Helgläsning. Klimatsmarta viner.

Inspirerad av gårdagens diskussion om alkoholhaltiga drycker bestämde jag mig för att ta reda på vad som skrivs om s.k. klimatsmarta viner. På bloggen Köpstopp hittade jag faktiskt ganska mycket matnyttigt, f’låt, drickbart.

Tydligen är det främst vinagenterna som driver det klimatsmarta tänket. Producenterna själva tenderar att anse att konsumenten bör uppskatta ett vin för dess kvalitet och smak, snarare än någon eko-etikett.

Dock säger vinimportören Bibendum att bl.a. Southern Sun Wine Group, med vingårdar i Chile och Argentina, aktivt arbetar med klimatstrategier. I samarbete med Carbon Neutral Company klimatkompenserar de sina vintransporter. Deras klimat- och miljöstrategi innebär även att utnyttja miljövänlig el, förnyelsebar energi samt att behandla och återvinna spillvatten från deras vinerier. Spillvattnet används sedan för att bevattna vingårdarna. Det låter ju som bra initiativ, även om själva koldioxidkompenseringen är mest fernissa, för att tillverkaren tror att konsumenterna kräver sådant.

”I slutändan handlar det väl mycket om tycke och smak, är man förtjust i viner från nya världen kanske man kan välja ett ekologiskt alternativ och men om valet står mellan ett konventionellt odlat rött italiensk tågtransporterat och ett rött ekologiskt italienskt lastbilstransporterat kan är det svårare”, avslutar Köpstopp och jag tar mig för pannan. Är det verkligen sådana tankeinsatser som förväntas av en samvetsgrann konsument?

Även Systembolaget bjuder på lite läsning om det som numera kallas ”sustainable winegrowing”.

Företaget Giertz Vinimport och forskningsinstitutet SIK har förresten undersökt hur mycket utsläpp 1 liter vin av olika ursprung genererar och här är listan:

***

Syd-Afrika Kapprovinsen

Kort lastbilstransport till hamnen (har ökat på lastbilen lite för transporten av kontainer från hamn till vineriet) båt till Södertälje, kort lastbilstransport till Stockholm
Beräknat utsläpp: 140 gram CO2 per liter transporterat vin.

Australien

Kort lastbil + mycket lång båttransport  (har ökat på lastbilen lite för transporten av kontainer från hamn till vineriet).
Beräknat utsläpp: 390 g

Båt från norra Spanien

Kort lastbil + båt  (har ökat på lastbilen lite för transporten av container från hamn till vineriet).
Beräknat utsläpp: 70 gram

Jmf. lastbil – tåg

Lastbil fr. Syd-Frankrike 360 gram
Lastbil + tåg samma plats 200 gram

Argentina vs. Frankrike

En lastbilstransport från Bourgogne i Frankrike och en transport från Argentina (lastbil, båt, järnväg) släpper ut ungefär lika mycket koldioxid (mellan 320-340 gram) per liter vin.

***

Med andra ord kan jag konstatera att mitt val av fredagsvin (Penfolds) inte var så värst klimatsmart.

Dela detta inlägg

15 reaktion på “Helgläsning. Klimatsmarta viner.

  1. 1
    Torsten Wedin

    ”Sustainable winegrowing”, är det ett sätt att få fram ett vin där flaskan räcker mer än ett par timmar?

    Det ser jag fram emot.

  2. 2
    Elling Disen

    Idag är jag bjuden på en Domaine de Trevallon 97. Det ska finnas 20 bouteljer i detta land. Det skulle vel konka LOtidningen. 

  3. 3
    Labbibia

    Ur ” klimatsmart” synpunkt verkar det som om staten sköt sig själv i foten i slutet på -60 och början på sjuttiotalet. Då man lärde svensken att dricka vin utan ”bränn”. Kanske det är dags att återpppta fädernas gamla fina tradition med en rejäl brännvinsfylla på Lördagskvällen, och total nykterhet veckans övriga dagar? ;-)

  4. 4
    Gunnar Littmarck

    De som påstår att tåg är det miljövanligaste av landtransportsystem, tar aldrig med hela kostnaden.

    Tåg måste subventioneras och de resurserna skapar stor miljöpåverkan, utan tåg kunde precis lika mycket arbete som subventionerna kräver, antingen inte utföras, eller läggas på miljövårdande verksamhet såsom omläggning av våra sjuka avloppssystem.

    Resenären måste passa tid och de geografiska punkterna för start och mål station, detta leder ofta till tidförluster och omvägar.

    Nästan ingen tågpersonal inom drift och service, bor på arbetsplatsen utan åker som regel bil till och från jobbet, lades tåget ner och alla personal stannade hemma måste de miljökonsekvenserna tas med.

    Tok Norrlands banan som inte har en chans att generera sina kostnader (till skillnad mot 4-filig motorväg) samt de av prestige byggda tunnlarna under Hallands ås, ska fullt ut finansieras av motsvarande mängd mervärdesskapande.

    Nej tåg är en religion…
    Visst vore det kul om alla i SJ och banverket ersattes med sama typ av personal som driver våra flytransporter, då kunde vi kanske motivera vissa linjer.

    Största felet med tåg är följaktligen att det bygger på skattesubventionerade monopol och just det är de mest destruktiva verksamheterna, vad gäller välfärd och miljö.

    Vin som är tågtransporterat från Italien destruerar följaktligen miljö och välfärd.

    Eller hur?

  5. 5
    karlsson

    Tåg som miljö bov? Intressanta tankar. Helt klart kräver tåg kraftiga ingrepp i naturen för att det ska fungera. 

    Om  man relaterar till andra fortskaffningsmedel – vilka ingrepp krävs.

    Flyget behöver endast några kilometer platt bana för att starta och landa. Du når hela världen.

    Fartygstrafiken – hamnar som är relativt begränsade i naturen.

    Buss och bil kräver förståss vägar men de kan anpassa til naturen i betydligt högre grad än tågtrafiken.

  6. 6
    L

    Elling, Trévallon är en bra anledning till varför man ska bo i Provence…

  7. 7
    Tege Tornvall

    Enligt seriösa vinkännare och -provare smakar flertalet ekoviner inget vidare. De kan förstås bli bättre, men det kan andra också. Man får skilja mellan tillsatser till vinet och bekämpningsmedel mot ohyra och sjukdomar på vinstockarna.
    Tege

  8. 9
    GunnarE

    @4
    Mindre energiåtgång är det vid godstrsp. Människotrsp är inte lika lönsamt utom de välbesatta linjerna/avgångarna.  Gods på väg har bidrag av att så många privatbilister betalar vägskatt.  Göten från NJA till Borlänge har nog inte på väg att göra och att köra fler fartygskontainrar mellan metropolerna på väg ??. Däremot kunde väl mera av det som lossass o Gbg gå in i Östersjön på båt. De där tunnlarna är ren dumhet. Undrar om båstad tiggde om attinte få för långt till stationen? Banan kunde gott ha gått innanför åsen. Eller  i samma schakt som motorvägen. Inte såg man upp med den usla markundersökningen som kontrasterade mot de stora besvär man haft med en avloppstunnel i samma område. Och varför så mkt gods Gbg /Malmö. Båt till Jylland om det skall ner i EU. Norrlandsbanan har man kanske tänkt skall motverka avfolkning. Tro det? Beppe Wolgers tänkvärda dikt”jag har byggt en väg”  Den slutar i stil med/ jag  har byggt en väg och när den var klar rann livet ut på den …. och försvann…./
    Förresten har Norge en rätt  kraftig stödpolitik för de norra delarna vad jag förstår och det ser ju rätt livaktigt ut där på många håll. Har paddlat lite inom Lofoten för länge sedan.

  9. 10
    Gunnar Littmarck

    Gunnar E
    Som du förstår försökte jag provocera maximalt utan att fara med osanning.

    Men om energin är miljövänlig obegränsad och extremt billig, kan vi ju ta bort de argumentet, eller hur?

    Jag tror på automatkörda långtradare som ligger med metersavstånd i exakt hastighet.

    Personer och annat ska färdas i luften med VLTO

    Drivmedel ska tillverkas från ex. energin i dagens kärnavfall.

  10. 11
    JR

    Ha bara is i magen så kommer det så småningom ett mycket klimatsmart vin från Kapprovinsen som transporteras med åsnekärra upp genom Afrika och med delfiner över medelhavet för att slutligen bäras av europeiska klimattalibaner till sina slutliga destinationer. Vinet beräknas vara framme på tvåtusensjuttiotalet och vara garanterat klimatsmart och väl mognat. Isen i magen behövs för år 2070 kan man räkna med ytterligare en kvarts grad högre temperatur. Men det bästa av allt är att klimattalibanerna då är totalt utslitna och livet kan börja på nytt igen… Såvida inte Andreas Carlgren och Väderpälle överlevt. Då vet man ju aldrig.

  11. 12
    Håkan S

    Det är inte transporterna som är problemet. Det är till verkningen. Vin görs av druvs0cker som omvandlas genom jäsning till alkohol med koldioxid som en påtaglig biprodukt. Den som gitter kan räkna ut hur mycket koldioxid som släpps ut från världens alla vinproducenter. Det lär vara rätt mycket. Klimatsmarta bör alltså inte nyttja vin (eller annat starkt). Vilket förhoppningsvis kan leda till att det är mindre kul att vara klimatsmart (alternativt förklarar hur många AGW-anhängare lever).

  12. 13
    JR

    Håkan S
    Där slog du huvudet på spiken. Självklart skall alla klimattallibaner vara helnykterister. Då blir vi snart av med dem. Då kanske till och med Al Går.

  13. 14
    Iven

    Eftersom man har börjat producera vin i Sverige, kan alla, som har ”närproducerat” som enda kriterium för alla sortens produkter, konsumera ”närproducerat” vin. Det lär vara av rätt så hygglig kvalitet, dessutom.

    Vinälskare däremot kommer även fortsättningsvis att grunda sin bedömning i en större skala av kriterier: tidigare erfarenheter, druvsorternas egenskaper, hanteringen och många andra  aspekter i vingårdarnas traditioner. 

    Att framhäva ”klimatsmartheten” är väl ett sätt att anpassa marknadsföringen till konsumenternas nutida uppfattning
    om politisk korrekthet. :-)

  14. 15
    GunnarE

    Jag frisläppte CO2 idag. Bakade matbröd. Jäsningen…. Eller , det här är ju biologiskt det förnyelsebart, det måste vara ofarlig CO2. Då gäller det väl även vinjäsningen kopruttarna mm

Kommentarer inaktiverade.