Biodrivmedel allt annat än bra för klimatet

Svenska Dagbladet tar idag, kanske något förvånande, upp en ny rapport om biobränslen sammanställd av nio olika miljöorganisationer. Om tio år ska 10 procent av alla transporter i EU ske med hjälp av biodrivmedel. Men dessa satsningar kan, enligt miljöorganisationerna, leda till en miljömässig katastrof. I stället för att minska EU:s klimatpåverkan leder åtgärderna till att utsläppen ökar med 27-56 miljoner ton per år. Den ökade användningen av biobränslen kan alltså generera mellan 81 och 167 procent mer CO2 än om vi använt fossila bränslen. Enligt rapporten skulle en yta lika stor som hela Irland behöva odlas upp för att förse Europa med förnybara drivmedel. Detta skulle leda till att skogar och värdefull natur förstörs, samt att matbristen i världen ökar, på bekostnad av de fattigaste.

De miljöorganisationer som sammanställt rapporten är: ActionAid, Birdlife International, ClientEarth, European Environment Bureau, FERN, Friends of the Earth Europe, Greenpeace, Transport & Environment och Wetlands International.

Dessvärre verkar det omöjligt att hitta själva rapporten. Om någon hittar en länk så får ni gärna ange den i kommentarerna.

Uppdatering: Den som söker hon finner. Här är rapporten ifråga.IEEP report – Analysis of ILUC biofuels Based on the NREAPs

Dela detta inlägg

23 reaktion på “Biodrivmedel allt annat än bra för klimatet

  1. 2
    bom

    Se där ja konkurrens bland skrämselhallickarna och Greenpiss var med ombord medan SNF och WWF står akterseglade på stranden.
    Köp etanolbilar för all del! MO gick in tungt för etanolbilar för några år sedan men nu är det tystnaden som råder. Hur länge skall det dröja innan vindkraften sjunker ihop?

  2. 3
    fogge

    Ska bli intressant att höra vad Grönabilisterna har för kommentarer…

  3. 4
    Michelangelo

    I Sverige har vi fått en ”miljömässiga katastrof ” genom att landsbygden avfolkas och vindsnurror som förfular och påverkar naturen på ett icke förutsägbart sätt sätts upp . Nedlagda bensinstationer var väl droppen som kom bägaren att rinna över. (kravet på att staionerna skall ha annat bränsle än petroleumbaserat)  Minskar även Sveriges attraktionskraft som turistland. Vad sysslar regeringen med ?

  4. 9
    Göran Lysén

    Det var som tusan, ty det hade ju ingen bara inte kunnat aaaaaannnna! Ta en en liter olja och och liter biobränsle och jämför energiinnehållet, så förstår man att det går åt tusan till arealer för biobränslet. Gör ett litet experiment! Lägg in den svarta platsförpackningen till biffen i braskaminen. Gissa om det blir varm!  OBS! Bara en förpackning, ty annars kan det bli för varmt för kaminen. Kan vi hoppas på en motsvarande rapport om vindkraften?

  5. 10
    Christopher E

    Ja, att biobränsle är en katastrof på flera plan (höjda matpriser, förstörd natur, dock spelar CO” förstås ingen roll) är ju något vi hävdat hela tiden…

    Man börjar nästan bli blasé på att få så rätt hela tiden… ;-)

    Klimathotet har redan fallit i opinionen, både folkligt och politiskt, med eller utan bekräftat fusk. Snart faller det som fråga helt och hållet.

    Vindkraften går samma väg mot undergång.

    Ska man kanske börja satsa pengar i förutsägelser och tjäna en hacka på eländet?

  6. 11
    Göran Lysén

    Christopher!
     
    Du kan få låna min kristallkula och göra några långschalar! Sedan kan vi låta den gå gänget runt? Men då går det väl som med datorprogrammet om ekonomien – all skaffar det och systemet brakar ihop (här framtiden – alltså!). Det gäller att vara först med spådomarna! Nu får vi hitta på något bra.

  7. 12
    Lars C

    Alltså återstår bara eldrift. Eftersom kärnkraft inte är bra enligt de som anser sig förstå så måste vi ha minst dubbelt så många vindkraftverk som tidigare planerat.  Tokerier? Vänta bara tills rikets mest lysande begåvningar funderat färdigt på den här karamellen. Jänkarna bryr sig inte, för dem går strategiska skäl före, de vill bli av med oljeberoendet och storsatsar på etanol. Ett svenskt företag, Taurus energy kör just nu ett fullskaletest hos Sekab med sitt jäst som kommer att kunna utnyttja restprodukter bättre. Resultat väntas denna månad. Passa på och köp aktier medan det fortfarande är rea.
     
    http://www.taurusenergy.eu/
     
    Biobränslena kommer helt säkert att vara en del av energiproduktionen ett bra tag framöver. De skövlade skogarna kan med fördel fyllas av vindsnurror, förslagsvis kamuflagefärgade och utan blinkmoj, flyget har väl GPS.
    De som inte gillar det kan tacka kärnkraftsmotståndarna för att det blev så. Det tycks vara djupt mänskligt att göra fel hela tiden istället för att göra rätt från början.
     
    Tur att man har det mesta av livet bakom sig.
    Den mörknande framtid är vår.

  8. 13
    Michelangelo

    Vilken himla tur att det finns petroleum, kol  och naturgas så det räcker !.
    Kolen anses ju vara ren så när som på CO2 om man får tro gröna propagandister som vill gräva ner den nyttiga koldioxiden för att göra kolen ”miljövänlig” !

    I stället för att låta naturgasen brinna upp till ingen nytta som den gör till alltför stor del , så går det att göra rent syntetiskt dieselbränsle med högre energiinnehåll än vanlig diesel från gasen. Det vore väl en smart användning av en naturresurs som nu ödas bort helt i onödan.

    Vad slår hög verkningsgrad på motorn och högt energiinnehåll på bränslet ?

  9. 15
    M.Sc.Eng.

    Förfäras ej du lilla hop! Klimatanpassningsmötet ser ju hemskt ut! Men så länge det bara är Norden/EU som driver detta så blir det inget riktigt stort av detta! Kina, USA, Ryssland, Indien mf hoppar aldig på detta tåg ned i underjorden!
    Det är nödvändigt att bilda ett nytt politiskt parti som är för tillväxt och välstånd samt för fram sanningen om CO2/klimatkrisen, sätter stopp för all galenskap, klär av ”miljöorganisationerna”. Har SD lyckats att organisera sig och komma in i riksdagen så vore det fan om inte sanning och förnuft skulle vinna!

  10. 16
    Lars C

    #15
    Nytt parti, det har väl varit uppe till förslag tidigare.
    Kanske något att diskutera på krogen i Stockholm. Det är många utkast till viktiga handlingar som tagit form på en servett. Om så sker är min röst given.

  11. 17
    Adolf Goreing

    Vi borde spika upp några teser på Naturvårdsverkets(propagandaministeriet) dörr.

  12. 18
    Bengt A

    Otrolig läsning faktiskt! Rapporten behandlar (om jag förstår det rätt) i första hand etanol och biodiesel. Varför var det ingen som räknade på det här innan vi drog igång etanolsatsningen? Känns som att Volvos satsning på DME från svartlut är mer rätt.

  13. 19
    Gunnar Strandell

    Bom #2
    Huvudet på spiken!
    EEB som har beställt undersökningen från IEEP vill hålla tillbaka satsningen på biobränsle med hänsyn till de negativa effekterna av ändrad markanvändning.
    Svenska Naturskyddsföreningen håller inte med.

    Och ordförande för båda organisationerna är Mikael Karlsson!

    Men utvecklingen kan gynna Björn Gillbergs metanolprojekt.

  14. 20
    Börje Gustavsson

    Att en yta lika stor som hela Irland skulle behöva odlas upp för att förse Europa med förnybara drivmedel är ju inte så märkligt. För trots att människan kan ta sig till månen så kan hon ändå inte bruka och odla jorden på rätt sätt och då åtgår det så klart stora arealer. Om man använt sig av naturens egen metod, vilken kan sammanfattas i begreppet ”jordisering”, så hade man med hjälp av ett djupt luckert matjordslager klarat sig med ytor som är bra mycket mindre än Irland.
    Borlaug i all sin ära, men hans gröna revolution kommer att bli som en droppe i havet efter det att jordiseringsmetoden spridits och kommit till allmän kännedom. Om det inte vore för de svältande i världen så skulle jag inte bry mig mer med att stångas mot okunskapen som finns kring jordisering.

  15. Pingback: Fighten om oljan kan börja – Indien är med i matchen | Osunt

  16. 22
    Bosse

    Någon efterlyste den lilla (knappt 1.000 medl.) lobbyorganisationen Gröna Bilisters reaktion.
    Den vanliga brukar vara: ”Det är oljebolagen som ligger bakom” och det cyniska: ”Det är bra att matpriserna stiger för då får fattiga bönder mer betalt”.
    Problemet (för GB) är bara att oljebolagen numera själva är stora aktörer på biobränslemarknaden (GB kallar dem numera ”bränslebolag” – greenwashen lyckades !) och att de enorma monokulturella satsningarna på etanolodlingar av multinationella företag hindrar reformer för den fattiga jordbruksbefolkningen och berövar dem jord.
    GB hade ju några år som ordförande vd:n för etanolbolaget SEKAB, tillika delägare i en bilfirma som säljer etanolbilar och numera delägare i ett företag som skall exploatera Afrikas jord för sockerrörsodlingar för etanolframställning. Etanolen ska köpas av svenska SEKAB – ett bolag som har fått 1,7 miljarder i kommunalt riskkapital. Att de enorma monokulturella etanolodlingarna inte går ihop med det nyvaknade intresset för biologisk mångfald är något som GB talar tyst om eller försöker sopa under mattan..
    Här en länk som visar lite av utvecklingen i Brasilien:
    http://www.landaction.org/spip/spip.php?article380
    Och svenska afrikasatsningen:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab

Kommentarer inaktiverade.