Lyssna på Gomorron Sverige

massbilismen

Missa inte dagens Gomorron Sverige där nyhetspanelen diskuterar bl.a. G8-mötet och klimatfrågan. I panelen, två skeptiker – Thomas Idergard och Elisabet Höglund, samt America Vera-Zavala, som ondgör sig över massbilismen. G8-diskussionen börjar ca 6 minuter in i programmet.

Dela detta inlägg

38 reaktion på “Lyssna på Gomorron Sverige

  1. 2
    Jonny

    Thomas Idergard kom helt klart med de vettigaste argumenten. 1-0 för skeptikerna igen :)

  2. 3
    Patrik

    Såg detta, tyvärr gjorde Elisabeth ett ganska förvirrat intryck och pratade om 2%-målet (vad är det?) istället för 2-gradersmålet.
    Thomas Idergard gav ett stabilt intryck dock. :)

    America Vera-Zavala förkroppsligade Gaia-kulten ganska väl genom att mer eller mindre hävda att det spelar ingen roll vad man har för siffror och mål – huvudsaken är att vi förstår att vi är inne på en destruktiv väg och att vi måste skärpa oss.
    Vi behöver alltså inga fakta, vi ska bara knäböja inför Gaia, annars går vi under.
    Människor har i alla tidsåldrar och alla kulturer fruktat undergången och hävdat att det sätt man lever på kommer att leda till den. Fast det är mer ett psykologiskt fenomen än något annat.

  3. 4
    L

    Idergard lyckades faktiskt klämma in en del bra synpunkter, medan Elisabet snubblade lite på procenten. Americas massbilism är bara ännu ett bevis på hur politiskt korrekt man kan vara utan att ha fattat någonting.

  4. 5
    Rosenhane

    America måste bestämma sig, i ena andetaget förklarar hon G8 som en illegitim församling och i det andra menar hon att G8 måste gå mycket längre i sina beslut…?? Hur ska hon ha det?
    Hurra för Thomas Idegard och Elisabeth Höglund.
     
    Maggie, kan du inte be Thomas I att hoppa in här som vikarie åt Thomas P ett tag, han kan behöva lite semester :)

  5. 6
    Magnus A

    Tycker också att Idergaard var mycket mycket bra!

    (Tycker iofs inte att Vera-Zavaala — förutom klimattjat och en hel del annat — ibland är intressant att lyssna på och kan sticka ut med vad som förefaller vara personliga åsikter. Att Italien är som en liten kinesisk provins och därför ifrågasättande av G8 var iofs en autonomvänsteråsikt (har hon gjort den jämförelsen med en delstat i USA? nej!) men intressant som vinkling. Då och då har hon egna åsikter och försöker alltid motivera dem. Men kommunist är hon.)

  6. 7
    Joakim

    Massbilism???? Snacka om hjärnspöke.
    Sätt henne på landsbyggden 4-mil till jobbet med skiftgång 2-mil till dagis samt hobbyintressen som inte möjliggör gratisåka (kollektivtrafik) så håller hon kanske käft

  7. 8
    Urban

    America är pinsam. Hon verkade ju riktigt dåligt insatt i vissa frågor. Tur för henne att både progamledaren och de övriga gästerna i studion inte var av det elaka slaget.

    För övrigt är America välkommen att förklara hur Sverige med runt 21 invånare per kvadratkilometer skall fungera om bilismen avskaffas.

    Tydligen anser hon att fakta behöver man inte bry sig om bara man kämpar för miljön. Vad ska man säga? Man kan inte tro att det är sant.

  8. 10
    Bosse

    Jag tror att debatten om bilism och/eller kollektivtrafik skulle behöva en uppsträckning.

    Jag vill hävda att våra storstäder i allmänhet och Stockholm i synnerhet inte är byggda för den bilism som finns i dessa städer.

    Är det någon som törs ta konsekvenserna av detta? Svar nej (jag är inte konspiratoriskt lagd, men misstänker ändå att det har att göra med att en stor andel av dem med makt är bilägare).

    Även ute ”på vischan” kan vi faktiskt fundera på om inte bilen överanvänds. Räck upp handen den som tror att man tar cykeln två kilometer i stället för bilen …

  9. 14
    maggie Inläggsförfattare

    Bosse: Jag hade gärna cyklat om jag haft en cykel. Kanske ska starta en insamling här via bloggen? ;) För det känns lite dumt att önska sig det i bröllopspresent (tandemcyklar verkar hemska).

  10. 15
    Ingemar

    Maggie! Tillåt mig att rekommendera en 30-moppe i stan. Ett perfekt fortskaffningsmedel i det blåsiga Helsingborg! Men du kan ju också överväga någon av de nya el-cyklarna om du vill vara klimatsmart.

  11. 17
    Torsten Wedin

    Ingemar:
    Energismart menar du väl för du tror väl inte att det påverkar klimatet?

  12. 18
    Rosenhane

    Bosse#10
    Vad lägger du för värdering i ordet ”överanvänds”, i förhållande till vadå? Och isf finns det väl hur mycket andra prylar som helst som ”överanvänds” tex fritidsbåtar, diskmaskiner, eltandborstar, andra fordon och maskiner och miljontals prylar av alla de slag. Var ska gränsen sättas och av vem?
     
    Inga äldre städer är byggda för vare sig biltrafik  eller för att vara velodromer men har anpassats efter den trafikmässiga utveckling som har skett de senaste hundra åren och vad gäller Stockholm tycker jag att vi har lyckats tämligen bra i det avseendet. 
     
    Staden är precis som klimatet stadd i en ständig förändring.
     
    En stor och känd arkitekt har sagt för länge sedan (minns inte vem) att näst språket är staden människans främsta konstverk.
    Hade han levt idag tror jag han skulle ha inkluderat biltrafiken.
     

  13. 19
    Bosse

    Maggie, ingen dum tanke. Vad gäller tandemcyklar håller jag med dig … Dessa farkoster borde inte få framföras utan en specialförsäkring.
    Samtidigt tycker jag att det borde kunna finnas en väl fungerande kollektivtrafik i Helsingborg med omnejd; jag anser inte att det är självklart att man ska kunna ta bilen till färjan i hamnen under rusningstid exempelvis. Matarlinje från en parkering placerad utanför tättbebygt område vore det naturliga. Alltså prioritera kollektivtrafiken så att folk kommer till och från jobbet i tid.

  14. 20
    Ingemar

    Torsten, jo – om Maggie laddar sin cykel med el från sin lilla snurra på taket. Eller varför inte ett eget kärnkraftverk? Då är hon ”klimatsmart” enligt gängse innebörd av ordet.
     
    Det påverkar visserligen inte klimatet, men ”klimatsmarthet” har väl knappast något med det verkliga klimatet att göra. Eller har jag fattat det hela fel?

  15. 21
    Bosse

    Rosenhane, min värdering ligger främst i det fruktansvärda slöseriet med tid och resurser på att sitta i en bilkö.

    Och, vilket du kommer att ha invändningar mot: jag anser att det är en skyldighet att komma till jobbet, inte en mänsklig rättighet att göra det med bil. I all synnerhet inte om det tar längre tid.

  16. 22
    Torsten Wedin

    Ingemar #20:
    ”Det påverkar visserligen inte klimatet, men “klimatsmarthet” har väl knappast något med det verkliga klimatet att göra. Eller har jag fattat det hela fel?”

    Förlåt, tänkte inte på det ;)

  17. 23
    Labbibia

    Bosse # 21
    Vad gäller köer i Sthlm så kan jag bara konstatera att det är riktigt dåliga politiska beslut som står bakom mycket av köproblemen.
    Några exempel
    Stella Fares ökända cykelbanor.
    Dennispaketet…..som aldrig blev av pga miljömuppar. Nu först håller vi på att bygga kringfartslederna, något som borde gjorts för 25 år sedan.
    Breda (2-filiga) gator smalnades av för att bredda trottoarer och cykelbanor.
    Enkelriktningslabyrinterna, framförallt på Östermalm.
    Genomfartsförbud på många mindre gator vilket lett till att de gator som fortfarande är öppna för genomfartstrafik korkas igen.

    Säger det igen.Det är  politikerna i Sthlm som har orsakat trafikproblemen.

  18. 24
    Rosenhane

    Labbibia
    Håller fullständigt med dig, men glöm inte vaktparadens skadliga inverkan på klimatet; förra veckan tog det 50 minuter från Artillerigatan till Strömbron.. :), hur mycket utsläpp orsakade inte det?

  19. 25
    Labbibia

    Rosenhane
    Jomenvisst. :-)
    Men det är väl det enda som finns kvar av försvaret, och dom vill såklart visa upp vad dom kan……….

  20. 27
    klimatsmart.blogspot.com/

    America är inte politiskt korrekt utan tillhör extremvänstern. Var med och babblade mycket i ATAC och andra kommunist sammanhang för några år sedan. Att hon inte gillar G8 har hon visat mer aktivt vid till ex Göteborgskravallerna.

  21. 28
    Rosenhane

    Labbibia
    På tal om utsläpp och miljö, hundägarna är i alla fall till ca 75% noga med att plocka upp sina kamraters bidrag till klimathotet men när senast såg du en stallknekt  med skyffel och sopsäck bakom vaktparadens hästar? :)

  22. 30
    Gunnar Strandell

    Bosse #10
    I städer är det farligt att cykla, för man har trots allt anpassat både dem och trafikreglerna för bilar. Försiktighetsprincipen, du vet.
    På landet är det långre och jag vill påminna om gummorna
    som cyklade i motvind till kyrkan och bad GUD vända vinden till hemresan.

  23. 31
    Bosse

    Labbibia och Rosenhane. Håller fullständigt med om att mycket ansvar vilar på politikerna (som för övrigt väljarna röstat fram, och gud nåde den politiker som aktivt velat minska biltrafiken).

    Flytta trafiklederna, visst, men bilarna kommer ju in på smågatorna för eller senare ändå. Och jag tror det kvittar hur stor Essingeleden, Eugeniatunneln eller 73:blir så kommer det att bli trafikstockningar… Folk ska ju faktiskt in till Stockholm, som är stort nu.

    Gärna satsning på kollektivtrafiken, men först en rejäl vägutbyggnad. Jasså blev det inga pengar över, tråkigt.

    Föresten Rosenhane, så bra funkar väl inte stockholmstrafiken ändå …

  24. 32
    Bosse

    Om den klimatsmarte har synpunkter eller frågor så diskuterar jag gärna det. Annars tycker jag att att du ska använda klimat som nic; stryk resten.

  25. 33
    Börje

    Hörrni

    Jag bara måste rekommendera denna länk, som Per_Erik Hedén förmedlade till Moderna Myter.  Det är fråga om meteorologen Bertil Larsson som ringde upp Kjell Albin Hansson på Ring P1. Bertil Larsson har inte mycket till övers för konsensusdravlet och det visar sig att även Kjell Albin Hansson tycks ana ugglor i mossen när osanningar som ”2500 forskare inte kan ha fel, ät skitvetenskap” trumpetas ut i världen.(Får han sparken nu?)

    Drygt 7 min in i programmet, mycket upplyftande.

    http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=broadcast&Id=1826648&MiniPlayer=
    False&BroadcastDate

  26. 34
    Börje

    Hörrni

    Jag bara måste rekommendera denna länk, som Per_Erik Hedén förmedlade till Moderna Myter.  Det är fråga om meteorologen Bertil Larsson som ringde upp Kjell Albin Hansson på Ring P1. Bertil Larsson har inte mycket till övers för konsensusdravlet och det visar sig att även Kjell Albin Hansson tycks ana ugglor i mossen när osanningar som ”2500 forskare inte kan ha fel, ät skitvetenskap” trumpetas ut i världen.(Får han sparken nu?)

    Drygt 7 min in i programmet, mycket upplyftande.

    http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=broadcast&Id=1826648&MiniPlayer=False&BroadcastDate
    Eller gå in på SR, Ring P1, 30 juni.
     

  27. 35
    Patrik

    Börje>> Oj, det var en intressant sändning. Lyssnar alltid på detta program men var tyvärr utomlands denna dag. Tack! :)
    Bertil Larsson lär få det hett om öronen…
    Intressanta saker som han avslöjar om möjligheterna till anslag! :o

  28. 36
    Patrik

    ”Tendensen är att dom modeller man jobbar med inte klarar (att förklara?) de senaste årens stagnation.”
    Ett litet underbart citat från Bertil Larssons inlägg i programmet.
    Måste maila och tacka denna människa. :)

  29. 37
    Inge

    Börje
    En väldigt intressant sändning där han ju påpekar sådant som vi framför som argument men blir hånade av Anders L och Micke m.fl.

  30. 38
    Labbibia

    Bosse # 21
    Vad gäller köer i Sthlm så kan jag bara konstatera att det är riktigt dåliga politiska beslut som står bakom mycket av köproblemen.
    Några exempel
    Stella Fares ökända cykelbanor.
    Dennispaketet…..som aldrig blev av pga miljömuppar. Nu först håller vi på att bygga kringfartslederna, något som borde gjorts för 25 år sedan.
    Breda (2-filiga) gator smalnades av för att bredda trottoarer och cykelbanor.
    Enkelriktningslabyrinterna, framförallt på Östermalm.
    Genomfartsförbud på många mindre gator vilket lett till att de gator som fortfarande är öppna för genomfartstrafik korkas igen.

    Säger det igen.Det är  politikerna i Sthlm som har orsakat trafikproblemen.

Kommentarer inaktiverade.