Regeringen Löfven prioriterar skattesubventionerade elfordon medan fattigpensionärer inte har råd med mat

Häromdagen handlade jag på min lokala Icabutik. Framför mig stod en äldre dam. När hon skulle betala så räckte inte hennes pengar. Hon fick plocka bort flera varor och det var vanlig enkel mat. Jag insåg att hon var en fattigpensionär som har svårt att betala med dagens höga matpriser och låga pensioner. Jag reser ofta utomlands och vet att svenska matpriser är bland de högsta i Europa. I Italien där jag var förra veckan kostade en liter vin tio kronor. Visserligen inte mat utan måltidsdryck i tetrapack men det är billigt med mat i Italien jämfört med Sverige.

Regeringen Löfven har inga hämningar att ta in pengar från fattigpensionärer för att betala för subventioner av elfordon. Miljonärers Teslor subventioneras och det senaste är elcyklar. För subventioner innebär att någon ska betala och fattigpensionärerna ingår i gruppen som betalar skatt. En hög skatt drabbar de fattiga hårdare än de rika.

Som fattigpensionär räknas de som tjänar mindre än 11830 kronor netto per månad. Många pensionärer tjänar mindre än så. Många kvinnor får bara garantipension. Full garantipension är för en ensamstående 7952 kr/månad. Efter skatt blir det ca 7000:-. Det finns mer än 355000 fattigpensionär i Sverige. Dessa kommer aldrig ha råd att köpa en Tesla som har batterier. Det senaste är subventioner av elcyklar. Varför staten ska tvångsdriva in pengar av folk, inklusive fattigpensionärer, för att sedan skänka dessa pengar till köpare av elcyklar övergår mitt förstånd.

elcykel

Elcykel subventioneras med 1/4 dock max 10.000 kronor

Regeringen Löfven avsätter 350 miljoner kronor per år för subventioner av elcyklar. Pengar som drivs in via skatter.  Totalt avsätts 5.000.000.000 kronor för ”miljösatsningar” nästa budgetår 2018. En stor del av pengarna ska gå till subventioner av elfordon. Skulle räcka för många middagar år pensionärer. 1.1 miljarder av pengarna ska gå till renare hav och skydd av skog så det verkar vara riktiga miljöåtgärder.  Summan ska sedan öka till 10.000.000.000 kronor till år 2020. Genom att höja skatten på fossildrivna bilar ”låtsas” regeringen att det inte är skattebetalarnas pengar. Isabella Lövin säger: ”Det här är inte skattebetalarnas pengar. Det är de som nödvändigtvis vill köpa en väldigt utsläppande bil som får betala för bonusen”.

isabella_löwin

Isabella Lövin (MP)

Ingen hejd på skattesubventionerade elfordon medan brottsligheten skenar, skolan inte förmedlar kunskap utan flum och sjukvården inte fungerar. Och så fattigpensionärerna som har svårt att betala mat och räkningar.

Kommunerna har också planer på ytterligare subventioner av elcyklar. I Karlskrona ska kommunen satsa på elbils- och elcykelpooler efter bidrag från Energimyndigheten, se här och här. Även Linköping satsar på elcykelpooler. Kommunen ”satsar”, d v s tar av invånarnas pengar, 35 miljoner kronor för en elcykelpool om 200 cyklar. Kostnaden per cykel blir 175.000 kronor. Hur mycket det ska kosta att hyra en cykel är inte klart.

Hade det funnits ett reellt behov av att hyra elcyklar hade det kommit fram privata alternativ. Marknadsekonomi fungerar så att om behov finns och det är lönsamt så växer det fram utan kommunala subventioner. Det finns inga gratisluncher och i detta fall med subventioner av elcyklar tas pengarna in från kommunens invånare som får mindre pengar i plånboken.

tesla

60.000 kr ska subventionen bli för miljonärernas elbil Tesla

Alla subventioner är maskerade som ”klimatpengar”: En ren bluff då det inte kommer påverka klimatet mätbart. Återigen är det folk på landsbygden som missgynnas. De behöver bilen och har liten nytta av elcyklar.

Jag har inget emot elfordon utan är emot att dessa subventioneras. Det kommer att komma en ny kilometerskatt på elfordon. Hur ska annars den glupska staten kunna få in sina skattepengar? Elbilen ger inga skatteinkomster från bensin- och dieselskatt. Skulle inte förvåna mig om fossildrivna fordon får betala både kilometer- och bensinskatt.

Miljarder kronor slösas bort på s.k. ”klimatåtgärder”. Åtgärder som inte påverkar klimatet mätbart. Subventioner av vindkraft, kommande flygskatt, fordonsskatt  baserad på CO2-utsläpp, bensin- och dieselskatt, solceller som subventioneras, elbilar subventioneras med upp till 60.000 i ett nytt förslag, elcyklar enligt ovan, subventioner till laddstolpar – listan kan göras hur lång som helst.

Sverige har bland världens högsta skatter men regeringen klarar inte de grundläggande behoven. Om (när) kärnkraften läggs ner kommer elpriserna att stiga dramatiskt. Vi får då som i dagens Tyskland energifattigdom – fattiga som får elen avstängd då de inte har råd att betala den dyra elräkningen.

Frågan är vad alla s.k. ”klimatåtgärder” kostar skattebetalarna? 50 miljarder kronor per år? 100 miljarder kronor per år? 100 miljarder per år motsvarar 10.000 kronor per svensk invånare. Och vad är konsekvenserna på klimatet? Finns det någon i regeringen som kan svara? Eller är regeringen Löfven helt känslostyrd utan att veta totala beloppen och konsekvenserna. Allt handlar om att köpa röster.

Det är synd om fattigpensionärer och folk som bor i glesbygd.

Dela detta inlägg

116 reaktion på “Regeringen Löfven prioriterar skattesubventionerade elfordon medan fattigpensionärer inte har råd med mat

  1. 2
    Lasse

    Skattesubvention till Elcyklar samt till Gym där deras användare kan utöva spinning.

  2. 3
    JIMMY

    Svenska( kartell demokratur Sozze Allians MP Medeltids partiet politiker )räknar med att alla inbyggare i landet är mediaDDR-hjärntvättade och har klimat vanföreställningar samt är 100% totala ”Nincompoop”
    :-) :-) :-)

  3. 4
    Labbibia

    Tack Per!
    Mycket bra om det vansinniga i dagens sk ”klimatpolitik”.
    Artikeln borde vara obligatorisk läsning i grundskolans årskurs nio alternativt gymnasiet.

  4. 5
    Roland Salomonsson

    Märk att de som gynnas är övervägande sympatisörer för röd-gröna partier och de som missgynnas är övervägande blåa partier. Pensionärer sympatiserar idag i allt högre grad med blå blocket och tillhör de som flyttar sympatierna mot SD.

    VALFLÄSK – och liksom förra gången, så kommer snart mängder med nya lagar, som tar tillbaks de flesta av ”gåvorna”, till glädje för allt fler onödiga och onyttiga samhällsadministratörer, som skall hantera rundgången av skattemedel.

  5. 6
    Lasse

    Bonus malus systemet där bilar med smutsiga motorer skall bekosta de med rena motorer är ännu mer vansinne.
    En V12 med 500 hp kan vara mindre miljöstörande en en elbil. Vill man komma åt utsläppen så är det inte bilen som skall belastas med skatt utan drivmedlet.
    Husbilarna visar hur fel det kan bli när politiker leker med oss!

  6. 7
    Svempa

    De huvudsakligen rödgröna journalister som dominerar public service och de stora tidningarna söker hela tiden frågor som gör att de kan fortsätta att tillhöra ett självutnämnt avantgarde som uppfinner verklighetsbeskrivningar som människor kollektivt måste rätta sig efter under deras överhöghet.

    Just i dagarna har de i hysterisk nivå basunerat ut hotet från nazister i Sverige. En onekligen obehaglig liten skara. Men de utgör och har aldrig i Sverige utgjort något reellt hot. Det har däremot kommunister gjort i hög grad. Kommunismen – den ideologi i vars namn flest människor någonsin har mördats. Sossarna lyckades kasta ut dem i början av förra seklet och när sedan infiltrationen satte igång under 60 och 70-talet med bl.a. löntagarfonder så lyckades borgligheten och pragmatiska sossar sätta stopp. Annars hade mycket väl ett Venezuelasccenario kunna ha iscensatts. Nu är det klimatalarmismen som gäller som med leninistisk taktik drivs under grön förklädnad. Ny taktik men samma syfte. Påhittade problem som hävdas kräva kollektiva lösningar under ledning av ett självutnämnt avantgarde.

  7. 8
    Daniel Wiklund

    Jag har just varit ut på en lång cykeltur, och jag har bara använt egen kraft. Om det är nån cyklist som ska subventioneras så är det väl den som cyklar för egen maskin. Regeringen är väl också mån om folkhälsan, och pulshöjande träning är bra för hälsan. Darwin skrev ”att i en spänstig kropp finns en spänstig själ”. Bara el finns med så är det tydligen bra för miljön, varför inte då subventionera eltandborste. Jag tycker att Miljöpartiets mentala miljöförstöring borde beskattas.

  8. 9
    Kenneth Mikaelsson

    Och politruckerna står i undran varför de är så hatade…. Hoppas miljöfaschisterna går sotdöden tillmötes …

  9. 10
    LARS CORNELL

    Tokstollar är de.
    Det saknar helt uppfattning om proportioner.

  10. 11
    Christopher Enckell

    #8 Daniel Wiklund

    Jag tror det är så att stockholmarna, som denna subvention mest riktar sig till, tar elcykeln till gymmet för att få sin träning där…

  11. 13
    Niklas

    Vi kanske har dyra matpriser i Sverige jämfört med andra länder men vi har faktiskt aldrig haft så billig mat som nu sett till antal arbetstimmar du behöver för att köpa din mat.

    Annars håller jag med om att subventionerade elcyklar är väldigt tveksamt.

  12. 14
    Guy

    Christopher # 12

    Månne dom har elcyklar på gymet också, så att gubbarena nte blir alltför trötta :-D :-D

  13. 15
    Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet

    Elmotorer är bättre för miljön i städerna än motordrivet och jag tror subventioneringen är bra på lång sikt. Ju snabbare vi ställer om från fossilbränslen till el desto bättre, för nu är sol- och vindkraft på gång ordentligt, men allra bäst är naturligtvis kroppens egna muskler, både för framdrivning, värme och hälsa.

  14. 16
    Björn

    Elcyklar för att stoppa klimatförändringar!!?? Det hela är ju så infantilt och dumt. När skall vi få ”mogna” politiker som själva kan genomlysa all desinformation? Cykla till jobbet eller åk elbil så räddar vi klimatet. Det kanske snart behövs sandlådor i riksdagshuset och i kommunala mötesrum.

  15. 18
    Lennart Bengtsson

    När man röstar på ett parti som MP så får man dessvärre räkna med det slag av galenskap som Per Welander beskriver. Vi får hoppas att svenska folket inser detta vid det riksdagsvalet nästa år. Risken är förstås att ytterligare partier är lika stolliga.

  16. 19
    Håkan Bergman

    Pundarna blir väl glada åtminstone. Dyra är elcyklarna och med aluminiumram brukar man väl aldrig få ett svetsat boxlås. Bara batterierna blir en fin marknad för våra entreprenörer.

  17. 22
    Allan Forsling

    Hela klimathysterin tar från de fattiga och ger till de rika. Kommer någon att ställa till svars?

  18. 23
    Erik Lindeberg

    #17 Lasse

    Tesla Model 3 kr 430000
    Tesla Model S kr 910000
    Tesla Model X kr 983000

    Tesla är bland de dyrare elbilarna.
    Snart kommer elbilar och andra elfordon konkurrera ut fossildrivna oberoende av subvention, klimatproblem, miljöproblem osv. helt enkelt för att dom är enklare och kommer att bli både billigare och bättre. Elcyklar och elscootrar kommer också bli mycket vanliga.

    Detta beror helt enkelt på teknologisk utveckling, liknade den som gör att mobiltelefoner tar över efter linjetelefoner, internet tar över efter tidningar, robotar tar över enklare arbetsuppgifter osv. Att bekämpa den utvecklingen är lika lönlöst som motståndet mot TV på 50-talet.

  19. 24
    Per Welander Inläggsförfattare

    Erik Lindeberg #23: Tesla kan kosta mer beroende på tillval. Tar du grundpriset för en bil och lägger till extra tillval så hamnar nästan alla bilar långt över.

    Inlägget handlar om subventioner. Är elbilen så överlägsen som du påstår så behövs inga subventioner. Fast idag är den inte överlägsen utan har allvarliga brister speciellt för kallt väder i glesbygd. Fortfarande är det fel att ta skattepengar för att subventionera miljonärers Tesla.

  20. 25
    Lars Cornell

    #15 #23 Det där håller jag inte med om.
    Om det inte kommer genombrott på batteritekniken, och sådan finns inte i sikte, så kommer batteribilar att förbli dyra.

    Verkningsgraden vid optimal fart och vridmoment för motor och elektronik på en Toyota Prius blir ca 92 procent. Ett realistiskt genomsnitt blir dock lägre ca 86 procent. Batteriets förluster vid laddning ca 5 procent och urladdning 10 procent. Överföring i elnätet av vindkraft i Lappland till Skåne kostar 30 procent, men säg som ett genomsnitt 15%. Uppvärmning vinterhalvåret kostar kanske 20 procent men är för en dieselbil gratis. Multiplicerar vi verkningsgraderna får vi 0,5. Det ligger nära vad en modern diesel kan åstadkomma. [0,86 * 0,95 * 0,9 * 0,85 * 0,8 = 0,5]
    Lägger vi till det den koldioxidlast som tillverkning av batteriet har kommer en batteribil internationellt under sin livscykel att producera mer kolkdioxid än vad en dieselbil gör.

    Mobiltelefoner är inte alls enklare än linjetelefoner.
    Batteribilar är inte alls enklare än bensinbilar om man ser helheten.

  21. 26
    Sören G

    #18
    ”Risken är förstås att ytterligare partier är lika stolliga.”
    Centerpartiet har jag inga större förhoppningar om.

  22. 28
    Håkan Bergman

    Det är naivt att tro att man som elkund kan bestämma hur elen man konsumerar produceras. Om elbilar skulle klara att ta en mer än marginell marknadsandel så blir det till att ladda med skitig kolkondens, Sveriges och Norges elmarknad är inte en isolerad ö, vi är hopkopplade med våra grannar. På den marknaden har man gett förnybar el en särställning, dom producerar alltid max av vad dom klarar att generera. Vattenkraft är billig och kör vad dom kan utifrån magasinfyllning och vattendomar. Kärnkraft är billig och kör i princip för fullt större delen av året. Återstår fulelen, brunkol, stenkol och naturgas, det är den som får generera marginalelen, i första hand stenkol används som reglerkraft i Tyskland. Så blir elbilar populära blir det goda tider för kolkraften, särskilt som Tyskland och Sverige lägger ner kärnkraft. Man kan se hur det fungerar i Tyskland och det lär fungera likadant i Danmark, Polen, Tjeckien, Slovakien, Holland och baltstaterna. Rädda klimatet, bah!
    https://drive.google.com/open?id=0B0ayqOGpGeY_eF9rc3ZyNndBbm8

  23. 29
    Guy

    Det kan bli intressant att se när 100 000 elbilar laddar på natten. Slocknar frysen, tv:n lamporna, telefonladdaren, butikernas kassor, bankautomaterna, hissarna, automatdörrarna och internet samt bloggen? Dvs mörknar staden?

  24. 30
    Daniel Wiklund

    Elcyklar kommer att bli vanliga skriver Erik L. Det beror inte bara på den tekniska utvecklingen, utan också att människan är ganska lat, vill gärna ta genvägar om man kan. Vi kommer inte ifrån att vi är gjorda för att röra på oss, vi har bl a över 20 anatomiska egenskaper som är gjorda för fysisk aktivitet. Annars kunde vi lika gärna i likhet med träden stå på rot.

  25. 31
    Gunnar Strandell

    Erik Lindeberg #23
    Citat: ”Detta beror helt enkelt på teknologisk utveckling, liknade den som gör att mobiltelefoner tar över efter linjetelefoner, internet tar över efter tidningar, robotar tar över enklare arbetsuppgifter osv.”
    Jag tycker att du bortser från att det krävs kraft och energi för att flytta en massa, när du räknar upp verktyg för att flytta och visa information. Elbilen har ingen fördel när man ser till hela energiomvandlingskedjan som Lars Cornell påpekar i #25 och den blir rejält handikappad när man lägger till lagring och påfyllning av energin som behövs för drift och komfort.

    Genombrottet hade kommit redan utan de handikappen.

  26. 32
    Ingvar i Las Palmas

    Guy #29
    Det där finns det uträkningar på, minns inte var. Det enda man kan konstatera att det kommer inte att fungera, Jag vet inte var gränsen går men att ersätta hela den fossildrivna fordonsflottan med elfordon är fullständigt omöjligt. Om det sedan som grädde på moset skall ske med sk ”förnyelsebar” elproduktion och avstängda kärnkraftverkså kan vem som helst normalbegåvad person inse att det är fullständigt omöjligt. Det blir som den där kulten i USA som lever som på 1700-talet. Har glömt vad kallas,
    Nu styrs tyvärr det hela inte av normalbegåvade människor som använder rationellt tänkande och vetenskapliga fakta utan av politiker som sitter på molnfri höjd och ”tycker” och som går i ledband som hålls av Club of Rome, knösrika Neomalthusianer och önskedrömmande vänstersympatisörer som drömmer om en världsregering.
    Kan vi få en Trump snälla! Eller en ny Engelbrekt Engelbrektsson. Eller en Vaclav Klaus. Och en Vetenskapsakademi bestyckade med lite djävlar anamma vikingar som törs säga ifrån. Har Sverige blivit ett land av fjollor??? Lite mer av konstruktiv konflikt.
    Vaclav Klaus har satt en bra rubrik på sitt senaste bidrag.
    ”Science in the Age of Post-Democracy”
    Trött blir man. Djäkligt trött.
    OK. lite positivt som avslutning.
    – Trump kör på
    – Har lärt mig ytterligare ett programmeringsspråk. Nummer 12 i ordningen (PHP)
    – Revolutionen med krypto-valutor Det är demokratiskt!

  27. 33
    Guy

    Ingvar # 32

    Jag tror kulten du tänker på heter Amish. Det är väl det dom rödgröna strävar efter? Tycker i alla fall att kulten skulle ha explosionsartad spridning eftersom dom tydligen är målet.

  28. 34
    Ingvar i Las Palmas

    #33 Guy
    Just det. Amish
    Fast de gröna anser nog inte att det är målet. Felet är att de inte inser att det är konsekvensen

  29. 35
    Dan

    Jag tror att vår egen vandrande begåvningsreserv Mona Sahlin eller någon av hennes likar skulle ha avfärdat den här artikeln med att ”man inte ska ställa grupp mot grupp”.
    Om man inte gör det kan man ta från fattigpensionärer och ge till miljonärer. Klimatet är så oerhört mycket viktigare än människorna i dagens Mp-Sverige, och det är viktigt att vi ”går före”.

    Tror jag går och hänger mig.

  30. 36
    Christer Young

    Fy skäms, man får inte ställa grupp mot grupp.
    Fattigpensionärer mot miljömuppar, det passar sig verkligen inte!

  31. 37
    Lasse

    #35
    Gör inte det!
    Inte på kanelbullens dag.
    Men det finns gott om skitzofrena uttalande från våra kära politiker.
    Anni Lööf (CP) ogillar de klyftor som uppkommit i vårt samhälle (Sverige) med den invandring som hon gillar.
    Klotet (SR/P1) idag skall handla om metan-som får diskuteras. Olika experter är oense! Inget tal om förnekelse från media där:http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/957118?programid=3345

    Kan även slå ett slag för ett museibesök i em: https://www.nordiskamuseet.se/kalendarium/arktiska-spar

  32. 39
    Sven M Nilsson

    Såg ett program från en afrikansk by i går i TV. Byn hade fått fyra vanliga cyklar och det betydde väldigt mycket för dem.
    Tänk om de kunde få ett enda bidrag till cyklar på de 175 000.- som en enda elcykel kostar i miljö”idiotin”.

  33. 40
    Olle R

    Subvention av elcyklar är trams men Per Welanders insinuationer att just detta gör pensionärer fattiga är trams i kvadrat.
    Att pensionärer är fattiga beror nog snarare på att regeringen Reinfeldt strödde ut hundratals miljarder i jobbskatteavdrag, Rut- och Rotavdrag, samt ränteavdrag. Allt detta är bidrag välbeställda och deras konsumtion och knappast något som kommer fattigpensionärer till godo.
    Eftersom den välbeställda medelklassen är en sådan viktig väljargrupp vågar nuvarande regering i praktiken inte göra några större förändringar trots fagra löften…

    När det gäller stöd till fordon för att minska klimatutsläppen vore den absolut konstnadseffektivaste åtgärden att se till att alla som har etanolbilar faktiskt kör på detta bränsle, genom att se till att E85 är billigare än bensin. Istället har regeringen på eget initiativ självdestruktivt vantolkat EU-lagar och höjt skatterna på etanol, något som EU-kommissionen säger att de inte alls måste göra..

  34. 41
    Svempa

    #40 Olle (r) – Kompis med Etanol-Jesus?

    Det mest effektiva med det politiska symbolprojektet E85 var hur det slog ut bensinmackar i glesbygd.

  35. 42
    Lasse

    #40 Olle R
    Avdrag behöver inte passera statens kassa och kan därmed per definition inte strös ut av staten!

    Det är bra att du inser att bilskatter inte ger effekter utan det bör flyttas till drivmedlet.
    Just nu håller klotet på att försöka skapa enighet bland metanforskare. Överdrifter tycks uppröra den ena sidan.

    SEI medger att vi aldrig kommer att vara säkra på hur jorden drabbas av klimatpåverkande gaser.
    Ett bra ex är havsisen 2007 tycker de, ingen såg den låga utbredningen komma.
    Viktigast att debatten förs öppet-hallelulja kanske dax att släppa förnekelseanklagelser!

  36. 43
    Peter F

    #42 Lasse

    Undrar om vi får höra ett jubel från alarmisterna när de ser det här. De borde ju slå sig för bröstet och utbringa skålar för att de snart har ”lyckats” med att återställa arktis till ett kallare och isigare område.

    https://nsidc.org/arcticseaicenews/

  37. 44
    Thomas P

    Lasse #42 Så om regeringen istället infört ett riktat skatteavdrag till de som köper elcykel hade det varit helt OK? Visserligen hade sådana med riktigt låga inkomster, typ fattigpensionärer, då inte haft någon nytta av det, men det är smällar man får ta…

  38. 45
    Per Welander Inläggsförfattare

    Olle R #40: Nu är du ute och cyklar med din kommentar. Jag skrev aldrig att bara subventionerna till elcyklar gjorde pensionärerna fattiga. Utan summan av alla subventioner som måste betalas av någon och där ingår pensionärerna. Ditt bludder om Reinfeldt är ovidkommande. Det finns naturligtvis tokerier av tidigare politiker, både sossar och moderater. Men inlägget handlade inte om misstag som begåtts i historisk tid utan dagens misstag och planerade misstag för framtiden. Som bl.a. drabbar fattigpensionärer och folk i glesbygden hårt.

    Ditt prat om etanolbilar visar att du inte begriper marknadsekonomi. Den kostnadseffektivaste åtgärden är att slopa ALLA subventioner.

  39. 46
    Lasse

    #43 Peter
    Intressant med rankingen.
    2012 lägst is-2013 kommer på 10 plats
    2007 näst lägst-2008 på 6 plats
    2016 oxå näst lägst -2017 på 8 plats

    Talet om att isens försvinnande ett år kan ge en tipping piont har således svårt att empiriskt bevisa!

    #44 Jag är mer inne på att det är drivmedlet som skall beskattas om det ger utsläpp. Så det får bli skatt på löken eller kålroten.
    Men jag gissar att du ser staten som alla gåvors givare, även om pengarna aldrig är i närheten av Andersonskans plånbok.

  40. 47
    Svempa

    Idag kan vi som ogillar röd och grön kommandoekonomi glädjas åt att det är årsdagen av den stora marschen mot löntagarfonder 4:e okt 1983. Vi slapp dem och bland det vi fick istället var nya försök till kommandoekonomi nu med klimatalarmistiska argument i stället för uttalat socialistiska. Det visar att också klimatstolligheterna kan stoppas även när de baxats så här långt

  41. 48
    Thomas P

    Lasse #46 Jag kommenterade ditt första stycke i #42 som det dock tycks som du nog inte trodde på ens själv. I och för sig håller jag med dig om att det är bättre att beskatta utsläpp och därigenom ge utsläppsfria alternativ en konkurrensfördel. Sådana där riktade bidrag som för elcyklar (eller för all del RUT som Olle drog upp) är sällan motiverade.

    Däremot kan jag se fördelen för kommuner att sponsra att det finns vanliga och elcyklar för billig uthyrning. Det blir en billig form av kollektivtrafik och gör det lättare även för besökare till kommunen. På flera håll har man dock lyckats lösa detta med privata aktörer och reklamfinansiering, så kommunen kanske inte måste stå till tjänst med mer än mark för cykelparkeringarna.

  42. 50
    Lasse

    #48 Thomas P
    Hyrcyklar funkar rätt bra på sommaren och gillas.

    Vad gäller RUT avdrag och andra avdrag som staten låter oss utnyttja så finns det rätt stora skillnader mot bidrag. Man kanske inte för den som tror att pengarna är statens!

  43. 51
    Thomas P

    Lasse #50 Förutom att som jag konstaterade riktade avdrag bara kommer till nytta för dem med sådan inkomst att de betalar skatt, vad är den praktiska skillnaden mellan bidrag och avdrag? Det har föreslagits att vi borde ersätta t ex barnbidrag med ett exakt lika stort skatteavdrag och ge bidrag bara till de som inte betalar skatt. Alla skulle ha exakt lika mycket pengar, men skattetrycket skulle på pappret sänkas vilket ser bra ut i statistiken.

  44. 52
    Peter F

    #48 Thomas

    Du bo int på landsbygda du…hä jär 25 grader kallt och busstrafiken är nerlagd men hä står 500 elcycklar på torget under en meter snö,,,,,kollektivtrafiken ? jo bli nå de apostlahästarn eller skotern,,och den gär fulltankad

  45. 53
    Thomas P

    Peter #52 Det är riktigt att hyrcyklar inte kan ersätta mer än en del kollektivtrafik, men jag har passat på någon gång när jag besökt en stad för att det är ett väldigt praktiskt sätt att komma runt, kunna stanna vid något museum eller affär och sedan fortsätta när man själv vill, inte när bussen behagar gå.

    I Kina är det visst rentav ett problem på en del håll. De har så många privata aktörer som satt ut lånecyklar att det blivit kaos på gatorna dit många vill bege sig för att sedan lämna cyklarna där.

  46. 54
    Peter F

    Thomas #53

    Du glömde bara bort mer än halva Sverige vintertid som vanligt, men Du kan väl latcyckla i Din Stockholmsförort så länge ”snöröjningen” fungerar. Och den fungerar inte när det gäller, det vet vi ju.

  47. 55
    Thomas P

    Peter #54 Jag glömmer ingenting, men låt cykeln komma till nytta där och när den passar. Vi har inte vinter året runt, förstår du.

  48. 57
    Lasse

    #51 Thomas P
    Bra svarat!
    Bidrag är en gåva, avdrag är en rätt som ges.
    ROT kom ju till för att jämställa arbete som hyresvärdar kan utföra (där de får minska vinsten med kostnaden) med dem som fastighetsägare av kött och blod med hjälp av ROT avdraget kan utföra.
    Jobbskatteavdraget är även det en gammal uppfinning som vi kände som ”avdrag för intäkternas förvärvande”
    Jag undrar om du förstår skillnaden? Fråga annars dem som sitter oroliga och väntar på solfångarbidrag ;-)

  49. 60
    Håkan Bergman

    Och blir man trött eller vädret slår om, vad gäller då för pendeln här i SL-land.
    ”Du får inte ha med dig saker som är brandfarliga, explosiva eller frätande när du reser med SL-trafiken.”

  50. 61
    Ingemar Nordin

    Skall jag byta ut min 30-moppe mot en subventionerad elcykel? Moppens bränslekostnaderna är försumbara för de sträckor som är aktuella för mig. Oljan blandar jag in i bensinen. Den är mycket starkare än en elcykel. De breda däcken är en fördel jämfört med en cykel i snö och spåriga cykelvägar. Den går fort att ”ladda”. Liksom elcykeln så får/skall den framföras på cykelbanor bortom biltrafiken.

    Vilka fördelar finns det egentligen med elcykeln jfrt med moppen?

  51. 62
    Ann lh

    Lasse # 59 Påven är väl informerad, han har fått allt han behöver veta i frågan väl tillrättalagt av Angela Merkels specialrådgivare Hr Schellnhuber, han med tron på den Globala Demokratin.
    Jag hörde utläggningarna i Studio Ett kring det här. Samtliga gäster tillhörde de följsamma, de som inte behöver gräva i frågan utan bara gå före, inte heller kom det en endaste fråga om någonslags vetenskaplig bakgrund, Science was settled.

  52. 63
    Olle R

    #61 Ingemar
    Det finns ett ganska bra utbud av elmopeder, de kostar inte mer än elcyklar och man slipper trampa.
    Själv förstår jag inte det där med elcyklar, antingen vill man väl ha motion eller också inte..

  53. 64
    Lars-Eric Bjerke

    #25 Lars Cornell,
    ”Överföring i elnätet av vindkraft i Lappland till Skåne kostar 30 procent, men säg som ett genomsnitt 15%.”
    I 400-220 kV stamnätet är de årliga förlusterna 2,5–3 TWh, beroende på vattentillgång, elexport med mera. Detta innebär cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen. Merparten av energiförlusterna finns i underliggande region- och lokalnät, speciellt i de sistnämnda.
    Totalt uppgick under år 2008 nätförlusterna till 11 TWh, enligt Svensk Energi. Detta inkluderar förluster relaterade till elexporten, vilken utgjorde cirka 7,5 procent av vår inhemska elproduktion på 146 TWh.

    Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet. Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent inte 15 till 30 %.

  54. 65
    Håkan Bergman

    Alla dom här åtgärderna är väl egentligen bara till för att rädda MP, en rätt dyr räddningsaktion kan man tycka. Frågan är om straffskatten på törstiga bilar får nån effekt, flertalet bilar i den klassen är tjänstebilar och företagen är nog inte så priskänsliga, åtminstone får man det intrycket när man betänker hur tjänstebilsflottorna ser ut idag. Sen undrar man ju varför skatten bara gäller i tre år, blir bilarna plötsligt klimatsmarta sen? Antagligen kan nybilsköparna räkna hem en rätt stor del av skatten i form av ökat andrahandsvärde på en tre år gammal bil, ett ökat pris som till viss del följer bilen ända till skroten. Som vanligt alltså, dom små får slanta.

  55. 66
    Thomas P

    Olle #63 Säg att du tycker en cykeltur på en mil är lagom motion. Tyvärr har du två mil till jobbet. Då blir en elcykel som utför halva arbetet en utmärkt kompromiss. Eller också tycker man bara att det börjar bli jobbigt med branta uppförsbackar eller så vill man röra på sig lite lagom utan att bli svettig.

    Men visst är det bra att det både finns elcykel och elmoppe så man får välja själv. Själv har jag bara vanlig cykel än, men börjar bli lite sugen på en elcykel för att det inte skall bli samma tröskel att ge sig ut lite längre.

  56. 67
    Lars Cornell

    #64 LEB
    Jag känner inte igen de siffror som du anger. Varifrån har du den informationen?
    http://www.tjust.com/vit/ellosses.pdf
    ”Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent …”
    Min uppfattning är att det inte är ‘marginalförluster’ som uppstår av det kvadratiska sambandet utan 10% mera motsvarar förlusterna i baskraften vid så lång överföring.

  57. 68
    Lars-Eric Bjerke

    Jag håller med Per Welander om att det finns viktigare saker än elcyklar för regeringen att läggar pengar på. Vi har haft en elcykel från Sportex i drygt 10 år (Kungscykeln) som funkar fint fortfarande. Den är försedd men ett vanligt blybatteri som t.o.m. är mindre än dagens Li-jon batterier, men ändå räcker i 3-4 mil. Jag köpte ett nytt nyligen för 300 kr (andra bytet). Jag ser på nätet att dagens cykelbatterier kostar mellan 4000 och 6000 kr. Det borde finnas utrymme för en budgetvariant av dagens elcykel.

  58. 70
    Ingvar i Las Palmas

    Ann LH #62
    Visst är det totalt ofattbart att man på det sättet totalt offrar demokratin på klimatgudinnans altare!
    Shellnhuber och Obamas rådgivare (glömt namnet) är tvättäkta Neomalthusianer och Soros köper kolgruvor billigt som han finansierar ”gröna” rörelser. Smart fan det där. Så egentligen är det inte ofattbart. Det är ett väl genomtänkt projekt som emanerar från Club of Rome, väl beskrivet i ”The First Global Revolution”. När man läst det så faller alla bitar på plats. Klick, klock.
    Som Vaclav Klaus så fyndigt beskrev det tidevarv vi lever i. ”Post Democracy”

  59. 71
    Lars Cornell

    #66 ThP Jag vet inte var du är uppvuxen och dina förhållanden då.

    Jag var nog 15 år och cyklade non-stop på min Nordstjärnan Södertälje till Björnsholm/Tjust där jag bodde. På Nyköpingsslätten hade jag motvind så jag behövde stå för att ta mig fram. Det gav starka ben. Men de var som spaghetti när jag kom fram på söndagsmorgonen.

    En gång och 14 år då var jag på idrottsbanan i Östertälje. Några flera år äldre pojkar med racercyklar med växlar skulle prova sin förmåga och min kompis Thilo och jag ombads vara med (som kaniner med det förstod vi inte då). Vi startade och precis som planerat blev Thilo och jag först. Men när vi cyklat några varv var det meningen att vi skulle vara trötta och de med racercyklar skulle dra om. Men inte fan kom de med sina stadsben förbi. Vi med våra Nordstjärnan utan växlar gick i mål före dem.
    Den var nog en stor skam både för dem och för arrangörerna, det förstår jag nu men insåg inte då.

    När jag var 17 arbetade jag som praktikant på ASEA i Gamleby. Upp halv sex och så cykel en mil till jobbet.
    Så cykel hem för att äta middag.
    Så kanske cykel till Hammarsbadet en mil för att bada och lika långt hem igen.
    Ibland blev det ytterligare 7 km till Gamleby Folkpark, litet dans och lika mycket hem igen.

    Det där förstår inte nutida generationer. Elcyklar är en uppfinning som inte är till för människan utan för själva uppfinningens och politikens egen skull. Det är skillnad på Södermalm där flertalet av SVTs journalister bor och på Småland.

  60. 72
    Christopher E

    Givetvis löjligt med battericykelsubvention. Varför ska alla få betala högre skatt för att subventionera vissas lathet? Det är väl inget fel på elcyklar i sig om folk gillar dem, men de får betala dem själva som alla andra leksaker.

    Batteribilssubvention är precis som Per W skriver en överföring av pengar från sämre bemedlade till rikare. Inte särskilt röd politik av nuvarande minoritetsregering. Eller kanske just vad det är.

    Grundregeln är ju som vanligt att om en produkt är bra säljer den sig själv. Subventioner bevisar att något är sämre. Varför alla dessa offentligt finansierade elstolpar? Om det finns ett behov av dem så finns ju en kommersiell marknad att tillhandahålla dem. Eller faller det på att elbilsägare också är den sortens människor som vill ha ström gratis som andra betalar åt dem?

    Den bistra sanningen för vissa är väl att dessa elfordon inte är så heta egentligen, och hålls under armarna med subventioner.

    Själv är jag ointresserad av elcykel och har istället en lätttrampad bra vanlig cykel lämplig för längre färd, så jag är givetvis mer miljövänlig än en elcykelägare och därmed enligt grön logik inte berättigad till någon subvention.

    Ett tips till er som tror på att mer cykling är bra för miljön och hälsan (jodå, jag håller till stor del med). Se till att lobba mot en cykelhjälmslag så mycket som möjligt. All erfarenhet där sådan lag införts är att cyklandet minskar, ibland minskar kraftigt.

  61. 73
    Christopher E

    #71 Lars Cornell

    :-) Ligger mycket i det där.

    Jag är uppvuxen utmed havet i Halland och har alltid gillat att cykla. Cirka en mil till skola eller jobb i ständigt friska vindar från oskyddat hav. Att det är mer motvind än medvind i snitt låter som inbillning men är det inte. Det har gett bra kondition och starka ben precis som du säger. Jag minns att mönstring till värnplikt och diverse gymnastiklärare var överraskade, för jag är ingen typ som gav intryck av att vara tränad i övrigt och noga undviker allt som ens påminner om idrott.

    Ungefär 24 m/s vind slår mot rutorna ikväll i skrivande stund som täcks av salt från fräsande sjöar. Helt cyklingsbart utan el för en hallänning. ;-)

  62. 74
    Thomas P

    Lars #71 Det är säkert kul att beskriva gamla minnen av hur tuff du var i din barndom, men lite påminner det allt om den här sketchen:
    https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo
    Nu blir vi dock till mans äldre och tröttare, och skall man sen få folk att byta från bil så duger det inte med vilken gammal oväxlad cykel som helst. Det är en sak att ni är emot subventioner till elcyklar, men varför detta förakt för dem? Är det som vanligt att det är skräp med allt som inte fanns när ni var yngre?

    Christopher #72 ”Varför alla dessa offentligt finansierade elstolpar? ”

    Bra fråga, nästan lika bra som den om varför vi har så många offentligt finansierade parkeringsplatser. Om det finns behov av parkering finns ju en kommersiell marknad att tillhandahålla den.

  63. 75
    Thomas P

    Christopher #73 ”Att det är mer motvind än medvind i snitt låter som inbillning men är det inte. ”

    Sett till sträcka lär det vara lika mycket med- som motvind, men eftersom det går långsammare i motvind tvingas man ägna större del av sin tid att kämpa mot vinden.

  64. 76
    Roland

    Här i en video så säger väder pär att skördarna kommer att bli 10% sämre än tidigare om vi inte hade haft en klimatförändring
    2017-03-04 Pär Holmgren Liberala årsmötet
    https://www.youtube.com/watch?v=WzW5IQJGyL0

    Vars får Pär all information ifrån är det IPCC han tar info ifrån?

  65. 77
    Lars Mellblom

    Nyvalde president Macrons regering har kommit upp med ett nytt förslag om hur man ska straffbeskatta de mindre bemedlade, som bor i äldre oisolerade bostäder. Väldigt manga pensionärer i Frankrike och da särskilt pa landsbygden, lever pa 500 – 800 euro per manad, men i eget obelanat hus. Det är dessa som kommer att betala den nya skatten. Det är ocksa samma människor som kör gamla dieselbilar och straffas av den anledningen.

    Liksom att bilar har en ”bonus / malus” beroende pa hur mycket koldioxid de beräknas släppa ut, gar förslaget ut pa att kraftigt beskatta hus och lägenheter som drar mycket energi för uppvärmning, alltmedan välisolerade bostäder ska i motsvarande grad fa sänkt skatt. Om det blir en speciell skatt eller om fastighetsskatten ska paverkas är ännu oklart. Helt klart är dock att de som bor i billiga bostäder, främst pa landet, kommer att fa betala för de som har rad att bo i moderna hus och lägenheter.

    I stort är alla hus i Frankrike byggda före 1960 oisolerade. Och det finns manga miljoner sadana. Kanske har man satt in 2-glasfönster och isolerat vinden, men mer än sa är i stort sett tekniskt omöjligt till rimliga kostnader.
    Alla de pittoreska stenhus man ser runt om i landet saknar grund och motsvarigheten till grundpapp. Väggarna bestar av murad natursten utan luftspalt och är 60 – 70 cm tjocka. Det enda ekonomiska alternativet till att isolera dem är med reglar pa insidan med fyllnad av mineral-eller glasull. Resultatet blir mögel i isoleringen, allergiska boende och mörker innomhus när väggen är närmare metertjock, men vad gör väl det när man ska rädda planeten.

  66. 78
    Arne Nilsson

    Thomas P förnekar sig inte. Alla som inte håller med honom har givetvis fel. Jag cyklade också mycket när jag var yngre men kan idag inte tänka mig att åter cykla några mil bara för att det är kul. Självklart tar jag bilen, bensinare såklart, dit jag ska. Om Thomas P vill slå ett slag för miljön så kan han sluta att göra inlägg här. Datorn drar ström.

  67. 79
    Christopher E

    #75 Thomas P

    ”Sett till sträcka lär det vara lika mycket med- som motvind”

    Skulle man kunnat tro, men det är inte tidsåtgången som är svaret. Utan det är det speciella förhållandet att vinden många dagar under sommarhalvåret styrs av landbris och sjöbris. Utifrån där just jag bor har vinden vänt emot mig på mig på eftermiddagen när det är dags att cykla tillbaka från staden igen.

    #74

    Av döma av de jag vet som skaffat elcykel, har den inte ersatt bilkörning. Utan det är vanlig cykel som ersätts av elcykel, för de tycker det är skönt att trampa lättare när de ändå cyklar. ”Miljövinsten” är alltså negativ. Och snart subventionerad.

    Vad gäller parkeringsplatser, är de offentliga verkligen gratis där du bor? Utan bil kanske du inte har koll på sådant. Men i min stad går parkeringen med vinst för det offentliga. Sedan finns det privata parkeringar som går med vinst också. Jag frågar igen, var är alla dessa avgiftsbelagda elstolpar som går med vinst?

    Parkeringar är dock en dålig liknelse, det behöver bilar oavsett bränsletyp. Vi talar bränsle här, el eller kolväten. Bättre är då att jämföra med bensinstationer. De byggs privat för att tjäna pengar på ett behov. Var är alla dina offentligt subventionerade bensinstationer?

  68. 80
    Daniel Wiklund

    Thomas P, du är kunnig i frågor rörande strålning, men när det gäller cykling är du en riktig amatör. Du kanske är sugen på en elcykel för att den är subventionerad, eller för att miljöpartiet gillar iden. Det är i varje fall helt galet att subventionera den.

  69. 81
    Lars Cornell

    #74 ThP. Jag är inte emot elcyklar, ej heller elbilar och solceller för den delen. Det jag är motståndare till är de häftiga och omdömeslösa subventionerna.

  70. 83
    Thomas P

    Christopher #79 ”Vad gäller parkeringsplatser, är de offentliga verkligen gratis där du bor? ”

    Visst, man kan parkera helt gratis längs gatorna bara man tänker på städdagarna, annars blir det dyrt. Långsamt kryper områdena där det kostar närmare, men än är det en bit kvar innan de når ut till oss.

    ” Men i min stad går parkeringen med vinst för det offentliga. ”

    Tillåt mig vara skeptisk. Man väljer bara att flytta många av kostnaderna till andra poster som normalt gatuunderhåll.

  71. 84
    Sören G

    #59 #62
    I Studio1 i P1 välkomnade man att Katolska kyrka skulle gå före. Det kan de gärna få göra så att de blir ett varnande exempel för andra.

  72. 85
    Christopher Enckell

    #83 Thomas P

    Det är bra att du kan vara skeptisk också , det ska man vara. Jag arbetar dock på ett samhällsbyggnadskontor, där även parkeringsverksamheten ligger. Den drar in mycket pengar både i avgifter och som du själv antyder, i bötesbelopp.

    Merkostnaden att tillåta avgiftsfri gatuparkering på vägar utanför centrum som måste finnas ändå är mycket liten. Torgparkeringen utanför mitt fönster drar bara den i sådär 150 000 i månaden + böter ovanpå det. Det räcker lugnt till betala av beläggning, sopa och snöröja några gånger per vinter med pengar över. Då är vi ändå generösa och bjuder på helgparkeringen.

    Mer intressant är ekonomin i djupare perspektiv som du inte tänker på. Vad är markens värde om den använts till annat än parkering? Vad är samhällsvinsten med att tillhandahålla parkering? Uppenbarligen vinner det senare eftersom i princip ingen valt att avstå från att ha parkering. Några sponsrar till och med parkering gratis i innerstan enligt vad du först menade därför att det bedöms vara en total vinst.

    Men den diskussionen om parkeringar är alltså ändå skild från diskussionen om kommunen också ska hålla med gratis bränsle åt bilisterna. I min stad gnälldes det om att den nya arenan fått för få gratisstolpar med el och för lite strömstyrka dessutom. Då föreslog någon att man missat att sätta en gratis dieselpump där också… ironin gick fullständigt över huvudet på på elbilslobbyisterna. :-)

  73. 86
    Christopher Enckell

    #84 Sören G

    Religionen förenar. Så fint att de Jungfru Maria-religiösa och klimatreligiösa håller varandra om ryggen i sann ekumenisk anda. ;-)

  74. 87
    Lasse

    #86 Christopher E
    Han därnere håller emellertid emot och ger svavelosande vatten som sätter igen värmeväxlare:
    http://notrickszone.com/2017/10/04/green-energy-debacle-multi-million-euro-geothermal-power-plant-shuts-down-after-8-years-of-endless-troubles/#sthash.m5duAnHu.dpbs

    Hoppar över cyklingen som i mig har en stor entusiast.
    Men återkommer till mina synpunkter på havsvattenstånd och SMHI . De har tydligen jourhavande oceanografer som gärna svarar på mina mail. Men svaren är lite goddag Yxskaft!
    De vill se utvecklingen i fasta 30 årsperioder och tycker att den senaste tioårsperioden är för kort för dra några slutsatser.
    Men de välkomnar synpunkter från allmänheten!
    Så ju fler som ser och reagerar desto bättre SMHI får vi! Jag gissar att du i din position kan se och hjälpa till!

  75. 88
    Thomas P

    Christopher #85 ”Mer intressant är ekonomin i djupare perspektiv som du inte tänker på. Vad är markens värde om den använts till annat än parkering? ”

    Bara för att jag inte nämnde det i just detta inlägg betyder det inte att jag inte är medveten om det. Om du bläddrar tillbaka till tidigare diskussioner i detta forum skall du tvärtom finna att jag dragit upp just detta. Du har helt rätt i att marken skall tas upp som kostnad, även om det är gatumark eftersom man då måste bygga vägarna bredare för att kunna offra en eller två filer till parkerade bilar.

    ” Vad är samhällsvinsten med att tillhandahålla parkering? Uppenbarligen vinner det senare eftersom i princip ingen valt att avstå från att ha parkering.”

    Du är för festlig. Jämför det du skriver här med vad du skrev om elstolpar och subvention av dessa tidigare. Där var det lika uppenbart att om det fanns något värde i det skulle ”marknaden” sköta om saken.

  76. 89
    Daniel Wiklund

    Jag tycker att du Thomas P ska köpa en elcykel, gissar att du tycker att det är en motiverad subvention. När du dessutom gör klimatet bättre så blir ju samvetet renare. Du släpper ju förmodligen ut mindre koldioxid om du får hjälp av elen för att få fart på cykeln, kanske lite mindre vattenånga också. Livet är ju fullt av höga trösklar, kan elcykeln bidra till att sänka en tröskel så är det helt okej. Att sen muskler behöver motstånd för att växa, även det mentala utvecklas av motstånd, är ju en helt annan fråga.

  77. 90
    Thomas P

    Daniel #89 För att vara så besatt av mig så att nästan alla dina inlägg är påhopp av just mig är du väldigt dålig på att läsa vad jag skriver. du tror jag tycker dt är en motiverad subvention när jag tidigare skrev: ”Sådana där riktade bidrag som för elcyklar (eller för all del RUT som Olle drog upp) är sällan motiverade.”

    Du kanske behöver mer mentalt motstånd för att utvecklas själv?

  78. 91
    Gustav

    Thomas P, #75:
    Nu har jag iofs inte läst så långt tillbaks i tråden men tycker ditt #75 (iaf isolerat) ter sig som ett riktigt magplask! Var inte du disputerad i fysik?

    ”Sett till sträcka lär det vara lika mycket med- som motvind, men eftersom det går långsammare i motvind tvingas man ägna större del av sin tid att kämpa mot vinden.”

    Testat att segla nån gång? Varifrån kommer då vinden för det allra mesta om du har en snabb båt?

  79. 92
    Daniel Wiklund

    Vad bra Thomas P, då är vi överens att det är fel att subventionera elcyklar. Var just inne på en cykelaffär, ska ställa undan min 15 år gamla Helkama, som rullat några tusen mil. Dom hade en stor skylt där det stod att man fick tillbaka 25 % av det man betalade för en elcykel. Jag funderar på en Trek för ca 9000,det är nog att betala med tanke på min lärarpension. Hade jag haft råd att köpa en elcykel för 30000 så hade jag fått lika mycket bidrag som min nya cykel skulle kosta. Det måste vara en Miljöpartist som hittat på det.

  80. 93
    Thomas P

    Gustav #91 Hade du en poäng relevant för cykling tycker jag du skall presentera den rakt upp och ned.

  81. 94
    Gustav

    Thomas P, #93:
    Min poäng är att true wind är lika stor sannolikhet att verka med som mot en fix punkt på ytan (typ) men apparent wind sannolikt kommer att vara emot dig. Tävlingscyklister upplever endast motvind.

  82. 95
    Thomas P

    Gustav #94 Genialt! Du väljer en helt annan definition på motvind än alla andra bara för nöjet att få det till att jag har fel.

  83. 96
    Gunnar Strandell

    Gustav och Thomas P

    Har ni hört om gummorna som cyklade i motvind till kyrkan och bad Gud om att vinden skule vända när de skulle hem igen?

  84. 97
    Christopher Enckell

    #88 Thomas P

    Det är helt lugnt, det jag skriver går fullständigt ihop, ingen motsägelse. Sedan får du gärna tycka det det är festligt om du vill. Det är onekligen festligare med rätt än fel. ;-)

    Att det är bra att människor kan ta sig till handel, jobb och bostäder i bostäder med bil är alltså inte detsamma som det är god idé att med skattepengar dessutom ge dem gratis eller subventionerat bränsle till dessa fordon.

    Vad gäller parkering som du envisas med då du noga undviker argumenten med gratis bränsle, så missar du helt att marknaden finns även där. Sponsrade privata gratisparkeringar finns nämligen vid mataffärer och gallerior. Avgiftsbelagda separata parkeringar finns också på annan plats. Efterfrågan=marknad. Uppenbarligen har parkering ett värde. Men eftersom inte marknaden särskilt intresserar sig för att anlägga avgiftsbelagda elstolpar utan hellre bygger bensinstationer med vinst säger det allt man behöver veta om efterfrågan där.

    Det finns därmed ingen anledning för kommuner att bygga subventionerade elstolpar. Helt avgiftsfinansierade kan man dock tänka sig, men risken är att de står tomma och därmed blockerar intäkter från vanliga bilar. En dubbel förlust.

  85. 98
    Thomas P

    Christopher #97 Så att kommunen lånar ut mark gratis är inget konstigt, men att de ger bort el till elbilar är det? Känns som du mer resonerar efter ”hur man alltid gjort” än efter någon konsekvent marknadsekonomisk linje. Rent principiellt borde de väl ta betalt för elen också, och det lär de säkert börja med så småningom, men elbilar är rätt nytt så både privata aktörer och det offentliga provar sig fram just nu.

    Även privata aktörer börja komma in i bilden. Hittade sidan uppladdning.nu som hade karta på platser med laddstolpar. Här Max i Luleå, för att ta en plats där elcyklar har kort säsong:
    https://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restauranger/Lulea-Midgardsvagen/
    Så uppenbarligen finns efterfrågan.

  86. 99
    Christopher E

    #98 Thomas P

    De lånar inte ut mark gratis, parkeringen har ett samhällsekonomiskt värde. Det hade blivit dyrare om bilisterna valt andra städer att arbeta och handla i. På mer attraktiva platser tar de dessutom betalt också.

    Det finns ingen förlust i att hålla med parkeringar, men att ge bort bränsle till bilister för skattepengar är en kostnad, som inte ger något mervärde. Du får bara inse att din jämförelse inte har något värde.

    Dina exempel bevisar ingenting. Vad jag talar om är att kommuner inte ska ge bort gratis bränsle (fast får jag gratis diesel när jag ändå parkerar i stan säger jag förstås inte nej…). Det privata får göra vad de vill. Max och en del affärer har några symboliska elstolpar för sin miljöprofil och kundservice, men jag tror inte de tar betalt eller hur?

    Det finns helt enkelt ingen marknad för icke-subventionerade/sponsrade elstolpar. Jag har givetvis inget emot sådana som är helt finansierade, så länge det också finns plats för min dieselbil där jag behöver det. Men jag noterar igen att det har inte behövts några subventioner för att bygga bensinstationer. Trots att dessa dessutom är straffbeskattade.

  87. 100
    Thomas P

    Chistopher #99 För att göra en parafras, ungefär lika sann som ditt påstående. De ger inte bort elektricitet gratis, den har ett samhällsekonomiskt värde. Det hade blivit dyrare om bilisterna valt andra städer att arbeta och handla i.

    ”Det finns helt enkelt ingen marknad för icke-subventionerade/sponsrade elstolpar.”

    Hur lätt tror du det skulle vara att hitta en bensinmack om det fanns lika många bensin/dieselbilar som det finns elbilar idag? Marknaden utvecklas snabbt, vad du än tror om saken, både för elcyklar och elbilar.

  88. 101
    Daniel Wiklund

    Thomas P har ett brett register, han är även expert på elcyklar. Jag tror jag köper en elcykel, väljer den som kostar drygt 40000 så får jag igen 10000. Tack Miljöpartiet för det.

  89. 102
    Christopher E

    #100 Thomas P

    Du klarar inte att förstå skillnaden. Det finns ingen vinst att locka till sig elbilar, avstår man att hålla platser med gratisel för dem parkerar vanliga bilar där istället.

    Sedan är det ju kul att du lär dig marknadsekonomi av mig, som att förstå att du inte skadas ekonomiskt av att din kommun håller med parkering, även om dina försök att efterapa inte går så bra när du vill överföra det till ge bort bränsle gratis.

    Jaja, det här ”vänta bara, snart kommer minsann elbilarna att göra succé, vänta bara ska ni få se”, det har man ju liksom hört förut. Till exempel om etanolbilar. Jag vet inget säkert om framtiden, men så länge elbilshypen vilar helt på subventioner ska ni nog ta det lugnt med att ta ut triumfen i förskott i alla fall.

    Jag kan inte nog upprepa det som andra också sagt här, jag har inget emot elbilar i sig. Idag lockar de mig inte då de är alltför tekniskt och ekonomiskt bristfälliga. Jag hämtar ut en nybyggd diesel i december som är betydligt bättre. När jag kört den ett antal år och börjar funderar på att byta, om elbilen då utvecklats till något tillräckligt bra kan jag fundera på saken. Men utvecklingen kan ta en helt annan väg också. Att något pushas politiskt istället för att låta marknaden avgöra brukar vara ett varsel om misslyckande.

  90. 103
    Arne Nilsson

    När jag var yngre var jag på Gröna Lund i Stockholm. Där körde jag elbil. Den gick i en ovalbana. Jättekul var det. I somras var vi på Gotland i Kneippbyn, där hade de elbilar som man körde på ett plåtgolv. Vi krockade med de andra, jättekul. Så jag har kört elbil, jättekul. Nu tror visst en del att man kan köra elbil på samma sätt som fossildrivna. Jomors säger jag. Kom igen när det fungerar på riktigt. Farmor Anka körde elbil 1902, Detroit Electric hette den. Har utvecklingen gått framåt sen dess?

  91. 104
    Håkan Bergman

    Thomas P #98
    Laddstolpe 230V 10-16A 1-Fas
    Det var inte mycket till kräm, har vi inte t.o.m. 240 V nominellt idag?
    Och var har dom gömt vindkraftverket?
    https://www.google.se/maps/@65.6027333,22.1385118,3a,75y,133.71h,84.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1sgurHIDO15wCbA5PKSobNkA!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DgurHIDO15wCbA5PKSobNkA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%3D64%26yaw%3D229.04375%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

  92. 106
    Gustav

    Thomas P, #95:
    Jag skrev att jag inte läst in mig i tråden. Är inte alls ute efter dig personligen, tycker bara det är konstigt att en som disputerat i fysik påstår att du lika ofta har med- som motvind. Och det där med en helt egen definition… Äh kom igen nu va?

    För egen del tycker jag dessutom att elcyklar verkar otroligt attraktiva och att det är utmärkt med statligt stöd till dessa! I våra större städer är vägnäten såpass fulla så det uppstör köer i rusningstrafik till nackdel för alla. KOllektivtrafiken, inklsive spårbunden trafik går på max i rusning. Det enda som medger tillväxt är typ cyklar som kan ta sig fram utan att orsaka köer (för det mesta). Nej heja elcykeln säger jag bara!

  93. 107
    Daniel Wiklund

    Om man nu behöver en elcykel får man betala den själv, eller ta lån. Just nu i Oktober är det aktuellt med bröstcancer, ge pengarna som är avsedda för att subventionera elcyklarna till cancervården.

  94. 108
    Thomas P

    Gustav #106 ”Är inte alls ute efter dig personligen, tycker bara det är konstigt att en som disputerat i fysik påstår att du lika ofta har med- som motvind. ”

    Jag å min sida är inte ett dugg förvånad över hur desperat du är att försöka hitta fel i vad jag säger så att du kan flumma ut i sådana här rena dumheter. Med- eller motvind räknas från vindriktning när man står stilla.

    Det finns dock gott om troll här som inte har något bättre för sig än att komma med de mest infantila sätt att kritisera mig, antagligen mest som ett sätt att visa sig tillhöra flocken.

  95. 109
    Gustav

    Thomas P, #108:
    Du skämtar nu förstår jag men jag har en annan sorts humor. Det kan finnas folk som tror du är seriös så vi förtydligar.

    ”Med- eller motvind räknas från vindriktning när man står stilla.”

    Eh, nej för system som är i rörelse så är en sådan definition meningslös och det tar de upp i grundkurserna på KTH. Jag tror inte det var vad Christopher menade i sitt ursprungliga inlägg om att cykla i Halland.

    För en cyklist är det intressanta hur vinden upplevs under färd. Ju snabbare cykel du har, desto mer motvind. En elcykel är därför en relativt sett bättre hjälp i uppförbackar (då hastigheten är lägre) än på raksträckor, då luftmotståndet dominerar.

  96. 110
    Thomas P

    Gustav #109 Nej, jag skämtar inte. Däremot vet jag till skillnad från dig vad jag talar om.

  97. 111
    Guy

    ”Med- eller motvind räknas från vindriktning när man står stilla.”
    ”Eh, nej för system som är i rörelse så är en sådan definition meningslös…”

    Står man stilla har man endast vindriktning. Med- eller motvind finns inte, så definitionen är meningslös.

  98. 112
    Gustav

    Guy, #111:
    Ja men varför TP ska stå still med sin cykel fattar jag inte.

    TP, #110:
    Jag är maskiningenjör från KTH så jag förutsätter att du är mer insatt i detta. Men att apparent wind är vad som är intressant för en cyklist eller andra fordon ser jag som självklart. Det är du om någon som försöker trolla i denna tråd där jag tyckte Christophers inlägg om att cykla i Halland var synnerligen spot on. Och bespara mig att jag bara skulle försöka klaga på dig, jag klagar på alla när jag hittar något intressant. Men om det känns bättre för dig och för att komma vidare så kan jag klaga på några andra:

    Bu för Christopher E, Bu för Ingemar N, Bu för Jonas N!

    Sådärja, nu kan vi återgå till frågan om hur vinden blåser på en cyklist. Vad är anledningen till att vertikala vindkraftverk inte kan nå lika hög verkningsgrad som de som byggs nu med propeller?

  99. 113
    Guy

    Gustav #112

    Det var Thomas citat. Jag förstår vad han ville säga. Menhans definition är galen så där. Dessutom säger han ingenting om att stå stilla med cykel.

  100. 114
    Thomas P

    Guy #111 Du kan väl vara vänd i en viss riktning och vara på väg att starta ditåt även om du står stilla? Eller stanna för att känna efter hur det blåser, eller se åt vilket håll flaggorna du passerar fladdrar.

    Gustav #112 Om du är så imponerad av Christopher kanske du borde läsa om varför han ansåg sig ha motvind åt båda håll. En förklaring som under hans specifika omständigheter är rimlig, till skillnad från din lek med ord: ” Utan det är det speciella förhållandet att vinden många dagar under sommarhalvåret styrs av landbris och sjöbris. Utifrån där just jag bor har vinden vänt emot mig på mig på eftermiddagen när det är dags att cykla tillbaka från staden igen.”

  101. Pingback: Meningslös grön symbolpolitik från svenska riksdagspartier ska späka svenska folket - Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen

Kommentarer inaktiverade.