Solvägar

Solvägar

Det kommer en hel del nya idéer men alla är kanske inte så bra. Solar Freakin’ Roadways är kanske en sådan mindre bra. Här kommer ett videoklipp som gör reklam för idén. Man tänker sig att lägga glas som yta på vägar. Under finns solceller och annan utrustning som ska kunna producera el, dirigera bilförarna, smälta snö på vinter och ja en himla massa fina saker.

Projektet har gått ut och frågat efter pengar i sk Crowd Founding. Enligt en obekräftad källa fick de ihop pengarna på bara två dagar.

Roy Spencer skriver på sin hemsida om varför han inte tror på detta.

Bland annat skriver han att man inte kan vinkla vägbanan för att fånga solstrålarna vilket minskar energiproduktionseffektiviteten. Varför försöka ha solpaneler i en sådan miljö där de ständigt blir överkörda av miljontals ton av fordon. Det finns många mer praktiska platser att använda (till exempel tak som vetter mot söder). Hur håller man vägbanan och solfångarna rena så att solljuset kommer ner och kan fångas upp?

Vem ska betala för kalaset, frågar han? Ja hittills de som tror på idén eller möjligen helt enkelt har blivit lurade.

Dela detta inlägg

42 reaktion på “Solvägar

  1. 1
    Lasse

    Solceller kan nog platsa i framtida energimixen.
    Men då inte i första hand som en heltäckande vägbeläggning.
    Även VTI har undersökt vad man kan få energi i vägmiljön:
    6 mer eller mindre tänkbara sätt att ta ut energi:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3828938.ece

    Ingen papperstidning idag.
    Då drabbas vi inte av desinformation i klimatfrågan från det hållet. Antarktis bidrag till havsnivåförändringen är enl IPCC negativ!
    http://wattsupwiththat.com/2014/05/28/ipcc-findings-dispute-abc-cbs-nbc-and-bbc-alarmist-and-flawed-antarctica-sea-level-rise-claims/#more-110391

  2. 2
    HenrikM

    OT, jag har följt Willis försök att hitta solens påverkan på klimatet på WUWT. Han har hittills gått bet. Men nu verkar han ha hittat ett sätt filtrera ut den 11-åriga cykeln. Nu till min fråga. Är vad han gör rimligt? Är det nummerologi? Jag kan inte avgöra om det är rimligt det han gör. Kan någon kommentera?

    http://wattsupwiththat.com/2014/05/26/well-color-me-gobsmacked/

  3. 4
    pekke

    Hela idén är förkastlig, underlaget för vägen måste vara stabilt så det inte blir några sättningar i grunden, ungefär som vägbanan på en betongbro, det blir nog rejält dyrt om varje väg måste ha en sådan grund.

    Underhållskostnaderna för en sådan väg kommer säkerligen skena rejält.

    Det finns glas som kan hantera många tons tryck, men glas är ändå glas och det kommer säkerligen repas och med tiden deformeras/flyta ut mot sidorna där trycket är mindre.

    Säkerheten då ? Att använda en slät yta som vägunderlag är inte speciellt trevligt när det bildats en såpliknande yta efter regn.

    Det finns massor av anledningar till att inte bygga in solceller på vägar, ovanstående var bara några.

  4. 5
    Björn

    Stollar finns det lite här och där och denna idé om solceller i vägar är sprungen ur en stolles hjärna. Stollar saknar förmåga till att se konsekvenser i spåren av sina idéer. Bygg kärnkraftverk så har vi löst problemet med energi.

  5. 6
    Jarek Luberek

    Ordet glashalt skulle få en ny innebörd. Det är bara att önska lycka till.

  6. 8
    BoE

    Hm..
    ”Solkurva” har vi redan ibland. Fast oönskat.
    ”Solväg” enligt ovan verkar vara en ”ren” skrivbordsprodukt som inte kommer att platsa i verkligheten.

    Önskar man generera energi just i vägområdet borde intermittenta semi-transparenta bågformade skärmtak vara billigare och mera ändamålsenliga. Snö och regnskydd får man på köpet. Lliksom att bullret mot omgivningen blir reducerat till nästan noll.
    Dylika anläggningar har varit på tapeten i besvärliga storstadsmiljöer.
    Jag tror dock att brandskyddet sätter stopp i praktiken.

  7. 9
    Thomas P

    HenrikM #2 Det handlar bara om en algoritm för att ta fram periodicitet i solfläcksantal. Resultatet är trivialt, det är algoritmen han tycker är intressant att den fungerar. Taminos kommentar beskriver det hela bra. Inverkan på klimatet är inte involverat här.

  8. 10
    PT

    EIKE har skrivit om en artikel i Die Welt Woche där man visar att solpaneler förorsakar mer koldioxidutsläpp än stenkolkraftverk per producerad energienhet då solpanelernas tillverkning ger otroliga koldioxidutsläpp.
    WeWo.140515.Solarstrom.K-Killer.pdf
    Så solpaneler är kanske inte lösningen på klimathotet.

  9. 11
    Johan M

    Tänk om vi kunde utvinna den energi som nu går förlorad i vibrationer i vägbanan.

    http://www.youtube.com/watch?v=ik5-60BcMb4

    Man kanske skulle kunna ha variabelt energiuttag så att det under rusningstid gick extra trögt. En variabel vägtullsavgift :

    – Hur flöt trafiken?
    – Som sirap.

  10. 13
    Lars Cornell

    Vanligt glas är för mjukt material att använda som vägbeläggning.
    Finns det kanske hårdare kvalitet?

  11. 14
    Christopher E

    #2 HenrikM

    Meningarna går isär om det går att identifiera den 11-åriga (egentligen 22-åriga) solfläckscykeln med vädervariationer. Troligen går det väl inte, då så korta förändringar drunknar i bruset av all annan variation.

    Det som är intressant är solcyklerna i tusenårsskala. Där finns det ingen tvekan om klimatkorrelationen, även om förnekarfalangen inom klimathotskyrkan gör sitt bästa för att inte låtsas om den.

  12. 15
    bom

    Verkar vara ett uppkast uttänkt av någon som totalt saknar kunskap om både solceller och vägar? Den ena funktionen strider helt emot den andra. Är det Romson eller Frigolit som kläckt denna galenskap?

  13. 16
    Pelle L

    Detta är kanske liiite off topic, men tågtrafik, sån som går på järnväg och fungerar ibland, lär ju vara miljövänlig och mycket energisnål.

    Varför inte sätta solceller på tågens tak för att få erforderlig elektricitet till motorerna?
    Så hade man inte behövt de förargliga kontaktledningarna som ramlar ner hela tiden.

    Idén är väl i alla fall bättre än denna gamla goding:
    https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

    Och så, eftersom det är helg, dagens Hegerforsare:
    Järnvägen har drabbats av skenande underhållskostnader.
    Ett skenproblem säger Catharina Elmsäter-Svärd.

  14. 17
    Pär Green

    Någon som har länkadressen till Youtube som visade antalet vindsnurror som motsvarade Filnlands nya kärnkraftsverk?

    Skicka gärna till

    per.green(a)gmail.com

  15. 18
    Thomas P

    Kanske är det här en bra idé på uppfarter och andra asfaltsytor som inte har så stor trafik. Jag håller med om att slitstyrkan verkar bli ett problem på trafikerade vägar, men vem vet, så bra är jag inte på materialteknik och ”glas” är en klass av material med vitt skilda egenskaper. Så länge folk satsar frivilligt ser jag inget fel i det.

    Annars tror jag mer på det man gör i Indien: bygger solceller över akvedukter. Dels får man energi och dels minskar man på avdunstningsförlusterna.

  16. 22
    Börje S.

    #16 Pelle L

    – Det tåg som sågs passera Krylbo Central i förrgår kväll bedes omedelbart taga kontakt med ledningen.

    eller

    – Vill ni vara snäll och köra snälltåget?
    – Nej, men jag kan vara god och köra godståget.

  17. 23
    JHE

    #18 Thomas P

    Av kommentarerna att döma så är det ingen här som är särskilt bra på materiallära. Glas är hårt. Är beläggning gjord på ett stabilt underlag så kommer glasskivorna att hålla länge. Jämför med ett golv av klinker.

    Det som kan bli problem är att ytan blir repig. Då minskar effekten.
    De elektriska installationerna i vägbanan påverkas av vibrationer och av saltförorenad fukt som läcker ned i fogarna mellan glasplattorna. Solcellerna i glasplattan klarar sig nog.

    Jag är skeptisk….

  18. 24
    OR

    Jag fick också syn på det här med solpanelvägar häromdan. Entusiasmen störs iallafall inte av kalkyler, livstidsanalyser eller konstruktioner!
    Lars Cornell #13: Det finns en svensk uppfinning med kväveatomer istället för syre-(?) i glas, som ska vara lika hårt som diamant. Vägverket har varit intresserat av det för inblandning i de vita väglinjerna pga. dess brytningsegenskaper.
    I anslutning till artikeln om solcellsvägar fanns den här länken: http//nationalreport.net/solar-panels-drain-suns-energy-experts-say/ . Man kan ju vara motståndare till solkraft av många anledningar, men kan någon här säga något om det finns någon vettig förklaring till det här: för mycket uttag av solenergi skulle släcka solen! Det påstås vara en utredning av företaget Haliburton inför en eventuell satsning på solenergi. Haliburton har väl i övrigt gjort sig känt för att göra det mesta mot betalning.

  19. 26
    Thomas P

    OR #23 Hela den tidningen är satirisk. Ta inte innehållet på allvar.

  20. 27
    Peter Stilbs

    OR #23 – låter lite konstigt ur kemiskt perspektiv: ”Lars Cornell #13: Det finns en svensk uppfinning med kväveatomer istället för syre-(?) i glas, som ska vara lika hårt som diamant. Vägverket har varit intresserat av det för inblandning i de vita väglinjerna pga. dess brytningsegenskaper.”

    Har Du någon referens till vad det egentligen handlar om?

  21. 28
    Kevin Benn

    Pär Green #17

    Peter Fs #24 länk visar San Gorgonio Pass Wind Farm i Kalifornien. Enligt Wikipedia bestod farmen 2008 av 3218 vindkraftgeneratorer som tillsammans gav 615 MW.
    Finlands nya EPR reaktor Olkiluoto 3 ska ge 1600 MW

  22. 29
    OR

    Thomas P #25

    Tack för svar. Det hade jag ju kunnat se om jag hade kollat kommentarerna förut. Det var bara för dumt för mig. Då undrar jag ju varför den länken kom upp tillsammans med det som Lena skriver om. Det verkar ju inte vara satir, utan tvärtom ett stackars uppfinnarpar som ägnat en stor del av sitt liv åt idén om motorvägar av solpaneler. Deras inslag på TED var lika befriat från kalkyler och fakta, men väldigt långsökt som satir.

  23. 30
    OR

    Peter Stilbs #26

    Det var ett inslag på Vetenskapsradion för ett par år sedan. En forskare i Sverige, med iransk bakgrund, som i ett misslyckat experiment råkat få fram ett helt nytt material. Det var något som stått på över natten och lufttillförseln hade råkat stoppas. Det typiska var att kväveatomer hade gått in istället för några andra. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer, och har inte sedan hört om någon tillämpning.

    Det är säkert inget som på något rimligt sätt kan framställas av skrotglas för att göra solpaneler till motorvägar, men Lars Cornells fråga gällde ju om det kunde finnas glas som var starkt nog. Själv tänker jag att redan härdat glas måste vara ganska energikrävande att framställa och ha begränsad livslängd på motorvägar. Hål i asfalten vet man ju hur det är att köra på, och för glasmotorvägar måste man tänka sig en mycket alert underhållsavdelning, även om panelerna en bit framför kan tala om att en kompis gått sönder framöver.

  24. 31
    tty

    Ett av de stora problemen med solceller är att de är mycket känsliga för damm och andra föroreningar. Även ett tunt dammlager minskar effekten kraftigt. Risken är väl att det kommer att bli ganska dyrt att kontinuerligt tvätta vägarna.
    Dubbdäck måste naturligtvis förbjudas, men det blir svårare att hindra att bilar som kört på grusvägar har stenar i däckmönstret när de kör upp på ”solvägarna”. Men det är klart däckinspektörer vid varje påfart skapar nya gröna jobb.
    Traktorer och jordbruksmaskiner är givetvis otänkbart, de kommer ju direkt från jordiga/steniga gärden.
    Och bilar som transporterar t ex grus och sten får väl göras om till flyttbussmodell. för att inte spilla något.
    Sanda/salta vägarna vintertid går naturligtvis inte heller, men å andra sidan ger väl den intensiva vintersolen så mycket energi att man kan smälta bort all is och snö från vägarna.

  25. 32
    Thomas P

    OR #28 ”Då undrar jag ju varför den länken kom upp tillsammans med det som Lena skriver om. ”

    Jag kan inte hitta var länken finns med.

  26. 33
    J.L

    Mycket som inte är genomtänkt i detta projekt varav många saker redan har påpekats här. Utöver allt detta så måste även elproduktionen fungera i alla väderförhållanden. Energin som kommer gå åt att smälta bort 3 dm snö i -25 grader kommer antagligen överstiga produktionen ordentligt. Detta är som att installera elektrisk golvvärme i fler hus än vad som finns i Sverige idag.

    Tur att jag inte behöver betala detta ännu, men man vet ju aldrig vad politiker kan få för sig när de ser saker som detta.

  27. 34
    bom

    Sensation i P1 Slabadang mellan kl sju och halv åtta. Först trashar en kvinnlig reporter välbehövligt sitt förra gosedjur Åsa Romson. Vad skall hon göra om hon blir minister hos Löfven? Jo hon skall stänga minst två KKV-döda resterna Volvo Lastbil och av nyss tysksålda Scania-bygga järnvägar-hjälpa SKF leva på enbart VKVlager men att tala om vilket departement hon skall fördärva det vill hon inte svara på. Det är tydligt att SR vill att mp skall ligga på åttaprocentsnivån. Mp får inte hota SR-ägaren SAP! Korsförhöret av Romson var helt vildsint! Slabadang vem var kvinnliga reporter som verkar ha fått frågorna från Allan Larsson et consortes?

    Sedan kommer en manlig reporter någon Hansson och ger sig på Essén och han medbrottsling ”den kriminellt belastade Rossi” med ECATen.

    Jag börjar tro att någon kaffeautomatfirma har byggt in en LSDmodul i kaffemaskinerna i Gärdetbunkern. Det farligaste som mp gjort är nog att i EUvalet komma upp i jämnbredd med sossarna.

    Ett helt morgonpgm utan hot och hat mot DKNZZ (dödsknarkarnazzizterna)! Tänker de …. nä otänkbart för i går buntade man ju ihop SD och Jacki Arklöv. Det måste ha kommit syra i bunkerns morgonkaffe!

  28. 35
    Peter Stilbs

    tty #30 – ska bli intressant att se hur det går med de solpaneler Mälarkraft(?) smällt upp längs E18 nära Västerås, och som nu verkar vara i drift. Verkliga elkostnaden får man nog aldrig veta, men läget är ju inte så optimalt med allt saltmoddstänk på vinterhalvåret och damm på våren – men det är väl exponering/reklam de är ute efter

  29. 36
    Skogsmannen

    En stilla undran!

    Om man nu händelsevis ska bygga solpaneler och utnyttja den area som vägarna upptar, vore det då inte mycket enklare att bygga ett tak över vägarna av solpaneler.

    Skulle dessutom ge dubbel vinst ty då skulle man inte behöver köra klimatanläggningen i bilen så hårt. :)

  30. 38
    Guy

    Skogsmannen,

    Det skulle dessutom spara in belysning och plogbilar. För ett vindkraftverk skulle man säkert få ihop en kilometer väg?

  31. 40
    Lasse

    #36 Ja där kan de behålla traditionen genom att bygga en modern kvarn!
    MP har kongress i helgen vilket fått tidningarna att översvämmas av MP debattinlägg.
    Ett som handlar om miljöskatter (DI) förtjänar lite kommentarer.
    3% av BNP vid alliansens start 2006 till 2,5 % nu eller omräknat ca 98 Mdr som nu är ca 90.
    ”Vi måste öka skattetrycket för att få fart på miljösatsningarna.”
    Kanske är det för att miljösatsningarna lyckats som summan sjunkit så under alliansens tid?
    MP har tidigare visat att importen nu belastar miljön mer än den produktion som sker i Sverige.
    Är vägen fram då att flytta ut mer produktion från Sverige-och därmed öka miljöbelastningen i världen?
    Solidaritet enlig MP och Åsa Romson !

  32. 41
    BjörnT

    Undrar just hur många vindkraftverk man hinner leverera startklart på en leverans av ett startklart Olkiluoto 3……..

Kommentarer inaktiverade.