Powerwall och ekonomin bakom Teslas nya batteri för hemmen

För ett tag sen lanserade Tesla två nya batterier för hem och företag. Svensk gammelmedia är utom sig av lycka och beundran. Nu ska världen kunna förändras, exempel IDG, Svd. Vad gammelmedia borde göra är att granska om det finns ekonomi i lanseringarna. Att bara göra vågen och rapportera utan kritik kan en apa göra.


Powerpack_Tesla

 Elon Musk med “Powerpack.” (Foto av Kevork Djansezian/Getty Images)

Så hur är ekonomin bakom denna lansering. Är det lönsamt och möjligt? Teslas elbil är bara för mycket rika personer fast politiker subventionerar den hårt. Hur är det med Powerpack?

Powerpack batteriet kommer i två versioner, 7 kWh för $3000 och 10 kWh för $3500. För att kunna köra utrustning i hemmet krävs en DC – AC inverterare som kostar ca $2000 plus installation. 1000 10 kWh innebär att 1 kW kan levereras i 10 timmar. Ett modernt kylskåp drar ca 100 W, en stor TV 200 W. Hur mycket kostar det?

Om vi bara tittar på batterikostnaden och för tillfället glömmer produktionskostnaden. En uträkning är 15 cent per kWh. Då antas  $400 per kWh med 5000 laddningscyklar. Just hur många gånger det går att ladda batteriet ät en viktig parameter. Men anta att 15 cent per kWh gäller d v s 1.24 SEK/kWh med dagens dollarkurs. Sen har vi kostnaden för att producera elen att ladda upp batteriet. Antingen är man anslutet till elnätet och kan ladda för ca 1 SEK/kWh eller så produceras elen av solenergi. I USA kommer solenergi att kosta ca 15 cent per kWh. Totalt blir kostnaden 30 cent eller 2.47 SEK/kWh.

Men det är värre än så. Först så måste solen lysa på dagen och det vet vi alla att det gör den inte ofta i Sverige. Sen ska solcellerna räcka till dagliga driften plus att ladda Teslas batteri. Vi ser snabbt att ekonomin blir helt omöjlig om det finns allmän el från nätet. Det blir alltid dyrare att producera själv och lagra.

En dieselgenerator genererar 3 kWh per liter diesel. Kostnaden blir 13/3 = 4.33 SEK/ kWh. Här kan solceller konkurrera med diesel. Men haken är ju i att dieselgeneratorn alltid levererar. Den kan fås i valfri storlek.

Slutsatsen för Sverige är att solceller med batterier endast är gångbart i Sverige för typ sommarstugor som inte har tillgång till allmän el via elnätet. Det bör dessutom inte finnas någon kritisk utrustning typ frys med mycket dyra frysvaror. En snål kyl/frys drar ca 1 kWh per dygn. Så ett 10 kWh batteri bör klara det hela några dagar. För TV-tittande och datorer kan det fungera bra med solceller och Teslabatterier. Teslabatterierna är Lithiumbatterier.

Nibette15-thumb

Teslas hembatterier har en uteffekt av 2 kW. En liten varmvattenberedare på 15 l drar ca 1 kW. Det räcker till en minidusch eller snabbdisk med diskbalja. Så som övningsuppgift – vad kostar det i kWh att värma upp 15 liter vatten från 10 grader till 60 grader? Värmekapaciteten för vatten är 0.001163 kWh/liter/grad. Så 1 kWh räcker att värma vattnet om förlusterna inte är för stora.

Men vad är sannolikheten att solcellerna klarar att leverera el till batterierna i Sverige och vad kostar det? Det är denna typ av frågor våra vetenskapsjournalister borde svara på.

______________________________________________________________________

Lite off-topic avslutar jag med en aktuell motion på Miljöpartiets kongress från Thomas Deinoff (MP) – Nacka:

Jag yrkar

1. att MP verkar för att nöjesflygandet måste göras tråkigare

2. att MP verkar för att t.ex. säkerhetskontrollen vid svenska flygplatser utökas med kontrollfrågor av typen: Du vet väl om att nöjesflygandet är den onödigaste formen av klimatförstöring?,

3. att MP verkar för att klimatkontrollfrågan måste besvaras skriftligen (eller elektroniskt) med Ja eller Nej  (Yes or No) och att felaktigt svar leder flygresenären till ett informationsmöte med uniformerad klimatinformatör som försenar flygresenären till resenären godkänns genom att t.ex. svara korrekt på frågan,

4. att MP verkar för att klimatkontrollfrågor vid svenska flygplatser bara är den första åtgärden som bör omgärda flygande och kommer att följas av utökade åtgärder som t.ex. byråkrati, kontrollfrågor, väntetider, extra säkerhetskontroller, sänkt bekvämlighet, höjda priser, flygransoneringar, bonus-malus-system, krav på visum för att få passera in på flygplats, med mera till dess att nöjesflygandet bär sina klimatkostnader, och inte som nu är ett sätt att roa sig på andras bekostnad.

Detta tokparti MP sitter i regeringen tillsammans med Socialdemokraterna. Detta tokparti (MP) var det parti som Fredrik Reindfeldt (M) gjorde upp med för att få igång massinvandringen. Man ska inte ta fram Hitler i en debatt för då förlorar man heter det. Men detta slår nog Adolf Hitler och Mao Tse Tung vad det gäller kontroll av egna folket. Visum för att besöka en flygplats, uniformerad klimatinformatör – hur står det till däruppe Miljöpartiet? Och Stefan Löfven – hur kan ni samarbeta med dessa knasbollar? Fast visst ja, nu ska ju sossarna i Stockholm erbjuda IS-krigare förtur till bostad och jobb. Först mörda, våldta och andra krigsförbrytelser, sen förtur till bostad och jobb. Socialdemokraterna behöver ta hand om sina egna knäppskallar först.

Mao

 

Källa1, källa2, källa3 källa4

Dela detta inlägg

55 reaktion på “Powerwall och ekonomin bakom Teslas nya batteri för hemmen

  1. 1
    sSven M. Nilsson

    Hej!
    När Du beräknar kostnaden per kWh för en dieselgenerator så använder Du 13 SEK/liter. Detta är ju med alla skatter och pålagor, upp till 80% av priset. Dessutom är moderna dieslar med verkningsgrad över 50% bränslesnålare.

  2. 2
    OlleS

    Skall man envisas med att subventionera dessa stolligheter borde man införa en särskild frivillig klimat/miljöskatt av samma slag som kyrkoskatten. Så kan MP och deras gelikar betala 100% i skatt om de så önskar, men stoppa vänligen alla former av subventionering /straffskatter på energi som införts. För de personer som fortfarande har förmåga att göra jämförande beräkningar så kan man påminna om att ett kilo olja innehåller ca 12 kWh energi eller för den delen ett litet fång ved med en en vikt på några kilo. Det hela är en ren ploy av Elon Musk.

  3. 3
    Bim

    Per Welander.
    Förvillade tokstollar har väl också rätt att bestämma hur landet skall styras.
    Det är demokrati, så en hel del av svenska folket måste ju också vara tokstollar.

  4. 4
    pekke

    Det är bara 7 kWh-batteriet som kan användas dagligen, det på 10 kWh är bara ett nödbatteri för totalt elbortfall och skall inte användas dagligen eftersom det inte klarar lika många laddcykler som det mindre.

    Sollcellspaket med inverterar och batterilagring är knappast nåt för de villaägare som gillar ” två hål i väggen ”, speciellt om de har tummen mitt i handen.

  5. 5
    Per Welander Inläggsförfattare

    Bim #3: I en demokrati ska tokstollarna avslöjas och få stå för sina åsikter. Jag har inte förespråkat att vi ska skicka svenska KGB för att hämta dem i gryningen och sen ett nackskott. Sen är det alltid så att i en demokrati kan det finnas partier som förespråkar diktatur.

  6. 6
    Lasse

    Ett batteri skulle laddas med el från egen källa utan skatt och ersätta skattad el.
    En bra form av skatteflykt!

  7. 7
    Bim

    Per Welander
    Jag älskar dina inlägg, min kommentar det var ett skämt.
    Sverige kan knappast skadas mer , liknar snart ett dårhus.
    Alla riksdagspartierna berättar hur de avskyr SD för att de hatar människor, samtidigt som de är väldigt noga med att påpeka hur de hatar 13-14% av svenska folket så de inte ens vill tala med dem.
    Det politiska Sverige är ett dårhus.

  8. 8
    Per Welander Inläggsförfattare

    Lasse #5: Visst slipper du skatten men kalkylen visar att det blir betydligt dyrare för dig. Typ om du betalar 3 SEK/kWh för egen el så slipper du skatt.

    Om ny teknik i framtiden medför att egen el ekonomiskt konkurrerar med ”politiker-el” så kommer nya skatter på utrustningen som ett brev på posten.

  9. 9
    tty

    Batteribackup till solel kan vara vettigt för att klara av elförbrukning under natten under sommarhalvåret. Att försöka jämna ut produktionen över längre perioder blir orimligt dyrt. Ock kan man undgå beskattning kan det kanske rentav bli lönsamt (det är ju möjligheten för företag att komma undan energiskatten som håller liv i vindkraftsbranschen).
    Jag undrar också hur driftsäkra batterierna är. Litiumjonbatterier, i synnerhet stora sådana, är luriga. De kan nämligen ”skena” och orsaka bränder. Det finns en del som hävdar att detta är skräckpropaganda. De kan med fördel konsultera reglerna för flygtransport av laddade litiumjonbatterier.

    Och så skall man inte glömma att moms tillkommer på allt här i Sverige.

  10. 10
    Lena Krantz

    93,11 % röstade inte på Miljöpartiet i det senaste valet. Jag anser därför att detta lilla parti har fått ta alldeles för stor plats i svensk politik. De har inte visat sig vara vuxna uppgiften.

  11. 11
    Gunnar Littmarck

    Helt rätt Per, Sveriges politiker och journalistkår saknar teknisk förståelse.
    Men jag tror att vi får se småskaliga drivmedelsfabriker avsevärt mer effektiva än gamla tiders gengas aggregat. Forskare vid Risö i Danmark konstruerade redan för flera år sedan en liten drivmedelsfabrik som omvandlar 3,4 kg halm (torr) till en liter FT-diesel netto.
    Allt organiskt material går att förgasa och omvandla till flytande drivmedel och tekniken utvecklas på många håll. Alternativt kan motordrivna solugnar spjälka vatten i syre och väte, då temperaturen går mot 2000C slipper man katalysatorer som svavel och jod. Men väte är värdelöst att lagra, därför produceras i stället metanol genom förening med CO2, en tredjedel av energin blir då värme, som förvärmer vattnet.

    Med god isolering kan man i princip få metanol med samma temperatur som inmatat vatten och en verkningsgrad solceller bara kan drömma om, till det produceras när solen strålar men förbrukningen sprids ut under året.

    Vad gäller batterier har de långt kvar och kommer bara användas för mindre lagringsmängder men då aldrig med Elon Musks föreslagna batteriteknik.

    I kostnaden ska du ta med laddningsförluster (upp till 20%) förluster vid omformning och urladdning…

    Sverige bedriver en livsfarlig politik som fjärmat sig allt längre från folkviljan de senaste 50 åren, därför föreslår jag att de som vill bo kvar skaffar sig flytande bostäder.

    Nu börjar flytande villor massproduceras i fabrik, vilket höjer kvalitet och sänker kostnad i analogi med om bilar fortfarande byggdes stycke vis på kundens parkering och för hand, som villor i Sverige till stor del.

    Upp till 15x40m flytande betonggrund med 3m takhöjd kan bli källare, maskinrum och lager, på däck planteringar och en byggnad i underhållsfria material, såsom härdad glas, och rostfritt stål.

    Dricksvatten produceras med exempelvis omvänd osmos (som nu tagit ett gigantiskt kliv fram vissa distrikt i Australien har billigare vatten än andra i EU trots att det använder havsvatten som råvara), avlopp kan och bör vara slutna så närsalter tillförs odling av frukt och grönt.

    Det enda man behöver är en trådlös uppkoppling, här i Norge där all offentlig förvaltning ska digitaliseras håller redan post på att försvinna, jag har en digital brevlåda med hög säkerhet dit all post från myndigheter kommer.

    Med modern teknik och modern energiomvandling kommer alla kunna bo med egen utbytbar strandtomt.
    Och det viktigaste i fallet Sverige är det bara att flytta med villa och trädgård då det går över styr.

    Ett till exempel på hur okunniga journalister är:

    För en tid sedan skrevs stora rubriker av att USAs hangarfartyg ska göra drivmedel av havsvatten…

    Då jag påpekade att kärnreaktorerna laddas med bränsle för drift 100% av tiden mellan fartygens uppgradering på varv (typiskt 15 år) och att den energin räcker för att spjälka vatten i syre och väte, koldelen tas ur havsvatten vilket är mångdubbelt så effektivt som ur atmosfären, sjönk intresset mot noll.

  12. 12
    Lars Cornell

    Utmärkt Per. Det är kostnadsmedvetenhet av den arten som måste spridas.

    EU:s energipolitik har bytt inriktning. Det är inte längre miljö- och klimatmålen som nämns först i EU:s energipolitik. Det säger Dominique Ristori, generaldirektör i EU-kommissionens energidirektorat och därmed EU:s högste tjänsteman för energifrågor. De mål som numera ställs främst är att förstärka den europeiska industrins konkurrenskraft och energisäkerheten och att avveckla subventionerna till de förnybara energikällorna. Det är marknadspriser, inte ”politiska” priser som ska råda inom energisektorn. Vind- och solkraften blir en allt mer mogen bransch, obefogade stöd och subventioner går mot avveckling, sade Dominique Ristori.

  13. 13
    AG

    Men Per,

    du fattar ju inget. Det är den NYA ekonomin. Kostnader som kan bokföras på ”rädda jorden”-kontot ska avskrivas på våra barn, barn-barn osv. Den faktiska kostnaden är ointressant jämfört med det gröna symbolvärdet (så länge jag slipper betala, alltså)

  14. 14
    Håkan Bergman

    Han är inte så lite slipad den där Elon. PowerWall ser väl snygga ut och gör sig bra på hallväggen, så att besökare genast ser att här bor en som tar ansvar för planetens framtid. Gärna en Tesla på garageuppfarten också, och vi andra får vara med och betala eländet.

  15. 16
    PHM

    Det märks att journalister inte kan räkna och inte förstår elektricitet. Ett hyggligt stort fritidsbatteri har en kapacitet på drygt 1 kWh och kostar en tusenlapp. Nyheten är alltså att Musk konstruerat ett batteri som är tre gånger så dyrt och som kräver mer sällsynta grundämnen?

    Dessutom verkar batteriet ta större plats än motsvarande antal blybatterier, men det beror kanske på ett inbyggt brandskydd? :-)

  16. 17
    Björn

    Solceller och batterier leder bar till krångel. Varför göra livet krångligare och dyrare, när vi vet att kärnteknologin är den mest rationella lösningen? Och sen till ”Lite off-topic”. Miljöpartiets motion visar på vilken sorts folk som sitter i vårt parlament. Deras grund kan ifrågasättas om de är demokratiska. Skrämmande! Decemberöverenskommelsen DÖ borde snarast brytas.

  17. 18
    Gunnar Littmarck

    NU har jag läst på lite, detta är samma battericeller som Tesla använder till sina bilar Li-Ion
    80-90% verkningsgrad vilket sjunker en del om man räknar med konvertering till växelström.
    400-1200 cykler vilket ger att batteriet för 35-40.000:- (det ska väl läggas till moms bl.a.?) ger maximalt
    12000kWh*0,8 vilket ger ca 4:-/kWh => billigare med entreprenad diesel för att inte tala om gengas för de som har egen skog (S försökte tidigare schablonbeskatta egen skog, men än är det inte så) då får man ett bra värmekraftverk för samma pengar som batteriet och med mycket högre effekt samt avsevärt längre hållbarhet.

    Frågan är vad storskalig recirkulering av batterier kommer ge för pant, men det är komplicerat med celler som är 18×65 mm kanske det går kemiskt på ett bra vis, jag bara inte ser det helt framför mig.

    Det finns dock bättre batterikemier för stationär energibackup.

  18. 19
    Gunnar Littmarck

    Jag glömde att 1200 cykler inte går om man ska använda mer än 60-70% av batteriet, kör man fullcykler går det mot 400 cykler…

    Jag brukar skriva att om batterilagring kommer under 50öre/kWh så kommer anslutningsavgifter, nätkostnader och elskatter tvingas ner kanske kan kostnaden sjunka med faktor 10?

    Då blir det åandra sidan mindre lönsamt för inte kommer staten och nätägarna minska sina inkomster mot noll, vilket annars skulle bli fallet på sikt

    Slutsatsen är att taktiken att med skattesubvention av den gröna rörelsen och att ge den tolkningsföreträde vad gäller lagar, regelverk och utbildning i avsikt att kunna öka beskattning och avgifter på energi, är en återvändsgränd som möter ett stopp genom teknikutvecklingen.

    Man kan ju fråga sig varför elkraft ska beskattas mångdubbelt högre än annan bevisligen mer miljöbelastande konsumtion?

    Elkraft i Sverige är kanske den minst miljöbelastande och mest resursskapande varan?

    Man mins påståendet om samtalet mellan Tesla och Englands ledare då Tesla förevisade elkraft.
    – Men vad ska man ha den till?
    -En dag kommer den gå att beskatta…

  19. 20
    pekke

    Jag tror nog att journalister och folk i allmänhet inte begriper hur stora, krångliga och dyra solcellsanläggningar blir för privat bruk som även skall kopplas till befintligt elnät.

    Skall man ha alla bekvämligheter som de flesta har i ett hus i dag dygnet runt så måstte man ha rejält med både solceller och batterilager för att klara av både medeleffekt och toppeffekt samt att om det skall kopplas till befintligt elnät så måste det finnas avskiljare som bryter kopplingen i fall elnätet går ner så att man inte försörjer grannarna eller grillar nån stackars elreparatör.

    F.ö. skall man ladda sin Tesla bil så behövs det flera st. Powerwall för att kunna ladda fullt eftersom bilens batteri är flera gånger större.

  20. 21
    Goran

    Jag undrar när MP och tillskyndare till solcellsel skall förstå att under mera än ett kvartal av årets alla dagar ger solceller i princip ingenting.
    Dessutom skall om man under övrig tid ha en anläggning som skall ladda ett batteri för dygnets mörka timmar och samtidigt försörja en fastighet måste storleken på anläggningen fördubblas.
    Solel är en ”kul grej” att snuva energibolagen på lite pengar men ingenting att använda här i Sverige för att generera el till vårt fastighetsbestånd.
    Sommartid kan solel vara en bra investering i sommarhuset, båten, husbilen och liknande.

  21. 22
    John Silver

    Förutom dårarna i dårhuset sverige, så ser det ut som om de enfaldiga jänkarna inte heller har hört talas om Thomas Alva Edison. Det är en 114 år gammal nyhet:

    https://ironedison.com/

  22. 23
    Peter Stilbs

    Någon skrev träffande på annan plats (Ny Teknik) att Musk’s/Teslas batterier konceptuellt är på Åsa-Nisse-nivå – bara en massa serie/parallellkopplade standardceller

  23. 25
    Josef Fransson

    ”1000 kWh innebär att 1 kW kan levereras i 10 timmar.”

    Där hoppade det in ett par nollor för mycket va? :)

  24. 30
    Lasse

    #28
    Enfaldig eller ej -Wikipediaartikeln länkar till ABB.
    ABB som skall förse Norska oljeplattformar med el så gasen inte går till elproduktion-där!
    Håll Norge rent kampanjen lyckades -de kan leverera Gasen till Nederländerna där Vattenfall gör el av den!
    Klimat hysterin funkar så ibland!
    http://new.abb.com/systems/hvdc/references/johan-sverdrup

  25. 34
    kent flood

    Skall man ha tillgång till ström dygnet runt på sommaren, måste man ha tillräckligt med batterier för att klara 3 dagar utan sol. Min villa gör slut på 1 kW i snitt på sommaren. Det blir 3 ggr 24 ggr 1, c:a 75 kWh.
    Detta innebär c:a 10 Teslabatterier a 25 000 (c:a 250 000 kronor)
    Dessutom måste man ha solpaneler som kan samla in minst 25 kW under en solig dags soltimmar.
    Jag är skeptisk.
    Och detta gäller sommarmånaderna. På 4 vintermånader finns det ingen sol.

    trams

  26. 35
    ceebee

    Hur mycket litium finns det på jorden? Är det inte relativt ovanligt?

  27. 36
    Per Welander Inläggsförfattare

    kent #34: Att räkna med el dygnet om från batterier och solceller är orealistiskt med vårt klimat. Vad man kan ha det till är att värma lite vatten, TV och dator på kvällen om det är soligt väder på dagen. Icke-kritiska saker. Blir det mulet ute några dagar är det bara att låta bli att duscha varmt och hoppa TV-tittandet.

  28. 37
    Gunnar Littmarck

    #30

    Det sjukaste är att det finns en tvåstegs gasturbin (på land och utan CO2-avskiljning upp till 63% verkningsrad från kemisk till elektrisk energi) som ger 25% verkningsgrad och så rena avgaser (nästan 100% CO2) att de lämpar sig väl för att pumpas ner i oje och gasdepåerna för ökad utvinningsgrad.

    Till det ger systemet processvärme, men nu ska lägesenergi i norsk nederbörd ersätta processvärme med kortslutning och mekanisk energi.

    Till det läggs elnätskostnaden för att elektrifiera sockeln på fastlandkunders nätavgifter.

    Slutsatsen är att alla förlorar utom subventionerad industri som i detta fall ABB och konkurrerande elintensiv industri i Europa.

    Snacka om att slipa yxan till bödeln, lägga upp halsen och befalla HUGG!

  29. 38
    Gunnar Littmarck

    #35

    Enormt mycket men mest i ett land som inte är känt för att behandla investerare väl…

    Kolla Bolivia och se att de har 50-70% av jordens kända litiumtillgång.

    Vem vågar investera i ett land som exproprierar hejvilt?

  30. 39
    Lasse

    #33
    IPCC säger i summary for policymakers:
    The increase of global mean surface temperature by the end of the 21st century (2081–2100) relative to 1986–2005 is likely to be 0.3°C to 1.7°C under RCP2.6, 1.1°C to 2.6°C under RCP4.5, 1.4°C to 3.1°C under RCP6.0 and 2.6°C to 4.8°C under RCP8.5 9.The Arctic region will continue to warm more rapidly than the global mean (Figure SPM.6a, Figure SPM.7a).

    Regeringen säger: De globala växtgasutsläppen fortsätter att öka kraftigt och vi är på väg mot en temperaturökning på mellan 3-8 grader vid slutet av detta århundrade.
    http://www.regeringen.se/sb/d/18427/a/249332

    Så visst måste vi agera! Snarast.
    I en annan del av världen så smälter Grönlands snötäcke-långsamt i år: Aldrig förr!
    http://www.dmi.dk/groenland/maalinger/indlandsisens-massebalance/

    Agera för en något mer nykter syn på klimatet!

  31. 41
    Lena Krantz

    Lasse!

    Jag har skickat mail till alla möjliga på grund av felaktigheten vad gäller intervallet i projektionerna i både Regeringens klimatuttalande och SvDs artikel. Chefsredaktören, Åsa Romson etc etc. Återkommer i ett separat inlägg om vilka svar jag får. Ja om jag nu får några.

  32. 42
    AG

    #32 Delvis rätt; IPCC säger 3-8 grader Fahrenheit dvs 1.5 – 4,5 C. Jag har mailat artikelförfattarinnan.

  33. 43
    AG

    Ingen idé att bli arg över det felaktiga intervallet. Man saknar helt enkelt erfarenheit…

  34. 44
    Helge

    42 #AG

    Passa på att fråga om forskarna också är eniga om formuleringen ”Forskarna varnar för att förändringarna bli så omvälvande att det blir omöjligt att anpassa våra samhällen. ” :-)

    Själv har jag gett upp, myndigheter är inte längre intresserade av fakta, det är politik för hela slanten.

  35. 47
    Ingemar Nordin

    Lena K #41,

    Bra att du orkar och skriver. Det är ju ganska horribla felaktigheter som trumpetas ut från samhällets kommandohöjder. Det är alltså meningen att den svenska allmänheten ovillkorligen skall tro på detta. Samtidigt som all kritik tystas med snart sagt alla medel. Är de galna?

  36. 49
    Lars

    Batteripacketet lanserades främst för att visa hur billiga batterierna i Model S är. Med 170 000kr/st och en hållbarhet på 10 år (8års garanti) är bilen totalt sett betydligt billigare i drift än motsvarande diesel/bensin (inköps priset är på samma nivå om du ska ha prestandan).
    Jag tror inte på allt skitsnack om CO2 osv, men jag tror på elbilen. En batteribil är helt enkelt helt överlägsen och kommer gå segrande ur detta, frågan är när. Provkör en elbil och ni kommer ändra uppfattning ni med.

    Alla kan väl också vara överens om att vi inte ska skicka pengar till Ryssland? Inte när vi har vatten- och kärnkraft som vi kan köra våra bilar med istället.

  37. 50
    Håkan Bergman

    Det finns utvecklingspotential kvar för förbränningsmotordrivna bilar. Motor och kraftöverföring kan utvecklas, nästa steg är att ersätta grottmänniskan bakom ratten med en dator, den kör säkrare och energisnålare. När vi nått dit tar vi nästa steg, bilar ska inte konstrueras för klara av att smälla in i en betongvägg, vips så har vi gjort dom hälften så tunga. Och väl där går så lite motoreffekt åt för att driva bilen framåt så att all el som behövs börjar belasta motorn lite väl mycket, där kan vi använda elbromsar och ackar, men inte för hybriddrift, bara avlasta generatorn.

  38. 51
    Lena Krantz

    Ingemar
    Ibland blir jag arg och det gäller speciellt uppenbara felaktigheter. Det är inte ok eftersom de snabbt blir till en del av ”berättelsen” eller mytbildningen om man så vill.

    Just den här felaktiga mytbildningen ska upp till ytan på något sätt. Får se hur bara. :-D

  39. 53
    Gunnar Littmarck

    #49
    Enbart för att drivmedel beskattas än mer horribelt en elenergi.

    Om vi istället gör en kostnadsneutral analys, har batteribilar nollchans.

    Avsevärt mer resurseffektivt med batterier upp till 10kWh (men inte den batterikemi Elon valt, därför inga hybrider heller använder Li-ion) så räckviddsförlängare.

    De kan få verkningsgrad över 60% och resterande blir värme som iofs inte behövs för majoriteten av mänskligheten (därför glödlampsförbudet, i varma länder där människor bor verkar glödlampor mot AC, vilket inte Svenska eller de flesta andra europeiska politiker förstod).

    Frikolvsenergiomvandlare har många tekniker byggt och lekt med i årtionden, det är förbränningsmotorer där kolvstakarna inte är kopplade till en vevaxel utan linjära spolar som gör att rörelseenergin direkt omvandlas till elektrisk.

    För två år sedan kom den i särklass bästa modellen som nu närmar sig marknaden, med i princip enbart två rörliga delar, potential:

    35kW 15 kg 15000:- 60% verkningsgrad 100 års livslängd utan service.

    http://www.dlr.de/dlr/en/Portaldata/1/Resources/videos/2013/FKLG_en_600.mp4

    Jag har fler länkar några här:
    http://gunnarlittmarck.blogspot.no/2012/09/harry-frank-ger-uttryck-for-elbilens.html

    Märk att den modell Volvo KTH med fler utvecklade är stendum, jämför med den Tyska…

    Yes They Can! (om än ej de kan energipolitik, men kanske är dagens Tyska energipolitik en metod att en gång för alla bli av med die Grünen?)

    Slutsatsen är att syntetiska drivmedel i symbios med batterier, superkondesatorer och elmotorer för arbetet mot asfalt är vad som kommer bli framtiden.

    Tesla är för idioter (och oss i Norge då de kostar noll och nix iom att vi inte ens betalar moms och andra bilar är dubbelt så dyra som i Sverige genom avgifter) men det finns många rika idioter (om än fler fattiga idioter) så Tesla rider på en imagevåg, den dagen alla inser hur korkat det är blir tekniken ute, för då har vågen bytts mot sänka.

Kommentarer inaktiverade.