa högoktanigt bränsle med jämn kvalitet och i stora mängder. Tidigare varierade oktantalet beroende på råoljans kvalitet men var alltid lågt med våra mått mätt. Charles Lindbergh upptäckte t ex att flygbensinen i Kalifornien hade litet bättre oktantal än i östra USA och köpte därför med sig ett tankbilslass för sin atlantflygning.

    Tetraetylblyet hjälpte också de allierade att vinna andra världskriget eftersom den sovjetiska produktionen av flygbensin nästan helt var beroende av amerikanskt tetraetylbly. Näst efter terränglastbilar och lokomotiv var tetraetylblyet troligen den viktigaste varan i de amerikanska Lend-Leaseleverenserna till Sovjet.

  53. 58
    tty

    #56

    ”I länder närmare ekvatorn så har kraftig utbyggnad med solceller påbörjats.”

    Jag har varit en hel del i ”länder närmare ekvatorn”, och har stött på solceller då och då. I nästan alla fall har de betraktats som en nödlösning i brist på (och i väntan på) ”riktig elektricitet”.

    Det finns några fall där de fungerar bra: (små) vattenpumpar. Förutsatt att man har en hyfsat stor vattentank så är solkraftens intermittens inget större problem. Små basstationen för mobiltelefoni fungerar också om man har rejäla batterier. Stationer med större kapacitet har däremot i regel dieselgeneratorer i områden utan elnät.

  54. 59
    Lasse

    #47
    Såg samma inslag och konstaterade att mannen som var off grid hade batterier med 15 KWh kapacitet ”och det räcker i fjorton dar utan inflöde av sol” -Således kunde han leva med en årsförbrukning av 390 KWh vilket med ett pris på elen på 1 SEK och en livslängd på panelerna på 20 år ger honom en investeringsbudget på 8000 SEK. Fast han kanske räknade in subventioner på 20 000 också.
    Dessa skulle fö öka till 30 000.
    Reportaget var i bästa fall naivt okunnigt eller i värsta fall ren propaganda.

    #36 Även om Åsa inte bröt mot lagar så uppvisade de dubbelmoral!

  55. 60
    Lasse

    Följer Eons försök i Simris: Off grid system som idag producerar mer vind än vad de förbrukar.
    Det gör Jylland också. Just nu får de inget betalt för den elen dock! 0 EUR/KWh.
    Simris kan räkna hem vinst på elskatterna i alla fall!
    Det är väl denna vinst som blir störst när man går off grid. Dvs skatter som går till skola vård och omsorg samt till statliga subventioner av solkraft slipper man betala ,vilket är största vinsten för solkraften!

  56. 61
    Ingvar i Las Palmas

    Jag hade en Chevrolet Nova SS396 för ett antal år sedan. En 6.4 -liters HP V8. Den fordrade antingen blyad bensin eller tillsats. Utan det så förstördes ventilsätena. Jag kostade på den en uppgradering av topparna där man satte in ventilsäten som inte behövde ”smörjas” med bly. Inte billigt men bra.

  57. 62
    Sigge

    #58 tty

    Jag har ungefär samma erfarenhet som du när jag varit ute och rest. Solceller har varit en nödlösning där det inte finns elnät. Nu var det några år sedan jag var ute på en långresa. Men min uppfattning var att många basstationer för mobiltelefoner som hade solceller där det inte fanns elnät hade även dieselgenerator. Solcellerna hade satts upp senare för att spara diesel.
    En av mina vänner som jobbade på Ericsson med basstationer berättade att nya basstationer som regel inte hade dieselgenerator utan solceller och de äldre hade dieselgeneratorer.

    Det som hänt de senaste åren är att solceller som är anslutna till elnät ökat kraftigt. IEA har sedan 2014 solenergi som egen kolumn vid elproduktion. Då var det c:a 200 TWh som producerades med solenergi. I år beräknas över 400 TWh produceras med solenergi.

    En bedömning som IEA gjorde för några månader sedan var att sol- och vindenergi tillsammans kommer att producera mer el än kärnkraft 2022. En annan bedömning de gör är att i slutet på 2020-talet kommer mer än hälften av världens elproduktion att vara utsläppsfri, d v s att de menar vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, solenergi, biobränslen och geotermisk energi.

  58. 63
    Sigge

    #61 Ingvar i Las Palmas

    När de blyfria bensinen infördes 1986 så hade min bil gått ungefär 13 000 mil. Det fanns möjlighet att byta ventiler och en del annat så den klarat blyfri bensin. Jag betalade extra och körde blyad bensin. Jag sålde bilen när den hade gått 1800 mil.

    Jag tycker att det var bra att den blyfria bensinen och katalysator infördes. Hade man inte gjort det så kanske vi fortfarande

  59. 64
    Peter Stilbs

    Jag hittade den här häromdagen – det kan vara viktigt material för att få ordning på den ganska så godtyckliga och ideologiska modelleringen av aerosolers inverkan på strålningsbalansen. Med lite fiddlande kan man ju få precis ”vad som helst” – (som passar ens syften).

    Har dock inte ännu haft tid att läsa originalarbetet – en del av texten i Chemistry World är mysko, i mina ögon https://www.chemistryworld.com/news/hazy-hydrocarbons-explain-why-pluto-is-even-colder-than-expected/3008297.article

    Jag bad Lennart B om en kommentar, men fick inget svar

  60. 66
    Guy

    Sigge # 62

    ”En bedömning som IEA gjorde för några månader sedan var att sol- och vindenergi tillsammans kommer att producera mer el än kärnkraft 2022.”

    Det är lätt ordnat när man stänger kärkraftverken. Vad konsekvensen blir är sedan en annan fråga.

    Kommer sol- och vind att leverera då det behövs? Levererar dom för mycket när det inte behövs? Att räkna hur mycket någon producerar är kanhända avigt. Det är till exempel ingen idé för ett bageri att producera dubbelt så mycket bröd som det finns efterfrågan på.

    Ett bättre sätt att räkna vore att utgå från behovet och kunna anpassa leveransen enligt det. Det är knappast möjligt med slump-el.

  61. 67
    Sigge

    #66 Guy

    IEA förutspår en ökning av kärnkraften också till ungefär 2700 TWh/år.

    Nu är det ju bara prognoser. De har ju en tendens att bli förändrade varje år.

  62. 68
    Guy

    HBL idag. I ledarkrönikan beklagar sig Katarina Koivisto att klimatarbetet går så långsamt och att vi har endast 20 år på oss med dagens utsläppsnivåer för att klara 2-gradersmålet.

    Som källa har hon Svenska dagladets intervju med miljöprofessor Rockström. Hur vore det att enligt journalistreglera kolla källorna?

  63. 69
    Håkan Bergman

    IEA brukar i sina prognoser redovisa installerad effekt, vilket blir väldigt missvisande när olika energislag har stora skillnader i tillgänglighet.

  64. 70
    Lasse

    Expressens rapportering om Bolivias saltsjöar är intressant och lockar till uppföljning.
    Tydligen är det ett fenomen som drabbar sjön då och då i samband med klimatpåverkan från havets cirkulation. El Nino och La Nina.
    Martin Hedberg twittrar om detta utan större insikt.
    Kollade på Google map och fick fram denna bild:
    https://www.google.se/maps/@-18.750975,-67.3114643,98080m/data=!3m1!1e3
    Jämför med bilderna i Ex-pressen
    https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/sjon-som-forsvann/
    Där de mycket riktigt visar på hur sjön återhämtat sig mellan juni 2015 och dec 2015-vilket kanske inte var deras mening-fel på texten?

  65. 71
    Jonas N

    Goda nyheter från USA, dess EPA med Scott Pruitt vid rodret:

    EPA’s Scott Pruitt drains the swamp like no one else in Washington

    Utdrag:
    ”What’s really going on at EPA is the swamp draining that needs to happen across the federal bureaucracy […]

    Take, for example, the Clean Air Act (CAA) under which the EPA regulates the emission of CO2 and other greenhouse gases. In Massachusetts vs. EPA, the Supreme Court ruled that, in order to regulate air pollutants from any class of new motor vehicles, the EPA must first make a judgment that the new vehicles “cause, or contribute to, air pollution which may reasonably be anticipated to endanger public health or welfare.” If such a determination is made, the CAA requires the EPA to regulate such emissions. However, if the science is too uncertain to make a reasoned decision, then the EPA would not have the authority to regulate. In 2009, the EPA made such a determination, also known as an endangerment finding”

  66. 72
    sibbe

    Klimatkatastrofen avvärjd.
    Merkel gav efter för de grönas agenda, avstängning av minst 10 kolkraftverk, minskning av brunkolgruvor framförallt i öst, inga nedskärningar i subventioner för vind sol och eko, i princip öppna gränser för nya flyktingar, och fullständig familj-sammanföring för flyktingar. Godkänt kl. 22,30 i går kväll av CDU/CSU och de gröna. Och så hoppade konservativ-liberala FDP av tåget. Fint.
    Alla tyska medier som ju precis som svenska dito är rödgröna, skummar av vrede för FDP -svek. Der Spiegel lär ha haft en rubrik för måndag morgon med titel: ” die grüne Republik”.
    Nå, ja, Merkel är ganska säkert borta och klimatsvavel borta också för en tid. Förhoppningsvis nyval och ingen ny upplaga av koalitionen med SPD.

  67. 73
    Guy

    Sibbe # 72

    Har jag missuppfattat uppgifterna om tyska grönas minskning i understöd? Jag trodde dom gick ner som kosvansen och att det är endast i Finland dom växer (men vi ligger ju alltid efter med några år).

  68. 74
    sibbe

    #73
    Guy
    2017/11/20 kl. 15:18
    ”Sibbe # 72
    Har jag missuppfattat uppgifterna om tyska grönas minskning i understöd? Jag trodde dom gick ner som kosvansen och att det är endast i Finland dom växer (men vi ligger ju alltid efter med några år).”

    -De gröna går nog upp och ner precis som alla andra, om man ta de små, så är de gröna och kommunisterna ganska jämt mellan 8 och 11 %, medan FDP har mellan 10 och 13 % och AfD har mellan 11 0ch 14 %. De gröna är -om man bortser från CSU bayern minsta partiet i riksdagen.-

  69. 75
    sibbe

    £# Guy:
    Och så är det med gallup överlag, ett par dagar före valet skulle CDU/CSU få 38 % + och SPD 25%+
    både partier gick ner med 5 %.

  70. 76
    Ingemar Nordin

    ”Once seen as “a paragon of green energy virtue“, the Energiewende is nothing like it was sold to be by green energy hucksters. In fact things have gotten so bad that we can expect activists to grow totally silent on Germany’s Energiewende as its failure becomes glaring and embarrassing.

    The WSJ editorial boards reminds readers that Germany is not even going to come close to meeting it’s 2020 or 2030 targets, despite the hundreds of billions of euros committed to the project so far.”

    http://notrickszone.com/2017/11/19/wall-street-journal-calls-merkels-energiewende-a-meltdown-involving-astronomical-costs/

  71. 77
    Håkan Bergman

    Ingemar #76
    Jag börjar undra i vilken verklighet Merkel lever, att Energiewende är dömt att haverera borde hon ha begripit, och nu kröner hon karriären med att tro att Jamaica skulle gå att tråckla ihop.

  72. 81
    Håkan Bergman

    Jösses Gustav, DN har ändrat rubriken, bytt ut förnekare mot skeptiker och t.o.m. gjort samma ändring i texten. Är det revolution på gång ute i Marieberg?

  73. 82
    Gustav

    Håkan, #81:
    Men DN gör ändå sitt jobb i att låta Rummakainen påtala att Josef har fel och sedan bekräfta vad han faktiskt säger:

    ”Det påstås och påstås en himla massa saker men det är aldrig nå­gon journalist som vill syna bluffen. Hittills har klimathotsskeptikerna fått rätt. Den långa trenden har inte visat någon nämnvärd global uppvärmning” säger Josef Franson.

    Rummakainen svarar då:
    ”–Det stämmer inte. Det finns omfattande dataunderlag om stigande temperatur, höjning av havsnivån och smältande isar. Mätningarna är oberoende av varandra och alla återspeglar en global uppvärmning”

    Det låter ju som att Rummakainen motsäger josefs påstående om att det inte finns någon nämnvärd global uppvärmning? Men sen säger han ju inget som påvisar en nämnvärd global uppvärmning?

  74. 83
    Ingemar Nordin

    Gustav #82,

    Rummakainen gör sitt jobb att missförstå, eller troligen helt medvetet att svärta ned och fördumma, klimathotsskeptikernas ståndpunkt. Sedan decennier tillbaka så har det förts en medveten ”argumentation” som innebär att man utmålar alla skeptiker till alarmismen som att de förnekar att det skett någon global uppvärmning sedan 1800-talet överhuvudtaget.

    Detta visar i mina ögon att Rummakainen är en föga saklig person. Han VILL helt enkelt inte lyssna på annat än den alarmistiska svadan. Uppenbarligen är han nöjd med sig själv och sin forskarkarriär.

  75. 84
    Slabadang

    Det har redan rasat för klimathotarna!

    Nu gäller det bara för Rummakainen och de andra att spika fast sina naglar vid bordet och sitta kvar vid grytorna så länge det går. Klimatet som politiskt argument har dividerats med faktor 1000 och snart kommer den officiella bortförklaringen ”Vi har varit naiva”. Sverige har nu mycket större tydligt konkreta hot och problem att ta itu med. Klimatfrågan är stendöd som politisk valvinnare. Yiiiipeeee!

  76. 85
    Håkan Bergman

    Åter till ordningen, nu ser jag att Gustavs länk är till DN’s arkiv och tiden 00:00, min länk går till nyheter och är tidsstämplad 08:49 och uppdaterad 12:42. Så journalisten har väl blivit tillrättavisad och fått skriva om så att det blir politiskt korrekt.

  77. 86
    Torbjörn

    #79 Håkan
    Det kan lika gärna vara två Miljöpartister, då en inte ville svara på partitillhörighet.

    Kul att DN i alla fall pratade med Josef Fransson som har lite koll på klimatet i alla fall

  78. 87
    Christopher E

    Sådana tider är det att även DN ligger sig på en retorisk nivå tillsammans med okunniga Lövin och associerar klimathotsskeptiker med förintelseförnekare.

    Och vi har alltså en vice statsminister som tycker det är ”oansvarigt” att det tillåts finnas riksdagsledamöter som har annan åsikt än hennes. Fantastiskt att Zimbabwe har bättre demokrati än oss numera.

  79. 90
    Svempa

    #88 Grönhöst! MP har nu låtit dess verkligen färger tona fram i rött och brunt. Den verkliga färgen på fikonbladen som klär Wijkman, Stiernstedt, Lövin, Fridolin m.fl i detta leninistiska avantgarde som vet bättre än alla förnekare som de anser borde tystas.

Kommentarer inaktiverade.