Utsläppen är mindre i städer

Enligt en en undersökning som New Scientist  skrev om nyligen (beskrivs kort i Fast Company), står storstäder för 30-40 procent av de samlade utsläppen, vilket är mindre än man trott tidigare. Londonbon producerar till exempel bara hälften så mycket utsläpp som landsortsbritten. Stadsbor är bra på att hushålla med energi och föder färre barn (överbefolkning!).

Detta är intressant med tanke på att domedagsprofeterna samtidigt menar att det är dags att överge städerna, flytta ut på landet och ägna sig åt jordbruk. Är det kanske dags att tänka om? Eller handlar det bara om att stoppa tillväxten – till varje pris?

Dela detta inlägg

62 reaktion på “Utsläppen är mindre i städer

  1. 2
    Dan

    Ska vi alla ut på landsbygden igen kan inte befolkningen vara så mycket större än den var på den tiden vi var på landsbygden förra gången, dvs 1800-talet. Alltså måste befolkningen minska. Hur var det nu Pol Pot gjorde? Vi får kolla om vi kan hitta några bra idéer där. Jan Myrdal kanske minns? Jaså inte det.
    Sens moral: Om en problemanalys leder till orimligheter bör man analysera om men med nya utgångspunkter.

  2. 3
    BoE

    Åter igen ett tecken på att både Hans Rosling och hans bubbel statistik är mera trovärdiga än de alarmistiska prognosmakarna som gör sig hörda till leda.

  3. 4
    NicklasE

    Maggie: sorry, detta är OT. Men när jag såg din bild så kom jag osökt att tänka på den blogg på RC där man ånyo hävdar att havsnivån kommer att stiga *minst* en meter till nästa sekelskifte:
    http://www.realclimate.org/index.php/archives/2010/11/sea-level-rise-the-new-york-times-got-the-story/
     
    Vad gäller att bo i stad vs landet. Ja, jag vet iaf var jag vill bo och inte bo. Samtidigt inser jag att det måste vara bra mycket mer effektivt ur energisynpunkt att bo i flerfamiljshus samt ha gång/cykel-avstånd till de dagliga aktiviteterna. Därmed inte sagt att det inte går att förbättra saker i städerna. Det finns mycket att göra!

  4. 5
    Gunnar Littmarck

    Det går att få städer riktigt bra.
    Jag lekte ju med flytande megastäder, där 10millarder lever ett mycket bekvämt liv, samtidigt som de renar världshaven och ger matbistånd till landkrabbor.
     
    För ett tag sedan såg jag ett idiotiskt CO2-hot alternativ med flytande gröna städer..
     
    Häromdagen läste jag om verkliga planer.
     
    På 70:talet räknade jag ut att det skulle löna sig snabbt att glasa in Kungsholmen, nu finns material som bygga enorma konstruktioner av se ex. Kazakstans häftiga bygge.
     
    En nedlagd diamantgruva i Sibirien (krater med 1000 diam) planeras nu bli en behaglig småstad.
     
    Den heta korta sommaren och långa kalla vintern, blir givetvis bytt i ett behagligt åretrunt klimat.
     
    Känner jag för det så kanske jag skriver om det i kväll..
     
    Givetvis går det att bygga städer som ger mycket hög livskvalitet.
     
    Men dagens är bara att glömma korkade statsplanerare har förstört allt, Stockholm bör antingen rivas eller som jag är övertygad om att det blir, konkurreras ut av 20 små moderna temastäder i Mälaren och Skärgården.
     
    Temastäder innebär att kanske 50-100 tusen bor i en modern inglasad stad med ex, temat häst och båt…  I en stad gillas fyrverkerifestivaler och gatumusik, en rock & roll stad…
     
    En stad för de som hatar hundar och katter.. där är de förbjudna..
     
    En elallergistad  (där kommer håglösheten vara normaltillståndet  :) ).
     
    Nu tänder jag… skriver säkert för min egen skull i kväll.

  5. 6
    pekke

    Det finns väl 2 olika ide´r inom miljö-/klimatrörelserna om det här, de som förespråkar egna täppor på landsbygden och de som vill ha kompakta självförsörjande städer enl. G.L.:s ide´här ovan.
     
    Lite OT, nu helgarderar AGW-förespråkarna med att det alltid är Glåååbal Wååårmings fel vare sig det blir kallt eller varmt väder/klimat i framtiden !
    http://wattsupwiththat.com/2010/11/16/in-climate-world-up-is-down/
     
    Nu när kylan svepte ner över landet så tvärsjönk vindkraftsproduktionen till 9 % kl. 06:37.
    http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

  6. 7
    Lejeune

    Att målsättningen hela tiden har varit att stoppa tillväxten och tvinga folk att flytta ut på landet ger en härlig ”déja vu”-känsla. Kan det bero på att Pol Pot och hans gäng redan har testat metoden med känt resultat, vi får kanske döpa om dom till Gröna Khmerer idag?
     
    Inget är nytt under solen, den gamla tokvänstern har inte försvunnit, den har bara bytt färg. Igår röd idag grön!

  7. 8
    Håkan S

    Upptagningen av koldioxid är större på landet än i stan – det är här växterna finns, med sina giriga klyvöppningar. Utsläppen på landet absorberas totalt, till skillnad från i stan. Ska detta verkligen behöva påpekas?

  8. 10
    Mikael

    Håkan S, #8
    Upptagningen av koldioxid är större på landet, ja. Därför att det är glesare mellan bostäderna finns fler träd emellan. Därför att där finns färre människor på landet. Men det här handlade om effektivitet. Om man samlar ihop människorna i en stad kan energianvändningen bli effektivare. Per ytenhet. Skogen kan ju stå utanför stan, och det hela blir ändå effektivare. Per yta, eller per person, eller hur man nu räknar. Ditt argument utgår från att vi har färre människor, vilket inte alla vill.
    Och du förutsätter att det bara är CO2 det handlar om. Kanske finns många farligare utsläpp?

  9. 11
    Samuel Jarrick

    Det finns absolut energivinster osv i städerna. Men siffrorna om städernas klimatpåverkan blir helt annorlunda (mycket högre) om man räknar in den totala klimatpåverkan från stadens invånare, alltså, inkl konsumtion och flygtrafik m.m (eftersom stadsborna ofta tjänar mer och därmed konsumerar mer). Stockholms stad räknar väldigt kreativt för att få det att framstå som att man knappt har några utsläpp alls. Anledningen är helt enkelt att man bara räknar in utsläpp från produktion som sker i staden.
    På sikt är staden väldigt komplicerad, eftersom den kräver ett ständigt inflöde av resurser med hjälp av fossila bränslen, samt ett utflöde av stora mängder avfall. Som vanligt ingen enkel vem-vinner-lantisen-eller-stadsbon-ekvation. Om städerna ska kunna fungera i framtiden, när fosforbrist och peakoil gjort dagens livsmedelsproduktion och livsmedelstransporter svårare, går det inte att som nu bygga nya bostäder och vägar på produktiv mark…t. ex.

  10. 12
    Ann L-H

    Städer och mer eller mindre befolkade landmassor i all ära, men vad vet man om ”utsläppen” och världshaven?

  11. 13
    Jonas N

    Att man inte bara kan utan även bör bortse från vad de allra flesta grönevangelister och definitigt gräna khmerer säger har ju stått klart länge, och många här är medvetna om detta.

    Men de bör även motarbetas politiskt. De senare kan ställa till med ohyggligt mycket oreda om de kommer i beslutande positioner (vindkraftsparker, etanolbränslen, glödlampsförbud) emedan de förra bara är det röstboskap som populistiska partier mer eller mindre aningslöst navigerar mot så att grönkhmererma ges politisk legitimitet och plattformar. 

    Det som är svårt att avgöra är hur sådant sker på bästa (mest effektiva) sätt. Många i röstboskapet är helt vanliga aningslösa Svenssons som vill vara snälla mot omgivningen och mår bra av att skjutsa tomburkar, tidiningar och glasflaskor till de sk miljöstationerna. De tror tom att de då har gjort ngt för planeten, eller då de köper/väljer någon som har en beteckning där ‘miljö-‘ ingår. De blir bara ledsna av att få reda på lite mer hårda fakta.

    Och  de skickligare bland aktivsterna är (medvetet eller omedvetet) medvetna om detta. Det är därför de är så angelägna om att indoktrinera barnen så tidigt de kan. Så har det alltid varit, och alla framgångsrika maktbyggen har aktivt försökt att tidigt få tillgång till forma barnens känsloliv. Vår egen Alva Myrdahl menade ju öppet att barnuppfostran skall skötas af proffs, det är för viktigt för att överlåtas åt enskilda amatörer (som många ggr helt saknade tidigare erfarenhet)

  12. 14
    Gunnar Littmarck

    Några länkar för fantasin om framtidens städer:
    Blueprint Magazine
    Is är inget problem:
    Denna länk till ecocity2020 i östra Sibirien bara måste alla se:
    Här kan ni läsa om flera projekt över allt i världen med ”klimat byggnader” där stor områden skapar utomhuskänsla inomhus.
    Politiskt korrekta flytande städer:
     
    Bara så att alla inser att framtidens städer i alla avseenden vinner mot landsbygden (därför jag planerar att bo på landsbygden, det blir skönt att slippa alla människor he he he).
     
    En konsekvens av teknikutvecklingen är att det aldrig är motiverat med några som helst subventioner av människor som lever i glesbygd, inga som helst… Vare sig för deras livskvalitet eller det samlade i samhället.
     
    Men som tur är tar det kanske 100år till så nästnästa generation kommer av glädje välja det frivilligt på sin ålders höst… (om inte de vill leva i 200år.då blir det deras ålders försommar.. fyfan vad trist… bara mesar räds döden..).
     
    Många stora kunde leva ett större liv en de flesta av oss före 30. Tid är relativ.
     
     

  13. 15
    Pär Green

    Insändare i DI!
    Miljöfrågan är löst

    Det är bara att bygga ut fjärrvärmen till alla hus i Norrland och ge alla i Norrland en arbetsplats inom gångavstånd!

    En sådan innovativ artikelförfattare. Att man inte tänkt på det förut?

  14. 16
    Håkan Sjögren

    Håkan S, Dan och Mikael # 8,9,10 : Det spelar väl ingen roll var den nyttiga gasen CO2 produceras; des sprids ganska väl i lufthavet och kan nyttiggöras av bönderna på landet, även om den skulle produceras i sta´n. För övrigt anser jag att koldioxidens klimatpåverkan är betydligt överdriven. Mvh, Håkan.

  15. 17
    J-O

    Samuel #11 om vi nu gör en Polpot och stänger städerna dvs sprider befolkningen geografiskt så lär ju inte männsikornas behov av mat,varor och energi minska. Snarare lär man få ett logistikproblem som kostar eftersom utopin att att skall vara lokalproducerat är just en utopi.  Men lösningen är väl som Per Green plocka upp i #15  eller så får man väl inte fega och köra Polpots vision fullt ut och avrätta alla med glasögon.  Borde ligga i linje mer Paul Ehrlich då enligt honom skall ned till 2 miljader…  Och var skall då ”nybyggarna” bygga sin vägar och bostäder när städerna rivs ?  Om alla skall bo i gulliga hus på landet lär det gå åt långt mer mark än i städer.
     
    l

  16. 18
    Bengt Abelsson

    Apropå diskussionen om stad och/eller land: Jag kom att tänka på storyn om när kroppsdelarna trätade om vem som skulle vara chef: visst kommer ni ihåg vad som vann?
    Ledtråd: Bara några få vill dit.

  17. 19
    wannabe ekosof

    Innebär dessa resultat faktiskt identifiering av problem som behöver åtgärdas? 
    Resultaten var väl rätt väntade och för mig ter de sig närmast värda en axelryckning och att konstatera”det är nog bara som det är med det”.
    Eventuella åtgärder kan bli verkliga problem.
    Utan förhoppningar om en närastående domedag föredrar jag dock bo nära matproduktionen och långt borta från befolkningstäta smittcentra, ifall feces ändå träffar vindsnurran (men egentligen därför att jag trivs på landsbygden nu).

  18. 20
    M.Sc.Eng.

    OT. Fick idag Lars Berns ”Homo Eco” med posten (bor på landet). Har sträckläst en bra bit. Boken är otroligt informativ och bra. Läs den! Sprid den! Jag skall snart cirkulera den bland vänner. Börjar med min dotter som snart är klar med sin journalistutbildning.

  19. 21
    Slabadang

    Miljörörelsens Kurt Ohlssons!

    Effektivitets vinsterna i storstäderna är större än förlusterna.En grundkurs i logistik skulle nog passa för klimatmupparna.
    De kan ju börja med att ringa speditörer/åkerier och fråga om skillnaden i drivmedelsförbrukning mellan att serva 100.000 pers på landsbygden och motsvarande i Göteborg Stockholm eller Malmö.Posen kan lätt svar på samma fråga.

    På ICA kan de hämta statistik för hur många mil det krävs för att med lastbilar fylla på i butikerna som servar 100.000 kunder i storstaden kontra landsbygden.

    Till denna statistik har de också uppgifter på hur många mil kunderna måst köra för att nå närmsta butik i landbygd kontra storstad.Sen kan de ju också fundera hur mycket energi det går åt för att värma flerbostade hus kontra småhus.Hur mycket lättare är det att återvinna i en storstad kontra landsbygd.Vilka effektivitetsvinster kan göras när avlopp och utsläpp är koncentrerade?

    Hur många bilarper capita finnsi landbygd kontra storstad? Hur långt är det till närmsta tandläkare sjukhus eller kommnalhus?

    Puckon!! Med någon typ av bakomliggande Amish idealism så samlas dess Kurt Ohlssons och sätter sig i en ring och utandas co2 och börjat tala tungomål.
    Landbygden borde omedelbart avbefolkas för klimatets skull?

  20. 22
    Toprunner

    Slabadang #21:

    Det finns inga lastbilar i miljörörelsens fantasivärld. Där kör man snabbtåg mellan stugorna. Tågen drivs med snurrig el från vind, sol och vatten.

    Det blir därför i princip ingen mark över till att odla krav-morötter men det löser man med mark-effektivisering… i fantasins värld finns inga problem.. bara lösningar!

  21. 23
    Slabadang

    Topprunner!

    Jag kan tänka mig hur tidtabellen för ”snabbtåget” drivet av vindkraften skulle se ut… tidtabellen är en vindprognos för de kommande dygnen och matsäck för två veckor medtages ifall vind visar sig vara fel och fotvandring är ett säkrare och snabbare alternativ även mellan Stockholm Luleå!.

  22. 24
    Björn

    Vi skall ha en värld med valfrihet! Det är tekniken som skall lösa problemen och inte några idealister, varken politiker eller Al Gore, med flera. Vad är våra liv värda om andra hela tiden skall gå före och moralisera om vår livsstil, naturligtvis så länge den inte skadar andra. Det är våra egna viljor som avgör var vi vill bosätta oss och ingenting annat.

  23. 25
    Klarsyn

    Nu är det ju så att många av oss som bor på landet har gått från två boenden till ett boende. Vi har sålt lägenheten eller villan i stan och flyttat ut till sommarstället. Eller om sommarstället låg långt bort, sålt även det och skaffat ett hus med mer strategiskt läge men ändå på landet. Vårt totala bilkörande torde inte ha ökat mycket, kanske till och med minskat om det tidigare sommarstället låg långt borta. Infrastruktur som vatten och avlopp sköter vi själva och snöröjning ordnar någon närbelägen bonde. Affärer och bensinmackar finns det inga kvar ute på landet så inköp och tankning får ordnas i stan.
    Kollektivtrafik finns det i princip bara kvar för skolbarnen här ute på landet, så obetydlig sådan samhällsbelastning. Något vi saknar är fler cyckelvägar och mer vägbelysning, skulle vara bra bra både för trafiksäkerheten och folkhälsan. I övrigt trivs vi bra ute på landet, speciellt vi som har arbetsplatsen hemma på tomten, alltså inom gångavstånd.

  24. 26
    Jonas N

    Topprunner …

    Helt rätt! I miljdrömmarnas värld finns varorna i kvartersbutiker på gång-, cykel-, eller på sin höjd kollektivtrafiksavstånd från bostaden. Och dit kom de på samma sätt eller kanske med hästdroska från någon närproducerad gård.

    Och all industri som bär upp vårat välstånd och försörjer den gigantiska offentliga sektorn, och de flesta av dem dessutom, fungerar eller iaf borde fungera på samma sätt. Transporter med tåg är på sin höjd OK för dem.

    Men som vanligt har de absolut noll koll på hur ett samhälle fungerar, varför det fungerar, vad det egentligen är eller hur värden öht skapas.

    Perspektivet är i stället att man promenerar/cyklar till sin NGO, redaktion, myndighet, whatever och där hämtar lönen som man på vägen hem köper kravmärkta alfagroddar med och bär till hemmet där resten går åt till ekologiskt korrekta inredningsdetaljer samt poserande genom konsumtion av rätt sorts kultur för att visa upp tillhörighet till rätt sorts kretsar.

    Världen utanför denna horisont är grå, smutsig, trist, och förfulas dessutom av kommers och vinstbegär … Ungefär så!

    :-)

  25. 27
    Bertel

    Slabadang & Topprunner 

    Totalt  OT .Synd att man inte är duktig teknare för herreguuud vilket fantastiskt material till flera böcker om klimatalarmismen erbjuder och humorn är en träffsäker sätt att beskriva(utöver debatt mm) alla dessa tokigheter.

    Fick följande bild i huvudet ang er resonemang #23(tågen drivs med vindkraft).
    Flertalet resenärer huttrar på perrongen(i en vårvinterdag med medtagen matsäck och thermos) och högtalarna(drivs för tillfället av reserkraft i form av diesel) utbrister följande.

    Enligt SMHI kommer vinden på västkusten öka till natten, så tågen går om ca 8 timmar och de som skall åka till mälardalen med omnejd uppmanas att promenera och SMHI påpekar att prognosen är osäker, så vi ber alla resenärer att ha tålamod ifall vinden kommer att mojna.  :)    

  26. 28
    Bertel

    Jonas N #26

    Utöver dina(oftast träffsäkra) analyser och ork(att du orkar resonera med undanflyende retstickor mm) har du en träffsäker humoristisk ådra.    :)   :)

  27. 29
    Håkan Bergman

    Bertel #27
    Den ultimata bortförklaringen för SJ och Trafikverket m.a.o., har ungefär samma förklaringsvärde som dom bortförklaringar som brukar finnas på deras trafikinfo idag.

  28. 31
    Slabadang

    Bertel! :)

    Jag får massor med roliga associationer till ämnet ”snabbtåg” som drivs av vindkraft. Tänk bara hur det skulle se ut på perrongen i Stockholm vid påstigning på Norrlandspilen.Det räcker inte med matsäck och termos! De flesta tar med sig egen mjölkossa och några värphöns för att klara längre stiltjen och vara på den säkra sidan.I tåget finns drivbänkar där passagerarna kan plantera frön för skörd nånstans mellan Gävle och Söderhamn! :) En förlossningssköterska finns med på alla tåg där passagerare kryssat i rutan gravid och ny blankett måste fyllas i vid varje station.Det går också att beställa vigsel och dopceremonier längs vägen!  :)

  29. 32
    Bertel

    Slabadang!!   :)  :)  du tog ett varv till….jag återkommer efter maten. 

  30. 33
    strumpa

    Grejen är ju den att dessa miljövänliga städer är totalt beroende av landsbygden och alla miljöbovar som bor där. Nej, tvångsdeportera alla lantisar in i städerna och ordna effektiva pendlingsmöjligheter till alla jordbruk, gruvor etc. så kommer vi snart att leva i ett jordiskt himmelrike!

  31. 34
    magnus

    Jonas N#26
     
    Tänk att du vet så mycket om hur andra människor tänker. Tänk om alla visste så mycket som du. Vad bra det skulle vara då :-)

  32. 35
    Labbibia

    magnus # 34
    Hrmmmm….argumentera emot då.
    Jonas N gör ju en klockren analys i sitt #26.
    Inför riksdagsvalet för inte alltför länge sedan föreslog ett visst parti (du får bara en gissning) ”byggstopp” för stormarknader………ett bevis så gott som något på relevansen i Jonas påstående……

  33. 36
    magnus

    Labbibia
     
    Visst finns det miljömuppar, men vem är Jonas att bestämma att dessa tänker fel?
    Och framför allt, hur kan man vara så sker på att dessa muppar kommer att orsaka ekonomisk och samhällelig kollaps, när ingen annan naturkraft har den potentialen. Typ:-)¨
     
    men argumentera med Jonas – nej tack inte idag :-)

  34. 37
    Helge

    Kom fram sent till hotellet igår, efter midnatt, satte på TVn en stund för att snabbt varva ner till sömn. Korrespondenterna visades, http://svt.se/2.136479/1.2223219/del_10_klimatfiaskot?lid=puff_2114464&lpos=lasMer
    Det var det mest tendentiösa jag någonsin sett på TV. Är de verkligen överhuvudtaget det minsta seriösa när det gäller problem i världen?
    Marocos vattenbrist i städer skyldes helt på klimatet, inte ett ord om alla bakomliggande problem, i Norra Kina visades hur sanddyner tog över åkermark, givetvis klimatförändringar, inte ett ord om avskogningen och att det alltid varit en kamp att hålla sanddynerna bort. Jag bara satt och gapade.

  35. 38
    Håkan Sjögren

    Slabadang # 31 : Vindkraftdrivna tåg kommer mig att tänka på en gammal skröna från Dalarna. Mellan Repbäcken och Falun finns en uppförsbacke som tågen nätt och jämt och ibland med hjälp av påskjutande passagerare kunde klara av.
    Konduktören går genom en vagn och en gube säger : Konduktörn, hä går så långsamt så en kunne gå av och plocka blommer. Konduktören : Det växer inga blommor så här års.
    Guben : Hä gör inget; ja har frön mä mej.
     Med hjälp av lite CO2 skulle det kanske gå att driva blommor ur drivan. Mvh, Håkan.

  36. 39
    Labbibia

    magnus # 36
    Men hela AGW-rörelsen påstår ju att de ”skeptiska” kan orsaka hela samhällets kollaps, genom att äta kött, köra bil osv osv……
    Det krävs ”drastiska förändringar” som en viss Samuel Jarrick skrev nyligen i en annan tråd…….

    Skillnaden är bara att Jonas N bygger sina argument på fakta.

  37. 41
    Bertel

    Håkan ”Cato” Sjögren# 38

    Haaaaa, ha,  haaaaaa. :)  :)

    Acta fabula est,plaudite.

  38. 42
    Håkan Sjögren

    Bertel # 41 : Ceterum censeo AGWinem esse delendam.
    Mvh, Håkan.

  39. 43
    magnus

    Skillnaden är bara att Jonas N bygger sina argument på fakta.

    Visst kanske det är fakta från början, men sen blir det fria fantasier.

    ”jag vet en miljöpartist som åker häst och vagn” blir i somligas fantasi till ”Civilisationen som vi känner den kommer att gå under eftersom alla kommer att tvingas åka häst och vagn när miljömupparna ska bestämma”

    Ungefär så….

  40. 47
    Bertel

    Slabadang # 32 & Håkan S #38

    Vid slutstationen piskar freidig kylslagen vind mot resenärers kinder, där släkten hukar med halvöppna armar mot vinden och sina  käraste, efter två veckors väntan.

    Ps.Längtan är alldrig tågberoende.Ds   :)

  41. 49
    Bertel

    Magnus # 44

    Hur kan du avstå??? möjligheten pga bloggens öppenhet till skriftlig/intellektuell debatt, och därmed bemöta JonasN i denna forum??? .(Ad hominem är alltid sjä’lvdestruktivt).
     

  42. 50
    Jonas N

    Magnus, Bertel, Labbibia mfl

    Självklart var det en karrikatyr av en miljmupp jag tecknade. Och jag menar dessutom att den stämmer på en del. Jag menar också att delar av den stämmer på en hel del fler, samt att någon del stämmer på väldigt många …

    Men jag hävdar ingenstans att jag utalade en fastslagen generell sanning.

    Magnus, du som gjort dig ett namn här genom att börja tramsa antingen direkt, eller när argumenten går dig emot, kan verkligen inte klaga över att jag spetsar till det lite samtidigt som jag är övertydlig med att det är just det jag gör.

  43. 51
    Bertel

    Jonas N # 50

    Du behöver inte förtydliga dig(pratar enbart för mig själv), eftersom du är en av dom(på denna blogg) som ger få tolkningsmöjligheter i dina texter(dvs, de som hittar tolkningar  läser dina texter som FAN läser bibeln).  :)

  44. 52
    ALI.K.

    Såg idag att ARLA blandar i CO2 i sin yoghurt,det var min son som
    upplyste mej om denna dryck, den var god faktiskt.
    Den kommer jag att fortsätta att handla,med CO2 och allt,nyttig skall
    den också vara.
    ALI.K.

  45. 53
    ALI.K.

    Såg en notis att ELBILAR orsakar bränder, elmotorer kortsluter batteriet
    och orsakar brand.
    Det är ganska vanligt att startmotorer som kortsluter batteriet är ganska
    vanligt fel i moderna bilar också,det är mycket elledningar och bristfälliga
    kontakter,detta upplyste en brandman mig om.
    Nyare bilar blir allt sämre.
    ALI.K.
     
     

  46. 54
    ALI.K.

    Det var ett roligt program Femmans växel heter det går på Discorey,där en
    miljömupp som skulle vissa hur förträfflig elbilen är,de reste en sträcka
    på 25 mil ,det tog dom 3 dagar med hotellvistelse ,dessutom fick dom köra
    max 65 km/timmen ,även på motorvägen för att strömmen skulle räcka för
    dagens etapp,mot slutet av sin sträcka  fick en bärgningsbil frakta elbilen
    till sitt slutmål annars hade det tagit 4 dagar.
    Annars har dock Honda löst problemet med direktdriven el driva motorn
    med vätgastank,man behöver inga tunga batterier alls,den har nog
    framtiden för sig.
    ALI.K.

  47. 55
    magnus

    Jonas
     
    Karikatyrer kan man alltid teckna, och visst fattar jag att du tecknar karikatyrer, men sedan använder du dessa karikatyrer som underlag för att spy galla över i princip hela miljörörelsen, med motiveringen att du minsann vet hur folk tänker. Baserat på din egen nidbild.
    Hur tänker du då?
     
    Och varför är inte detta (inlägg#26) att beteckna som trams?

  48. 56
    Dan

    Flyget kan väl ersättas av varmluftsballonger, det blir som i en gammal skämtteckning: ”Där går 18:15-ballongen till gudvetvart”.
    Mycket varmluft produceras ju om klimatet, kanske den kan användas till något vettigt?

  49. 57
    Labbibia

    Jonas N # 50
    Din ”karikatyr” var klockren!
    En karikatyr blåser upp, ”förstärker” ju någonting, så att det komiska/korkade whatever, ska bli uppenbart för alla.
    Hur mycket förstärkning behöver egentligen följande miljömuppsförslag/redan genom förda åtgärder,  från seriösa Miljöpolitiker för att alla ska se hur sjukt det blivit?

    1. Tvinga alla små bensinstationer ute på landet att investera uppåt en halv miljon kr i drivmedelspumpar för ”förnybara drivmedel” (etanol).
    Resultat? Bensinstationerna lägger ned, och med dem den lilla butiken som drev den. Landsbygdsborna måste ofta köra 10-15 mil för att tanka.

    2. Tvinga på befolkningen ”lågenergilampor” som innehåller dödligt giftigt kvicksilver.
    Spar den någon energi? Njaej……..Men kvicksilver sprids med garanti. 

    3.Förslag på byggförbud av stormarknader.
    Miljömuppar förstår uppenbarligen inte ett smack om hur en fri marknad fungerar. Lägre priser vid hög omsättning osv…..

    4.Massiv utbyggnad av vindkraften, som är intermittent…..samtidigt som storsatsningar på  eldrivna järnvägar ska göras om miljömupparna får som de vill.

    5. Shockhöja bensinskatten…….
    Ett lysande förslag….om man fullständigt vill ”döda” landsbygden. I kombination med punkt ett i listan är det rena dråpet.

     

  50. 59
    Christopher E

    Ali K #53

    ”Såg en notis att ELBILAR orsakar bränder”

    Visste du om detta, så sent som igår! Färjan mellan Oslo-Köpenhamn antändes av en elbil, och var nära att utrymmas till havs. Kunde slutat riktigt illa. Är nu ur drift för att repareras.

    Den passerar utanför mig varannan dag, så det blir lite tomt på kvällen. Dock passerar systerfartyget Crown of Scandinavia på samma rutt de andra varanndagarna.

  51. 61
    Jonas B

    Jan #58# > Ett modernt jetflygplan drar runt 2 deciliter bränsle per passagerare och mil, mindre än en japansk småbil. Funderar lite över mycket en zeppelinare med sitt enorma luftmotstånd, låga fart och begränsade lastkapicitet drar? Tror knappast att den slår jetmaskinen. Fast det är klart, den där vänsterpartisten, är det samma snille som föreslog vindsnurror på elbilar för att åstadkomme en slags evighetsmaskin?

Kommentarer inaktiverade.