Regeringen Löfvens nya bilskatt kommer att ta död på landsbygden

Regeringens utredning om ny bilskatt av typ bonus-malus har blivit klar och dess förslag är hårresande och skrämmande. Åtminstone om du bor på landsbygden, inte är jätterik och måste ta bilen för att handla varor och ta dig till jobbet.

Stefan_Löfven

Stefan Löfven (s) – landsbygdens och bilens fiende

Det handlar om en enorm skattehöjning på vanliga bilar från 3000 kr till 10000 kr per år. Samtidigt kommer de rika storstadsborna subventioneras. De som köper en ny Tesla kommer att få 60.000 kr i supermiljöpremie. En Tesla model S kostar ca 1.000.000 kronor. Inget för den fattige även om du får 60.000 i statliga subventioner när du köper den.

tesla

Tesla Model 3 kommer att bli billigare men priser har inte annonserats i Sverige ännu. Den ska börja säljas i USA i slutet av 2017. Priset är (idag) satt till från $ 35.000. Mitt tips är att den inte kommer till Sverige förrän 2019 och hamnar runt 450.000 kronor utan subventioner. Tesla Model 3 har kritiserats för sitt trånga bagageutrymme. Inget för en svensk boende i hus på landsbygden.

I Sverige har de som bor på landsbygden statistiskt lägre inkomster än storstadsborna. De är också beroende av bilen på ett helt annat sätt. Ingen tunnelbana finns eller bussar saknas också eller går mycket sällan. Bilen är enda alternativet. Att köpa en ny Tesla för 450.000 kronor är inget alternativ för de flesta. På landet behöver man också en bil som kan lasta mer, typ V70.

V70

Volvo V70, vanlig bil i glesbygd

Den nya skatten blir en omvänd Robin Hood skatt – den tar från de fattiga och ger till de rika. Regeringen Löfven har satt direktiven för utredningen så regeringen är fullt medveten om att den kommer att göra det svårt för vanligt folk att bo på landsbygden.

Den nya skatten har blivit hårt kritiserad och mycket omskriven även i gammelmedia. Nu ska politikerna förstöra bilmarknaden som man nu förstör elmarknaden (som jag skrev om här, här och här).

Hur är det då med Teslans miljövänlighet?  Bjorn Lomborg har skrivit om att den inte är så miljövänlig. Avgörande är hur elektriciteten som laddar batterierna producerats. Är det via kolkraft, gas som är fossil kraft eller koldioxidfri kraft? I Sverige är elen idag producerad utan koldioxidutsläpp men om kärnkraften avvecklas (som Stefan Löfven planerar) så kommer importen av el att öka. I länder som Indien och Kina produceras det mesta av elen med kol. I Singapore fick Tesla ägare böta $11.000 får för höga koldioxidutsläpp, se här. Anledningen var att elen producerades med CO2-utsläpp och det sattes en faktor 0.5 g CO2/Wh för elproduktionen.

Bjorn Lomborg visar att världens alla elbilar har fått 100.000.000.000 kronor i subventioner men har bara sparat 3.3 miljoner ton koldioxid. Detta kommer att reducera jordens temperatur (om man nu tror på IPCC:s klimatmodeller) med 0.000001 grader till år 2100 motsvarande att globala uppvärmningen skjuts upp 30 minuter.

Men hur är det med den totala miljöpåverkan av en elbil jämfört med en snål dieselbil? Då ingår även produktionen t.ex. så har en elbil litiumbatterier som även kräver nickel och kobolt. EPA har gjort en studie om detta. Produktionen av batterier för Tesla sliter en hel del på miljön. Experternas omdömen går isär om miljöfarligheten.

Nu pågår det en jakt på litium som kan bli en bristvara och det spekuleras en hel del. Veckans Affärer har skrivit om detta. Kommer Litium att räcka till massproduktion av elbilar? Blir det ett Peak-Litium snart?

Under alla förhållande är elbilen inte så miljövänlig som det framställs. Men regeringens utredning tittar ingenting på totala miljökonsekvenserna. Nollutsläpp av koldioxid när man kör elbil ger stora subventioner. Det kan bli så framöver att en snål diesel blir miljövänligare än en elbil.

Vi får nu en mycket stor skattechock på vanliga bilar. Till bonus-malus förslaget har regeringen Löfven redan beslutat höja bensin- och dieselskatten rejält. Kör du 2500 – 3000 mil om året får du en minsta skattehöjning 2016 – 2018 om 6900 kronor, källa Skattebetalarna. Med 5 mil till jobbet och du reser med bil kommer du snabbt upp över 2500 mil om året även om du kör bara lite privat.

Regeringen Löfven har indexerat skattehöjningen på drivmedel så den kommer att öka mer och mer. Tillsammans med bonus-malus utredningens förslag blir det mycket dyrt att ha bil framöver. Om du inte är rik, bor i en storstad och köper en elbil. Det blir dyrt ändå men då får dessutom lantisarna betala dig för att du ska få bilen billigare.

Vad tycker övriga Allianspartier? Nya Moderaterna – finns ni?

”Bilskatterna handlar inte om att kontrollera klimatet utan att kontrollera folket”

Dela detta inlägg

57 reaktion på “Regeringen Löfvens nya bilskatt kommer att ta död på landsbygden

  1. 1
    Sören G

    När politiker lägger sig i frågor om teknik och vetenskap så blir det kaos. – Den totala dumheten regerar.

  2. 2
    Björn

    Tekniken finns inte för att fasa ut fordon med traditionell motorteknik. Den som påstår något annat ljuger eller är förvillad, förvirrad, indoktrinerad, obildad, etc. Till dessa intill infantila tankegångar, saknas insikt om att elbilar inte laddar sig själva. Motoreffekten kräver laddning från batterier som tar sin laddningsström från ett elnät. Det tragiska är att samma politiker som vill skrota våra personbilar, lastbilar, traktorer etc, samtidigt vill skrota kärnkraften. Hur är det ställt?

  3. 3
    Michael

    OT. Bra sammanfattning av den amerikanske libertarianen Dr. Thomas Sowell: Global warming, due to greenhouse gasses, is the latest in a long series of one-factor theories about a multi-factor world. Such theories have often enjoyed great popularity, despite how often they have turned out to be wrong.

  4. 4
    Håkan

    Nya Moderaterna -finns ni? En mycket bra fråga.

    Centerpartiet -bryr ni er om landsbygden nuförtiden?

    Liberalerna -är individens frihet värt någonting numera?

    KD -ska verkligen alarmismen vara er nya religion?

  5. 5
    Mats G

    Det är alltså så här det funkar. Man inplanterar ett problem i befolkningen som sedan politikerna måste adressera. Motståndet mot att höja skatt på bensinbilar har nu minskats till den grad att det är görligt. Och då gör man det. Målet är att få in så mycket skatt som möjligt som man sedan kan distrubuera. Helt enl den socialistiska modellen.

    Jag måste erkänna att det är rätt fantastiskt att trots alla skatteavdrag. RUT och ROT som har skapat penningstarka hushåll som har tagit oss igenom krisen så har socialisterna inte fatta någonting. Starka hushåll skapar en stark stat. Mindre arbetslöshet och minder bidragsberoende betyder mer skattepengar att fördela för staten.

    Hur J-a svårt kan det vara. En del verkar vara indoktrinerade robotar som saknar förmågan att tänka själv.

  6. 6
    Jan-Åke

    Finns någon här som vet om en annan regering kan stoppa den årliga indexuppräkningen av skatter för transporter ?
    S/Mp har kanske cementerat detta för många år framöver ?

  7. 8
    Jan-Åke

    Ot
    Att vägra inse fördelarna med något mer co2 i atmosfären
    Att inte låtsas om varmare och kallare perioder sedan senaste glaciationen
    Det är FÖRNEKELSE

  8. 9
    elias

    #5
    Det är samma fenomen i USA där nu större delen av befolkningen protesterar mot politiker etablissemanget genom att rösta på Trump. Men det har ju gått ännu längre i Sverige vad gäller politiken. Konsekvenserna är alla de kriser vi har i detta land (jag ids inte här räkna upp alla) idag. Och värre blir det för varje år.

    Tyvärr har vi inget sådant alternativ som USA har vid våra val; politikerna i alla partier verkar vara i samma fålla härvidlag. SD verkar inte heller förstå vilken chans man har i nästa val om man börjar tala klarspråk om Sveriges läge pga politikerkåren.

  9. 10
    Mats G

    9
    elias
    ”protesterar mot politiker etablissemanget genom att rösta på Trump. ”

    Jag håller med att det här är den enskilt största anledningen till Trumps framgångar. Det blev nästan komiskt när Romney och andra republikaner gick ut och kritisera Trump i ett samlat angrepp. Trump blev ännu mer pouplär. Det visar väl hur off de andra politikerna egentligen är. Hur lite de förstå vad som händer i undervegitationen. Hur ur fas de är. Hur arroganta de är.

    Jag vill också införa begreppet hot-trötthet i Trumps framgångar. Folk är så innerligt trötta på att bli hotade hela tiden. Arbetslöshet, terrorism, klimathot eller något annat.

  10. 11
    Evert Andersson

    Så länge alla politiska partiers företrädare med en dåres envishet och som en ryggmärgsreaktion nämner klimatet som roten till allt elände blir det nog svårt att tänka om. Demokrati är det bästa styrelseskick mänskligheten kommit på. Svagheten i systemet är bara, att det inte går att byta färdriktning förrän en majoritet har fattat att man är på väg åt fel håll. Bloggar som den här har därför en viktig folkbildande uppgift. Man skulle bara önska att de som är i störst behov nog inte är så flitiga läsare här.

  11. 12
    Evert Andersson

    Det där blev lite konstigt på slutet. ”de som är i störst behov vore flitiga läsare här.” Naturligtvis.

  12. 13
    Kenneth Mikaelsson

    Tycker nästan det är bra att regeringen äntligen visar sin färg … inte för att jag har alltför stort hopp om den Svenska befolkningen.. Ty de är så fördummade och indoktrinerade så de sväljer nog det mesta som kommer från regeringens sida…. Men jag kan lova att reaktioner kommer från små grupperingar inom samhället som ännu ej fått John Blund sand i ögonen….
    Förväntar mig en innehållsrik och händelsefull sommar…

  13. 14
    Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Det är ju ganska lätt att förutse följderna av en sådan drastisk politik mot bilismen. ”Svartkörande” med avställda, oförsäkrade och obesiktigade bilar lär öka drastiskt. Med lätt förutsebara negativa effekter. Även om det dröjer lär det efter några år slå igenom i olycksstatistiken därför att alltför många obesiktigade bilar används i reguljär trafik. Vilket inte bara innebär en belastning på alla funktioner som dras in i hanteringen av själva olyckan (bärgning, sjukvård osv.), det lär också innebära ytterligare belastning i form av sekundäreffekter (brottsutredningar, rättsväsende, att det saknas försäkringar ger upphov till olika former av tvister osv.)
    Men klarar man sig från olyckor lär det bli relativt riskfritt. Så länge man undviker vägarna i direkt anslutning till asylboendena blir risken för att möta en representant för den alltmer krympande poliskåren minimal.

    Själv är jag en laglydig och hedervärd medborgare, jag lägger mig på golvet och dör. Hyresvärden får skicka räkningen för saneringen till regeringen.

  14. 15
    pekke

    Ökade avgifter på fordon handlar inte om klimat och miljö, det handlar enbart om att maximera inkomsterna till staten för att få budgeten att gå ihop ett tag till, de få kronor de förlorar på fordon som uppfyller miljökraven är än så länge bara några droppar i havet.

    Finansdepartementet skriver upp värden på statliga fastighetsinnehav och kräver höjda avgifter från dessa, man ger kommuner och landsting med ena handen och tar med andra handen, man talar om för hela statliga sektorn att budgeten är stenhård så om nån inte kan hålla budgeten så får de själva gå ut på lånemarknaden och låna upp pengar.

    Det är en mycket farlig väg vår regering har tagit med den här budgeten.

    De bryr sig nog inte om att landsbygden drabbas, det bor inte så många väljare där längre.

  15. 16
    Håkan Bergman

    Har aldrig förstått Lövens tal om Mp som en naturlig samarbetspartner. Nu står han där inmålad i ett hörn. Hans problem är bristen på intern kritik inom S, S har alltid funkat så, slut leden och tig. Mp står inte högt i kurs bland LO-folket, men får man inte kritisera internt så röstar man med fötterna i nästa val. Löven lär bli en parentes, som Mona och Juholtarn, synd att han ska hinna ställa till det innan han åker. Vi får se det positiva, nu vet väljarna var dom har Mp, ingen framtida regeringsbildare lär vilja ta i dom med tång ens, det gick bra så länge man inte behövde ta ansvar. Den där förbannade verkligheten!

  16. 17
    Urban

    Nu står det klart (S) = Stollepartiet
    (Mp) = Musse Piggpartiet
    S + MP = Ett fåtal stollar regerar

  17. 18
    Sören G

    #16 Löven tillsammans med MP lär hinna ställa till med både energikris och ekonomisk kris.

    Katastrofal global uppvärmning existerar bara i den virtuella datorvärlden. – Inom makteliten finns det knappast någon som befinner sig i den verkliga världen.

  18. 20
    Anders Sand

    Utdrag från en studie av det franska bonus-malus-systemet:
    När det gäller miljöeffekten är resultaten blandade. Författarna delar upp miljöeffekten i fyra delar på kort sikt. Den positiva effekten på miljön av att fler bilar med lägre utsläpp säljs (det genomsnittliga utsläppet av koldioxid minskade från 156 till 136gram per kilometer från 2003-2008) visar sig vara större än de sammanlagda effekterna av att bilar körs mer och att fler bilar säljs. Däremot räknar författarna även med en effekt av att koldioxidutsläppen ökar hos tillverkarna när fler bilar tillverkas. Denna negativa effekt är i sig själv större än den direkta positiva effekten, vilket gör att nettoeffekten för miljön är negativ. På lång sikt finns det dock en ytterligare positiv effekt på miljön som beror på att bonus-malus-systemet leder till att livslängden på bilar sj
    unker. Därmed byts gamla bilar med höga koldioxidutsläpp snabbare ut till nya bilar
    med låga koldioxidutsläpp. Denna positiva effekt räcker dock inte till för att göra nettoeffekten positiv för miljön på lång sikt. Det beror på att på lång sikt räknar författarna med en stor ökning av fordonsflottan vilket har en stor negativ effekt på miljön.

  19. 21
    GoranA

    Det borde gå att ställa politiker till svars för dessa dumheter. Skatten grundar sig på den religiösa föreställningen att en ökad halt av koldioxid och atmosfären ska leda till en klimatkatastrof. Eftersom skatten grundar sig på felaktiga teser borde folket kunna ställa sådana falska profeter inför rätta där det är möjligt att utkräva personligt betalningsansvar för den skada en sådan skatt åsamkat de som drabbats.

  20. 23
    Ingemar Nordin

    Det är väl inte helt otroligt att detta blir ett andra ”uppvaknande” för svenska folket om vad den omhuldade klimatpolitiken egentligen innebär (det första uppvaknande, åtminstone för folk utanför storstan, är enligt min mening vindkraften). Hittills så har ju de flesta bara hört floskler om att vi måste ”värna naturen”, ”leva klimatsmart” och ”förhindra klimatkatastrof”. Och då har man tyckt att OK, det kan vi väl göra, och så har allt i stort sett rullat på som vanligt.

    Men nu börjar ”The Great Transition” på allvar. Nu skall bilarna bort, likaså kärnkraften och industrin. Och det kommer att kännas av in på bara skinnet (och plånboken). Det blir till att börja med en allt starkare polarisering mellan landsorten och storstaden.

  21. 24
    Olav Gjelten

    Dagen idag inger trots allt en gnista av hopp. Skulle det gå så väl att Donald Trump blir USA:s nästa president kan det kanske om ett par år innebära en nystart för det i dag totalt miljöförlamade Europa.

  22. 25
    Olav Gjelten

    Håller fullständigt med GoranA # 20. Politiker i dag är ett frälse som kan besluta vad de vill utan att de på något sätt bli ansvariga för det elände de många gånger ställer till med.
    En vd med personligt ansvar skulle aldrig våga det som politiker gör utan uns av tveksamhet varje dag.

  23. 26
    Lennart Bengtsson

    Hej

    Ett första steg skulle kunna vara om Norrland kunde göra som Skottland planerar nämligen begära oberoende från Sverige?

  24. 27
    Håkan Bergman

    Man skulle tro att en aktör som Bloomberg tittade lite på ekonomin för ”renewables”, men icke så. Det går inte att länka direkt till videon, ni får skrolla ner och starta den som Watch next: Musk vs. Buffet.
    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-04/harvard-scientist-a-former-solar-skeptic-now-sees-the-light
    Man blir tårögd, alla dessa stackare ruinerade av den onde Warren Buffet, märkligt nog nämns inte Elon Musk alls i videon. Alla inblandade trodde att det var en smart investering att producera ett överskott av el mitt på dan och sen tro att nån annan skulle sälja billig el när solen gått ned. Välkomna till verkligheten.

  25. 28
    Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #25 Lennart Bengtsson
    Jo, jag kan se det för mig, Norrland gör en ”cessation” från sverige och ansluter sig till Finland. Värmland gör likaså och ansluter sig till Norge, Skåne slår sig ihop med Danmark.
    Det blir bara vi stackars västgötar som får lida under det stockholmska oket. Fast jag tänker personligen upplåta mitt hem som ambassad för Alpha Centauri Proxima.

  26. 29
    Peter F

    Så de tänker MP och lillebror (s). Vi tömmer Norrland på folk och bygger tusen och åter tusen vindkraftverk där. Trafiken minskar drastiskt och snart är vi fossilfria norr om Södermalm.

  27. 30
    Håkan Bergman

    Låt fjollorna lägga ner kärnkraften, sen stänger Folkrepubliken Norrland av vattenkraften, saken är klar dags att flytta hem i tid.

  28. 32
    Ingvar i Las Palmas

    Hm,
    Orkade inte leta igenom betänkandet.
    Min Pontiac Phoenix 78 är skattebefriad. Kommer skatten som en ökning av skatten eller som skatt på bensinen. Orkade inte läsa igenom förslaget

  29. 33
    Jan

    Aliansen lät MP diktera migrationspolitiken under deras andra mandatperiod. S beslutade att också, ivrigt påhejade av massmedia, låta MP diktera migrationspolitiken då de övertog regeringsmakten 2014. Hösten 2015 havererade MP’s totalt verklighetsfrämmande migrationspolitik så katastrofalt att det inte gick att dölja och följderna var så allvarliga så i alla fall ledande S och allians politiker insåg att det inte kunde fortsätta. Priset för haverit kommer att drabba befolkningen lång tid efter haveriet.

    Nu kommer MP att satsa allt på sin lika verklighetsfrämmande energi och klimatpolitik ivrigt påhejade av större delen av massmedia och de etablerade politikerna kommer självklart att falla på knä inför MP i denna fråga på samma sätt som mn gjorde i migrationspolitiken. Slutet kommer också att bli det samma. Ett fullständigt haveri som kommer att belasta befolkningen långt tid efter haveriet.

    Sedan kommer politikerna åter igen att frånsäga sig allt ansvar för följderna av sina beslut genom att hävda ”Vi har varit naiva”.

  30. 36
    Lars Mellblom

    Det var en väldig massa kverulans bland kommentarerna. Ni far skylla er själva. Under en herrans massa ar har ni röstat pa dagens riksdagspartierna och dessutom stannat kvar i landet och betalat skatt, vilket hjälpt politikerna att just bedriva den politik som nu förs.
    Förmodligen är de flesta av kommentatorerna bättre utbildade än undertecknad och kunde ha etablerat er i andra länder i er ungdom. Själv lämnade jag Sverige 1973 när Palme härjade som värst. Vad har ni för ursäkt?

  31. 37
    Håkan Bergman

    Det är så coolt att se Monas säkerhetsexpert gasa iväg i Porschen eller vad det nu är, kör man bara tillräckligt fort hinner dom elaka inte se en, eller hur? Annat var det i slutet på 60-talet när nya kvastar kom in på CIA, här skulle städas och pengar sparas. Bilar var en stor utgift, agenterna, dom dumma djävlarna, hyrde bil lokalt, dyrt, dyrt, dyrt! Lösningen, CIA skrev ett avtal med Ford om att köpa så och så många Ford Pinto, en modell som inte ännu var ute på marknaden, men billig var den. Pinton blev en flopp, såg man en Pinto nånstans på den här planeten kunde man lugnt utgå från att den kördes av en CIA-agent. Det blev värre, jo faktiskt, samma räknenissar hade också kommit på att agenterna la ut orimligt mycket pengar på kameror. Lösningen, CIA la en stororder på kameror av märket Topcon, sjyssta grejer i klass med Nikon och Canon, problemet var bara att inte många andra använde Topcon.
    Så ser du nån kliva ur en Ford Pinto med en Topcon kamera dinglande runt halsen är det en övervintrad CIA-agent, ring genast Mona, hon anställer honom säker på stört.

  32. 38
    Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #36 Lars Mellblom
    Jag avskyr den där tramsiga retoriken med ”ni/vi har de politiker vi förtjänar”. Jag har inte röstat på en enda av de politiker som sitter i riksdagiset, och sist jag röstade på något av de partierna som för närvarande sitter i riksdagiset var första halvan av 80-talet. (Tillika har jag varit utomlands under 22–23 år, men det lämnar jag därhän.)
    Inte heller skall man behöva skylla sig själv för att man inte lämnar sitt land. Om man väljer att dra är det helt i sin ordning och all respekt för det, men likaså om man väljer att stanna.
    Och eländet har en tendens att sprida sig. Det finns mig veterligt ingenstans i världen där det råder sann politisk frihet, så det handlar bara om olika grader i helvetet.

  33. 39
    Lars Mellblom

    # 38 Dolf
    Du ma ha rätt beträffande dig själv, men inte generellt sett. Tror du verkligen att en tillnyktring nagonsin kommer att ske i Sverige? Dessutom, om man röstar med fötterna, har man i varje fall sin egen tillfredställelse av att ha tagit avstand fran svensk politik. Om man sedan valt bästa land / länder att etablera sig i är en annan sak.
    Naturligtvis har Per Welander helt rätt i vad han skriver, det var inte det som fick mig att skicka en kommentar.

  34. 40
    Helge

    Att förlänga en bils livslängd måste vara bland det miljövänligaste man kan göra idag.

    Lägg in bilreperationer under möjligheter för att få ROT-avdraget.

    Gynnar de med mindre medel och landsbygd, missgynnar dock Tesslaägare

  35. 41
    elias

    Klimatavtalet
    Och vad händer med det sk klimatavtalet när Trump genomför sin politik ?:
    avtalet godkänns inte
    dagens klimatforskning får inga pengar i USA
    ny vetenskaplig forskning införs
    pengar till FN stryps pga ?
    EPA läggs ned
    konsekvenser för de som falskeligen bedrivit klimatpolitiken
    osv

  36. 42
    Ann L-H

    elias, fortsättning på Dina öppna funderingar.
    Åsa Romsons och MPs förtroende är i botten.
    EU ekonomi är värre än man kunde ana
    kort sagt framtiden är mer intressant än någonsin.

  37. 43
    Ingvar i Las Palmas

    #40 Helge
    >Att förlänga en bils livslängd måste vara bland det miljövänligaste man kan göra idag
    Men visst!
    Min Pontiac är från 1978. Jag inte bara underhåller den, jag förbättrar den. I plan ligger direktinsprutning, 4-stegad automat och katalysator. (i den ordningen)
    Om den skall ersättas med en ny bil så har vi följande ”miljöpåverkan” att räkna med.
    – Skrotning av Pontiacen. Den kan ju inte få fortsätta att leva. Skrotning resulterar i miljöpåverkan
    – Miljöpåverkan från tillverkning av en ny bil.

    Att sälja Pontiacen resulterar ju bara i att jag ökar miljöpåverkan genom att köpa en ny bil.

    Släpper den ut koldioxid? Visst. Bra.

  38. 44
    Håkan Bergman

    Jag vet inte om följande är ironiskt eller på allvar, men eftersom det står i DN får man väl anta att det är på allvar.
    http://www.dn.se/nyheter/politik/oppet-mal-efter-36-ar-och-vansterpartiet-missar/

    ”Kärnkraftsmotståndarna i både V och MP har nu öppet mål. Det som krävs är att lägga en tidsplan för hur företag och hushåll ska kunna få el till rimliga priser framöver, utan kärnkraft.”

    Sketalätt m.a.o. allt som behövs är en tidsplan.

  39. 45
    Kent Åberg

    Det våra styrande inte fattar är hela bilden av deras agerande för blir folkets ekonomi så hårt drabbad genom olika skatter och andra pålagor så blir det fler människor som inte kommer att orka arbeta pga all stress som byggs upp hela tiden genom att man går och är orolig fler går ner sig mentalt pga av detta och självmorden kommer att öka kraftigt många kommer att sluta betala bilskatt och använda bilen ändå och slutligen kommer statens utgifter att öka genom alla sjukskrivningar och allt annat som följer med deras kortsiktiga beteende man måste kunna se hela bilden av sitt agerande innan man agerar annars har man inget i politiken att göra

  40. 46
    Jarek Luberek

    Detta måste väsentligen komma från socialisternas handbok. Beskatta marknaden till döds. Skapa fattigdom. Köp röster för skattepengarna från de fattiga. Verkar fungera i väsentligen hela världen.

  41. 47
    Per Aronsson

    Det kan inte va miljön dom tänker på utan deras egna fickor. Kan ju bara jämför med Tyskland där det bor nästan 82miljoner där det går många diesel bilar och i Sverige bor det nästan 10 miljoner…….. Hur i hela….. ska vi kunna rädda värden från Co2 utsläpp.Hörde någon stans att sluta Sverige att släppa ut Co2 så skulle resten av världen ta igen det på Bara några år……. SJÄLVKLART ska vi värna om miljön. Men ur dom i får man????

  42. 49
    Toivo Alm

    Förvånar mig inte det minsta. Det handlar inte ett dugg om miljö, utan att de enbart vill håva in pengar!

  43. 50
    stenley olofsson

    Stenley Olofsson Dags att speta lös Stockholm och därtill hörande regioner dom tänker ta död på Norrland medans dom plocka pengarna från Norrland i alla andra varor som generera pengar.

  44. 51
    Juha

    Det var förra regeringen som initierade nu liggande förslag; praktidningen.se/blogg/veckans-nyord-bonus-malus

  45. 52
    JIMMY

    Tack Per Welander för att du håller nivån på topp!!

    Och hur blir det nu med alla bilhandlare som sedan fredagen sitter med döda lager bilar som är under olaga klimathotar döds fordonsbeskattning under tiden fram till 2018 då detta skall börja gälla!!

    Varför vill någon med fungerande hjärnceller idag köpa en bil som idag har 3000 kr i fordonsskatt och sedan 2018 har ca 10000 kr per år för samma begpris som före malus beskedet!!!

    Kommer ihåg att nyåret 2001 så dubbel idiot höjdes skatten på dieselbilar till ca 8000 kr per år dessa bilar blev sedan helt omöjliga att sälja i Sverige och blev sedan billigare än i Tyskland som dessa nyligen hade importerats från och blev sedan vrakbilliga exporterade till östeuropa med oskattad rysk Putin stridsvagnsdiesel för 50 öre litern!!! detta kommer att snart hända ännu en gång i Sverige och sedan så kommer lök på laxen utanförskaps områden att köra nästan nya bilar som är helt avställda oskattade oförsäkrade då det kvittar om polisen beslagtar en nästan ny lyxbil som då kommer att endast kosta ca 10000 kr efter malus straffskatten .

    http://www.regeringen.se/contentassets/e38bb79787714469bc0a1a519669cf7a/sou-2016_33-webb.pdf

    http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus-malus-system-pa-gang-bilagare

    http://www.mrf.se/mrf-kritiska-till-skattehojning/

  46. 53
    benke

    Kul att läsa alla inlägg. Faktum är att bensin och diesel är bästa av allt vad gäller energi idag. Inte nog med det, de är också de mest effektiva och miljövänligaste. Spana gärna in följande videos för att få en uppfattning, den sista är med Patrick Moore som är en av grundarna till Greenpeace.

    https://www.prageru.com/courses/environmental-science/fossil-fuels-greenest-energy

    https://www.prageru.com/courses/environmental-science/why-you-should-love-fossil-fuel

    https://www.prageru.com/courses/environmental-science/what-they-havent-told-you-about-climate-change

  47. 54
    olle w

    Ja men denna mini minioritetsregering blir inte långvarig………………

  48. 55
    Carin

    Mer gott om varg I storskogen än vad det är med laddstolpar.
    Vem skall nu ha råd o sköta om vårt gröna guld som är så viktigt när det gäller att binda CO2 för skogsbönderna har snart inte råd.
    Verkar inte som om man I regering o riksdag vill ha någon levande landsbygd kvar. Alla skall bo I människosilo I storstan o dricka latte på nåt fik. Skog är nåt man ser ut genom rutan på väg till skidorten vintertid.

  49. Pingback: Kommer AP-fonderna att slösa bort din pension på "gröna investeringar"? - Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen

Kommentarer inaktiverade.