Nyhetsbrev från WWF

WWF-propagandan för klimatet i form av Earth Hour inriktar sig i år på barnen. Det här nyhetsbrevet fick jag idag från WWF. Några utdrag:

Aktiva handlingar

Förra året deltog 930 förskolor och skolor i Earth Hour. Många började redan innan Earth Hour-kvällen genom att använda vårt utbildningsmaterial. I skolor över hela landet diskuterades klimatet. Många fördjupade sig i energifrågan och en hel del omsatte diskussionerna till konkret handling. Barn och ungdomar runt om i Sverige gjorde allt ifrån att släcka fler lampor till att påverka makthavare och andra i sin omgivning. I år ska vi göra ännu mer och bli ännu fler!

Låt era elever utmana världen

För att göra det roligare och enklare att ta långsiktigt klimatansvar har vi skapat temat ”Lovar du, så lovar jag”. Via www.wwf.se/earthhour kan man helt enkelt utmana varandra – inte bara i att släcka så många lampor som möjligt, utan också på alla andra sätt att ta ansvar för jorden på kort eller lång sikt. Alla får formulera sin egen miljöutmaning. Den kan riktas till vem som helst.

Tips på aktiviteter

• Internationell matkväll med levande ljus

• Vi lagar lunch till hela skolan utomhus.

• Sprida en ”egen” Handbok för Hagaskolan.

• Vi ska arbeta med WWFs utbildningsmaterial.

• Skriva till våra kommunpolitiker och komma på klimatsmarta uppfinningar!

• Äta mer vegetarisk mat på förskolan.

Gör en Earth Hourbakelse

Nu alla hem- och konsumentkunskapslärare, passa på och gör årets bakelse tillsammans med eleverna.

Utbildningsmaterial

Earth Hour handlar om en till synes enkel handling: att släcka för klimatet och därmed skicka en viktig signal till makthavarna att ta klimatfrågan på allvar. På förskolor och skolor kan vi ta budskapet ett steg vidare genom att fördjupa, motivera och agera. Vi har utbildningsmaterial på tre nivåer:

  • förskola
  • skolår 1-6
  • skolår 7-9 och gy

Sprid detta nyhetsbrev till förskolor, skolor och andra som är intresserade av utbildning.

Håhåjaja. Man får vara glad om ens barn kommer hem från skolan med inte alltför stora  och irreparabla hjärnskador.

Ingemar Nordin

Dela detta inlägg

60 reaktion på “Nyhetsbrev från WWF

  1. 1
    Christer Eriksson

    Kanske skulle upplysa barnen om att även datorn.mobiltelefonen,platt teven går på sttöm.

    Undras om det är lika kul att ha en timme med dessa avstängda?

    Hjärntvätten till att bli en pk korrekt medborgare har börjat.

    Det som skall bli krokit skall bli ska böjas i tid.

    Hu vale säger jag. 

           
      

  2. 2
    L

    ”Att släcka för klimatet” får barnen lära sig. Tänk om makthavarna själva fattade att om hela Sverige släcktes ner för alltid, skulle det inte påverka det globala klimatet med en tusendels grad…

  3. 4
    pekke

    Christer E. #1
    Nä… datorer går numera på batteri, vilket någon skrev på en svensk Earth Hour-blogg förra året.
     
    Kanske därför som det bara är en timme och inte flera, folk skulle nog börja bli rastlösa ( speciellt de yngre ) om de var tvungna att sitta med några ljus och intet mer i flera timmar.

  4. 5
    Ann L-H

    Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas att Danny Sacuedo med den lysande showen i melodifestivalen är ambassadör för just – Earth Hour.

  5. 6
    Lena Kantz

    Själv hukar jag mig bara och väntar till spektaklet är över för denna gång. Det som är lite spännande eller rättare sagt, vore lite spännande, för en grävande journalist.

    Hur mycket pengar har det gått åt till alla afficher på stan och annonser i tidningarna?

      

  6. 9
    Stickan no1

    Började grotta i hur det kan komma sig att WNF arbetar med utbildning.
    http://www.wwf.se/utbildning/skolutveckling/modellskolor/vra-10-modellskolor/1165195-modellskolor
    I december 2010 samlades representanter från modellskolor, utbildningsutskottet, Utbildningsdepartementet, Skolverket med flera för att diskutera hur vi kan få öka spridning av de erfarenheter som vi har gjort i arbetet med Skola på hållbar väg.”
    Och vår utbildningsminister skriver här:
    http://www.folkpartiet.se/Vara-politiker/Ledamoter-av-riksdagen/Ledamoternas-webbplatser/Nina-Lundstrom/Aktuellt1/hallbar-utbildning/
    ”Utbildning för hållbar utveckling ger stöd för att agera både på policy-, samhälls- och individnivå.”
    Synd då att eleverna inte utbildas i det som är demokratiska samhällens viktigaste grundsten. Kritiskt tänkande.
    Kesaren ÄR naken.
     

  7. 10
    Helge

    Alarmismen har i flera år fokuserat på skolorna och barnen, och det är inte lönt att protestera, ”men det är ju så kul att släcka alla ljusen och tänka på miljön”, ”låt barnen ha lite kul”. Få tänker på hur vi indoktrinerar dem, eller vem vet vi kanske vaccinerar dem, för barn är snabba på att förstå att det är som med tomten, det är inte på riktigt.

  8. 11
    Ingvar Engelbrecht

    Funderade lite.
    Varför ger man sig på barn. Om jag vill sälja in en ide, även långsiktigt så skulle jag appelera till vuxna människor med rationella argument. Och tom förvänta mig kritik så att min ide blir vässad mot verkligheten, jag kan ju ha gjort något misstag.
    Det måste finnas ett bra skäl. Långsiktig indoktrinering av den kommande generationen i ett skede där de fortfarande ser upp till auktoriteter. Borde vara förbjudet i lag. Phan i helvitte!

  9. 13
    Börje S.

    Wärldens Wämjeligaste Förening

    Ljugande (se diagrammet ##) och schakrande med sanningen för att riktigt ”skrämma skiten ur de små liven” och på så vis gynna sin ”lysande affärsidé”…jag tycker det är skamligt, avskyvärt och brottsligt.

     

  10. 15
    Ann L-H

     #9 Stickan no 1. Bra att du rotat! Tack. Nya Läroplanen för gy. skriver under grundläggande värden (den tidigare hade en snarlik formulering):

    ”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.”
    Rader om kritiskt tänkande och faktagranskning finns också med i ”skriften”, hur det sedan ser ut i praktiken är en annan sak. 

    Vetenskaplig grund, kritiskt tänkande och faktagranskning i klimatfrågan … Något att ta upp med Nina Lundström, ju fler desto bättre. 
      

  11. 16
    Slabadang

    Ni har väl inte missat det här?

    Ni vet ” Grönlandsisen smälter mycket fortare än än vad forslarna trott”
    Jahapp??? Hur förklarar då dessa ”forskare” hur plan från andra välrdskriget plockas upp övertäckta av 70 meter inlandsis? Hur går det ihop?:) :) :)
    Fasen va man bråkar kan man inte låta de som leker med modellleran få vara ifred från fältobservationer`?

    http://www.nytimes.com/1988/08/04/us/world-war-ii-planes-found-in-greenland-in-ice-260-feet-deep.html

  12. 17
    Nostradamus

    WWF börjar likna Mc Dolnads…. båda ska nå framgång genom barnen. Skillnaden för mig är att jag anser Mc Dolnads vara ärligare då dom inte hycklar med att det är dina pengar dom vill åt.

  13. 21
    Adolf Goreing

    Vill bara berätta något positivt angående skolan. En av NO-lärarna på en av Brommas största högstadieskolor har bestämt att man ska ge en ”balanserad” bild av klimatdebatten. Han har därför skickat ut ett kompendium skrivet av Wibjörn Karlén där de viktigaste motargumenten mot IPCCs ”kraftfullaåtgärderlinje” tas upp. Inte nog med det. Eleverna måste själva sammanställa motargumenten och läsa in dem eftersom det kommer ett skriftligt, betygsatt prov på dem!!!!
    Mina barn bara skrattade och sa att ”allt” hade de hört förut – till leda. (Gratis MVG). Men en del klasskamrater mådde riktigt illa efter att ha förstått att en del saker är ren propaganda. Det finns alltså hopp! Och heder till denne lärare som är en ung ambitiös kille.

  14. 22
    Adolf Goreing

    #16 Var försiktig med detta argument. Som fysiker tror jag att det också kan ha att göra med att de helt enkelt långsamt sjunker ner i snön och isen. Det behövs ingen jätte-densitetsskillnad för att detta ska ske och vi talar ju om flera årtionden. Att sedan snö fylls på ovanifrån och ytterligare pressar ned planen borde ju också skynda på processen? Kanske någon med tid orkar räkna på fenomenet?

    Däremot är det ju så att man nu hittar lämningar nu när glaciärerna drar sig tillbaka. Det räcker mer än väl som bevis för att dagens tillbakadragande inte på något sätt är unikt.

  15. 23
    Adolf Goreing

    ang #21. Jag menar naturligtvis att de elever som reagerade med en chock hade fått sin WWF/Greenpeace/MP-övermättade världsbild att rämna. En baksmälla och ett tillnyktrande helt enkelt. Enl. mina barn hade de ”aldrig hört talas om dessa argument”

  16. 24
    Adolf Goreing

    #23 forts..Jag tycker fortfarande att SI eller någon borde sätta samman ett kompendium riktat mot skolelever. Wibjörns kompendium saknade till stora delar referenser (vilket kanske ursprungstecten kanske hade?). Jo Novas är lite väl lättviktigt och mera politiskt. Det var ingen slump att Wibjörn fick gehör hos läraren med tanke på hans meriter.

  17. 25
    Ann L-H

    # 21 – Adolf Goreing. Vilken toppenidé, nytt och fräscht! Precis i läroplanens anda, om man läser den ordentligt förståss. Är det möjligt att detta kompendium med lite pedagogiska tips får spridas via TCS så att kreativa och skeptiskt lagda lärare över hela landet kan ta efter? Det finns nog fler än man kanske kan tro som skulle nappa på idén. SNF, WWF och deras sanningar är inte högt skattade överallt! Donnas handbok i all ära men den ger inte så stort utrymme för eget eftersök som denna strålande idé. 
    Något att sprida till Nina Lundström mfl #15 !  
     

  18. 26
    Lena Kantz

    Adolf Goreing #21

    Mycket positivt! Vilken bra lärare de har fått som vågar ge dem en mer balanserad bild samt att de ska tänka lite själva. Kul!

      

  19. 27
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Adolf Goreing #21,

    En modig lärare! Dock, WWFs plan är inte alls att eleverna skall lära sig att tänka kritiskt och självständigt. Tvärt om betonar de ju att 

    • Vi ska arbeta med WWFs utbildningsmaterial.

    De vill utbilda små klimataktivister helt enkelt. Som skall påverka politiker, lärare och föräldrar. Kanske de skall de kunna fungera som små angivare också via sin ”utmaningstävling” där utmaningarna registreras på WWFs hemsida.

    Men det finns gulligheter också. Som t.ex.

    • Vi ritar en glad planet och en ledsen planet, barnen funderar, pratat och diskuterar utifrån olika bilder: Vad gör planeten glad? Vad gör planeten ledsen?

  20. 28
    Ann L-H

    Ingemar N. # 26 – WWF kör sitt race men eftersom det är på total kollisionskurs mot läroplanen så vore det inte helt fel om SI kunde presentera ett ”hållbart” alternativ.

  21. 29
    pekke

    I. N. #26
    Vad gör planeten glad?

    – Ny istid ?
    – Utrotning av människosläktet ?


    Vad gör planeten ledsen?
    – Växande människosläkte som skapar/uppfinner/upptäcker bättre energikällor, mat, sjukvård, utbildning och sprider sig över världsrymden ?
    – Att Solen går in i Nova-stadiet ?


    Usch va elak jag är !


    Fred på Jorden !
    http://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM

  22. 30
    bom

    AG #21 Klimathädelse! Vi får väl hoppas att ärkebispen redan rest tjuderpålen och att småprelaterna redan ivrigt samlar och staplar upp brännved för den här unge lärarens autodafe/tillrättavisning.
     
    Oförskämt åsido. Vi får väl hoppas att rektorn står bi och stöttar honom när skolinspektörerna och WWF slår till. Kan Du inte föreslå att Wibjörns pek parallellstuderas med WWF-materialet så att barnen lär sig vad världsfrälsare är för sorts underliga djur i vår herres hage.
    Kul för Dig att Dina barn redan sett ljuset. Den Karle´nska skriften bör läggas ut av SI så att den kan spridas i hela skolsystemet!

  23. 31
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Ann L-H #27,

    Jag förstår och uppskattar din förfrågan här. Du har en klar poäng i detta. Men jag tror att vi får akta oss för att skriva kampanjmaterial (det är vi förmodligen ändå inte särskilt bra på). Däremot är det uppenbart att det finns behov i skolvärlden av mer balanserande (och korrektare) material om klimatet – på svenska och på en saklig men lättare nivå.

    Man skulle kunna tänka sig som ett projekt för SI (och här har jag inte alls diskuterat med de andra) att utveckla våra vetenskapliga hemsidor och lägga dem tillgängliga för nedladdning.

    Jag vet inte om något förlag skulle vara intresserade av att stötta ett sådant här projekt och verkligen trycka materialet för skolorna. Tvivlar på det, men man vet ju aldrig.

  24. 33
    ThomasJ

    På tal om indoktrinering av unga; av tillfälle såg jag idag en dokumentär på den s.k. ‘kunskapskanalen’ med titeln: ”När läraren blev Fuehrer”, rejält ruggig och med definitiva paralleller till vad som pågår/bedrivs idag. Kollade om den repriseras och si! I morgon i SVT2 klockan 14:30 körs den igen. Den som har möjlighet att se den rekommenderas varmt att göra så.

    Mvh/TJ

  25. 34
    Lena Kantz

    Christina # 32

    Om du tittar längst till höger så ser du ett osäkerhetstal. Detta tal är större än de nu gjorda korrigeringarna och också större än skillnaden mellan dessa år.

    Att tjabba om 0,01 grad börjar allvarligt kännas som Monte Pyton.

    -Det blir visst varmare!   

    -Den lever visst, titta nu rörde den sig (papegojan du vet).

    Nej, titta en gång till och berätta för mig hur mycket varmare det har blivit enligt detta nya dataset?

    Eller så kan man titta på satellitdata istället….

    :-D
                

     

  26. 37
    Christina

    Lena # 34
    Så nu passar det att komma dragande med osäkerheter? Annars brukar det ju på denna sida göras en stor affär av att ”uppvärmningen har upphört” och liknande. Och då brukar det inte göras så stort bruk av osäkerhet eller statistisk signifikans. 

  27. 39
    Janne

    Det otäcka med att indoktrinera små barn är att de är väldigt lätta att skrämma upp. Barns fantasi tillsammans med skräckvisioner i tidningar och skola kan framkalla riktig ångest hos barnen. Man har ju hört om
    barn som kommer hem och gråter för att lamporna står på, ”-Isbjörnarna kommer ju att dö”.

    Jag kommer själv ihåg en sak som gjorde mig jätterädd, det var i slutet på 60-talet, jag var ungefär 10 år. Strax före jul så fanns det någon sekt i Danmark, tror jag att det var, som hävdade att Jorden skulle gå under på natten mellan julafton och juldagen. Det stod en del om detta i kvällstidningarna och jag trodde stenhårt på detta. Jag vågade knappt somna på julaftonskvällen och jag var rädd hela den dagen. När jag sen vaknade på juldagen var det med en stor lättnad jag upptäckte att jorden fortfarande fanns där.

    Det är därför väldigt oansvarigt att skrämma upp småbarn på det sätt som WWF gör med sin oemotsagda propaganda. Jag förstår inte att de över huvud taget släpps in.

    Man skulle inte släppa in några religiösa fanatiker eller rasister för att propagera sitt, men miljötalibaner går bra.

    Stackars barn… 

  28. 40
    Lena Krantz

    Christina # 37

    Jag menade att skillnadena mellan åren är så små så att din retorik blir löjlig. Din och din, CRU:s skall det kanske vara men du upprepar den. 

    Kom igen nu! Du kan inte seriöst mena att det har blivit något särskilt varmare de senaste 13 åren? Våga erkänna….den är död den där papegojan. Den har gått hädan, vikt om hörnet, ja etc.

    :-D

    Brasklapp: Jag säger inget om framtiden eftersom jag inte är så bra på att klimatmodellera.

    Men istället tycker jag att du skall titta lite på genomgången på WUWT. Det handlar ju tydligen om att minska värmen tidigare år i mycket högre grad….. Själv tycker jag att det är mycket obehagligt. 

                 

  29. 44
    Ann L-H

    Ingemar N. – # 31.
    Jag har svårt att tro att något förlag skulle våga vara politiskt inkorrekt och trycka ett kompendium som Wibjörn skrivit utan att samtidigt låta SNF, MP,  WWF m fl få minst lika stor plats var. Den stora poängen med det här arbetssättet var att eleverna själva skulle få chans att söka argument för att bli opponenter mot Wibjörns uppfattning. Sådant arbetssätt uppmuntars i andra sammanhang i skolans värld. 
    Min tanke var att Wibjörns kompendium eventuellt skulle kunna laddas ner från TCS tillsammans med lite tips från den aktuelle läraren. Förhoppningsvis finns det en och annan lärare som tittar in på bloggen då och då och som upptäcker att det finns pärlor att hämta här.
    Glättiga trycksaker blir oftast liggande tills hyllorna rämnar eller någon ansvarig lämnar skolan. Då städas det, man kikar på materialet och säger tänk att man skrev så på den tiden och så åker häftena till energiåtervinning.
    Mer och mer förmedlas ju dessutom via internet även i skolans värld. 
    Idén är för bra för att g(l)ömmas! Har det inte varit på tapeten att SI på något sätt skulle närma sig skolan? 

  30. 46
    Ingemar Nordin Inläggsförfattare

    Adolf G & Ann L-H,

    Finns Wibjörns kompendium på nätet?

  31. 50
    Stickan no1

    Earth hour är lördag 31 mars kl 20.30. En vecka före påskafton. Här på västkusten är påskbrasor en gammal tradition. Man kan ana att det är en variant av vårdkasen  var syfte var:
    ”Vårdkasen antändes för att varna befolkningen men också mobilisera krigsmakten när fientliga styrkor och andra faror antogs hota landet”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdkase
    Vad tror ni om att tända påskelden en vecka för tidigt som en vårdkase, ett upprop, att varna för faran med klimathysterin? En upplysande demonstration precis när ”di andra” släcker och tillber mörkret?
    Tro ni inte det skulle få en ganska stor medietäckning?
     

  32. 52
    James M

    Kollade på den där climate4you.com och pdf:en. Och den visar ju på en ökning av temperaturen. Var det någon som påstod att temperaturen inte ökade?
    I så fall får ni nog förklara graferna för mig.
     

  33. 54
    Ed

    Det känns för mig beklämmande att se hur det företag där jag jobbat i mer än 15 år så okritiskt hoppat på Earth hour-tåget. Vi jobbar med att förse människor med energi, inte att beröva dem den, och det är så vi tjänar pengar åt våra aktieägare. Påpekar man det för ansvariga i ledningen så blir svaret som kopierat ur en WWF-kommuniké.  :(

  34. 55
    Peter Stilbs

    Ed #54 – morgenens Metro hade minst 4 helsidor annons från WWF – och också att prinsarna Daniel och Carl-Philip nu utmanat varann på att sänka värmen i huset – eller vad det nu var …

    Sorgligt – och ganska bisarrt – så mycket ”koldioxidfotavtryck” och energiförbrukning dessa två har, jämfört med oss vanliga …

  35. 56
    James M

    Åke N #53.
    Medelvärdeskurvan (antar att det är den som är markerad i mitten) ser ut att vara ungefär lika från ca: 2003 med en dipp runt 2007 för att sedan klättra upp igen till samma nivå som 2003 runt 2011. Så långt är jag med, men om man tittar på alla andra fina färger i det diagrammet ser ju trenden ut att vara ökande fram till 2011, vad som sker under 2012 vet man bara om man är synsk och jag har inget större förtroende för det ockulta. Det är lite svårt att dra slutsatser utifrån det diagrammet om vilket håll temperaturen kommer att ta.
    Att det blivit varmare från 1979 till nu är det väl ingen som kan neka till? Om det sedan är naturligt i den cykel som är planetens klimat eller skapat av människan genom fossil förbränning vore ju intressant att få reda på. Min åsikt som lekman är att man sätter för stor vikt vid koldioxid, men jag är inte kemist så jag kan inte leda mina påståenden i bevis (försöker använda det så kallade sunda förnuftet).
     

  36. 57
    Håkan Sjögren

    Perter Stilbs # 8 : Du har helt rätt. Barnindoktrinering är en vidrig hantering, jämställd med hjärntvätt. Man undrar vad gör myndigheterna för att stoppa detta? Mvh, Håkan.

  37. 58
    Håkan Sjögren

    James M # 56 : Det är helt rätt. fortsätt att använda ditt sunda förnuft. Även om temperaturen ändras är det långt ifrån något bevis för mänsklig påverkan. Mvh, Håkan. 

  38. 59
    AOH

    Peter Stilbs  # 55

    Vad kul att Prins Carl – Philip vill spara energi, kanske för att kompensera bränsleförbrukningen  och CO2-utsläpp under kommande 8 tävlingar
     
    http://www.gt3cupchallenge.se/2012/02/14/prins-carl-philip-klar-for-porsche-gt3-cup-challenge/
     
    Prins Carl Philip klar för Porsche GT3 Cup Challenge
    Publicerad 14 februari 2012, 11:02
     
     
     
    ”………911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3 RS II. Effektmässigt skiljer det inte mycket mellan modellerna, men i övrigt är skillnaden slående.
     
    Motor
    3,8 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 500 varv levererar 450 hk. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är 8 500 rpm……”

    F.ö snygga tävlingsbilder för en bilnörd  ( Smiley ) 

  39. 60
    AOH

    Passande till debatten om  energiförbrukning och CO2 -utsläpp
     
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/supermiljopremien-har-blivit-en-flopp_6947979.svd
     
    Supermiljöpremien har blivit en flopp
     
    ”…Över 2 150 000 svenska bilar är äldre än tio år, motsvarande närmare 50 procent av hela den svenska fordonsparken. 325 000 bilar saknar dessutom katalysator, vilket påverkar miljön negativt genom betydligt högre halter av kolmonoxid, koldioxid och kolväten än bilar utrustade med katalysatorrening. I genomsnitt ligger dessa bilar på en utsläppsnivå kring 220 gram koldioxid per kilometer, att jämföra med en ny bil med en utsläppsnivå på 134 gram koldioxid per kilometer……”

Kommentarer inaktiverade.