SAAB föll offer för klimatet

Enligt Sasja Beslik, ansvarig för ansvarsfulla placeringar på fondbolaget Banco, är SAAB Sveriges första ”klimatoffer”. Anledningen till SAAB:s motgångar menar han är bolagets oförmåga att hänga med i utvecklingen av miljövänliga bilar, detta trots att SAAB erbjuder idag flera etanoldrivna modeller.

För ett år sedan undersökte Banco hur finansbolagen skötte sitt arbete när det gällde miljö och klimat. Nu har man följt upp undersökningen och konstaterar att ”bolagen inte tagit något vidare intryck av det senaste årets klimatdebatt. Exempelvis har fortfarande bara fyra av 26 undersökta bolag någon som är ansvarig för miljö- och klimataspekter.” Sasja Beslik är besviken.

Han efterlyser mer aktivitet från politiskt håll och menar att den svenska regeringen borde införa riktlinjer för hur finanssektorn ska ta sitt klimatansvar.

Någon som inte vet vem Sasja är? Fy. Enligt Expressen rankas Sasja Beslik som Sveriges mest inflytelserika person under 40. Han sägs jobba för en ansvarsfull kapitalism och anser att klimatet är en större fara för mänskligheten än terrorism. När han deltog i förra årets Klimatforum var han för att beskatta de företag som utvinner olja i stället för att beskatta utsläppen. Jag var själv närvarande på Klimatforum och måste tyvärr säga att det enda som imponerade på mig vad gäller Sasja Beslik var hans längd.


Dela detta inlägg

28 reaktion på “SAAB föll offer för klimatet

  1. 1
    Jonas N

    Jag har träffat snubben en gång, och då lät han dels tölpaktig i sina PK-utfall mot dem som inte trodde att företag borde lägga krut på att lägga krut på att blidka en politisk PK-opinion. Och efter att han blev bemött med uppmaningen att lägga fram sina argument snarare än plumpa anklagelser, reste han sig och gick.

    Det kan tilläggas att Banco’s sk etiska fonder inte har varit någon hit för sina kunder, placeringsmässigt alltså. Men det kanske inte är Sajsas mest angelägna mål heller …

  2. 2
    L

    Nja, jag måste försvara Sasja när det gäller Saab, han säger enligt artikeln att det är ägarna, GM, som inte har hängt med i efterfrågan på miljövänliga bilar. Den kris bilindustrin upplever nu är dock mer kopplad till finanskrisen än miljömedvetande, det visade sig tydligt när bränslepriserna sjönk och försäljningen av stora bilar tog fart igen i USA.

  3. 3
    Jonas N

    L – Jag har många ggr hört påståenden om att biltillverkarna inte skulle ‘förstått’ vad marknaden efterfrågar. Oftast uttalat av politiker och andra liknande förstå-sig-påare.

    Jag sätter väsentligen noll tilltro till dylika påståenden. Att dessa skulle vara mer lyhörda för marknades efterfråga, och skiftningar i densamma låter fullständigt barockt.

    Numera sker billtillverkningen så att de flesta producerade bilar är ‘individer’ som beställts efter specifika önskemål i förväg. Och så har det varit några decennier redan ..

  4. 4
    Christopher E

    Håller med. Nog jobbar bilindustrin, som alla vinstdrivande företag, efter efterfrågan. Sedan försöker ju staten med olika styrmedel styra efterfrågan, oftast med katastrofalt resultat (idag kör tex. en massa subventionerade etanolbilsägare omkring och tankar bensin ändå).

    Apropå USA, hörde igår att Toyota stänger fabriken några veckor, mest pga 37% mindre försäljning i USA.

    De inhemska amerikanska märkena har dock ”bara” tappat 23% i försäljning.

    Så hur var det nu med att Detroit bara tillverkar bilar ingen vill ha…?

  5. 5
    Håkan

    Detroit tillverkar bilar som politiker bestämt att konsumenterna inte vill ha…

  6. 6
    L

    Politiker är som sagt dom sista som fattar någonting om vad folk vill ha. Däremot kan deras ”ekonomiska styrmedel” emellanåt förändra köpbeteenden, som det blev med de subventionerade etanolbilarna. Men när konsumenterna upptäcker nackdelarna och det dessutom blir billigare med bensin, struntar dom fullständigt i politikerna.

    Den dag vi kan få elhybrider som är tillräckligt bra kommer säkert många att köpa såna utan några ekonomiska styrmedel, men vi är inte där ännu. Vi vill ha rymliga, säkra bilar med värme och räckvidd i det här avlånga landet. Inte små gulliga elbilar som bara duger att åka till kiosken med…

  7. 7
    Toprunner

    Ett av SAAB:s största problem torde väl vara deras helt ”kassa” växellådor/slutväxlar  som de envist fortsatt misslyckas med genom hela företagets historia. De har ju även en tragisk historia med sina problematiska tändsystem.
    Kvalitet har sällan vart deras ledstjärna.

  8. 8
    Peter

    Håller med att ”bilindustrin gör bilar som ingen vill ha” är rent skitsnack. Anledningen till att tex SUV:ar har blivit på modet är ju att folk vill ha dem. Det finns inget självändamål i att tillverka saker ingen vill ha. Antar att det är en avsiktlig underton i det uttalandet för att återigen skuldbelägga allt som har med motortrafik att göra: Elaka direktörer på de stora biltillverkarna gör co2-utsläppande fordon i rent jävulskap när det goda folket egentligen vill ha ”miljövänliga” små bilar…
    Att göra bränslesnåla bilar och gå över till andra bränslen är dock positivt och något jag stödjer men fanatismen i frågan skadar mer än den gör nytta. Ett gott exempel är denna vansinnigt korkade subventionering av etanol.

  9. 10
    Gunnar Littmarck

    Håkan #5
    Just vad politiker vill.
    Bestämma vad deras väljare vill.

    Varför vill ingen politiker bara effektuera väljarnas beställningar?

    Om alla alltid drivits av just det, vore den byråkratiska sfären i Sverige, reducerad med 90%.

    Riksdagen skulle bestå av färre en hundra ledarmöter, som aldrig fick sitta fler en tre perioder, vilket lämpligen stimuleras till med allt mer sjunkande ersättning.

    Bara genom dessa förändringar skulle årliga resurser om flera hundra miljarder flyttas till medborgarna.

    Det skulle faktiskt räcka till den grundplåt som tog bort försäkringskassa, csn, majoriteten av socialsekreterare och  a-kassa.

    Politikers önskan att kontrollera och styra människor,
    är det tyngsta ok vi numer bär.

  10. 11
    Mika N

    Den här diskussionen handlar, enligt min mening, en mycket viktigt aspekt, högst väsentlig sådan, i den allmänna debatten om den pågående finanskrisen och bilindustrins kris; vem eller vilka är de som bär skulden till det inträffade och hur, om möjligt, kan man undvika upprepning i framtiden.
    Det är många här som lyfter fram politikernas roll, och jag är helt övertygad om att man är inne på ett rätt spår.
    Tänk bara den pågående finanskrisen som har sin ursprung i den amerikanka bolånemarknaden. ”Under Bill Clintons år som president pressades det halvstatliga Fannie Mae och Freddie Mac, som svarat för cirka hälften av alla huslån i USA, att frångå sedvanliga lånekriterier i syfte att hjälpa låginkomsttagare till egna hem. 1996 gavs ”Fannie och Freddie” ett explicit mål från Clinton-administrationen. 42 % av lånen måste gå till personer med en inkomst under medianen för ett visst geografiskt område.” (DN 081015).
    ”Alltså lånade bankerna ut pengar till individer med dålig återbetalningsförmåga med tanken att värdestegringen på husen skulle skapa en säkerhet och kunde därmed skjuta både ränteinbetalningar och amorteringar på framtiden när huset skulle anses vara mer värt. Lånen såldes ofta vidare av bolåneinstituten till andra finansiella aktörer, ibland i flera steg.” (Wikipedia).
    När FED sedan höjde räntan för att kyla ekonomin, kraschade det hela under hösten 2008 på ett sätt som vi aldrig kommer att glömma.
    Som ett ytterligare mycket tydligt och konkret exempel på politikernas roll i krisernas uppkomst kan man ta den globala bilindustrin. Det är precis som statsministern Reinfeldt uttryckte det i ett nyhetsinslaget i november 2008 (lördag 081129); det är ”en förändrad efterfrågemönster hos konsumenterna som ligger bakom bilindustrins problem”. Alltså, bilproducenterna tillverkar inte det folk vill ha.
    Jo, kanske, men vilka är det som med alla möjliga medel försöker styra människornas efterfrågepreferenser när det gäller just bilar; det är ju våra politiker som med konstant ändrade (mest höjda) skatter av varierande slag, olika typ av premier och dylikt på ett mycket konkret sätt anser sig vara kapabla att styra bilkonsumenternas efterfrågan dit de vill. Som i en typisk planekonomi vill man att folk ska köpa en viss typ av bilar som antingen inte ens tillverkas eller som åtminstone inte produceras i den grad som man vill att det ska efterfrågas.

    Om det nu efterfrågas överhuvudtaget, för det är väl inte många som vågar köpa en bil idag med tanke på hur snabbt de olika politiska beslut kan dra undan mattan under bilkonsumenten som sedan sitter där i en värdelös bil. Tänk bara på hur värdet på alla SUVar har rasat under den gångna hösten eller hur politikerna konstant tvistar om hur man ska definiera en miljöbil och tänk efter sedan hur den definitionen kommer att påverka tjockleken på din plånbok.

    Samma resonemang gäller även den amerikanska konsumenten även om han eller hon inte är lika hårt styrd av politiska beslut som i Europa, men samma förändring i konsumenterna preferenser finns att skönja även där och det bygger på samma ”ökad miljömedvetenhet” som finns att påträffa även i Europa.

    ”Ökad miljömedvetenhet” genom politisk hjärntvätt, kampanjer, manipulation och framförallt i Europa hård (plan)ekonomisk styrning, där en vanlig arbetsresa med bil blivit nästan som en kriminell handling. Denna manipulation i klimathysterins tecken gjorde att den 26 år långa pick-up dominansen på amerikanska marknaden bröts slutgiltigt över en sommar och förde amerikanska biljättarna definitivt till ruinens brant.
    Det är också viktigt att förstå att bilindustrins kris inte är orsakad av den globala finanskrisen även om den har gjort den mycket värre. Bilindustrins bekymmer började långt innan finanskrisen formligen ”exploderade” med bankjätten Lehman Brothers konkurs.
    Klimathysterin är även den en ren politikerskapelse; den är skapad av politiker och tjänstemän för att uppnå ett visst syfte, en resursfördelning från den rika Västvärlden till de växande ekonomierna i öst eller andra delar av världen. Antingen som direkt stöd i form av pengar eller som industrietablering till dessa växande regioner som inte berörs av denna planekonomisk, politiskt styrning våra politiker gör sig skyldiga till.

  11. 12
    L

    Det där med ökad miljömedvetenhet är lite av en mediamyt. Visst finns det många som vill göra det som är politiskt korrekt, men jag tror att tjänstebilsköparna har valt miljöbilar för subventionernas skull. När dessa nu reduceras kommer baksmällan, med dåligt andrahandsvärde och minskat intresse för att att köpa en ny.

    Undantaget är lyxbilsmarknaden där höga chefer inte gärna vill sticka ut hakan och nu kommer att få elhybridversioner av de största BMW och Mercedes-modellerna. Även Porsches Cayenne och nya Panamera kommer i dieselversioner, vilket på kontinenten anses vara det rätta drivmedlet eftersom dieselmotorerna är mycket effektivare än bensin, gas och framförallt etanol.

    Krisen i bilindustrin är sannolikt en kombination av finanskris, sommarens höga oljepris och medias häxjakt på koldioxidutsläpp.

  12. 14
    Skeptikern

    Hin Håle:

    Angående politiker (lite off-topic):

    ”– I det offentligas regi väljer man att ha idrottsarenor och teatrar som går med underskott. Det är ju ett politiskt beslut, jag tror det finns få idrottsarenor som inte går med förlust” /

    Globens VD angående det faktum att Globen förlorar 50 kr per biljett, vilket skattebetalarna får stå för.

    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_981987.e24

  13. 15
    Hin Håle

    Skeptikern: 
    Jag läste nånstans att hästsport är Sveriges största sport med flest besökare och flest aktiva utövare. Hur många prominenta hästarenor har vi i det här landet? Kommer faktiskt inte ihåg tvåan men motorsport var trea. Hur många motorbanor har vi i det här landet, vart i Sverige ligger de och hur mycket får de i i bidragspengar?

    Populäraste hobbyn var med god marginal körsång. Tyvärr var undersökningen runt tio är gammal och körsången hade börjat tappa rejält redan då. Bilhobbyn har växt enormt sen dess och pumpar in massiva summor i statskassorna. Hästsporten har jag ingen aning om. En extremt initierad källa skvallrade att trav och V75 syns och väsnas mest men har väldigt få aktiva utövare. Men Svenska spel är en sedelpress för monopolpengar. Cest la vie.

    Golfutövningen är inte alls i paritet med antalet banor och det kommunala privilegier de oftast åtnjuter. En annan initierad källa  skvallrade att fotbollens och hockeyns TV-utrymme står inte i proportion till antalet tittare. Däremot är beslutsfattare inom den privata och offentliga sfären väldigt högt representerade vid sådana sändningar och det är de man sänder för. 

    Och Exxon skickar mej en halv miljon i tjugor varje månad. Limbundna tjugor naturligtvis.

  14. 16
    P.Persson

    Tjänstebils körarna skaffar miljöbilar därför att HR avdelningarna tvingar dem.
    Som alla vet så är det inte de vassaste knivarna i lådan som huserar på HR. L  De bryr sig om Sasja.

  15. 18
    Hin Håle

    Jag har inga direkta problem med att slöa knivar fattar korkade beslut. Det lider de mest av själva. När det påverkar mej blir jag däremot bekymrad. 

    Jag vill inte välja mellan fem lådor med en oräknelig mängd odugliga knivar. Ett litet antal knivar som är hyfsade på det de gör som jag alla kan ha god överblick över. Lämna sen resten av hushållssysslorna till andra mycket mera lämpade verktyg.

    Jag gillar matlagning men vill inte spendera hela mitt liv i ett icke funktionellt kök. Kämpandes med slintade knivar för att sedan äta dåligt styckat rostfläckigt kött som är hälsovådligt för att jag har en slö kniv som spis.

  16. 19
    Toprunner

    Lennart:
    Ursäkta ett gammalt ”MOPAR” fan men det har aldrig gjorts några 454 cu.i hemi motorer till Dodge. Den fanns förr som 426 cu.i till Chargern och idag nyproduceras Chargern med 6.1 liter hemi, hästkraftsantalet är dock detsamma : 425 friska hästar :-) .

    Chevrolet tillverkade 454:or, doch ej med hemi toppar !

  17. 20
    Gunnar Littmarck

    Ni får inte glömma den hårigaste hemin av alla
    429 med dubbla överliggande, den uppgavs också ha 425, men då hotrodblaskan mätte var det närmare 550 på bakhjulen
    Men det var ju av den äkta amerikanska motortillverkaren, inget plagiat.

    De ville få ut 500 ex på gatan så den kunde kallas, standardbil, varje såldes 10.000$ under tillverkningskostnaden.

  18. 21
    Gunnar Littmarck

    Nu minns jag den roligaste, hemiCuda
    En småbil med en 426 hemi i…
    Det lär varit den enda någorlunda billiga bil som utan modifiering kunde accelerera upp på bakhjulen..

    För de som struntade i pengar fanns ju Carols AC500, enligt sägen tejpade han fast en 100$sedel på insidan av vindrutan, kunde någon passagerare ta den vi acceleration var sedeln dennes, men ingen lyckadess (detta var nog bara maknadsföring)
    Däremot är det sant att bilen klarade noll till 100miles/h och till baka till noll, på 10 sek.
    Personligen skulle jag hellre äga en AC350, ser likadan ut men med en 370hp 289 och egentligen en helt annan bil.

    Har ni sett reklamen då Cheva kom med 400th automatväxellådan?
    Någon drar iväg med max burnout i en chevelle ss med just 454, kameran visar foten hårt på pedalen samtidigt som växellådan ändras med handen till reverse..

    Denna automat var det bästa general mistake gjorde, nu finns de snart ej längre.

    Ford Mach1 reklam ord.
    You can let the rear wheel spinn,
    when ever you like.

    Då var det inget snack, bilar var 100% leksaker, nu maskeras de med en aura av förnuft och miljöhänsyn… jojo jag vet i vart fall vad som styr de som köper bilar för minst 500.000:-

    SAAB borde fått fria händer att leka, deras första riktiga vinstmodell, var ju turboleksaken på 70:talet. ( en skräpbil)

  19. 22
    Gunnar Littmarck

    Har Toprunner sett då den stora stygga Ford vargen fick tag i roadrunner?

    Beep beep your ass

    På handskfacket till roadrunner super bird (helt otrolig bil) finns en bild av roadrunner, likaså på sidan av den bakre vingen om jag minns rätt.

    Tror ni att Volvo eller SAAB kunde sålt sina snabbaste bilar, med seriefigurer i namn och som dekaler?

  20. 23
    Labbibia

    Gunnar:
    Apropå häftiga motorer. När jag var 5 år ung köpte farsan ny båt. På akterspeglen satt en Mercury 70 hästare. En rak sexa som var det grymmaste som gick att hitta på marknaden vid den tiden. En fantastisk motor som ALDRIG krånglade under det tiotal år den förde oss runt till nya platser och äventyr i Mälaren och sthlms skärgård.

  21. 24
    Toprunner

    Gunnar L:
    Håller med om att Superbird är något i särklass, speciellt signalhorn identiskt med ljudet från den tecknade förebilden. Tala om att skapa behov och ha-begär. :-)
    Det absurdaste är dock Chryslers 300 i Hurst utförande, världens då snabbaste familjebil… 200 mph = 320 km/h !! Familjebil i USA då  innebär alltså ett slagskepp då över 6 meter med helsoffa fram, rattspak och 6 passagerare.

  22. 25
    Gunnar Littmarck

    I reklamen från Carl Kiekhaefer stod det
    Tower of power
    Så ett fotomontage då en Mercury bogserade Queen Elisabeth.

    Jag misstänker att din barndoms ”tower of power” var vit?

    Helt underbara maskiner, vid första oljekrisen kom den då starkaste på 150 hk, jag jobbade natt och dag för att kunna köpa en, ty jag kunde inte tro att välden skulle se något dylikt igen, minst 30% av bensinen sprutar rätt ut i sjön…

    Men olja är ju gratis, nu har de en tvåtaktare på 322propelleraxel hk (uppges till 300)
    Dock är den synnerligen snål, det är en direktinsprutad maskin så bara luft trycks genom vevhuset, en remdriven kompressor och några pumpar fixar en högtrycks blandning som sprutas in likt en diesel.

    Så har ju Calles ättling byggt en aktersnurra som uppges vara på 350hk (troligen 385, på axeln), men det är en rak 6:a (Tower of Power)4-taktare och kompressor.

    Det var i grunden en Verado, men då de ökade effekten lite väl mycket fick de ta fram en ny starkare rigg.

    Köp alltid Mercury racing, de har som regel 10% starkare maskin än vad som anges, utan att priset stiger.

    Mercury racing är produkter med känsla
    och omsorg av sin ägare,
    riktigt snälla,
    trygga och miljömedvetna,
    kommer i blåvit Coop version,
    med den gröna svanen.

    Med en sådan till din båt kan du vara säker på att nästa sommar alltid blir den bästa.

    Fru och barn ler alltid saligt
    då de bjuds en sådan tur
    kan ingen vara sur.

    Här kan Labbibia och andra läsa lite historia:
    http://wwwarchive.mercurymarine.com/company_history
    Calle var mycket framgångsrik med sitt Mopar racingstall, slutade då konkurrensen var för svag, publiken vill inte alltid ha samma vinnare.

    Vad sägs om marknadsförnings metod:

    If we can move a boat through the water at over 100 MPH,
    just imagine what we can do for your career.

    Ska man vara bäst är det viktigt att få de bästa medarbetarna, det insåg Carl tidigt och troligen lever något av andan kvar även utanför racingdivisionen.

    Men blanda inte ihop Mercury med Mercury Racing,
    Mercury dog långsamt efter 1969 då Calle hoppade av för att bilda… vad då???
    Jo men visst..
    Mercury racing

    Tänk om det fanns utrymme för en sådan motorinnovatör i Sverige….

  23. 26
    Gunnar Littmarck

    Calle tävlade med just Chrysler 300.

    Jag har alltid gillat Mopar maskiner från 50:talets vadvar det 352hemi??? 413 som var larvigt enkel att trimma den underbara 340 samt såklart 383 magnum..

    440 sixpac… och såklart 426..

    De hade fabrikstips för garage trimmare, jag har för mig att ex. kolvarna skulle vändas i 413, minskad livslängd ökat skrammel och effekt…
    Bara tänk vad SAAB aldrig har förstått..

  24. 27
    Labbibia

    Gunnar:
    Tack för din länk, mycket intressant.
    Som grabb bodde jag alldeles i närheten av NK Kristensson som länge var generalagent för Mercury i Sverige.
    Gissa om det fanns mycket spännande att se! Inspektionerna för de båtar som skulle tävla i Roslagsloppet gjordes där i några år. Ebbekke testkörde sin smuggler 21:a med en 475 hästars mercruiser v8 på fjärden (Ulvsundasjön). Självklart med raka rör. Det hördes i hela västra Sthlm, och överröstades knappt ens av flygplanen som kom in för landning på Bromma.
    Vad gäller farsans Mercury så såg den ut ungefär som Murklorna i mitten av den här länken. Men själva motorkåpan var lite annorlunda. Bredare vita linjer mellan de svarta fälten, om jag inte minns fel. Hursomhelst, den hade elstart, men inget friläge, det fanns bara fram och back! Och med 4 % oljeblandad bensin så var den såklart en riktig miljöbov. Men det begreppet existerade ju knappt på den tiden.

    http://www.beckermarinette.se/tidstypiskt.html

  25. 28
    Gunnar Littmarck

    Labbibia
    Tackar nu ökar bloggen i värde dag för dag..

    Ebbekkes 21:a lär ha brunnit i ett garage här i Norge.
    Det fanns en mes som byggde en liknande med dubbla volvo sursexor och e-drev… den var avsevärt långsammare.

    Min första Smuggler var en 18, ty jag köpte 150:tian till en Weedo GT… jotack vi fick sitta fem man på en sida i över 50 knop… på Smugglern med en 26″ chopper vart det 56 knop och en mjuk behaglig ggggååång nghjj.
    Jag byggde även bärplan till den… skitkass….
    Nu går den på Gotland..

    Mitt nästa Smuggler bygge tvingade mig att sälja både en Cadillac cab och 18 fotaren… som startplåt….

    Nu får vi lugna oss annars går jag ut och hugger i isen…
    Det är bara Januari…
    Kanske testa som din polare med Fjorlingen…

    Jag bröt 3″is med en Bayliner 24 Trophy, det gick ganska bra…

    Så vet vi vad Bayliner duger till… Alltid något..

Kommentarer inaktiverade.