Intressant om Greenwash

”Klimat används i var och varannan mening. Och det finns en ökande tendens att använda miljöargument på ett oseriöst sätt”, säger biologen och miljövetaren Karin Nielsen som författat rapporten Greenwash – grönmålning av svarta miljösamveten åt Miljöförbundet Jordens Vänner.

Även om jag normalt sett inte stöder Miljöförbundet Jordens Vänner, så sätter rapporten onekligen fingret på en känslig punkt. Jag har själv reagerat på hur olika miljöattribut spridits som en löpeld. Numera är det nästan svårt att hitta grönsaker som INTE är kravodlade, ekologiska, närproducerade eller klimatsmarta. Alla taxibolag kör miljöbilar. Resor och events blir koldioxidneutrala. Man kan födas, gifta sig och dö på ett klimatsmart sätt. Hur mycket av detta finns det verkligen belägg för?

”Den massiva marknadsföringen gör det helt enkelt svårt att navigera bland mängden av budskap, påståenden och märkningar”, står det i rapporten. ”Journalisten Fred Pearce har sedan oktober 2008 en kolumn i den brittiska tidningen The Guardians nätupplaga där han varje vecka avslöjar nya fall av överdrifter, absurda påståenden eller regelrätta lögner som görs av företag för att framstå som miljövänner.”

Förklaringen till all denna greenwash är förstås profit. Alla vill tjäna pengar och ingen vill vara sämre än någon annan. Och de som kommer i kläm är vanliga konsumenter som inte har någon möjlighet att avgöra om beskrivningen för produkten stämmer eller inte.

Hela rapporten kan laddas ner här.

Dela detta inlägg

37 reaktion på “Intressant om Greenwash

  1. 1
    Jörgen O

    Skogsodlare har jag varit i bortåt 40 år.Fruktodlare i drygt 15 år. I båda yrken har jag sett hur gröna grupper har attackerat oss, som producerat nyttigheter. Det må vara julgranar, plankor för husbyggen, virke för pappersindustrin, eller bara planteringar för att förbättra våra marker i skog och på överodlade eller inte längre ekonomiskt odlingsbara jordbruksmarker.
    Kom ihåg att på Sveriges skogsmarker fanns det på 1920 talet cirka 75 kubikmeter per hektar. Nu på 2000 talet   finns det över 140 kubikmeter per hektar.  Under hela denna tid har Sveriges skogsägare sett till att skogsindustrin har haft virke för sin produktion.

    Jag vill bara citera en sån där sticker, som man kan sätta på sina bilar .  ”If you don’t like logging try plastic toilet paper”

    Inom den senare delen av mina yrken, fruktodling , har det gällt att få fram god frukt, äpplen, päron, plommon, och de ska vara vackra. Inte en fläck av någon svamp eller fluga får finnas eller skador av hagel, som händer rätt ofta. Skönheten verkar mera viktigt än smaken. Det var det, som vår kunder värdesatte högst.  Framförallt verkade gröna kunder mest intresserade av det vackra.

    Jag har varit på kurser för fruktodlare och haft privata diskussioner med många. Jo man gödslar upp ordentligt och låter det gå några år, så kan man få certifikat på att man odlar ekologiskt. Man skall inte bespruta, mot skadeinsekter  även om det enligt lag är obligatoriskt mot vissa insekter.  Det är bara att be och hoppas man har tur. Men hela proceduren är bra rent ekonomiskt , när man väl blivit en ekologisk odlare. Som gammal pensionär köper jag nu den billigare frukten av gamla kända sorter, som smakar gott. Jörgen O.

  2. 2
    Peter Stilbs

    Välgörande att höra att Fred Pearce nu ägnar sig åt något vettigt – tidigare var han AGW-propagandist i New Scientist – men blev tydligen förfärad över vad som kom fram i Climategate.

  3. 3
    Bim

    Miljö och klimattramset är nog egentligen ett psykologiskt problem.
     Varför är människor så otroligt pigga på att att bli lurade och varför springer plötsligt alla åt samma håll? 
    De mest befängda påståenden accepteras utan eftertanke. Ibland verkar människor tävla om vem som är mest lättpåverkad.
    Jag skulle önska att människor funderade och tog reda på fakta innan de bestämmer sig för sina val. Då menar jag inte att man skall utreda varenda vara man tänker handla i butiken. Men i stora drag.

    I GP idag (21-apr 2010) i Kulturkrönikan skriver Lars Henriksson en krönika som är proppad med påståenden som gör mig väldigt undrande till vad det är den här mannen vill  egentligen.
    Han påstår tex. att ”Bara den försurning som haven genomgår när allt mer koldioxid nu tas upp riskerar att bli förödande för de djur med kalkskal som är stöttepelare i det marina ekosystemen.”

    Har han någonsin funderat över vad Gotland egentligen är uppbyggt av?
    Eller hur mycket koldioxid som en musselbank lagrar och bildar kalksten av.
    Vill man ha siffror och fakta så är bloggen Andas lugnt en förnämlig källa att gräva i.
    Jag är på inget sätt kemist eller expert på havens ekologi men genom att läsa lättförståeliga logiska fakta så börjar man fundera och dra sina egna slutsatser. Och de slutsatserna går alltid på tvärs med miljörörelsernas klimatlarm.

  4. 4
    Mats Frick

    Än värre än greenwash torde vara ”happinesswash” eller ”meaningwash” där vi förleds att tro att större konsumtion ger mer lycka, eller vad tycker du? Var finns den största profiten?

  5. 6
    Anders L.

    Jörgen O #1,

    ”Skönheten verkar mera viktigt än smaken. Det var det, som våra kunder värdesatte högst.”

    Visst är det säkert så. Ligger det en låda skinande blanka argentinska äpplen intill en låda matta, fläckiga svenska äpplen så kommer kunderna förstås först plocka från den argentinska lådan … vi är ju ändå också apor innerst inne, och när en apa ska välja mellan en prima frukt och en sekunda så väljer han förstås den prima … även om hjärnbarken försöker knacka honom på axeln med ett ”ähum … ska du inte ta det där fula ekologiska äpplet i stället?”. På den frågan har vår inre apa bara ett svar: ”Höh?”

  6. 7
    Lasse

    Jag undrar vilken livsmedelsbutik artikelförfattaren handlar på? Lite väl magstarkt att påstå att det knappt går att hitta grönsaker som INTE är kravodlade, ekologiska eller närproducerade. Dessutom har väl inte begreppet (och certifikatet) KRAV någonting att göra med det vaga och oseriösa ordet ”klimatsmart”?
    (och Anders L, om man ibland plockar bort det översta fläckiga äpplet och tar ett annat istället så brukar smaken i vida överträffa det skinande importerade äpplet. Så tycker iallafall mina smaklökar.)

  7. 8
    maggie Inläggsförfattare

    Mats F: I agree. Det går inte att konsumera sin till lycka. Jag hoppas att jag aldrig påstått det. Men det är klart intressant på vilket sätt vi skulle kunna omdefiniera begreppet tillväxt för att ett ökat ekonomiskt välstånd inte per automatik skulle betyda större konsumerism.

  8. 9
    maggie Inläggsförfattare

    Lasse: I min lokala ICA-butik är det faktiskt mest KRAV-märkta och ekologiska morötter som gäller. Förr var KRAV och ekologiskt något sällsynt och nästintill lyxigt. Nu är det så mycket som är KRAV och ekologiskt att man nästan börjar undra om vi inte i stället borde märka standardprodukterna med icke-krav.

  9. 11
    Lasse

    Men situationen i din lokala ICA-butik är ju förmodligen bara en följd av det klassiska mantrat om ”konsumentens efterfrågan”. Jag förstår fortfarande inte vad certifieringen KRAV har med det oseriösa ordet ”klimatsmart” att göra.

  10. 12
    Bim

    Lasse # 11
    Det är precis samma företeelse.  Klimatsmart lanseras av AGW:troende och precis som med kravmärkning kommer klimatsmarta produkter att efterfrågas för att folk som i grunden vill väl går på myten. Plötsligt har de blivit tillräkligt många som efterfrågar klimatsmarta koldolmar så att riktiga koldolmar blir osäljbara. Det värsta är ju att det inte påverkar klimatet ett smack och kan således utvidgas i oändlighet tills klimatsmart bensin lanseras och så är cirkeln sluten. Och vi alla godtrogna står där och glor förundrat på varandra och undrar vad fan det var som hände medan Carlgren & co lovar att ta krafttag mot miljödårarna.

  11. 14
    maggie Inläggsförfattare

    Lasse: KRAV har inget med klimatsmart att göra, men det är ytterligare en beteckning för konsumenten att hålla reda på. Hur ska man kunna begära av oss att vi känner till skillnaderna mellan alla dessa märkningar. Vilka är bra, vilka är bara greenwash?

  12. 16
    Lasse

    Bim: det är väl inte alls samma företeelse.Om en grönsaksodlare uppfyller vissa kriterier gällande uteslutandet av konstgödsel, bekämpningsmedel och genmodifiering kan denne betala en tjänst som KRAV-certifierar varan. Andra regler gäller för djurhållning. Svårare än så är det inte. Sedan är det upp till konsumenten att bestämma sig för om varan är något att införskaffa eller inte. Själv tycker jag att de KRAV-märkta äggen är betydlig godare än de jag åt ”förr i tiden”. Så allt var inte bättre förr.
    Däremot håller jag med Maggies sista kommentar att det kan bli svårt att känna till skillnaderna mellan olika märkningar om man inte läser på. Men den typen av problem finner vi väl även när vi väljer el-leverantör, mobil, sjukvård, tandläkare, skola etc etc etc.

  13. 17
    Jonas N

    Också lite off topic, men kul:

    UI skriver om sin ‘hyllningsartikeln’ till SvT:s ‘undersökning’ av bland sk klimatforskare och forwskningsläget, och kommer med en kreativ formulering som är nästan rörande i sin önskan att få in någon slags träff på ‘motståndet':

    ”[SvT]  Goes Oreskes on Pseudesceptics”

    Dels håller jag ju med, men med minsta lilla insikt om vad det handlar om inser man detta är närmast ett självmål till. De kunde lika gärna ha skrivit:

    ‘[SvT]  Goes Al Gore on Pseudesceptics’

    Dels för att Al Gore ju gjorde ett stort nummer av Oreskes, men faktiskt också för att Orsekes är värre än Al Gore i några av sina stolliga fantasier om varför skeptiker är som dom är (Al Gore är förstås stolligare om andra saker)

  14. 18
    pekke

    Artikeln från Ny Tekniks elbilsrally ( det tog slut väldigt fort !):
     
    Citat   ” De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.
    Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm – Gullspång.
    Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:
    Klockan 10.46 Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.
    Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.
    Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.
    Klockan 11.06 Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.
    Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.
    Tänker hela tiden på vad bilen kostar. Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.
    Klockan 11.28 Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.
    Vi måste ha fläkten på för imman.
    Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil
    Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.
    Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .
    Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.
    Klockan 11.44 Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.
    I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen
    Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.
    Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.
    Klockan 12.26 Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.
    Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas
    Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro
    Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke – men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.
     

    Klockan 12.40 En mil från Arboga: felmeddelande ”power system service required” och under varvräknaren lyser lampan ”fault”.
    Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.
    Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!
    Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister.
    Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?
    Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.
    Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång. ”  slut citat.

  15. 19
    Erik L

    Framtidens energi kommer vi ju att få från överblivna olivkärnor enligt en stor reklamkampanj. Grön kärnkraft, visst!  Reklamen är verkligen trovärdig för dessa gröna produkter som ska rädda världen.

    # 15 #18 Pekke
    Det är egentligen helt obegripligt att AGW troende ofta förespråkar elbilen, enligt deras kalkyler när det gäller glödlampans klimatpåverkan så visar dom ju på att El är den största klimatboven i våran vardag. med samma mattematik skulle en elbil släppa ut mer co2 än den västa  bigblock V8 försedda SUVen som går att hitta. Men som vanligt så  annamar dom allt som utmålas som ”grönt” utan att ens räkna på om den en är det. Givetvis menar elbilssektorn att deras bilar ska köras på grön el, då blir det noll i klimatpåverkan. Okej! Om jag tecknar mej för grön el, får jag köpa matta 100W glödlampor då? Nej då är jag en klimatbov för den elen skulle kunna minska kolkraften i stället. Jaha, men då ska väl elbilens  konsumtion också räknas som 100% kolkraft? hepp.. 

    Inget ont om elbilar, dom rockar. men den falska bilden av den som klimatsmart  retar mej, jag skulle gärna köra elbil, bara inte på vindkrafts-El .  

    Mer elbilsrally:
    Här kör Mini-E ett varv på N’ürnburgring på respektabla 9.51,45
    http://www.youtube.com/watch?v=eIQcmh00P_U

    #18 angående att frysa i en Tesla, så Jag kan avslöja att man fryser och immar igen som attan även i teslas bensindrivna systerbilar. Sedan fattar jag inte varför dom tävlar på lansväg/motorväg? det är ju precis detta elbilar är sämst på, den har skyhög förbrukning då.  i stressig storstadstrafik är konsumtiomen däremot väldigt låg. dvs precis tvärt emot bensin/dieselbilar.

  16. 20
    Olaus Petri

    Jonas, för att parafrasera ”goes berserk ” på ett mer naket vis, vilket passar väl i sämmanhanget, kunde du också ha skrivit:
     
    ”Svt goes burlesque (again) on Pseudosceptis” ;-)

  17. 22
    Tveksam

    Varför gör människor detta…
    Varför blev vikingarna kristna?
    Man tror det är ”det rätta” det är nobelt och rädda alla.
    Detta är precis som religon, och människan är ett flockdjur.
    Man kan inte vara emot ”det rätta”, idag heter det klimat.

  18. 24
    Alvin Stoltz

    Undrar bara: om något inte är grönt vilken färg är det då? Brunt? Svart? Eller komplementfärgen till grönt= Rött?
    De gröna sommarbetar med de röda i politiken. Verkar ju helt fel i så fall.

  19. 25
    pekke

    Erik L 19
    De kom i väg igen efter en paus och hör-å-häpna ( jag vindlar me ögona ), efter en omstart av datasystemet !
    Nej, jag har inte nåt i mot eldrivna fordon, men begränsningen ligger ju på energikällan, det är ett evigt laddande jämfört med att bara tanka i lite bränsle.
    Har ju några elhelis och en elseglare och på helisarna är flygtiden max 10 min fast ligger snarare närmare 5 min beroende på flygsätt , elseglaren har en flygtid mellan 15 – 30 min.
     
    Det är ett evigt laddande och förberedelse med svindyra LiPo:s jämfört med de som kör bränsledrivet, och ett LiPo får inte ligga fulladdat mer än några dagar så de måste laddas ur och skall även förvaras brandsäkert.

  20. 27
    Mats Frick

    @Maggie Å andra sidan (för att vara självkritisk) blir man inte heller lycklig av att lägga sina pengar på meningslösa miljögester. Transparens och autenticitet är tyvärr bristvara idag.

  21. 28
    Stora Norrland

    Om man blandar alla färger blir det BRUNT!
    Kanske nåt att färga skjortan i?

  22. 29
    cc

    I grönköping har man klart för sig hur det går till.
    utdrag från
    http://www.gronkoping.nu/index.php?action=las_text&id=1270906966
    Sanning t.v.!
    I lokaltelevisionens program ”Kultursnutten” klargjorde hr kulturdr Stig Berglund (s.t.s. i H.), att dagens postmoderna tillvaro är s.d.h. dekonstruerad, d.v.s. ingenting är längre sant, utan man förhåller sig i stället till olika berättelser. Om dylika berättelser kan kommunfullmäktige självfallet rösta, och den berättelse som får de flesta rösterna blir v.m.k. härskande diskurs (sant tills vidare), utredde hr B.

    Kommunalfullmäktige väntas under våren rösta om bl.a. följande spörsmål:

    Vem har skrivit Stieg Larssons böcker?
    Finns det någon klimatförändring?
    Vem var värst – Hitler eller Stalin?

    Frågan huruvida Gud finns kommer ev. upp till beslut före midsommar, om densamma hinner beredas tillräckligt av hr kyrkoherde Hilarius Boklund.
     
    Tyvärr är det inte Ironi om man byter ut
    ”Finns det någon klimatförändring?” mot
    Finns det någon mänsklig klimatpåverkan?

  23. 30
    Kristian Grönqvist

    Bim

    Jag är rädd för att Du nfått det mesta om bakfoten. Kalsten bildas av skaldjur, mycket riktigt, men det tar liksom  ååår, sedan ordovicium som tog slut för ca 488 miljoner år sedan, så Du lär nog inte få hjälp av blåmusslorna för att bli kvitt co2
    Co2 lagras som artikeln sade i havsvatten i stor mängd, man kan säga att det accumuleras i havet efter hand När vattnet surnar så kan inte snäckor och skaldjur bilda sitt skyddande skal och faller då offer för omständigheter. I stort sett hela näringspyramiden på jorden bygger på växter, insekter, samt skaldjursplankton och tar man bort den grunden så försvinner födan även för de större djuren.
    Jag skulle verkligen rekommendera dig att istället söka Dig till Wikipedia i första hand, eftersom det i bloggar vimlar av fullkomligt okunnigt folk som alltid har en egen agenda dessutom.
    Ta det från en geolog som jobbat i  fyrtio år att Henrikssons artikel är betydligt vassare, än någon bloggare som kallar sig ”andas lugnt”. 

  24. 31
    Labbibia

    Mats Frick # 27
    Så sant!

    Själv inbillar jag mig att verklig lycka finns i ”nuet” vare sig man ”sliter” ;-) med en avhandling, eller målar huset/båten, eller något liknande trivialt……..Sett i backspegeln är det ofta helt andra saker som känns som ”lyckliga stunder” än de kan kanske föreställt sig innan?
    Därför är det extra tragiskt att så många människor jagar lyckan genom att hela tiden tro att om de bara jagar tillräckligt, oavsett om det är pengar,titlar eller berömmelse, så kommer de ”ikapp” den någon gång i framtiden…….kanske….

  25. 32
    Inge

    Jag är inte heller någon expert på havens surhetsgrad men i nuläget är haven klart basiska och en liten ändring åt det mindre basiska hållet kan inte göra så mycket. Jag vet att det då sägs att en snabb ändring inte är bra men även om vi eldar upp all olja så blir inte CO2-halten bli så hög att det hinner få någon större betydelse. När Gotland bildades var CO2-halten flera gånger högre än nu så en hög halt är i sig inget hinder för de skaldjur som bildar kalksten.
    Du har själv en agenda, kom inte och säg något annat.

  26. 33
    M.Sc.Eng.

    Ang. ”försurning ” av haven ( som är basiska):
    Haven innehåller 50 – 100 gånger mer  CO2 än atmosfären.
    Gasers löslighet i vatten minskar vid högre temperatur. Kalla hav innehåller mer CO2 och är mindre basiska. ( Jfr kolsyra i varmt sodavatten.)Där haven värms avges CO2 till atmosfären. Havsvattnets ph kan variera mycket även i en vik. Stora delar av ökningen av CO2 i atmosfären kommer från haven. 
    Om vi har en lätt uppvärmning av ytvattnet i haven blir detta vatten mer basiskt. OK?

  27. 34
    Bim

    Kristian Grönqvist #30
    Jag har inte sagt att kalksten bildas snabbt. Vad jag menar är att musslor och skaldjur bildar sina skal av det kol som finns i den kolsyra som CO2 bildar i löst tillstånd i havet. Och skaldjuren gör det ganska effektivt. När skaldjuren dör och skalen hamnar på havsbotten så ligger de där i årmiljoner och bildar så småningom kalksten. Musselskal bildar en effektiv och synnerligen långvarig kolsänka.
    Att den Co2 som havet upptar från atmosfären i de mängder som är antropogena skulle utgöra något större hot är nog väldigt överdrivet.
    Att försura havet så skaldjur inte kan bilda skal fordrar antagligen betydligt större mängder CO2.
    Om någon kan det här utan att ha en alarmistisk agenda, så lyssnar jag tacksamt och gärna och lär.
     Men kolla bloggen Andas lungnt. Den inger förtroende.

  28. 35
    Pehr Björnbom

    KG och Bim angående pH i havsvatten:

    Jag läste i en vetenskaplig artikel (jag hittar inte referensen just nu) om att koralldjuren bildar kalciumkarbonat (beståndsdelen i korallernas skal, som bildar korallreven) i en liten kammare genom att konsumera vätejoner. När vattnet i kammaren därvid får högre pH fälls karbonatet lätt ut.

    Koralldjuren är alltså anpassade till att kunna bilda sina skal även om pH i vattnet varierar. Det är kanske inte så konstigt att evolutionen har gett dem denna möjlighet eftersom havsvattnets pH lätt kan påverkas av många olika orsaker.

Kommentarer inaktiverade.