Inga SUV:ar i Schweiz?

Om unge Bastien Girod som företräder De Gröna får som han vill så förbjuds alla stadsjeepar, s.k. SUV:ar, i Schweiz. Om detta skriver UNT.

Politikern Bastien Girod är inte bara en av de yngsta i landets parlament, utan också en av de mest ivriga politikerna att försvara miljön. Med stöd från sitt parti De Gröna har han startat en omfattande protestlista som går ut på att förbjuda Suv:ar och stadsjeepar i alplandet. ”Min bensintank förstör vår planet” står det på klistermärken som man delat ut under kampanjen och som nu vunnit gehör bland invånarna.

Stadsjeeparna är inte bara katastrofala ut miljösynpunkt. Dessutom innebär de att skaderisken för gående ökar. Girod har lyckats samla ihop 120.000 namnunderskrifter, vilket innebär att Schweiz måste genomföra en folkomröstning i frågan. Inget datum är satt ännu, men det måste ske inom tre år.

Därefter kan det bli totalstopp för försäljning av bilarna ifråga. Ägarna till stadsjeepar som redan finns, får i så fall två år på sig att byta ut bilarnas partikelfilter, vilket kan minska utsläppen. Men de kommer i vilket fall inte att få köra fortare än 100 km/h.

Ni som kan tyska kan kika in på Bastiens egna hemsida. Herr Girod använder CarSharing-bilar från företaget Mobility. På bilden syns han i en Renault Mégane Cabrio.

Dela detta inlägg

15 reaktion på “Inga SUV:ar i Schweiz?

  1. 1
    Håkan B

    Så efterblivet, det är många år sen Stockholms stad fattade ett
    beslut om att förbjuda stadsjeepar.  Utredning pågår fortfarande om
    vad en stadsjeep är, dom finns iallafall kvar, åtminstone såna
    fordon som jag skulle kalla stadsjeep. Så frågan lär kvarstå
    vad är en ”stadsjeep”?

  2. 2
    maggie Inläggsförfattare

    Håkan B: Jag vill minnas att Girod klassificerar fordon som släpper ut mer än 200g CO2/km som stadsjeepar.

  3. 3
    Håkan B

    UNT skriver så ja:

    ”Bilarna ifråga är ett hot mot miljön eftersom de släpper ut över 200 gram koldioxid per kilometer.”

    Inte riktigt en definition på en stadsjeep.
    Sen skriver man om ”vanliga stadsbilar” som släpper ut
    100 gram co2 per kilometer, inte så särskilt vanligt tror jag.
    Och sen skriver man om partikelfilter, alla ”stadsjeepar”
    är inte dieslar! Och höga bilar är också farliga, skulle jag
    själv bli överkörd vill jag bli överkörd av en bil med hög
    markfrigång, det borde faktiskt öka chansen att överleva
    just den olyckstypen.

  4. 4
    Lars

    maggie!
    Hur mycket släpper din Subba ut?
    Kanske den bidrar till grönskande öknar mer än snittbilen:-)

  5. 5
    L

    Ganska okunnigt, men givetvis ett sätt att profilera sig bland de Gröna.

    Ungefär lika begåvat som politikerna i Stockholm som vill ha höjda parkeringsavgifter på bilar med dubbdäck.

  6. 6
    Magnus A

    Om denna ärthjärn… grabb ensam far omkring med förmodat rent samvete i sin lilla bil släpper han ut mer per person än ett par som åker SUV.

    Det värsta är nog att det värsta för miljöfascister – vilka nu får cred för vilken idioti som helst från aningslösa människor och (kanske delvis maktkåta) politiker – är om ett vinstdrivande företag som behöver en SUV har en sådan.

    För vänsterradikaler är detta antikapitalism. Det behöver man inte läsa Biology & Politics och Arbetarens klimatblogg länge för att förstå. Jag är inte för konspirationsteori och anser att vetenskap och förnuft måste leda i denna fråga, men man kan inte blunda för hur AGW drivs.

    Klipp med citat:
    http://www.youtube.com/watch?v=5dDE_e5Pme0

  7. 8
    Christopher E

    En folkomröstning i stadsjeepfrågan kommer inte att handla om miljön, utan blir en chans för de som är avundsjuka på stadsbilsägarna att få ställa till förtret. Kan inte jag ha en så ska inte du heller…

    Klimatläran har hela tiden handlat om socialism.

  8. 9
    Mats Frick

    Klimatfrågan har skänkts till socialismen av de som viftat undan problemet…

  9. 11
    Christopher E

    Mats: Vilket problem? Finns ju inget att vifta undan.

    Man kan väl inte spela med bara för att inte ge socialisterna frågan? Vänta förresten… det är kanske det vissa gör. Förklarar kanske varför inte klimathotet självdött som fråga för länge sedan.

  10. 12
    Peter

    Ok ok, jag säljer min SUV och köper en Gulfstream istället… :-)

    Sverige är väl ett fantastiskt land.. vi byter ut fler och fler av våra svenska ord mot motsvarande am-engelska, men när det kommer till politiskt inkorrekta ting, typ SUV:ar..då är det helsvenskt ”stadsjeep” som gäller.

  11. 13
    maggie Inläggsförfattare

    Lars: Min subba är en riktig jävel på att släppa ut koldioxid. Det är dock inte därför jag ville ha en sådan. Tro nu inte att antal gram CO2 per km är någon statussymbol. ;)

  12. 14
    Lars

    Maggie!

    Jag har också haft en Subaru en gång i tiden, men det var innan jag blev klimatsmart!!! Jag köpte sen en bil som drar hela 0,2 l mindre/mil. Väghållningen och prestandan slapp jag också. Subban är en underbar bil.
    Men helst skulle jag vilja ha en sån där bil där de fattigas majskolvar står som en virvel i tanken när man aktiverar de 200 hästarna och drar iväg från noll till döden på 8 röda.
    Då är man klimatsmart på riktigt. Hörde just nu att de ska fortsätta att klassas som miljöbilar. Snabbare och starkare än någonsin tidigare. En vill vomera.

  13. 15
    Mats Frick

    Christopher E – Korrekt svar från den skeptiska horisonten. Hoppas du har rätt.

Kommentarer inaktiverade.