Minskat bilresande – socialt negativt

Det skriver Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteupproret.se i en insändare i dagens Gotlands Tidningar.

”Sverige har orimligt hög skatt på bensin och diesel. Sveriges skatteuttag på en liter bensin eller diesel är högre än hela försäljningspriset (inklusive eventuella skatter) i jätteekonomier som USA, Kina, Indien, Indonesien, Brasilien och så vidare. Ändå är Sverige befolkningsmässigt ett pytteland med utpräglad glesbygd. De orimligt höga skatterna motiverar riksdagen med miljöskäl, främst med den tveksamma och obevisade koldioxidteorin.”

Skriv gärna en kommentar på GT. Och tack Kenneth för ett klokt inlägg.

Dela detta inlägg

17 reaktion på “Minskat bilresande – socialt negativt

  1. 2
    Jonas N

    Tja, Geoffrey

    Utan en massa politik (händelsevis just gelsbyggdspolitik) så hade nog en del glesbyggd avvecklats naturligt och mycket tidigare, och anna mer livskraftig hade kunnat klara sig bättre.

    Nu har vi ju både svag glesbyggd, stora transfereringar för att hålla den under armarna, och vi har haft dessa kostnader länge.

    Och som du (numera) vet så ligger där en påtaglig miljöpåverkan även inbyggt i prislappen så har du du troligen två poänger i din korta bloggpost!

  2. 3
    Lars

    Ingen som reflekterat över att det kan bli på glesbygden som
    framtidens vinnare bor.

  3. 4
    Per Welander

    Lars: Håller med dig, klokt sagt. Det gäller att vara kritisk och ifrågasätta existerande dogmer. Just nu en storstadstrend men vem vet om några år. Om inte politikerna via olika åtgärder hinner ta död på dem först. Glesbygden har en enorm potential bara man tänker lite kreativt.

  4. 6
    Magnus A

    Lars. Kjell Aleklett = peak oil.

    Här har du en motpol om oljan (där tyvärr dock svindyr vind- och solkraft haussas och bra kärnkraft dissas), om  att olhjereserverna ökar överallt och att även reserver och flödet ökar krafitgt i arabvärlden, och reserver på flera biljoner fat olja nämns:

    ”Abundant energy will power future growth”
    http://www.financialpost.com/analysis/columnists/story.html?id=b23cb885-2a26-47bf-b02b-446fa1d057be&p=2

    Här en youtube om ungefär detsamma:

    http://www.youtube.com/watch?v=dYZ1-h-OpLA

  5. 7
    Magnus A

    Lars. Kjell Aleklett = peak oil.

    Här har du en motpol om oljan (där tyvärr dock svindyr vind- och solkraft haussas och bra kärnkraft dissas), om  att olhjereserverna ökar överallt och att även reserver och flödet ökar krafitgt i arabvärlden, och reserver på flera biljoner fat olja nämns:

    ”Abundant energy will power future growth”
    http://www.financialpost.com/analysis/columnists/story.html?id=b23cb885-2a26-47bf-b02b-446fa1d057be&p=2

    Här ett inslag om ungefär detsamma:

    http://www.youtube.com/watch?v=dYZ1-h-OpLA

  6. 9
    Lars

    Aleklett har haft mest rätt om priserna hittills medan oljeindustrins företrädare haft fel. Visst har andelen tradingaffärer ökat men att skylla hela ökningen på spekulation håller inte. Oljespekulationen sker med enorma summor som insats och man nöjer sig i regel med små procentuella vinster, man handlar ofta med fartygslaster och det gäller att inte sitta med Svarte Petter i slutändan. Visst man kan låta ett fartyg ankra upp i väntan på bättre pris men riskerna är enorma, kostnaderna tickar hela tiden.

    Vore inte det mest förnuftiga att vi fick bort peststämpeln på CO2 och låta oljeindustrin ta fram det de kan samtidigt som man satsar på alternativ. Ny solcellsteknologi kommer att sänka kostnaderna. Vindkraft på rätt ställe är nog inte fel men kärnkraften måste prioriteras. Det är den överlägset effektivaste energikällan just nu. Det kommer en dag när oljan inte längre förmår konkurrera ens på osubventionerade villkor. Aleklett är ingen enmansteater, bakom står en grupp som har jobbat länge med frågan. Att luta sig tillbaka och lita på oljeindustrins aktörer som naturligtvis vill ha ut så mycket som möjligt kommer med all sannolikhet att bli ödesdigert. Det gäller att byta fot försiktigt så att inte skadan överstiger nyttan. Men byta fot måste vi göra, det som är osäkert är hur fort.
    .
    Jag ser ingen konflikt mellan att vara kritisk mot AGW och att ta till sig att peak oil faktiskt kommer att inträffa inom överskådlig tid. Båda synsätten bör beaktas i den energimix vi behöver på vägen mot fussionskraft om kanske 50 år.

  7. 10
    L

    Det är i stort sett bara två saker som hissat upp oljepriset, spekulation och en svag dollar. Annars kunde den mycket väl säljas för 25 dollar fatet. Men oljeproducenterna skrattar hela vägen till banken när dom får närmare 400 procent mer betalt än dom räknat med.

    Frågan om varför man spekulerar i olja är svårare att få svar på. Vissa tror att det är ”bolånekrisen” som flyttat pengar till nya områden där man kan hämta igen förluster, det kan också vara CO2-debatten som tillsammans med peak-oil-teorierna gör oljan till guld. Men det verkar som om de höga priserna satt fart på oljeprospekteringen igen och med nya fyndigheter kommer spekulationen snart att ersättas av investeringar och en återgång till realistiska priser.

    Själv är jag mest orolig för vad politikerna hittar på under sina i sammanhanget extremt korta perioder av makt och inflytande. Det enda dom hinner göra påminner om att kissa på sig när man fryser, som etanolsubventioner, vindkraftssubventioner och andra åtgärder som snabbt förstör vår miljö istället för att rädda den.

  8. 11
    Lars

    L

    Vi får se hur de blir med oljan och priset men jag instämmer med ditt sista stycke.

    En sak som många inte tänker på är att den tilltänkta oljeprospekteringen till havs i arktis kan komma att frysa bort när isarna nu tycks bre ut sig på nytt.

  9. 12
    karlsson

    Att Sverige med mindre befolkning än London ska straffskatta fram en minskad CO2 halt i atmosfären är ju patetiskt.

    Efter en resa i Europa och en härlig bilsemester till Koratien framstår sverige det land med sämst vägar vilket öre en frukt av ”miljötänkande” = satsa inte på biltrafiken och bland de högsta bensinpriserna.

  10. 13
    karlsson

    Att angripa bilismen är att angripa den personliga friheten. Bil och bilägande innebär för alla en frihet för boende, fritid och arbete framförallt i vårt land med långa avstånd.

    Många vill ju begränsa bilåkandet och då framstå de tidigare i öststaterna som en förebild, där var man tvungen att har tillstånd för att ha bil. Staten bestämde vem som skulle få åka även om de inte fick åka var de ville. En utveckling för Sverige?

  11. 14
    L

    Jag känner en person som sysslar med samhällsplanering och i synnerhet den del som berör trafiken. Det verkar som om man helt bortser från bilismen i alla studier och framtidsplaner, man pratar och planerar bara för kollektivtrafik och cyklar. Lite skrämmande när även tjänstemännen inför politiska motiv i sitt arbete…

  12. 15
    Lars

    L
    Ett resultat av stadsfixeringen. En oförmåga att se proportioner, det faktum att det inte går att bygga ut kollektivtrafiken mer än till en viss gräns, sen blir den både olönsam och mer resurskrävande än bilen. I elbranschens tidning 2008-1 finns det en dabattartikel om att det nu är hög tid att elektrifiera fordonen. En annan intressant sak är metanol framställd av co2 och väte. Att använda den co2 man kan ta ut ur kolkraftverkens skorstenar och använda den istället för att gömma den i backen. Jag är ingen kemist och kan således inte bedöma detta men så står det i alla fall.

    Enligt ett tidigare ner av di så kommer Inom 2 år  troligen alla större biltillverkare att massproducera elbilar och plug in hybrider.

    Vad vi behöver är alltså mer el, men så länge politikerna är mer intresserade av att hålla ihop allianser än att garantera landet billig energi så lär det inte bli några nya kärn kraftverk.

  13. 17
    Mariehamn

    karlsson:

    ”Efter en resa i Europa och en härlig bilsemester till Koratien framstår sverige det land med sämst vägar vilket öre en frukt av “miljötänkande” = satsa inte på biltrafiken och bland de högsta bensinpriserna.”

    Jag misstänker att du inte har varit till Norge. Europas dåligaste vägar och dyraste bränsle. Mängder av vägtullar. Dubbdäcksskatt hittills infört i tre kommuner. Jättehöga böter. Närmare sex tusen svenska kronor i bot för brott mot väjnings- och stopplikt.

    Så, nu är du orienterad. Att köra i Sverige blir som en dröm i jämförelse.

Kommentarer inaktiverade.