Maggie på Newsmill om ekoradikalismen

Om du är sugen på lite nattläsning, eller om du just har vaknat och behöver något att läsa till ditt morgonkaffe, här är mitt senaste tillskott till debatten om ekoradikalism. Nu har även jag gjort premiär på Newsmill.

/ur artikeln/

Den gamla fina, ideella miljörörelsen som kämpade för viktiga naturvärden mot ohämmad exploatering är borta. Den har fallit i byråkratins och politikens armar. Kvar av rörelsen idag är en hop jättelika självpåtagna Eco-lobbyorganisationer med stora staber av heltidsanställda avlönade propagandister. Dessa människor är för sin utkomst beroende av människors rädsla, därav dessa ständiga larmrapporter. Skogsdöden, ozonhålet, ökenutbredningen – alla har de varit falsklarm, precis som myten om en skenande global uppvärmning. Och det enda som skiljer en miljöaktivist från finanshajar, som med fagert tal lockar av oss våra pengar, är att aktivisten skriker lite högre och har mer ovårdad klädsel. Och det finns inget forum där de ställs till ansvar för allt de ställer till med. Nu har de bidragit till att vårt lands viktiga bilindustri dör, för att inte tala om all den skada de ställer till med i den fattiga delen av världen.

Dela detta inlägg

60 reaktion på “Maggie på Newsmill om ekoradikalismen

  1. 1
    Gunbo

    Snälla Maggie, kan du förklara den här meningen lite närmare:
     Nu har de bidragit till att vårt lands viktiga bilindustri dör, för att inte tala om all den skada de ställer till med i den fattiga delen av världen.”

    Jag trodde bilindustrins problem berodde på finanskrisen och lågkonjunkturen men jag kanske har missat nåt.

  2. 2
    L

    Ja, Gunbo, du har missat att de svenska bilarna inte klarar de föreslagna utsläppskraven som dom är byggda idag. Vi har inte fattat det fina med att köra flera små bilar istället för en stor….

  3. 3
    Gunbo

    L, men vad beror då den amerikanska bilindustrins problem på? Miljöaktivister?

  4. 4
    Tege Tornvall

    Hela världens fordonsindustri har drabbats av 30-50 procents lägre försäljning, delvis som följd av generell, cyklisk lågkonjunktur och främst som följd av oväntad finanskris, som försvårar för både hushåll och företag att finansera köpa av bilar resp. lastbilar/tunga fordon.
    Vad gäller Sverige och svenska fordon har a) Saab och Volvo PV tills nyligen hyllats för sin säkerhet, som följer av relativt stora och tunga bilar, b) Scania och Volvo tillverkat och tillverkar fortfarande bland världens bästa tunga lastbilar.
    Med krisföretagen GM resp. Ford som ägare har Saab och Volvo PV förstås sämre läge och behöver nya ägare. Särskilt GM har gravt misskött sitt svenska märke, och både Saabs och Volvo PV:s tekniker och produktutvecklare har hindrats från att göra mycket de hade velat. Volvo AB och särskilt Scania är herrar i sina egna hus och har egentligen en lysande framtid, bara marknaden vänder.
    Det kommer den förstås att göra, men frågan är vilka som då äger Saab resp. Volvo PV och vad de kan tillföra.
    Bådas (särskilt Saabs) volymer räcker inte för att finansiera egen produktutveckling, produktion, marknadsföring och distribution, och de behöver partners med både finansiell och framför allt fordonsindustriell styrka och kunskap.
    Döda är de dock inte utan har tvärtom värdefullt kunnande inom säkerhet, ergonomi, chassidynamik, motorteknik och även ren produktionsteknik med ultramoderna anläggningar (särskilt Saab i Trollhättan).
    De stöttas också av ytterst kvalficerad leverantörsindustri och akademisk forskning i Sveriges berömda fordonskluster. Det är det som är vår nationalklenod – och som vår annars marknadsmedvetna regering inte fullt ut begriper.
    Tege, redaktör för Nordens enda facktidning för/om fordonsindustri

  5. 6
    Gunbo

    Tack, Tege, för ett uttömmande svar på varför Sveriges och världens bilindustri ”dör”! Då var det som jag trodde.

  6. 7
    karlsson

    Maggie du träffar en öm tå, när klimathotet blir politik så öppnades också en möjlighet till försörjning via skattemedel för de som är duktiga på att ropa  – klimatkris. Nu går alla i samma riktning och får pengar , de som tänker annorlunda får inga pengar.

    Vi har haft sådana strömmningar förr

  7. 8
    Jonas N

    Gunbo,

    Ju högre skatter, både på arbete, på material, på tjänster och underleverantörer, på företagsvinster och utdelningar. Och ju högre extra miljöskatter vi lägger på på saker som skall tillverkas i Sverige, desto svårare blir det att hålla en produktion igång så att den kan överleva ekonomiskt på sikt.

    Detta gäller överallt. Och Sverige har duktiga bilföretag, ingejörskunnande mm men också höga skatter på arbete varor och inkomster. Dessutom har svenska privatpersoner (pga långt utbyggd sk ‘välfärd’) låga sparkvoter, låga marginaler, och obefintlig nettoförmögenhet.

    I ett läge som detta, när finanskrisen slår till drabbar det ett land som Sverige extra hårt. Köpet av en ny bil är det första som går bort både för privatpersoner och för företag som känner av mer snålblåst. Hemmamarknaden tvärdör väsentligen ögonblickligen. Det faktum att SAAB kan gå i KK, eller Volvo PV kan bli kinesisk riskokare är inget som ökar köplusten för ögonblicket.
    Som sagt, GM är nog i en än värre sits, och Chrysler har redan begärt konursskydd, dvs ansökt om rekonstruktion. Och det faktum att deras kriser är värre, kan (OBS: Kan!) vara en fördel för våra nischbilmärken. Men SAAB har under 20 års tid inte kunnat ge vinst åt sina ägare, och aldrig lyckats få volymer i sin försäljning för att rättfärdiga sina ganska höga utvecklingskostnader (och många anställda per producerad bil). De behöver nog se sig om efter en större partner som kan stå för vissa av koncerngemensamma kostnader och rationalisera i komponentfloran bland de olika modellerna.

    De amerikanska bilundstriernas problem beror i huvudsak på UAW, dvs på de väldigt förmånliga lönerna och avtalen som facken i Detroit (med benäget politiskt bistånd) lyckats utverka. Det är bla dessa pesnionsåtaganden som idag tynger dessa industrier så mycket att det är hart när omöjligt att räkna hem ett ägandet av dessa även om prislappen blir noll $USD.

    Och det är bla detta som det nu schackras om febrilt bland samtliga. Dvs både ägare, fack, politker, och federal regering med sina bailout-$. Det kan tilläggas att nilproduktion i tex Virgina inte alls är lika problemtyngd.

  8. 9
    Uffeb

    Bra artikel Maggie!

    Du beskriver miljörörelsens skrämmande förändring bra tycker jag.

    Dessutom är jag övertygad om att klimathotet och regeringens agerande med Etanolsatsning, miljöbilspremie och tala om att börja bygga vindsnurror i Trollhättan har bidragit till problemen för svensk bilindustri. I alla fall på den svenska marknaden.

  9. 11
    Urban

    Maggie: du skriver på ett sätt som gör att jag plötsligt får betydligt lättare att andas. Svårare att andas får jag när jag surfar in på Anders Wijkmans hemsida. Herr Wijkman är en av dem som delvis livnär sig på det sätt som du beskriver.

    Det är viktigt att verkliga miljöhot tas om hand. Den nuvarande strukturen på vissa organisationer befrämjar definitivt inte att detta sker. Skrämselpropaganda och ständigt upprepande av dogmer som varande ett mantra leder inte till något positivt för oss människor och vår fortlevnad.

    Tänk när säldöden tog miljöpartiet till riksdagen. Kommer ni ihåg vad sälarna dog av? Ett virus!

    Tack Maggie för ditt engagemang!

  10. 12
    Mikael

    Ozonhålet, skogsdöden och ökenutbredningen var falsklarm? Det är ju åtminstone i två av tre fall direkt fel av dig Maggie, bryr du dig om det? Tack vare att larmen togs på allvar så har dock problemen hanterats och är idag inte längre problem. Jag tycker att den självklara slutsatsen borde vara att vi ska ta miljölarm på allvar.

  11. 13
    Christopher E

    Mikael;

    Ozon”hålet” är inte mindre nu än tidigare. Det tycks inte ha mycket med sprayburkar att göra. Och även det skulle visa ha det när vi får mer data över tid, så är det ändå ett falsklarm, därför att en säsongsmässig minskning av ozonet över Antarktis inte har några dramatiska effekter i vilket fall. (Enligt pålitliga Greenpeace kommer det dock behövas rymddräkt i Australien, trots en brådel av UV-strålningen en svensk barnfamilj i Thailand utsätter sig för).

    ”Skogsdöden” kom aldrig, trots att vi på 80-talet fick höra att alla skogar skulle vara försvunna vid det här laget. (Några av oss, som såg den frodiga grönskan utmed Tysklands autobahn, tvivlade redan då). Visserligen har vi haft en luftförbättring sedan dess, men det räcker inte för att förklara bort falsklarmet.

    Ökenspridning som larm… det kan man möjligen diskutera. Tidigare spred sig vissa ökenområden pga av betestryck och vedinsamling (sker väl väl i viss mån fortfarande). Om olika projekt minskat detta genom medvetenhet kan du få en liten poäng där, Mikael. Å andra sidan har vi ett pågående falsklarm om klimatrelaterad ökenspridning som redan är falsifierat, då trenden inte går åt det hållet. Lustigt nog tycks just själva koldioxiden vara en bidragande orsak till förgröningen.

    Så Maggies falsklarmslista klarar sig ändå bra.

  12. 14
    Thomas

    Christopher, ozonhålet i Antarktis gynnas av låg temperatur i stratosfären, och som en följd av växthuseffekten så har denna kylts av. Dessutom har freonerna en lång livslängd i atmosfären. Det var väntat att det skulle ta lång tid för ozonhålet att läka.

  13. 15
    Mattias

    Om någon larmar om ett hot som sedan inte inträffar, är det då beroende på de åtgärder som vidtogs eller pga att larmet var överdrivet?

    Vem ska avgöra det som inte själv är biased i någon riktning? Den positiva bild av vetenskapen som ett objektivt sanningssökande vi utomstående har är alldeles för förenklad. Som jag ser det finns det tre steg att gå igenom på vägen till en mer ärlig syn på vetenskapen. 

    Det första steget brukar vara när man inser att de som tycker annorlunda än en själv inte har så mycket på fötterna som man trodde. Dit når de flesta rätt snabbt! Det andra steget är när man inser att ens egna teorier kanske inte är så 100%-iga heller. Det brukar komma med ålderns vishet. Det tredje steget är dock en djupare insyn i hur svårt det är att komma åt sanningen om någonting alls för någon alls. Vi är alla biased på något sätt. Vi har alla belöningar, ekonomiska eller andra, vi kan få av att tillhöra olika idéskolor.

    Michael Crichton skrev flera bra essäer om detta. Ett färskare exempel från nationalekonomins värld är Russ Roberts podcast från 26 januari i år (http://www.econtalk.org/archives/2009/01/roberts_and_han.html) där han talar om detta självkritiskt med Robin Hanson.

    Det borde finnas flera som Russ Roberts inom nationalekonomin. Inom klimatdebatten är de ännu mer sällsynta är jag rädd för.

  14. 16
    Gunnar Littmarck

    Om journalister varit kunniga och objektiva skulle de i fallet ozon beskrivit att ozonhål är en minst 20% förtunning mot normalen för plats och årstid.

    Vidare borde de förklara att de klorföreningar som kan egera katalysator så två O3 blir 3 O2 bara klarar det ca700ggr.

    De borde vidare förklarat att om ozonskiktet i tunnas ut tränger uv-längre ner och återbildar snabbare 3O2 till 2O3.. enkelt eller hur?

    Korkade obildade journalister är det farligaste för mänskligheten, men nu finns duktiga i alla områden på Internet, så jag anser att det är räddningen mot fördumningen.

    TTPP #14
    som en följd av växthuseffekten har denna kylts av
    :D

  15. 17
    Gunnar Littmarck

    7000ggr inte 700 jag missade en nolla….
    Troligen av skratt för  TTPPs roliga kommentar..

  16. 18
    L

    Mattias, man behöver inte tycka någonting om ett larm. Det räcker att försöka ta reda på om det finns någon grund för larmet och just klimatfrågan saknar övertygande vetenskapliga bevis. Tvärtom förvånas man över hur CO2-hypotesen försvaras med lögner, halvsanningar och dimridåer…

  17. 19
    Christopher E

    Thomas;

    Så med andra ord finns alltså inte minsta tecken på alla regleringar runt freoner påverkar ozonet. Argument som ”jo, men det hade varit större om inte…” har ringa bevisvärde. Uttryckts föträffligt av Mattias ovan.

    Spelar egentligen ingen roll, eftersom det är falsklarm ändå, alltså.

  18. 20
    Gunbo

    Jonas, tack för ett uttömmande svar om orsakerna till bilindustrins problem. Det är med andra ord höga skatter i Sverige och alltför höga löner i USA som knäckt företagen. Det har alltså inget med ”ekofacismen” att göra. Eller en allt hårdare konkurrens eller felsatsningar på alltför stora och bensinslukande modeller? I en marknadsekonomi är det väl efterfrågan som ska styra utbudet? Har inte bilindustrin varit tillräckligt lyhörd för konsumenternas preferenser får de väl stå sitt kast. 

  19. 21
    Christopher E

    Gunnar,

    Ozonet ”skulle” återhämta sig om det inte blivit kallare.

    Det ”skulle” blivit varmare på Antarktis av växthuseffekten om inte samma effekt gjort det kallare.

    Det ”skulle” blivit varmare på 2000-talet om inte naturliga effekter ”maskerat” uppvärmningen.

    Isbjörnarna ”skulle” ha dött ut av isbrist om de inte blivit fler istället av andra orsaker.

    Mat och råvaror ”skulle” ha varit slut nu, om inte den tekniska fortsattt som den alltid gjort.

    Oljan ”skulle” ha kostat 200 dollar fatet nu, om inte krisen kom och mer olja kommit i vägen.

    Det är mycket som ”skulle” blivit i alarmisternas värld. ”The dog ate my homework”, som amerikanerna säger.

    Då är det roligare att vara optimist och få rätt hela tiden.

  20. 22
    L

    Gunbo, när vår statsminister skyller Volvo och Saabs problem på att dom tillverkar för stora bilar med för stora utsläpp, så sänder det säkert signaler om att klimatfrågan ska prioriteras. Likaså när Carlgren idag går ut och säger att Sverige ska jobba hårt för att få koldioxidskatter i hela Europa. Inget av detta hjälper Volvo/Saab.

  21. 23
    Gunnar Littmarck

    Cristopher E
    I det lilla perspektivet har pessimister oftare rätt, men lever fan så mycket olyckligare liv.

    I det stora perspektivet har så gott som alltid pessimister fel.

    Var 25 års period blir på alla mätbara vis bättre än föregående.

    Vi kan ha en evig tillväxt även av jordens befolkning, samtidigt som miljöbelastningen kan minskas i evigheter.

    I vart fall miljontals år.

    Pessimister lider av att bli motbevisade, se bara i det lilla.

    När optimisten i familjen föreslår något och pessimisten omedelbart går emot, så genomförs kanske ändå projektet pådrivet av barnen som är naturligt optimistiska.

    Går det inte helt perfekt kan man se hur pessimisten lever upp, vad var det jag sa, vi skulle inte….

    Det finns en stor ökande mängd framtidspessimister som till vart pris vill finna hot och mår illa av alla positiva utvecklingar.

    Typiskt för pessimister är att de är otekniska.

    Hur var det i ungdomen TTPP?

    Var din cykel, moped, bil häftigast på gatan?

    Byggde du om och trimmade dina modellflygplan?

    Var det du som reparerade TV och alla rör och elinstallationen före reparatörerna han komma, till dina föräldrars förvåning?

    Eller var du stackaren som lämnade saker till reparatörer och fick igen dem efter dyra pengar och lång tid i samma skick?

    Bristande förmåga är pessimistens skapare.

    Obegränsad förmåga är optimistens.

    Vem vill ni bo med på en i övrigt öde ö?

  22. 24
    Christopher E

    Gunbo;

    Konsumenternas preferenser är överlag stora, starka bilar. De sålde som smör innan det tillfälligt höga oljepriset och krisen. Det du talar om är vad politikerna tycker vi ska vilja ha. Politikernas ökade skatter och fördyringar i koldioxidhysterins namn har minskat kundernas möjligheter att handla efter preferens.

    Jag tycker också marknadsekonomi ska styra tillverkning och utbud. Men det är svårt att styra rätt bland grumliga politiska nycker.

    Om politiker tex. förbjuder glödlampor och fabriker för dessa går i konkurs, ska då sådana som du ropa ”det är deras fel som inte tillverkar vad folk vill ha!”?

    Ekofascism som ger uttryck i miljölagstiftning och ökat skattetryck har bidragit till bilbranschens problem. Därmed inte sagt att det inte finns fler orsaker.

  23. 25
    Gunbo

    L, jag tror mer på olje/bensinpriset. Folk tänker främst på sin plånbok.

  24. 26
    Christopher E

    Gunbo; ökad koldioxidbeskattning har drivit upp just bensinpriset. Visst är grundproblemet plånboken, och politikerna har gjort den tunnare.

  25. 27
    Gunbo

    Christopher,
    ”Konsumenternas preferenser är överlag stora, starka bilar”.
    Här talar du nog för dig själv.
    Konsumenter påverkas inte bara av politik. Reklam har minst lika stor om inte större påverkan.

  26. 28
    Mot bättre vetande

    Ozonhålet igen – Q-B Lu´s artikel från den 20 mars 2009 visar på tydliga samband  mellan kosmisk strålning och ozon från 1980 till 2008. Hur kommer CFCmolekylerna in det sammanhanget dvs  är det vetenskapligt klarlagt att det var CFC som åstadkom ozonnedbrytningen eller är det fråga om konsensus även i det sammanhanget?
    Någon som kan upplysa? 

  27. 29
    Christopher E

    Javisst Gunbo, så dum jag är, kunderna föredrar naturligtvis små, svaga, trafikfarliga och obekväma bilar utan lastutrymme… om de får välja fritt.

    :D

  28. 30
    Gunnar Littmarck

    Mot bättre vetande.
    Jag hade förmånen att få närvara då de tre som fick Nobellpriset 95 för just detta blev utfrågade på KTH.

    De visade just det jag skrev ovan.

    Du ska dock tänka på hur många Ozon molekyler det finns och hur snabbt de återbildas, vilket visade redan 95 att hotet inte var reellt, men som vanligt orkar inte politiker eller journalister lära sig det som tar uppemot en timmes hårda studier.

    Inför kompetens examen för alla offentliga beslutsfattare, ställ därefter de som fattat beslut mot sin kunskap till svars för skadan det åsamkat väljarna.

  29. 31
    Gunnar Littmarck

    Förklaring till #30
    Det är vetenskapligt bevisat att vissa klorföreningar agerar katalysator vid nedbrytning av ozon, det är däremot inte vetenskapligt bevisat hur stor effekt våra utsläpp av vissa freoner bidrog med, troligen knappt mätbart.

    Det är ju vid polerna efter vinterns frånvaro av uv-ljus som ozonhalten sjunkit då nedbrytningen gått fotare än nybildningen.

    Vid ekvatorn är det nog ganska svårt att påverka ozonhalten (tror jag)

    Kolla skillnad Kiruna 1 april och 1 oktober…

  30. 32
    Gunnar Littmarck

    Jag kan tänka mig att vissa historiska stora vulkanutbrott släppt ut stora mängder klor som kunnat påverka ozonskiktet för en tid.

    Ren spekulation.

  31. 33
    Gunbo

    Christopher,

    ”….kunderna föredrar naturligtvis små, svaga, trafikfarliga och obekväma bilar utan lastutrymme… om de får välja fritt.”
    Var har jag skrivit det? Överdriv inte!
     

  32. 34
    Thomas

    Christopher #21, om du vill argumentera så, vad säger du om Maggies  alarmistiska inlägg:

    Bilindustrin ”skulle” gått bättre om det inte varit för talet om AGW.
    Den fattiga världen ”skulle” haft det bättre om vi struntat i AGW.

  33. 35
    Gunnar Littmarck

    Volvos V50 med ,38l/mil vid landsvägskörning tycker jag verkar vettig.

    Om några år får vi sådana fast med 4hjulmotorer och ett elverk på kanske 30-50kW.

    Då ni kan vi åka några mil på batterier, eller längre och billigare än idag, med bättre prestanda, aktiv fjädring och 4hjulsstyrning..

    Livet leker och alla bilar blir bara billigare, starkare, snålare och bättre, precis som ni ska få se att energisystem blir.

    Ni kan alla slösa in absurdum, ty energi är oförstörbar.

  34. 36
    Christopher E

    Thomas;

    Maggie har med stor sannolikhet rätt.

    Du läser dock dåligt. Hon talar om hela eko-radikalismen, inte specifikt AGW. Då lämnar det inte mycket att diskutera, då vi vet till exempel att gröna extremister hindrat jordbruksutveckling i Zambia och lobbat hårt med framgång för en bilfientlig politik här hemma, för att ta två exempel.

    Sedan tycker jag inteMaggies inlägg är alarmism. Du lobbar ju för att ordet bara ska användas överdrivna farhågor. Texten handlar ju om andras alarmism.

  35. 37
    Christopher E

    Gunbo,

    ”“….kunderna föredrar naturligtvis små, svaga, trafikfarliga och obekväma bilar utan lastutrymme… om de får välja fritt.”
    Var har jag skrivit det? Överdriv inte!”

    Ja, eftersom bilindustrin tillverkar stora, motorstarka, säkra och bekväma bilar med mycket plats som de inte får sålda tillräckligt därför att de inte är ”vad folk vill ha”, då måste du ju mena att folk vill ha motsatsen… eller kanske ingen bil alls?

    Poängen är väl just att kunderna inte får välja fritt, och det är inte marknadsekomoni. När politiker bestämmer vad folk ska vilja ha, är det planekonomi.

    Rekommenderar varmt Magnus inlägg på En kättares bekännelser på detta tema…

  36. 38
    Jonas N

    Gunbo, jag vet inte om du med avsikt övertolkar vad jag skrev.

    Bilindustrien har sedan länge haft en överkapacitet och extremt dåliga marginaler. Dvs det har legat en kris under ytan och pyrt ganska länge nu. Finanskrisen förde den bara till ytan, och jag diskuterar vilka (med existerande överkapacitet)  som då blir de som har sämst förutsättningar att överleva.

    ‘Ekofascims’ har med skatter, regler och förubd att göra. Sådant kan bidra, ja. Men har lyckligtvis inte kommit så vansinnigt långt på vägen med sina ‘ambitioner’.

    Det du säger om ‘felsatsningar’ är nonsens. Mode- och prissväningar är inte samma sak som systematiska felsatsningar (sådant görs oftast av politiker). Däremot kräver det förändringar, något som både politiker och fackföreningar ser som ‘problem’ ofta.

    Christopher E har fö. gett dig samma sorts svar ser jag nu. Läs gärna och lär med öppet sinne!

  37. 39
    Red Hansen

    Om jag inte kommer ihåg fel så var det en väldigt tveksam koppling mellan CFC och möjligheterna till påverkan på ozon. Processen inkluderade åtskilliga steg som låg i nivå med dom mirakulösa förstärkningseffekterna hos CO2. Att DuPonts patent på Freon gick ut kändes som en mer verklighetsnära förklaring.  Finns fortfarande att få tag på så man kan fylla upp ACn vart femte år med en skvätt.

    Om man sänkte dom sanslösa energi och drivmedelsskatterna till 0% skulle det tveklöst öka farten på både bilförsäljning och industri igen i sverige

  38. 40
    Lars Bern

    I Kina ökade bilförsäljningen med 37% i april i jämförelse med samma månad förra året. Det är Kina vi skall observera. Om ca. 20 år har den kinesiska ekonomin passerat USA:s och om ytterligare ngt decennium har även Indien passerat USA.

    Vad gäller freoner så har ryska forskare visat att de freoner som vi släppte ut bröts ner ganska snabbt i nedre atmosfärsskikt genom reaktion med väte. De nådde aldrig upp till stratosfären. Ozonhålet visade sig vara ett naturligt fenomen som kommer och går i takt med variationerna i solcyklerna. Vi stackars människor vill så väldigt gärna att vi skall vara herrar över vårt klot och tror därför alltid att observerade variationer beror på något vi har gjort. Lite ödmjukhet vore på sin plats, då skulle vi inse att vi måste koncentrera våra krafter på att anpassa oss till de förändringar som vi inte är herrar över. Nästa nedisning av vårt land kan börja när som helst inom de närmaste 3000 åren, det borde bekymmra oss betydligt mer är oskyldiga temperatur-svängningar på några få grader.

  39. 41
    Thomas

    Lars, om nu de freoner vi släpper ut bryts ned i troposfären, hur kommer det sig att man kan mäta deras förekomst i stratosfären?

  40. 42
    Christopher E

    Lars Bern,

    Visst är det spännande att de asiatiska ekonomierna är framtidens vinnare. Skulle rekommendera skolbarna att börja läsa kinesiska och hindi redan nu… säg efter mig nu, barn… Bharat ek amir desh hai…*

    Indiska bilindustrin har också problem, läste jag. Det är redan dubbelt så många som har beställt den nya Tata Nano mot vad de hinner tillverka, så de måste sålla bland kunderna…

    Ser fram emot din och Maggies bok!

    (* Indien är ett rikt land)

  41. 43
    Gunnar Littmarck

    I ozondebatten ställer jag mig på TTPPs sida, inte att det har någon effekt, men att holländarn italienaren och jänkaren som fick priset hade rätt vad gäller funktionen.

    Det är ju lite som CO2-hotet.

    Fossilförbränning leder till högre halt CO2 i atmosfären, vilket höjer ir-reflektionen  runt 15mym.

    Effekten är någon tiondels C och kan max öka några till, så det med noggranna mätningar kanske i framtiden går att urskilja från ”bruset”.

    De mest verksamma freonerna, tror jag verkligen agerade som katalysatorer i det skyddande ozonskiktet, men effekten var nog inte mätbar.

  42. 44
    Gunnar Littmarck

    Indien tror jag aningen mer på det är ändock en demokrati, även om vissa religioner försöker ändra det.

    Indien har ett gemensamt språk… All utbildning sker på engelska..
    Kina har en massa språk… hur kul snacka mandarin om ändock ingen i omgivningen fattar.

    Nej Indien är framtiden, dit längtar jag.

    Tänk att de redan har 350miljoner med minst medelvästeoropeiska köpkraft…

    Vilken hastiughet

  43. 45
    Christopher E

    Hela meningen ska nog vara, som utvecklingen går nu:

    Bacche, Bharat ek amir desh hai, lekin hamara desh garib hai. Sanjeev ki gari  lal hai aur Thomas ki gai kali hai*

    (*Barn, Indien är ett rikt land, men vårt land är fattigt. Sanjivs bil är röd och Thomas ko är svart)

    Framtidens läroböcker blir riktiga höjdare. ;-)

  44. 46
    Olaus Petri

    Redan stora :-D och det innan jag kranat mitt rödvin! Bravo Christoffer! Lär mig mer, jag sitter vid dina fötter.

  45. 47
    Uffeb

    Christopher #45

    Kul att du kan hindi, men den stora fördel Indien har är ju att det fungerar med engelska… språket är alltså inget problem för svensk ungdom som vill skapa sig en framtid i Indien.

  46. 48
    Uffeb

    Thomas #41

    Att man hittade freon i stratosfären kanske berodde på att ballongens mätinstrument förorenades på vägen upp?

    Jag är ingen expert men det är en hypotes…

  47. 49
    Christopher E

    Uffeb; du har rätt naturligtvis. Engelska är i praktiken affärsspråket i Indien. Hindi fungerar dessutom bara bra i norra delen av landet.

    Men lite språkkännedom kan dock smörja hjulen vid affärskontakter, inte sant? Visar respekt för världens framtida ledarnation.

    Mina kunskaper är dock ganska blygsamma. Klarar bara enklare fraser men kan läsa alfabetet (Devnagari) som används i hindi.

  48. 50
    István

    Vetenskapsradion hade för ett tag sedan en utmärkt tillbakablick på SKOGSDÖDEN på 80-talet.
    Huvudtesen var då inte, att den direkta försurningen ( som redan då kunde motbevisas)  orsakade att att träden dog.
    Nejdå, det var Al föreningar som utlöstes  i marken av syrlig regn som dödade.
    Typ positiv återföring alltså, ett älsklingstema hos alarmister.
    Vid sidan om tiping points, cocktail-effekter etc.
    Det var en tysk profet som visade detta i sina omfattande prov.
    Hela vetenskapsvärlden svalde teorin okritiskt, även i Sverige, trots att det fans egen forskning som avvisade den populära teorin. Tyskens resultat var mera upphetsande.
    Felet var bara att han glömde av att plantorna även behövde näring, alltså dog dom av svält inte av Al!
    Det är märkligt hur lätt det är att dupera hela den akademiska världen!
    Larmen kom ju inte från folk som kan skog!
    Själv har jag också frapperats av den oförskämda grönskan längs tyska autobahn så var så påtaglig och har aldrig trott på någon skogsdöd

  49. 51
    Uffeb

    Christopher

    Där har du en poäng. Men jag tror att det räcker med ungefär dina kunskaper och kanske inte ens det. Att visa intresse för det lokala språket är att visa respekt, och det är bra även om man inte behöver använda det för att försörja sig.

  50. 52
    Anders L.

    Istvan #50,
    Inte bara skogen drabbades, utan även många sjöar i västra Sverige. Det finns fortfarande kraftigt försurade sjöar med starkt påverkad fauna, även om svavelnedfallet har minskat med över hälften sedan 80-talet.
    Försurningen är inte alls någon myt utan en högst mätbar effekt av förbränningen av fossila bränslen.
     

  51. 53
    Christopher E

    Anders L;

    Riktigt, försurningen var och är ett problem. Jag tror István syftade enbart till kopplingen till skogsdöden… Fortfarande kalkas flitigt för att hålla liv i åar och sjösystem, och det behöver ske länge än.

  52. 54
    István

    Problemet som radioprogrammet berättar om är en stor skandal.
    I vetenskapens och politikens värld.
    Ingen brydde sig att kontrollera den tyska rapporten.
    Professor Dr. Dr. N.N. i vit rock och med blixtrande glasögon övertygade alla, medan den lågmälde svenske forskaren, som oponerade,  fick dumstrut på huvudet.
    Det blev närmast ett politiskt påbud att tro på skogsdöden.
    Hur kommer det sig att  naiviteten är så gott som bottenlös i akademins värld såfort det dyker upp någon teori som går att använda till att skrämma folk med?
    Hur kommer det sig att ingen uppföljning sker efteråt för att undvika nya fadäser?
    Ingen är ansvarig. Fritt fram för nya dumheterä
    Som vi bevittnar i dagens CO2 hysteri.
    PS tyvärr tappade referensen till radioprogrammet. Den är nymera borttagen från ”lyssna igen” listan

  53. 55
    Thomas

    Uffeb #48, att olika typer av mätinstrument alla skulle mäta fel på samma sätt känns som en mycket krystad hypotes. Vad sägs om den alternativa hypotesen om att de där ej namngivna ryska forskarna har fel?

  54. 56
    Uffeb

    Thomas #55

    Jag skrev min kommentar mest för att få bidra med en hypotes, även om den därför blev lätt krystad  :-)

  55. 57
    Limnolog

    Christopher E & Anders L

    Även försurningslarmen om massdöd av svenska sjöar var (sett i backspegeln) oerhört överdrivet. Speciellt i norrlandslänen där man kastat bort miljardbelopp utan att kunna visa att detta varit motiverat såsom ”en livsuppehållande faktor för fiskbestånd som annars skulle utrotas” (som det då påstods). Sportfiskare fick dock lite mer fisk att fiska på i vissa vatten med onaturligt skapade höga kalkhalter med hjälp av kalköverdosering. T ex visar forskningsresultat att endast någon enstaka procent av fiskpopulationerna i Norrland nånsin var utrotningshotade av försurning. ”Kalkningsindustrin” som inkluderar kalkningsföretag, konsulter, kalkningsadministrationer på länsstyrelser och kommuner samt en MINORITET av akvatiska forskare kunde säkra sina leverbröd i decennier och delade på miljarderna (Skr). Många forskare har påpekat att kalkningen är omotiverad, t ex flera Uppsala-limnologer och internationella forskare. Politiker och administratörer kunde spänna sig med att de minsann var handlingskraftiga. Kalkningen var (är) till största delen en extremt uppblåst politisk bubbla dit huvuddelen (vissa år) av naturvårdsverkets åtgärdsbudget slussats i decennier. De flesta kalkade vatten var faktiskt inte så sura att utrotning hotade fiskbestånden, men de kalkades ändå.

  56. 58
    Magnus A

    Gunbo 22:10. Att våra relativt små biltillverkare Saab och Volvos tvingats lägga krut på etanolmotorer är något jag sett branschbedömare ange som en orsak till deras problem. Har bl a med tappad konkurrenskraft att göra. Marknaden är ju inte bara ”miljöbilspremie-Sverige”.

  57. 59
    István

    Limnolog
    Tack.
    Det Du beskriver brukar klassas som konspirationsteorier av Mikael, Anders L samt Thomas mm.
    Folk som av ideologiska skäl inte vill se sanningen.
    Eller har en avvikande definition på sanningen.
    Vi andra har all anledning att bli förbannade.
    Var finns den granskande journalistiken?
    Lär vi oss aldrig av tidigare misstag?
    Vi ser idag samma korrupta system rulla vidare.
    Det är bara slagorden som växlas.
    Det är lönande och helt riskfritt att flyta med strömmen.
    Det fordras civilkurage och kan kosta att opponera.

  58. 60
    Mikael

    Ozonhålet, skogsdöden och ökenutbredningen var falsklarm? Det är ju åtminstone i två av tre fall direkt fel av dig Maggie, bryr du dig om det? Tack vare att larmen togs på allvar så har dock problemen hanterats och är idag inte längre problem. Jag tycker att den självklara slutsatsen borde vara att vi ska ta miljölarm på allvar.

Kommentarer inaktiverade.