Grön marknadsföring

Sony Ericssons nya C901 kan väl sägas vara ett bra försök på att bevara både miljön och omsättningen. Dessutom en kul annons.

Sony Ericsson

Det enda som stör något är den monotona musiken.

Dela detta inlägg

8 reaktion på “Grön marknadsföring

  1. 1
    Fredrik P

    Ända sedan jag såg denhär reklamen har jag undrat hur mycket av en vanlig mobiltelefon som inte görs av återanvänd plast.
    Telefonen kommer nog sälja rätt bra ändå, inte bara är den ”klimatvänlig” utan reklamen är ju jäkligt bra också.

  2. 2
    Anders Hansson

    För första gången tycker jag att det är rapakalja som du skriver. Musiken i Ericsson reklamen påminner om min favorit låt från 2003 Cat Power med hitten He War.
     
    Men om smak bär man inte träta.

  3. 3
    Labbibia

    Allra ”klimatvänligast” måste väl vara att behålla sin gamla telefon? Rädda klimatet! Byt batteri istället för att byta telefon. Se där, en modern miljöargumentsslogan för batteritillverkarna?

  4. 4
    Uffeb

    Labbibia #2

    Klokt sagt, men ändå inte – på något vis.

    Utan tillväxt och nya innovationer kommer världen att få svårt att försörja alla som vill ha samma levnadsstandard som åtminstone den undre medelklassen i västvärlden…

    Fredrik P#1
    Reklam är kul och effektiv… man fyller liksom på med positiva tankar om produkten om man gillar reklamen.

  5. 5
    Labbibia

    Uffeb
    Naturligtvis har du rätt.
    Men nu var det inte med tanke på tillväxt och innovationer jag skrev den slogan.
    Jag försökte att på ett lite skämtsamt sätt peka på, att med klimatet som argument går det (kanske) att sälja vad som helst?

  6. 6
    Uffeb

    Labbibia #4

    Du har rätt att nästan allt numera säljs med någon sort Klimatslogan.

    De som inte berättar om klimatpåverkan för sina produkter kan lägga sig ned och planera för en smart avveckling av verksamheten.

    Undrar när tjänstesektorn måste ha klimatvänligheten med i sina kundkontakter?

    Och då menar jag inte alla nya konsultaffärer som dykt upp tack vare vår påstådda förmåga att påverka klimatet.

    Jag tänker mer på de lokala hantverkarna som snickaren, rörmokaren, golvläggaren, målaren, takläggaren, etc…

    Tänkte nämna bilverkstaden och macken, men den verksamheten är ju snart klimatvänligast av alla i landsorten genom att inte längre finnas.

  7. 7
    Lars G

    Den här annonsen kan anmälas till Reklamombudsmannen eftersom den troligen inte tillgodoser den i Sverige också gällande  Internationella Handelskammarens  (ICC’s) kod: Consolidated ICC Code of Advertising and Marketing  Communication Practice.  Specifikt dess Kapitel E. som reglerar  miljöpåståenden. Jag har ett speciellt intresse här eftersom jag  tog initiativet till denna del av koden vid WFA’s (World Federation  of Advertiser’s) årliga kongress i Venedig 26-30 maj, 1990. Jag deltog sedan i utformandet av koden som sedan givetvis förändrats  enligt tidens krav.Koden kan laddas ner på svenska här
    http://www.iccwbo.org/uploadedFiles/ICC/policy/marketing/pages/ICC%
    20Consolidated%20Code%20MA%20Swedish.pdf
     
     

  8. 8
    Tege Tornvall

    Inte ett korvöre betalas till den som helt sanningsenligt rapporterar att vi snarare bör bereda oss på svalare väder framöver.

Kommentarer inaktiverade.